Tarviiko uutta siiliä?

säätäjä999

Prossun tuuletin huutaa kuin viimeistä päivää(kenties..) ja pitäsi saada melutasoa huomattavasti pienemmäksi.
Tarviiko hommata uutta siiliä, vai riittääkö pelkkä tuulettimen vaihto siilin päälle? Käykö tähän tarkoitukseen ihan tavallinen kotelotuuletin vai pitääkö olla vartavasten prossua varten tehty jäädhytin?
Hintataso mielellään alhainen, 20e tai alle, löytyykö tällä hinnalla hiljaista ratkaisua?

kanta socket A ja prossu amd athlon/barton? 3200 (ei ole 64 teknologiaa)

7

1368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säätäjä999

      nykyisen tuulettimen koko 80mm

    • Erkko!

      Selvitä ensin itsellesi onko melunpitäjä juurikin prossun tuuletin vai esmes näyttiksen tuuletin.

      Täytyy myöntää, että boxed prossu tuulettimeen verrattuna alkuperäinen näytönohjaimen tuuletin pitää pahempaa meteliä.

      Jos näyttis, niin osta zalmanin joko 700 tai 900 sarjan jäähy siihen. Tämä riippuu näyttiksesi mallista (vanhempiin 700, koska lämpiävät vähemmän).

      Jos prossu, niin irrota ensin tuuletin. Ja imuroi siili puhtaaksi. Saattaa auttaa melkoisesti.

      Ja siihen voi asentaa kotelotuulettimen, kannattaa käyttää vastaavan kokoista, mutta hiljaisempaa mallia.. en kuitenkaan suosittele säästämään ja ostamaan heikompi tuuletustehoista. Eli CFM kannattaa olla sama kuin alkuperäisessä.

      • säätäjä999

        Kiitoksia vinkeistä, melu johtuu melko varmasti prossun tuulettimesta, tässä jo kerran olen kotelotuulettimen vaihtanut eikä se auttanut mitään eli seuraavaksi irrotan sen tuulettimen ja imuroin siilin, mielestäni ei se kone näin kovaa ääntä ole aina pitänyt. Näyttis on Palit radeon x800xl, kohtuu hiljainen peli.


      • Erkko!
        säätäjä999 kirjoitti:

        Kiitoksia vinkeistä, melu johtuu melko varmasti prossun tuulettimesta, tässä jo kerran olen kotelotuulettimen vaihtanut eikä se auttanut mitään eli seuraavaksi irrotan sen tuulettimen ja imuroin siilin, mielestäni ei se kone näin kovaa ääntä ole aina pitänyt. Näyttis on Palit radeon x800xl, kohtuu hiljainen peli.

        Jaa, mun X850XT piti ainakin mieletöntä mekkalaa vakio tuulettimella. Ehkä melu on kuuntelijan korvassa?

        Tärkeintä uutta tuuletinta CPU:lle ostettaessa on CFM luku sekä CFM/dB suhde. Eli CFM pitäisi olla sama tai suurempi kuin alkuperäisen tuulettimen (AMD:n SocketA:lle sanoisin 20-30CFM).

        http://www.coolputer.fi/tiedot.asp?t=5
        Tuo on aika messevä. Siihen vain 3-pin emolevyliitin, niin saat sen syötön otettua emolta.

        Silloin emo ohjaa tuulettimen nopeutta lämpötilan mukaan.. eikä pyöritä sitä jatkuvasti täydellä teholla, vaan tarpeeksi kovaa.


      • säätäjä999
        Erkko! kirjoitti:

        Jaa, mun X850XT piti ainakin mieletöntä mekkalaa vakio tuulettimella. Ehkä melu on kuuntelijan korvassa?

        Tärkeintä uutta tuuletinta CPU:lle ostettaessa on CFM luku sekä CFM/dB suhde. Eli CFM pitäisi olla sama tai suurempi kuin alkuperäisen tuulettimen (AMD:n SocketA:lle sanoisin 20-30CFM).

        http://www.coolputer.fi/tiedot.asp?t=5
        Tuo on aika messevä. Siihen vain 3-pin emolevyliitin, niin saat sen syötön otettua emolta.

        Silloin emo ohjaa tuulettimen nopeutta lämpötilan mukaan.. eikä pyöritä sitä jatkuvasti täydellä teholla, vaan tarpeeksi kovaa.

        Avasin koneen jälleen kerran ja yritin päätellä mistä se mökä lähtee, loppupeleistä en voi olla varma mikä osa siinä pitää ääntä. Vaihdoin hiljaisen kotelotuulettimen prossutuulettimeksi mutta eipä se kone siitä paljoa hiljentynyt mutta mielestäni näyttiskään ei pitänyt ylimääräistä ääntä. Tuli mieleen mahdollisuus, että ehkä ilmanvirtaus ilmanottoaukon ritilän läpi vinkuu niin pahasti, meteli kun tuntuu tulevan koneen takaosasta.


      • Erkko!
        säätäjä999 kirjoitti:

        Avasin koneen jälleen kerran ja yritin päätellä mistä se mökä lähtee, loppupeleistä en voi olla varma mikä osa siinä pitää ääntä. Vaihdoin hiljaisen kotelotuulettimen prossutuulettimeksi mutta eipä se kone siitä paljoa hiljentynyt mutta mielestäni näyttiskään ei pitänyt ylimääräistä ääntä. Tuli mieleen mahdollisuus, että ehkä ilmanvirtaus ilmanottoaukon ritilän läpi vinkuu niin pahasti, meteli kun tuntuu tulevan koneen takaosasta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000149&posting=22000000027588031

        Selvitä ensin tee sitten. Näin ei tarvitse tehdä montaa kertaa.

        Äänenlähteen saa selvitettyä sillä konstilla, että sammutat sormella tuulettimen, kun kone käy. Tuuletin kannattaa aina pysäyttää keskeltä eikä lavasta. Sormeen voi sattua, jos pysäytät lavasta ja samalla saatat vaurioittaa lapaa. Jos lapaan tulee vaurio (pala irti tai vääntyy), se alkaa pitämään lisää ääntä.


    • Leoric

      Zalman Fan mate 2 voi säätää tuulettimen nopeutta jotta saadaan hyvä jäähdytys ja äänentaso sopivalle.Prosessorin tuuletin johto Fan mate 2 ja Fan Maten johto emolevyyn ja säädin koteloon kiinni. =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1698
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1039
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      75
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      851
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe