Lainasin kirjastosta vanhoja tyttökirjojani,joita olin lukenut n.12 vuotiaana.Kyseessä on Helena-sarja,mikä on suomennettu ja kansilehdestä käy toteen,että 5.painos on suomennettu 1993.Kirjasarja on silti taatusti vähintään 60-luvulta.Pistin merkille,että kirjasarjassa käytetty kieli oli hyvin pikkuvanhaa ja ajattelinkin,että onko muukin tyttökirjallisuus näin aikuismaista?Itse en ole koskaan lukenut muita tyttökirjoja,kuin Helena sarjaa. Kirjoissa lukijaan suhtaudutaan kuin aikuiseen,vaikka sarja on suunnattu 10-13 vuotiaille luulisin.Silti näin vanhempana osaa vasta lukea niitä ymmärtäen,mitä niissä kerrotaan.Tietty osa tytöistähän ei tietääkseni lue tyttökirjoja ollenkaan.
kuka lukee
2
513
Vastaukset
- SerpeNTiina
olen lukenut tyttökirjat,Tiina-sarjan,Lasten Toivekirjaston ja Nuorten Toivekirjaston kirjat,Helena-sarjaakin,Anna-sarjan ja suosittelen vielä Anni Swanin kirjat luettavaksi näitten kaikkien kanssa.(Poikakirjatkin olen lukenut,mitä olen käsiini saanut.)
Luin juuri äskettäin Anni Swanin kirjoja ihan verratakseni nykynuorten kirjoihin.
Kannattaa lukea monenlaisia kirjoja ja minusta on upeaa se vanhahtava kieli ja kohteliaisuus.
Ps.Olen mummi-ikäinen,nykynainen kuitenkin;) - helena sarjaa myös lukenut
Näinköhän oli sama Helena-sarja. Kuka oli kirjoittanut? Kyllä tämä Helena- sarja mitä minä olen lukenut on aikuisille tarkoitettu, vaikka itsekkin sen nuorana tyttönä luin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621107Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661077- 47993
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373989Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153882- 85778
Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?180774Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu105679Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka46673Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto212664