Löytyykö mistään kurssia tai vastaavaa jossa voisi kehittää rytmitajuaan. Minulle tuottaa vaikeuksia löytää oikeaa rytmiä tanssiin ja tästä usein valitetaan. Tanssitekniikka on ihan kunnossa.
Rytmitaju hukassa
31
5140
Vastaukset
- paljon erilaista
musiikkia ja rummuttele tahdissa. Sitten yritä ottaa jalkoja mukaan ja yritä seurata esimerkiksi bassoa.
PlayStationin tanssimatostakin voisi olla apua. Siinä yritetään askelilla osua aina tahtiin.- Päivi, tanssitytsä
"Kuuntele vaan kotona
paljon erilaista 10.7.2007 klo 11.54
musiikkia ja rummuttele tahdissa."
Hyvä ohje! Ota välillä joku rytmitajuinen kaveri auttamaan sinua rytmin löytämisessä ja siinä pysymisessä. Näin alat pikkuhiljaa päästä jyvälle musiikin säännönmukaisuudesta, sykkeestä.
Täysin rytmitajuttomia ihmisiä on todella harvassa. Useimmat pystyvät kehittämään rytmitajuaan. Siihen vain tarvitaan tahtoa.
Motivaattoriksi kerron, että suurin osa ihmisistä on suht rytmitajuisia ja epärytmiin tanssiminen on tuskallista sellaiselle, joka rytmin kuulee.
Jos minun pitäisi valita kahden tanssittajan välillä: Toinen osaa foksin, mutta toistaa foksin askellusta täysin vailla yhteyttä musiikkiin, ja toinen osaa vain kävellä lattialla, mutta tekee sen musiikin tahtiin, valitsisin näistä kahdesta mieluummin tuon viimeisen. Edellyttäen, että he muuten tanssittajina olisivat yhtä miellyttäviä (tanssiote, asenne, ym.) - zöf
Päivi, tanssitytsä kirjoitti:
"Kuuntele vaan kotona
paljon erilaista 10.7.2007 klo 11.54
musiikkia ja rummuttele tahdissa."
Hyvä ohje! Ota välillä joku rytmitajuinen kaveri auttamaan sinua rytmin löytämisessä ja siinä pysymisessä. Näin alat pikkuhiljaa päästä jyvälle musiikin säännönmukaisuudesta, sykkeestä.
Täysin rytmitajuttomia ihmisiä on todella harvassa. Useimmat pystyvät kehittämään rytmitajuaan. Siihen vain tarvitaan tahtoa.
Motivaattoriksi kerron, että suurin osa ihmisistä on suht rytmitajuisia ja epärytmiin tanssiminen on tuskallista sellaiselle, joka rytmin kuulee.
Jos minun pitäisi valita kahden tanssittajan välillä: Toinen osaa foksin, mutta toistaa foksin askellusta täysin vailla yhteyttä musiikkiin, ja toinen osaa vain kävellä lattialla, mutta tekee sen musiikin tahtiin, valitsisin näistä kahdesta mieluummin tuon viimeisen. Edellyttäen, että he muuten tanssittajina olisivat yhtä miellyttäviä (tanssiote, asenne, ym.)Olen miettinyt tuota monelle huolta tuottavaa rytmitajua.
Itse tanssin aika paljon kappaleen tuottamaan kokonaisfiilikseen missä laulajan ulosanti on ehkä merkittävin, tietysti kokonaisuuden huomioiden.
Niinpä tanssini on joskus aika viipyilevää, pysähtelevää yms. tulkintaa. siis ei sellaista metronomista pelkkään jonkun kappaleen elementin rytmiin paukuttamista.
Olen huomannut että joillekin daameille tapani tanssia tuottaa nautinnon ja toisille se on kait sitten kärsimystä. Siksipä useimmiten jo aivan tanssin alussa on tullut tavaksi huomata onko daamilla ja minulla biisin suhteen tietty tunneyhteys, jos tuntuu siltä niin silloin fiilistellään, mutta jos ei niin silloin paukutetaan tiukkaan rytmiin.
Täällä on hyvin monesti todettu että musiikista täytyy löytää jokin instrumentti jota seurata ja jonka mukaan askeltaa.
Mutta onko tämä ainoa oikea tapa?? zöf kirjoitti:
Olen miettinyt tuota monelle huolta tuottavaa rytmitajua.
Itse tanssin aika paljon kappaleen tuottamaan kokonaisfiilikseen missä laulajan ulosanti on ehkä merkittävin, tietysti kokonaisuuden huomioiden.
Niinpä tanssini on joskus aika viipyilevää, pysähtelevää yms. tulkintaa. siis ei sellaista metronomista pelkkään jonkun kappaleen elementin rytmiin paukuttamista.
Olen huomannut että joillekin daameille tapani tanssia tuottaa nautinnon ja toisille se on kait sitten kärsimystä. Siksipä useimmiten jo aivan tanssin alussa on tullut tavaksi huomata onko daamilla ja minulla biisin suhteen tietty tunneyhteys, jos tuntuu siltä niin silloin fiilistellään, mutta jos ei niin silloin paukutetaan tiukkaan rytmiin.
Täällä on hyvin monesti todettu että musiikista täytyy löytää jokin instrumentti jota seurata ja jonka mukaan askeltaa.
Mutta onko tämä ainoa oikea tapa??...musiikkikappaleessa on tarina.
Varsinkin tangoissa sen tarinan etenemisen mukaan meneminen on kai suositeltavin tapa.
Eri osat kulloisestakin kappaleesta voivat olla ilmeeltään hyvinkin erilaisia.
Niiden mukaisesti tanssiminen (niiden tunnelmien ja tapahtumien tulkinta) tuo sisältöä eri tavalla kuin tasaisesti tahtiin polkeminen.
Sekä sanat että sävel antavat paljon mahdollisuuksia ja virikkeitä tulkintaan. Antaa musiikin viedä!
Alkuun kuitenkin on syytä oppia kunkin tanssilajin perusrytmiin meneminen (varsinkin silloin, kun musiikki on vähemmän haasteellista).- Lyyli
Truehum kirjoitti:
...musiikkikappaleessa on tarina.
Varsinkin tangoissa sen tarinan etenemisen mukaan meneminen on kai suositeltavin tapa.
Eri osat kulloisestakin kappaleesta voivat olla ilmeeltään hyvinkin erilaisia.
Niiden mukaisesti tanssiminen (niiden tunnelmien ja tapahtumien tulkinta) tuo sisältöä eri tavalla kuin tasaisesti tahtiin polkeminen.
Sekä sanat että sävel antavat paljon mahdollisuuksia ja virikkeitä tulkintaan. Antaa musiikin viedä!
Alkuun kuitenkin on syytä oppia kunkin tanssilajin perusrytmiin meneminen (varsinkin silloin, kun musiikki on vähemmän haasteellista).Olen täysin sama mieltä. Musiikin tulkinta on todella kivaa, jos perusrytmit ovat hallinnassa. Ja jos mies vie hyvin, se on nautinnollista, joskus mahtavaa.
Aika usein näkee miehiä jotka vie pitkillä askeleilla, sinne sun tänne, viivytellen, oli sitten hidas tai nopea musiikki. Aina samalla tavalla. Se on tylsää ja kaukana musiikin tulkinnasta.
Joskus sopii täysin vapaa tyyliä, joskus perusaskelia ihan iskujen mukaan... sekin on musiikin tulkinta. - asiasta
Lyyli kirjoitti:
Olen täysin sama mieltä. Musiikin tulkinta on todella kivaa, jos perusrytmit ovat hallinnassa. Ja jos mies vie hyvin, se on nautinnollista, joskus mahtavaa.
Aika usein näkee miehiä jotka vie pitkillä askeleilla, sinne sun tänne, viivytellen, oli sitten hidas tai nopea musiikki. Aina samalla tavalla. Se on tylsää ja kaukana musiikin tulkinnasta.
Joskus sopii täysin vapaa tyyliä, joskus perusaskelia ihan iskujen mukaan... sekin on musiikin tulkinta....samaa mieltä.
Jos ei saa rytmin muutoksia musiikin mukaan tehtyä, niin tulkinnasta jää jotain paitsi. Ainoastaan jotkut todella hitaat kappaleet on kiva joskus haasteellisuuden vuoksi viedä pitkillä ja hitailla kappaleilla.
Kehittää hyvin tasapainoa ja lihasten hallintaa.. - Päivi, tanssitytsä
zöf kirjoitti:
Olen miettinyt tuota monelle huolta tuottavaa rytmitajua.
Mutta onko tämä ainoa oikea tapa??Voidakseen rikkoa rytmiä ihmisen pitää ensin osata rytmi.
- Rytmivammainenko
Voidakseen rikkoa rytmiä ihmisen pitää ensin osata rytmi.
Tuo rytmin rikkominen tanssissa ei sitten millään sovi terminä minun ajatusmaailmaan. Rytmi säilyy aina, iskut vain jaetaan pienempiin tai suurempiin osiin tanssijan omassa päässä ja kroppaa liikutellaan sen mukaan. Askelia siinä rikotaan, eikä rytmiä.
- Askelvammainenko
Rytmivammainenko kirjoitti:
Tuo rytmin rikkominen tanssissa ei sitten millään sovi terminä minun ajatusmaailmaan. Rytmi säilyy aina, iskut vain jaetaan pienempiin tai suurempiin osiin tanssijan omassa päässä ja kroppaa liikutellaan sen mukaan. Askelia siinä rikotaan, eikä rytmiä.
...ja kun tanssitaan hitaita ja nopeita askelia sen mukaan miten musiikki vie, niin siinä ei rikota yhtään mitään - ei edes askelia...
- Päivi, tanssitytsä
Askelvammainenko kirjoitti:
...ja kun tanssitaan hitaita ja nopeita askelia sen mukaan miten musiikki vie, niin siinä ei rikota yhtään mitään - ei edes askelia...
Kyllä kun pari vie vapaalla rytmityksellä vaihdellen hitaiden, nopeiden, tuplahitaiden ja tuplanopeiden askelten välillä ja vielä vaihtelee askeleen oton nopeutta iskulle (tarkasti iskulle vs. voimakkaasti jälkirytmisesti), niin kyllä siinä jossain vaiheessa ainakin kyytiläiselle tulee olo rytmin rikkomisesta.
...Joka on kuitenkin aivan eri asia, kuin homeltaminen läpi kappaleen vailla mitään tajua kappaleen rytmistä, sykkeestä.
Eli kyllä, olen kanssanne samaa mieltä; vaikka ei mentäisikään orjallisesti rytmiin, vaan tulkittaisiin puhtaasti melodiaa, musiikin rytmi kuitenkin pitää hommaa kasassa.
Termi rytmin rikkominen ei kuitenkaan mielestäni ole huono, vaikka se onkin tavallaan virheellinen. Se vapauttaa kuulemaan ja toteuttamaan musiikkia vapaammalla tavalla.
Eli nämä jälkikommentit vahvistivat minun kommenttini: Jotta voisi "rikkoa" jotain, pitää ensin hallita se, mitä "rikkoo". (Muuten menee homeltamiseksi.)
- ääneen
Laske ääneen - tai äänettömästi tilanteesta riippuen - tahtia aina kun kuuntelet musiikkia. Lähes kaikessa musiikissa on jokin logiikka, jonka huomaat varsin nopeasti.
Sitten kun löydät rytmin ja aivan varmasti sen hahmotat, voitkin unohtaa sen ja alkaa tanssimaan "rytmittömästi" rytmiä soveltaen ja kappaletta tulkiten.- kysymys?
Ei auta laskeminen mitään, kun ei ole mitään ideaa mitä pitäisi laskea. Joskus olen tanssiparilleni ehdottanut että voisitko laskea minulle ääneen (osa nyt laskee ehdottamatta), mutta se voi olla hiukan hupaisan kuuloista ulospäin lattialla. Ehkä alan tästä lähtien sanoa valittajille että tässä vain tulkitaan kappaletta, varsin hyvä kieltämättä.
- tahtiin
kysymys? kirjoitti:
Ei auta laskeminen mitään, kun ei ole mitään ideaa mitä pitäisi laskea. Joskus olen tanssiparilleni ehdottanut että voisitko laskea minulle ääneen (osa nyt laskee ehdottamatta), mutta se voi olla hiukan hupaisan kuuloista ulospäin lattialla. Ehkä alan tästä lähtien sanoa valittajille että tässä vain tulkitaan kappaletta, varsin hyvä kieltämättä.
Itselläni oli tuo tahdin kuunteleminen oikea ongelma vuosi sitten. Olin mennyt aikaisemmin ilman tahdin kuuntelua omalla vauhdillani. Oli ollut varmaan todella kauheaa naisille.
Sain sitten uuden elämyksen, kun eräs ystävällinen nainen suostui tanssin aikana viemään tahdin mukaan ja minä vein suunnan. Onnistui muuten yllättävän hyvin. Se oli alku minun tahdin oppimiseen ja nyt se ei enään ole mikään ongelma vaan tulee jo itsestään. Siitä itse asiassa alkoi minun tanssiminen kokonaan uudestaan... - -----------
kysymys? kirjoitti:
Pyydä joku "laskutaitoinen" avuksi ja opettelet hänen kanssaan laskemaan kappaleen tahdin. Sen jälkeen seuraava biisi jne.
Jo on kumma ellet muutaman harjoituksen jälkeen löydä tahtia. Toki tanssivalmentajatkin auttavat. Pieni vinkki tahtiopettajan valinnassa: valitse mies sillä miehille tahdit ovat - sattuneesta syystä - keskimäärin tutumpia kuin naisille. - ohjeita
. auttaa myös jos teet jonkun helpon tanssipätkän ja sitten vaan kokeilet sitä johonkin musiikkiin josta saa hyvin rytmin. Tämä tietysti kun olet ensin harjoitellut rytmiin pääsyä. :))
- kullakin
..mutta olen aistinut joistakin vanhoista kirjoituksista sellaisen viestin, että samaan lopputulokseen on mahdollista JOKAISEN päästä rytminhallinnankin osalta.
Eli näitä asiantuntijalausuntoja rivien välistä lukemalla voisi ajatella, että itsekurista lienee loppujen lopuksi kysymys.
Edesmennyt Heimo Haitto sanoi esimerkiksi viulunsoiton harjoittelusta ja osaamisesta aika hyvin: Useimmat saavuttavat "frustroivan soittotaidon", jossa he osaavat soittaa instrumentilla kappaleen mekaanisesti ja ihan hyvin, mutta eivät saa sitä instrumenttiaan "laulamaan". Kun viulun saa "laulamaan", siihen tarvitaan lapsuudesta alkava harjoittelun putki, mikä Haiton tapauksessa oli asuminen pienestä lapsesta asti soitonopettajansa taloudessa, harjoituspäivien ollessa aamusta iltaan.
Eli toivoa on. Harjoittelua se vaan tarvitsee. Mutta jos epätoivo valtaa mielen, voin lohduttaa: Useimmat ihmisistä eivät opi mitään taitoa maailmanluokan tasolle. Silti he elävät ja rakentavat yhteiskuntaa, kuka enemmän, kuka vähemmän. Ja lopulta sitten omissa hautajaisissaan rytmitajua - tai mitä tahansa muutakaan mestarillista taitoa - aika harva itse tarvitsee.
***Kaks vasenta jalkaa***- Lyyli
En tiedä, voiko rytmitajua vain harjoitella ja hoksata nopeasti, jos ei ole luonnostaan... Mutta toivo on jos joku huomaa itsestä että jotain on pielessä, ja halua oppia.
Musiikki menee useimmiten neljään. Kuuntele ja kokeille sitten, pystytkö laskemaan tasaisesti, 1 2 3 4 iskujen mukaan. Kaveri apuun olisi tietysti hyvä. Tahdissa on siis neljä iskua, ja fraasissa on kahdeksan tahtia, eli 8x4 iskua. Ikään kuin kysymys ja vastaus (4 4 tahtia)... Ensimmäinen isku on aina painavin, kun kuuntele musiikkia.
Sitten m.m. valssissa on kolme iskua, myös siinä ensimmäinen painavin. Hitaassa valssissa voi selvästi kuulla basson ykkönen. Pum, tim, tim...
Lattareissa on omat sisäiset rytmit, mutta tahdissa on kuitenkin neljä iskua.
Minulla on ollut todella hankala tanssia, jos mies ei tanssi rytmin mukaan, mutta naureskelin tässä keväällä tyttökaverin kaa, että alan oppia senkin...on sekin saavutus...eli, et ole ainoa mies ilman rytmitaju...
Toivon että pääset alkuun, ja niinkuin on jo todettu, paras on jos voit harjoitella jonkun kaa.
- marssilainen.
Kaikista yksinkertaisinta rytmimusiikkia on marssimusiikki. Sotilaat oppivat askeltamaan sen mukaan, kunhan riittävästi harjoittelevat.
Perusidea on helppo. Rummun lyönnillä otetaan vasen askel, ja oikea tulee sitten helposti perässä. Myös muissa musiikkilajeissa voi tunnistaa rummun ja mennä sen mukaan. Joskus voi nelijakoisessa musassa olla kolme iskua, jolloin rytmin löytäminen on vaikeampaa. Eli marssimusalla alkuun ja sitten vaikeampaa perään.- Ent. alokas
Havainnollisimman esimerkin musiikista, rytmistä ja askelluksesta sain aikoinaan armeijassa. Joskus pitkällä marssilla tunnelman kohottamiseksi komennettiin laulamaan esim "Tulipunaruusut" ja marssittiin sen tahdissa. Kun itse lauloi ja liikutti jalkojaan yhtäaikaa ei voinut olla marssimatta tahtiin.
Yhteislaulusta usein tuttu ilmiö, tahdin nopeuden kiihtyminen sai sitten niin laulun kuin marssinkin nopeutumaan. Mikä lienee ollut marssilaulun laulattamisen tarkoituskin; taival taittui nopeammin ja väsymys unohtui. - Res. luutnantti
Ent. alokas kirjoitti:
Havainnollisimman esimerkin musiikista, rytmistä ja askelluksesta sain aikoinaan armeijassa. Joskus pitkällä marssilla tunnelman kohottamiseksi komennettiin laulamaan esim "Tulipunaruusut" ja marssittiin sen tahdissa. Kun itse lauloi ja liikutti jalkojaan yhtäaikaa ei voinut olla marssimatta tahtiin.
Yhteislaulusta usein tuttu ilmiö, tahdin nopeuden kiihtyminen sai sitten niin laulun kuin marssinkin nopeutumaan. Mikä lienee ollut marssilaulun laulattamisen tarkoituskin; taival taittui nopeammin ja väsymys unohtui.Vanha koeteltu idea on laulaa musiikin rytmi, jonka mukaan liikuttelee jalkojaan. Toimii hyvin.
Entäpä, kun liikuttelet jalkojasi yhteen rytmiin ja muuta kehoasi johonkin toiseen rytmiin?
Tällaisia tilanteita esiintyy normaalisti paritanssissa, jossa vienti voi olla esimerkiksi hitaampaa (hidas spin jne.) kuin perusrytmi, johon jaloillasi askellat.
Hyvä tanssija kykenee liikkumaan useaan rytmiin yhtäaikaa eri kehon osilla. Aluksi ei helppoa. Harjoittelulla alkaa sujumaan. - keskenään
Res. luutnantti kirjoitti:
Vanha koeteltu idea on laulaa musiikin rytmi, jonka mukaan liikuttelee jalkojaan. Toimii hyvin.
Entäpä, kun liikuttelet jalkojasi yhteen rytmiin ja muuta kehoasi johonkin toiseen rytmiin?
Tällaisia tilanteita esiintyy normaalisti paritanssissa, jossa vienti voi olla esimerkiksi hitaampaa (hidas spin jne.) kuin perusrytmi, johon jaloillasi askellat.
Hyvä tanssija kykenee liikkumaan useaan rytmiin yhtäaikaa eri kehon osilla. Aluksi ei helppoa. Harjoittelulla alkaa sujumaan.Nämä tanssin aikaiset eri rytmit ovat kuitenkin sen perusrytmin osia tai kerrannaisia, eli eivät muodosta ristiriitaa perusrytmille. Jos pitäisi tehdä vaikka 3/4-tahtisia liikkeitä kropalla samalla kun jalat menevät 4/4-tahtiin, niin se olisi hyvin vaikeaa, lähes mahdotonta. Vaikeutta voi demonstroida itselleen vaikka niin, että naputtaa pöytää molempien käsien sormilla tasatahtiin siten, että vasemmalla kädellä vuorottelee kolmea sormea ja oikealla neljää. Vasen käsi toistaa siis samaa rytmiä kolmijakoisesti ja oikea nelijakoisesti.
- laskien
keskenään kirjoitti:
Nämä tanssin aikaiset eri rytmit ovat kuitenkin sen perusrytmin osia tai kerrannaisia, eli eivät muodosta ristiriitaa perusrytmille. Jos pitäisi tehdä vaikka 3/4-tahtisia liikkeitä kropalla samalla kun jalat menevät 4/4-tahtiin, niin se olisi hyvin vaikeaa, lähes mahdotonta. Vaikeutta voi demonstroida itselleen vaikka niin, että naputtaa pöytää molempien käsien sormilla tasatahtiin siten, että vasemmalla kädellä vuorottelee kolmea sormea ja oikealla neljää. Vasen käsi toistaa siis samaa rytmiä kolmijakoisesti ja oikea nelijakoisesti.
Tarkkaan ottaen voit mennä valssin kolmijakoista tahtia myös kaksijakoisesti. Käytännössä niin myös teet, koska sinulla on vain kaksi jalkaa. Oikea ja vasen. Siis valssikin menee näin: oikea-vasen-oikea-vasen-oikea...jne. Sama jalka vaan sattuu painolliselle iskulle vain joka kuudennella askeleella.
Yksinkertaistettuna foksissakin on kolmerytminen askellus nelitahtiseen musiikkiin. Kolmannen ja seuraavan ykkösen välissä oleva neljäs askel on nopea väliaskel painottomalla iskulla. Siitähän tulee tuo hokema: hidas - hidas - nopea - nopea.
Eri asia ovat sitten käytännön painotukset ja nyanssit noissa askeleiden painotuksissa ja pituuksissa. - Lyyli
laskien kirjoitti:
Tarkkaan ottaen voit mennä valssin kolmijakoista tahtia myös kaksijakoisesti. Käytännössä niin myös teet, koska sinulla on vain kaksi jalkaa. Oikea ja vasen. Siis valssikin menee näin: oikea-vasen-oikea-vasen-oikea...jne. Sama jalka vaan sattuu painolliselle iskulle vain joka kuudennella askeleella.
Yksinkertaistettuna foksissakin on kolmerytminen askellus nelitahtiseen musiikkiin. Kolmannen ja seuraavan ykkösen välissä oleva neljäs askel on nopea väliaskel painottomalla iskulla. Siitähän tulee tuo hokema: hidas - hidas - nopea - nopea.
Eri asia ovat sitten käytännön painotukset ja nyanssit noissa askeleiden painotuksissa ja pituuksissa.Kun kävin fuskukurssilla, kysyin ohjaajilta tästä asiasta. Että kuinka voi olla 3 askelta, kun tahdissa on neljä iskua, ja mistä tietää milloin aloitetaan tanssiminen. Ja foksissa sama asia tietenkin... Eivät pystynyt vastaamaan, ei ole tullut mieleen ehkä, että siinä olisi jotain outua. Minulle ei tunnu enää kummalliselta, mutta aloittelijana kyllä.
- Päivi, tanssitytsä
Lyyli kirjoitti:
Kun kävin fuskukurssilla, kysyin ohjaajilta tästä asiasta. Että kuinka voi olla 3 askelta, kun tahdissa on neljä iskua, ja mistä tietää milloin aloitetaan tanssiminen. Ja foksissa sama asia tietenkin... Eivät pystynyt vastaamaan, ei ole tullut mieleen ehkä, että siinä olisi jotain outua. Minulle ei tunnu enää kummalliselta, mutta aloittelijana kyllä.
"Kun kävin fuskukurssilla, kysyin ohjaajilta tästä asiasta. Että kuinka voi olla 3 askelta, kun tahdissa on neljä iskua"
Hm. Fuskun ja foksin perusaskel ei ole kolmea askelta, vaan neljä.
Hämmentäväksi asian tekee musiikin suhteen se, että nuo neljä askelta otetaan kuuden iskun eli puolentoista tahdin aikana, eli joka toisella kertaa perusaskel alkaakin tahdin puolesta välistä.
Tätäkö kenties tarkoitit?
"Eivät pystynyt vastaamaan"
Niin, ehkä eivät siinä yhtäkkiä ymmärtäneet kysymystä, jos se oli edeltävällä tavalla esitetty... - Jiven äskettäin aloittanut
"Kun kävin fuskukurssilla, kysyin ohjaajilta tästä asiasta. Että kuinka voi olla 3 askelta, kun tahdissa on neljä iskua"
Hämmentäväksi asian tekee musiikin suhteen se, että nuo neljä askelta otetaan kuuden iskun eli puolentoista tahdin aikana, eli joka toisella kertaa perusaskel alkaakin tahdin puolesta välistä.
Niin, ehkä eivät siinä yhtäkkiä ymmärtäneet kysymystä, jos se oli edeltävällä tavalla esitetty...Jivessä kuuteen iskuun sovitetaan 8 askelta eli siinä ei tapahdu kiertoa/rotaatiota foksin/fuskun tapaan. Tämä saattaa olla pro-tasolle triviaali kysymys. Mihin askeleeseen pitää jivessä sovittaaa ykkösisku, aloittavalle rock-askeleelle vai miten? Kuten eri yhteyksistä on käynyt ilmi, jiven voi aloittaa myös triple stepillä, joskin nykyään kaiketi suostaan aloitusta rock-askeleella.
Kiitos ennakkon asiantuntevista ja asiallisista vastauksista! - Jivejalka
Jiven äskettäin aloittanut kirjoitti:
Jivessä kuuteen iskuun sovitetaan 8 askelta eli siinä ei tapahdu kiertoa/rotaatiota foksin/fuskun tapaan. Tämä saattaa olla pro-tasolle triviaali kysymys. Mihin askeleeseen pitää jivessä sovittaaa ykkösisku, aloittavalle rock-askeleelle vai miten? Kuten eri yhteyksistä on käynyt ilmi, jiven voi aloittaa myös triple stepillä, joskin nykyään kaiketi suostaan aloitusta rock-askeleella.
Kiitos ennakkon asiantuntevista ja asiallisista vastauksista!Kyllä siinä tapahtuu rotaatiota. Jivessä vaan on sovitettu 2 lisäaskelta mukaan. Tai sanotaanko niin päin että fuskusta ne on jätetty pois.
Bugg puolestaan on aidosti kaksiaskelinen ja siinä ei tule rotaatiota. - Jiveä veivannut
Jivejalka kirjoitti:
Kyllä siinä tapahtuu rotaatiota. Jivessä vaan on sovitettu 2 lisäaskelta mukaan. Tai sanotaanko niin päin että fuskusta ne on jätetty pois.
Bugg puolestaan on aidosti kaksiaskelinen ja siinä ei tule rotaatiota.Joo näinhän se on. Jivessä voidaan tanssia kuvioita, jotka eivät mene tasan kuuteen iskuun. Näitä kuvioita ei opeteta alkeissa, mutta ennemmin tai myöhemmin niihin törmää. Mm. DVD-kurssilla on näistä pari esimerkkiä:
http://www.tanssistudiot.fi/showpage.php?id=32 - Päivi, tanssitytsä
Jiven äskettäin aloittanut kirjoitti:
Jivessä kuuteen iskuun sovitetaan 8 askelta eli siinä ei tapahdu kiertoa/rotaatiota foksin/fuskun tapaan. Tämä saattaa olla pro-tasolle triviaali kysymys. Mihin askeleeseen pitää jivessä sovittaaa ykkösisku, aloittavalle rock-askeleelle vai miten? Kuten eri yhteyksistä on käynyt ilmi, jiven voi aloittaa myös triple stepillä, joskin nykyään kaiketi suostaan aloitusta rock-askeleella.
Kiitos ennakkon asiantuntevista ja asiallisista vastauksista!Kuten Jivejalka jo totesikin, kirjoittamani pätee myös jivessä: Tahti on neljän iskun ja jiven perusaskel on kuuden iskun mittainen, joten joka toinen perusaskel alkaa tahdin puolesta välistä.
Eli musiikkiin istuttamisen kannalta ei ole väliä, kummalla aloitetaan.
Yleisimmin olen törmännyt käytäntöihin, että fusku aloitetaan hitailla askelilla ja jive taka-askeleella. - Lyyli
Niin, ehkä eivät siinä yhtäkkiä ymmärtäneet kysymystä, jos se oli edeltävällä tavalla esitetty...Joo, arvasin että tästä tule sanottavaa, koska totesin itsekin, että olin sanonut väärin, sen jälkeen kun olin jo lähettänyt viestin.
Mutta onko ne neljä askelta kuuden iskun aikana? Eikö siihen menee vain kolme? 2x4 askelta kuuden iskun aikana? Ja niinkuin sanoit, perusaskel alkaa joka toisella kertaa tahdin puolessa välissä.
Ehkä me lasketaan pulssi eri tavalla... ja varmasti on niin että ohjaajat eivät tajunut kysymykseni. - Päivi, tanssitytsä
Lyyli kirjoitti:
Joo, arvasin että tästä tule sanottavaa, koska totesin itsekin, että olin sanonut väärin, sen jälkeen kun olin jo lähettänyt viestin.
Mutta onko ne neljä askelta kuuden iskun aikana? Eikö siihen menee vain kolme? 2x4 askelta kuuden iskun aikana? Ja niinkuin sanoit, perusaskel alkaa joka toisella kertaa tahdin puolessa välissä.
Ehkä me lasketaan pulssi eri tavalla... ja varmasti on niin että ohjaajat eivät tajunut kysymykseni."Mutta onko ne neljä askelta kuuden iskun aikana?"
Kyllä. Fuskussa "aina" ja foksissakin perusmuodossaan (H= 2 iskua, N= 1 iskua). Oikein hitaita nelijakoisia kappaleita foksataan joskus niin, että perusaskel kestää kolme iskua (H= 1 isku, N= puoli iskua). Mutta mielestäni se rikkoo kappaleen tunnelman. Jos kappale tuntuu liian hitaalta foksattavaksi "oikealla" tempolla, mielestäni kannattaisi, tempon tuplaamisen sijaan, luopua koknaan foksin perusaskeleesta ja tanssia hitaita (2 iskua) ja nopeita askeleita (1 isku) satunnaisessa järjestyksessä. (Miellyttävä ratkaisu kyllä muissakin tilanteissa:)
"Ehkä me lasketaan pulssi eri tavalla..."
En tiedä, voiko tahdin pituudesta (ainakaan foksissa) olla useampia toisistaan poikkeavia mielipiteitä.
- sielu
Opettele ensin tunnistamaan se ns. ykkönen musiikista.
Ykkönen toistuu määrävälein musiikissa ja kuulostaa useimmiten erilaiselta kuin muut iskut. (voimakkaampi, hiljaisempi, pidempi, tai joskus jopa jätetään tyystin soittamatta - erottuu kuitenkin jollain tapaa muista)
Hyvä tapa on kuunnella paljon musiikkia kotona, autossa tai muualla yrittämällä bongata musiikista erilainen isku. Sormella voi vaikka napauttaa kun kuvittelee kuulevansa sen ja sitten yrittää bongata sen toistumisen määrävälein musiikista.
Kun ykkösen pystyy bongaamaan voi seuraavaksi lähteä laskemaan kahden ykkösen väliin iskuja. Niiden määrä riippuu musiikista mutta tärkeintä on löytää se ykkönen uudestaan. Useimmiten lasketaan neljään, kolmeen tai kahdeksaan.
Rytmiin tanssimisessa taas on tanssiinlähtö tärkein. Eli yleensä ykkösellä otetaan ensimmäinen askel. Jotta tämä onnistuisi miellyttävästi pitää pystyä vaikka laskemaan ennakolta milloin ykkönen tulee jotta askelen ehtii ottaa ja viedä myös daamin sille. Eli käytännössä vartalo paino alkaa siirtyä jo ennen ykköstä jotta askel osuu ykköselle.
Vasta ykkösellä reagoiminen on vähän kuin autolla ajaessa rämpsäyttäisi kytkimen suoraan ylös. Hyppii ja pomppii ja sammuu alkuunsa. ;)
Mukavia treenihetkiä, homma helpottuu kun alkaa kuulla musiikista toistuvia rakenteita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804