Hei! Minä tilasin yksinkertaisen testamentin missä suljen pois lapsieni aviopuolisoiden oikeus minulta tulevaan perintöön.
Minulle suositeltiin että tämä olisi hyvä tehdä ajoissa eikä sitten kun lapsilla on jo puolisot. Puoliso voisi ottaa nokkiinsa!
Laitoin netin kautta tiedot ja sieltä soitettiin seuraavana päivänä. Han neuvoi minua avioehto asiassakin ja lupasi tehdä miehellenikin oman testamentin samaan hintaan! Vaikka kyseessä onkin ihan yksinkertainen niin olen tyytyväinen kun saan 75 eurolla kaksi testamenttia. Lasku tulee testamenttien mukana.
Netistä testamentti
10
3073
Vastaukset
- miniän näkemys
Aivan varmasti hyvä idea tehdä rajoitus jo ennen kuin mitään puolisoita lapsilla on, juuri siksi, että muuten sen voi ottaa henkilökohtaisuutena. Tiedän tapauksen, jossa tällainen rajoitus on tehty vasta silloin, kun lapsilla on jo ollut pitkäaikaiset ihmissuhteet ja lisäksi näiden puolisoiden asiasta mitään tietämättä. Kun sellainen asia tulee jälkikäteen ilmi, niin hymyt voivat olla aika kireitä, ennen kuin asian saa itsekukin käsiteltyä mielessään.
- mökit suvussa
Varsinkin jos suhde on pitkäaikainen niin siinä voi joku ottaa kovasti nokkiiinsa!
Mutta on hyvä varautua koska ikinä ei tiedä kuka eroaa ja kuka kuolee ja menee uusiin naimisiin.
Parempi pitää mökit suvussa!
- Jörssi89
perheoikeus.com saa halvalla yksinkertaisen testamentin. Voit siinä sulkea pois avio-oikeuden puolisoilta.
- PerttiPerintö
Jos ei halua mitään perintösuunnittelua vaan ainoastaan tuon määräyksen avio-oikeuden poissuljennasta, niin ei siitä kyllä maksaa kannata.
Jos taas haluaa, että asiat käydään kunnolla läpi ja tehdään esim. perintöverosuunnittelua ja muutakin kuin kopioidaan tuo standarditeksti, niin sitten kannattaa antaa toimeksianto ihan oikealle perintöjuristille ja maksaa siitä se muutama satanen.
- ystäväsälapsien
Se on muuten 'lasteni', ei lapsieni.
- alaryyppäämään
Turhaa teit, ei lastesi puolisoilla ole mitään perintöoikeutta sinun omaisuuteesi. Sinut perii lapsesi ja heidän lapset. Jos lapsesi perii sinulta esim 100.000 euroa, ja antaa puolisolleen 50.000 euroa, sitä ei mitkään testamentit estä. Ainoa keino estää lastesi puolisoiden hyötyminen perinnöstäsi on tuhlata ennen kuolemaa kaikki omaisuutesi.
- Toissijaiset-saajat
Lasten puolisoilla ei toki ole appivanhempiinsa perintöoikeutta, mutta heillä on avio-oikeus puolisoittensa omaisuuteen (johon sisältyy edesmenneiden appivanhempien perintö), ellei avio-oikeutta ole jollain tavalla suljettu pois. Siis kun lapsellesi ja puolisolleen tulee ero tai heidän avioliittonsa päättyy toisen kuolemaan, avio-oikeus otetaan huomioon, ellei ole poissuljettu.
Samoin jos lapsesi kuolee lapsettomana, hänen leskensä perii hänet, siis perii, kysymyksessä ei ole avio-oikeus, jolloin myös appivanhempien lapselleen jättämää perintöä siirtyy miniälle/vävylle (tosin aikanaan tämän leskeytyneen miniän/vävyn jäämistö jaetaan miolempien sukujen kesken, mutta vasta sitten ja jos jotain enää on jäljellä), joten siltä varalta, että lapsesi kuolee lapsettomana (huom. lapsenlapsi voi kuolla isovanhempiensa jälkeen, mutta ennen vanhempaansa), onkin hyvä laittaa lapsesi saamalle perinnölle toissijainen saaja/-t, ellet siis halua miniäsi/vävysi sinulta tullutta perivän.
- Anonyymi
Hei. Tiedätkö että jos lapsellasi ei ole lapsia, niin hänen puolisona perii hänet tuosta lauseesta huolimatta.
- Anonyymi
Tässä on tiedoksianto-ongelma, kun testamentissa ei määrätä muusta kuin siitä, että perillisen puolisolla ei ole avio-oikeutta perintönä saatuun omaisuuteen. Perillinen on itse sekä testamentin edunsaaja että lakimääräinen perillinen. Jollei muita lakimääräisiä perillisiä ole, tiedoksiannolla ei ole kohdetta, ellei ajatella, että perillinen antaisi sen tiedoksi itselleen.
On hyvä huomata, että perillisen puolisolla, jonka avio-oikeus on poissuljettu testamentissa, EI ole oikeutta moittia testamenttia. Hän voi toki omaisuuden osituksessa aikanaan kiistää testamenttimääräyksen pätevyyden, jos katsoo sen loukkaavan oikeuttaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829