Kotiruokaa kissalle

kissatäti

Syöttääkö kukaan enää tavallista kotiruokaa kissalleen ?
Muistanko oikein, että raaka kananmuna on kissan turkille hyväksi?

Itse syötän vajaan vuoden vanhalle kissalleni ihan tavallisesta kaupasta ostettua kuivaruokaa ja joskus myös purkkiruokaa, kissani syö myös oma aloitteisesti koiranraksuja ja muutakoiran ruokaa.

Muuten on kissa terveen ja hyvinvoivan oloinen, karvanlähtö vain on mielestäni runsaampaa kuin kahdella vanhemmalla kissallani.

Kissani ovat tavallisia maatiaiskissoja ja viettävät paljon aikaa ulkona, varsinkin nyt kesällä.

17

4727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissallinen

Koiranruoka ei käy kissalle,liian vähän proteiinia.Kanamunan keltuiasen voi antaa raakana,valkuaista ei sekun tuhoaa raakana jotain vitamiinia kissalta.Kypsä kanamuna ok.

Jos kissa syö koiranruokaa,se vähitellen sairastuu munuaissairauteen.Kissalle kissanruokaa!

• lisäyksenä

kissan kotiruoka ei tarkoita makaronilaatikkoa ja perunamuusia,vaan mm.erilaisia raakoja lihoja sekä varta vasten kissalle tehtyä ruokaa(ohjeita mm.ipstillan sivuilla)

• kissatäti

siitä on mietintä lähtenyt käyntiin, kun kuusikymmentäluvulla maalla asuin pikkutyttönä ja joka talossa kissa oli, meilläkin kaksi, ei äiti niille kaupasta ruokaa ostanut.En usko, että kylän osuuskaupassa olisi sellaista edes myynnissä ollut.
        Kissoille annettiin vasta lypsettyä lehmän maitoa ja muuta ruokaa mitä perheeltä jäi.
        Kissat elivät onnellisina ja terveinä toistakymmentä vuotta.Tarkkaa ikää en voi muistaa, mutta tuntuu että kissa oli ollut meillä aina.
        Onko siis kissan hoidosta tehty liian vaikeaa ja kaupallista ?
        Ja vielä tarkennus:Kissani syö oma aloitteisesti koiranruokaa, jos sitä on koiran ruokakupissa, vaikka kissalla on omaa ruokaa vieressä.
        Kissoilleni syötän kuivamuonaa ja myös purkkiruokia, en kotiruokaa, koska pienellä perheellämme ei tähteitä riitä.
        Minulla on kolme tervettä kissaa, joista vanhin on kymmenen vuotta ja nuorin vajaa vuoden.
        Mukavia kissanpäiviä sinulle ja kissallesi.

• Kissallinen
        kissatäti kirjoitti:

siitä on mietintä lähtenyt käyntiin, kun kuusikymmentäluvulla maalla asuin pikkutyttönä ja joka talossa kissa oli, meilläkin kaksi, ei äiti niille kaupasta ruokaa ostanut.En usko, että kylän osuuskaupassa olisi sellaista edes myynnissä ollut.
        Kissoille annettiin vasta lypsettyä lehmän maitoa ja muuta ruokaa mitä perheeltä jäi.
        Kissat elivät onnellisina ja terveinä toistakymmentä vuotta.Tarkkaa ikää en voi muistaa, mutta tuntuu että kissa oli ollut meillä aina.
        Ja vielä tarkennus:Kissani syö oma aloitteisesti koiranruokaa, jos sitä on koiran ruokakupissa, vaikka kissalla on omaa ruokaa vieressä.
        Kissoilleni syötän kuivamuonaa ja myös purkkiruokia, en kotiruokaa, koska pienellä perheellämme ei tähteitä riitä.
        Minulla on kolme tervettä kissaa, joista vanhin on kymmenen vuotta ja nuorin vajaa vuoden.

Ennen vanhaan ei oltu niin perehdytty ja tutkittu kissan ruokintaa,sairauksia jne.Tänä päivänä on ja siksi tyyli voi tuntua vanhemmista ihmisistä vouhotukselta tms.

Olen itse syntynyt 60-luvun lopulla ja siis elänyt aikaa,jolloin kissat pääasiassa kulkivat vapana ja ruokinta oli mitä oli.Myytiinköhän silloin edes eläinkaupoissa kissanruokaa?

Eipä ollut ainakaan tarkoitus millään muodoin loukata omalla kirjoituksellani,epäillen provoksiskin:/ Luulin että kissas saa vain koiranruokaa...mutta ei siis niin.

Tunnen itsekkin kissoja, jotka ovat syöneet kaupan peruspöperöitä,herkutelleet jäätelöllä jne ja ovat suht korkean iän saavuttaneet.Näillä eväillä naapurin kolipoika ehti 16v.ikään.

• noin..
        Kissallinen kirjoitti:

Ennen vanhaan ei oltu niin perehdytty ja tutkittu kissan ruokintaa,sairauksia jne.Tänä päivänä on ja siksi tyyli voi tuntua vanhemmista ihmisistä vouhotukselta tms.

Olen itse syntynyt 60-luvun lopulla ja siis elänyt aikaa,jolloin kissat pääasiassa kulkivat vapana ja ruokinta oli mitä oli.Myytiinköhän silloin edes eläinkaupoissa kissanruokaa?

Eipä ollut ainakaan tarkoitus millään muodoin loukata omalla kirjoituksellani,epäillen provoksiskin:/ Luulin että kissas saa vain koiranruokaa...mutta ei siis niin.

Tunnen itsekkin kissoja, jotka ovat syöneet kaupan peruspöperöitä,herkutelleet jäätelöllä jne ja ovat suht korkean iän saavuttaneet.Näillä eväillä naapurin kolipoika ehti 16v.ikään.

Eipä oltu tutkittu ja perehdytty kissan hoitoon ja ruokintaan.

Lisäksi kissat vapaana ollessaan jos eivät vallat pyytäneet itse ruokaansa, tasapainottivat ainakin ruokavalionsa sillä oikealla kissanruualla eli hiirellä ym.

Käsittelemätön lehmänmaito ei ole kissallekaan niin haitallista, kuin käsitelty maito.

• Anonyymi
        kissatäti kirjoitti:

Olisikohan kissa kumminkin päässyt itse pyydystämään liharuokaa. Nykyään valtaosa kissoista ei pääse. Eikä edes saisi päästä, tappamaan lintuja ja muita eläimiä.
        Maatalousyhteiskunnassa kissa on ollut välttämätön tuhoeläinten hävittäjä, esimerkiksi rehuvarastoista, kissoja on yhä maatiloilla työläisinä. Mutta niitä hoidetaan muutenkin, missä hoitavat virkaansa ja vastuullisesti pidettyinä pysyvät lähinnä tilan omilla mailla.
        surullisenkuuluisat populaatiot syntyvät siten, että kissoja ei leikkuuteta. Lopulta kissoja on niin että ne kärsivät hoidon puutteesta.
        Eihän kissa edes syö mitä tahansa. Kokeile vaikka, pistä parsakaalimuhennosta, ja lihaa kissalle tarjolle.
        Tai kanaa ja perunalaatikkoa. Odota kaksi tuntia. Näet mitä kissa on mielellään syönyt.

• te kehtaatte

ja jaksatte yks ja toinen aina sanoa että syötätte kissollenne koiranruokaa,ruuantähteitä ja ties mitä p****a.
      jos teillä ei ole rahaa tai haluja ostaa kunnon kissanruokaa niin jättäkää ihmeessä kissa ottamatta.
      ihan oikeesti toi on tosi ärsyttävää.
      KISSA ON LIHAN SYÖJÄ että sitä mukaa ruokinta ja KISSA ON KISSA EIKÄ SILLE VOI ANTAA KOIRANRUOKAA.
      sun vajaa vuoden vanha kissas on varmaankin terve vaikka söis koiranruokaa mutta entä kun kissat elää voin 20 ja yli miten mahtaa olla terveys silloin (veikkaan että tolla menolla on levännyt haudassa jo kauan)
      miksi te ihmiset hyvät TAHALLAAN leikitte kissojen terveyden kanssa. tälläkin palstalla on paljon tietoa kissojen terveellisestä ruokinnasta.
      jos ette kato mitä sinne omaan suuhun laitatte, niin katsokaa nyt kuitenkinn mitä sinne lemmikille työnnätte eteen, se ei voi valita.
      KISSANNE ON SITÄ MITÄ SE SYÖ (hyvällä ruualla terve ja onnellinen)

• kissatäti

ja lukisit ketjun ensimmäisen viestin uudelleen ja niin , että myös ymmärrät lukemasi.

• eikä se muuksi
        kissatäti kirjoitti:

ja lukisit ketjun ensimmäisen viestin uudelleen ja niin , että myös ymmärrät lukemasi.

muutu.
        syötät kissallesi kaupasta ostettua kuivaruokaa JOSKUS purkkiruokaa ja kissasi itse syö koiranraksuja ja muuta koiranruokaa...

niin tiesitkö että kaupan raksut sisältävät suurimmaksi osaksi VILJAA (katso itse pussin kyljestä mikä mainitaan ensimmäiseksi) Miten voit syöttää lihansyöjälle ruokaa josta suurinosa on viljaa max. 16% lihaa. HERÄÄ JO

kaupan purkkiruoka on parempi vaihtoehto kun ottaa huomioon ettei sisällä sokeria,viljaa, mutta aika vähäinen on niissäkin lihapitoisuus :(

koiranruokaa.. no vaikka kissasi olisi koiramainen ei se ole koira. koira tarvitsee eri määrät vitamiineja proteiinia jne.

niin ei kukaan täyspäinen täällä syötä kissalleen
        kotiruokaa (ruuan tähteitä) mutta jos tarkoitat itse tehtyjä kissaa varten olevia ruokia niin kyllä jotkut. itse laiskuuttani ja en omaa niin paljon tietoa että alkaisin tehdä itse ruokaa kissoille ostan vaan eläinkaupasta valmista tai kaupasta lihaa. (jos annat lihaa yli 1/3 osan muistathan myös vitamiinilisät PIRSKATIN )

niin ja mitä kanamunaan tulee kyllä sitä tietty voi antaa mutta vain keltuaista.

kissan ruokinta ei ole niin yksinkertaista kuin sen voi kuvitella.

haluan vain kissasi parasta. hyvä olisi nyt pentuna opettaa kissa kunnon eväisiin.
        tiedän pari pennua joka ovat sairastuneet (toinen kuoli) jo alle vuoteisena vääränlaisen ravinnon takia :(
        tuskin haluat sitä omalle kissallesi?

• maatiaiskissan

omistaja ja sen kyllä huomaa.
      kyllä pitäisi ihan kokonaan kieltää nuo ilmaiset maatiaiset kun niistä ei kerran haluta huolehtia asianmukaisesti.
      en usko että kukaan joka OSTAA kissansa ja maksaa siitä esim.500E on noin välinpitämätön ettei ota selvää kissan ruokinnasta....(se on varmasti tärkein asia kissanhoidossa panostaa monipuoliseen ja LIHAISAAN ruokintaan se on tie kissan hyvinvointiin ja terveyteen ja pitkään ikään (ainiin mitä sillä iällä onkaan väliä ilmatteeki saa aina uusia maatiaisia))

hyvää kesää kaikille kissojen ystäville.

ps.itselläni 3 maatiaista. en tienyt kissoista mitään kun otin kissat, mutta otin asioista selvää. kirjoista ja netistä saa tietoa.

• antaa

ohjeita henkilölle, joka ei niistä välitä.

En ymmärrä täällä ihmisiä, jotka kysyy asioista ja sitten kun niiden sanotaan olevan väärässä niin sitten vedotaan ihan ihme selitysten kautta että kyllä tämä minun näkemys onkin oikea, kunhan paremman tekemisen puutteessa kysellään muiden mielipidettä asiaan, jota ei kuitenkaan olla muuttamassa neuvoista huolimatta.

60 luvulla kissat on varmaan eläneet ulkona, jolloin ne ovat hankkineet osan ruoastaan itse. Mikä ihme ihmisiä vaivaa! ajat muuttuu! ei se kerrostalossa asuva kissa voi vaikuttaa syömäänsä ruokaan niin paljon kuin maalla asuva ja ulkoileva kissa. Kyllä meidänkin kissa haluaisi syödä lihapullia, kastiketta, karkkia, makaronia jnejne. Pitäisikö minunkin sillä perusteella laittaa kuppiin lihanpullia ja kastiketta "kun se itse syö sitä"?! Haloo, järki käteen!

• miauuuukis
        antaa kirjoitti:

ohjeita henkilölle, joka ei niistä välitä.

En ymmärrä täällä ihmisiä, jotka kysyy asioista ja sitten kun niiden sanotaan olevan väärässä niin sitten vedotaan ihan ihme selitysten kautta että kyllä tämä minun näkemys onkin oikea, kunhan paremman tekemisen puutteessa kysellään muiden mielipidettä asiaan, jota ei kuitenkaan olla muuttamassa neuvoista huolimatta.

60 luvulla kissat on varmaan eläneet ulkona, jolloin ne ovat hankkineet osan ruoastaan itse. Mikä ihme ihmisiä vaivaa! ajat muuttuu! ei se kerrostalossa asuva kissa voi vaikuttaa syömäänsä ruokaan niin paljon kuin maalla asuva ja ulkoileva kissa. Kyllä meidänkin kissa haluaisi syödä lihapullia, kastiketta, karkkia, makaronia jnejne. Pitäisikö minunkin sillä perusteella laittaa kuppiin lihanpullia ja kastiketta "kun se itse syö sitä"?! Haloo, järki käteen!

eipä täällä tosiaankaan asiallista keskustelua saa aikaan. Minulla on viisi kissaa ja katson kyllä tarkkaan mitä niille ruuaksi annan. Enhän syöttäisi lapsillenikaan mitä sattuu.
        Lisäksi ulkoilutan kissojani joka päivä.
        Rokotukset ja muu terveydenhoito nyt tietenkin on itsestään selvyys.

• törpöt!
        miauuuukis kirjoitti:

eipä täällä tosiaankaan asiallista keskustelua saa aikaan. Minulla on viisi kissaa ja katson kyllä tarkkaan mitä niille ruuaksi annan. Enhän syöttäisi lapsillenikaan mitä sattuu.
        Lisäksi ulkoilutan kissojani joka päivä.
        Rokotukset ja muu terveydenhoito nyt tietenkin on itsestään selvyys.

"kissatäti" vain yritti asiallisesti keskustella ja muisteli vain asioita mitä joskus ollut. Ei se tarkoita sitä että hän olisi niin tekemässä ja pitäähän koirankin saada ruokaa,jos kissa sen kupilta käy välillä vähän maistamassa niin ei se maailma siihen kaadu (paitsi ilmeisesti teillä kaatuu)idiootit. Eikö asioista voi puhua ihan muuten vaan ilman että heti ollaan sormella osoittelemassa ja ollaan taas niin sokeita kun pitää päästä pätemään että asian varsinainen pointti unohtuu kokonaan. Kyllä on ylimielistä porukkaa että...menkää hoitoon.

• Anonyymi

Eikö kissalle voi antaa semmosta kotiruokaa missä ei ole liikaa hiilihyraateja. Ja jossa olisi hyvin vitamiineja ja kalsiumia ja hivenaineita. Siinä olisi esim: muusatua porkkanaa ja keitettyä porkkanaa.

• Anonyymi

Minä kieltäisin kissojen ja koirien pidon kokonaan kaupunkiasunnoissa. Etenkin kerrostaloissa. Ei tippaakaan jäljellä lajin mukaisesta käyttäytymisestä. Jotkut vielä vaatettaa näitä eläimiään kun on hankittu eläin joka ei kertakaikkisesti edes sovi ilmastoomme. Siinä epäelämässä ruokinnalla saivartelu ja toisten tuomitseminen on surkeaa itsensä jalustalle nostamista, jolla ei kissan eikä koirankaan elämä laadukasta ole. Eläimiä inhimillistetään liikaa. Surkeaa.

• Anonyymi

Minä syötän, lihoja ja kaloja. Kalat keitettynä. Joskus vähän perunaa,, puuroa muussattuna. Kananmunaa. Sekaan sitten erilaisia kissanruokia reilut 50%. Kissa senkun komistuu. Harrastaa itsenäistä ulkoilua. Sirutettu ja leikattu on.

• Anonyymi

Kissa on lihansyöjä. Kaikki eläinperäinen on hyvä, paitsi raaka kala, ja kananmunan valkuainen, ja sianlihasta on ollut paljon kirjoittelua ettei sitä.
      Koiranruoka sisältää viljaa, ja kissojen halvimmat, sekä jotkut kalliimmatkin ruuat.
      Jos purkissa kun avaa, näkyy oikeaa kanaa, tonnikalaa(kissojen, ei ihmisten!), tai jos ainesosaluettelossa ei lue
      - mitään viljoja, sokereita, hernettä, soijaa...
      Silloin ruoka on kissalle sopivaa. Naudanliha, sydän, joskus vähän maksaa, riistalihat kpsennettynä8hirveä, riistalinuja, jänistä ym) ovat oikein laadukasta kissanruokaa.
      Kissa syö vähemmän sitä kunnollista ruokaa, koska sen syömän ruuan määrä on sidoksissa siihen, miten paljon ruuassa on eläinperäisiä valkuaisaineita.
      Tauriinia, ja arginiinia kissan on saatava säännölleen, pitkin vuorokautta.
      Näitä on lihassa, jota ei ole kypsennetty, kypsennys tuhoaa tauriinin. Siksi on hyvä katsoa että raksuissa on tauriini ja arginiini mukana.
      Kissa ei pärjää märehtijäntai koiraeläimen, tai ihmisen ruokavaliolla oikein. Jos ajattelet mitä kissa ulkona saa syödäkseen, kun pyydystää niin ymmärrät millainen ruokavalio on sopiva kissalle.
      Teollisuus tekee mitä tekee, ja laittaa purkkiin.
      Aina kun ostaa sitä huonotasoista ruokaa kissalle, tukee niitä yrityksiä jotka eivät tee kunnollista ruokaa kissoille.
      Vinkki: mjau ruuat ovat laadukkaita, raaka-aine on kylläkin jauhettu hyvin hienoksi että on mössöjä tai näyttää miltä muukin kissanruoka, mutta kun lukee ainesosaluettelon, niin kissanruokaahan se.
      Muutamista muista merkeistä ei voi sanoa samaa. Löytyy luetteloista, viljoja, sokereita, ja soijaa ja ties mitä.
      Kasvissyöjä kissa ei ole missään nimessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1866
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1492
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      93
      1356
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      63
      1214
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1089
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      11
      1086
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      218
      891
    8. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      151
      839
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      793
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      748
    Aihe