puiset palikat

sarafina

Ostin eilen puiset palikat joissa ikäsuositus oli 1v. Lapseni on 10kk joten eikös noiden palikoiden pitäisi jo käydä? Palikat kuitenkin oli hirmu pieniä, pienin palikka oli 2x2cm. Testasin vielä lelutesterillä, jolla siis näkee millainen esine mahtuu alle 3v kurkkuun ja nämä palikat mahtui helposti siihen! Miten tuollaista voidaan myydä? Huijattu olo :( pitää varmaan palauttaa palikat kauppaan...

8

1945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoijakkaa

      Etkö ymmärrä mitä 1 tarkoittaa?? YLI 1-vuotiaille, ei siis vasta 10- tai 11-kuukautisille lapsille! Ja ei nyt muutenkaan kannattaisi tuijottaa niihin ohjeikärajoihin - maalaisjärkeä saa käyttää antaessaan pienelle lapselle pieniä leluja. En nyt tiiä, oliko tää viesti alunperinkin provo, mut vastasinpa nyt kuitenkin...

      • sarafina

        merkitseekö se 2kk tosiaan niin paljon? kuten itse sanoit, ei ohjeikään kannata tuijottaa sokeasti. eikö pienet esineet pidä pitää poissa alle 3v ja tuossa paketissa ikä oli yli 1v, laske siitä.


      • esineistä
        sarafina kirjoitti:

        merkitseekö se 2kk tosiaan niin paljon? kuten itse sanoit, ei ohjeikään kannata tuijottaa sokeasti. eikö pienet esineet pidä pitää poissa alle 3v ja tuossa paketissa ikä oli yli 1v, laske siitä.

        mutta ei nyt ainakaan ikäsuosituksia nuoremmille lapsille kannattaisi antaa, sen jälkeen asia onkin mun mielestä vanhemman harkinnan varassa. Jos lelu on selkeästi vaarallinen myös alle 3-vuotiaalle, voithan huomauttaa lelun myyneelle liikkelle ja pyytää selvitystoimia. Mutta mun mielestä viimeinen vastuu on aina lapsen vanhemmilla - kaupat vain myyvät esineet, vanhemmat antavat ne sitten lapselle, jos katsovat sopivaksi ja turvalliseksi.


      • sarafina
        esineistä kirjoitti:

        mutta ei nyt ainakaan ikäsuosituksia nuoremmille lapsille kannattaisi antaa, sen jälkeen asia onkin mun mielestä vanhemman harkinnan varassa. Jos lelu on selkeästi vaarallinen myös alle 3-vuotiaalle, voithan huomauttaa lelun myyneelle liikkelle ja pyytää selvitystoimia. Mutta mun mielestä viimeinen vastuu on aina lapsen vanhemmilla - kaupat vain myyvät esineet, vanhemmat antavat ne sitten lapselle, jos katsovat sopivaksi ja turvalliseksi.

        eikö kaupan pitäisi noudattaa rehellisyyttä siis ikäsuositusten olla paikallaan? Tosin tämä ei ole kaupan vika vaan valmistajan. Ja tietenkin vastuu on vanhemmalla, mutta oletus on että ikäsuosituksiin voi luottaa, eikö?


    • faija

      Halvalla ei saa hyvää. Vuosikymmenten kokemuksella lähes "julistan" esim. Brion ja Legon puolesta.

      Brion palikat maksavat, mutta laatu on niin hyvää, että voit antaa samat palikat myöhemmin lapsenlapsillesi.

      Kaikenlaista lelua on meidänkin lapsille kertynyt vuosien varrella, ja paljon on heitetty muovikrääsää rikkoutuneena pois. Osa halpisleluista hajoaa lopullisesti esim. jo jouluaaton iltana.

      Jos etsit kestäviä leluja, niin katsele merkeiltä kuten Brio, Lego, Fisher Price, Hasbro (Transformers, Playdoh), Juho Jussila Oy (Hakka, Fortuna), Tomy, Playmobil ja Mattel (Hot Wheels, Tyco, Matchbox).

      • Ilpi23

        Laadukkaita ja hyviä lelumerkkejä on myös Steiff, Rubens Barn, Noodoll ja Moulin Roty. Löytyy esim Van Merryn kaupasta: https://www.vanmerryn.fi/ (löysin tän kaupan tänään)


    • testitulkki

      Jos palikka menee testitulkkiin, niin siinä pitää olla maininta: Ei alle 3-vuotiaille.
      Tällä maininnalla ei saa kiertää ikärajoja, eli siis selvästi alle 3-vuotiaalle tarkoitettu lelu maininnalla ei alle 3-vuotiaalle, ei ole sallittu. Palikat voivat hyvinkin olla monen ikäiselle, mutta ei 1 vuotiaalle. Oman järjen käyttö on kuitenkin paras. Jos lapsella on taipumusta työntää esineitä suuhunsa, niin ei kannata antaa pieniä esineitä, vaikka niissä lukisi mitä. Myös lapset ovat yksilöitä, eikä heihin voi soveltaa standardia. Edellinen kirjoittaja on tehnyt hyvän listan. Kannattaa jättää halpakauppojen lelut hyllyyn. Niillä ei tehdä kuin kansantaloudelle tappiota. Jatkuvasti vedetään pois myynnistä, kun niistä löytyy milloin mitäkin aineita. Sisäänostajat eivät tiedä tai eivät välitä. Pääasia että myydään ja paljon. Kotona tulee pettymyksiä ja heitetään roskiin. Valittakaa, jos saatte huonoja tuotteita. Siis sinne kauppaan, koska muuten se ei koskaan muutu.

      • sdklsdkldsjfsdklld

        Valitettavasti valituksetkin menee mappi ööhön, ei niitä kukaan kuuntele oikeasti eikä välitä, mikään ei muutu jos valittaa kauppaan. Maahantuojalle tai kuluttajaviranomaiselle mieluummin.
        Suomi on jo samassa jamassa kuin neuvostoliitto ennen romahdustaan, kukaan ei välitä paskaakaan enää mistään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe