Myooma kohdun ulkopuolella..

ikä50v.

Viime syksynä ultrassa löydettiin 15mm kokoinen myooma kohdun ulkopuolelta. Aiemmin on vuosien varrella ollut ainoastaan nestekystia munasarjoissa, tulleet ja menneet itsekseen pois. Nyt oli eka myooma-löydös. Miten tuollainen ulkopuolella oleva myooma voi oireilla, vaivata.. jos se on kohdun sisällä, niin tuolloinhan saattaa vuodot lisääntyä ym. Nyt kun itsestäni tuntuu, että tuossa enempi oikealla alavatsalla on jatkuvaa pistävää, "tuikkivaa" kiputuntemusta, ei kovaa, mutta kuitenkin sellaista, että sitä tulee seurailtua kaiken aikaa. Johtuukohan myoomasta, vaikka tuo onkin noin pieni? Vaihdevuodet ovat aluillaan; syksyllä oli monen kk tauko vuodoista, sitten parit erittäin niukat menkat,ja nyt taas parina viime kuukautena on vuotanat kunnolla!! Miten teillä muilla nuo myoomat, ja ennenkaikkea ulkopuolella olevat oireilevat...?

11

4616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myomakohtuinen

      Minulla on n. 3 sentin myomia. Eivät oireile mitenkään. Ei ole tarkoitus vielä leikatakaan, koska olisi tarkoitus hankkia myös lapsia.

      • ikä50v.

        Sinulla ilmeisesti on myomat kohdun sisällä, ymmärsinkö oikein..? Toivottavasti saisit lapsia, sitten kun aika on :) Itselläni tuo kiintiö on jo täynnä.
        Minulla tuo myoma on tosiaankin kohdun ulkopuolella, ja sen sijainti tässä nyt mietityttää, onko se syynä tämän hetkiseen oireiluun.. lääkäriin pitänee kai jossain vaiheessa taas mennä.


    • samanlaista (myös 50v)

      Minulla oli kaksi isoa myoomaa kohdun ulkopuolella, jotka oireilivät kyllä. Oli virtsankarkailua, painontunnetta mahanpohjassa ja tuikkivaa kiputuntemusta, yhdyntäkipujakin.
      Toinen myooma oli iso ja se oli kasvanut vatsaonteloon. Sain sellaisen pallomahan...

      No, kohtuni leikattiin ja myoomat. Leikkaus oli vaikea ja iso, avoleikkaus hävystä napaan, mutta nyt toivuttuani siitä kaikesta olen oikein tyytyväinen.
      Elämänlaatu on nyt aivan toista.

      Ehkä noinkin pieni myooma voi oireilla, jos painaa hermoja, luulisin. Tarkkaile tilannetta, pienet voi leikata ihan tähystykselläkin, silloin säästyy paljolta kivulta ja pitkiltä sairauslomilta.

      • mmmninii

        mulla oli myös nyrkinkokoinen myoma ja munasarjoissa endometrioosia ja kystia ,tehtiin avoleikkaus missä kaikkipoistettiin siis munasarjat ja kohtu.nyt syön päivässä yhden tabl estrogeenia olo suhteellisen hyvä ei ainakaan enää kovia kipuja joita kyseessä olevat kyst/myoma teki:)43v


    • Hormoonihurmio

      Minulla todettiin muutama vuosi sitten parikin noin tennispallon kokoista myoomaa kohdun ulkopuolella. Niille ei ole tehty mitään, koska ne eivät aiheuta minkäänlaisia vaivoja, eivätkä ole juuri kasvaneetkaan.

      • mmmninni..

        Kannattaako noin isoja myomia pitää .eikö myomatkin voi muuttua pahanlaatuisiksi????? MUISTAAKSENI JOKU LÄÄKÄRI OLISI SANONUT.


      • Hormoonihurmio
        mmmninni.. kirjoitti:

        Kannattaako noin isoja myomia pitää .eikö myomatkin voi muuttua pahanlaatuisiksi????? MUISTAAKSENI JOKU LÄÄKÄRI OLISI SANONUT.

        Tämän tietysti tarkistin gynekologilta heti kun hän havaintonsa minulle kertoi, mutta hän vakuutti, että myoomien muuttuminen pahanlaatuisiksi on äärimmäisen harvinaista. Käyn gynekologilla säännöllisesti, lisäksi PAPA-kokeissa, joten mahdolliset muutokset huomattaisiin kyllä nopeasti.

        Kohdunpoisto (jota myoomien poisto tämänikäisellä ilman muuta merkitsisi) on sen verran iso leikkaus, ettei siihen ryhdytä, ellei mitään oireita ole.


      • Hormoonihurmio
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Tämän tietysti tarkistin gynekologilta heti kun hän havaintonsa minulle kertoi, mutta hän vakuutti, että myoomien muuttuminen pahanlaatuisiksi on äärimmäisen harvinaista. Käyn gynekologilla säännöllisesti, lisäksi PAPA-kokeissa, joten mahdolliset muutokset huomattaisiin kyllä nopeasti.

        Kohdunpoisto (jota myoomien poisto tämänikäisellä ilman muuta merkitsisi) on sen verran iso leikkaus, ettei siihen ryhdytä, ellei mitään oireita ole.

        Korjaus myoomien kokoon: eivät ne sentään tennispallon kokoisia olleet, vaan pingispallon! Taisin olla aamulla vielä vähän unessa...


      • mmmninn..
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Korjaus myoomien kokoon: eivät ne sentään tennispallon kokoisia olleet, vaan pingispallon! Taisin olla aamulla vielä vähän unessa...

        :)no hyvä ettei sitten tennispallon kokosia:)


    • mullakin

      Minulla ollut jo muutamia vuosia. Käyn gynellä vuoden-parin välin. Kolme senttiä koko, kohdun ulkopuolella. Ei ole kasvanut ja nyt vaihtarit joten kai se pieneneekin kun ei saa estrogeenia.

    • Aino222

      Mulla myoomat ovat lapsettomuuden syy. Leikattu avoleikkauksella, mikä kesti yli 5 h. Hb oli 67. Kertoisitteko, onko teillä myoomat syynä lapsettomuuteen??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe