Viime syksynä ultrassa löydettiin 15mm kokoinen myooma kohdun ulkopuolelta. Aiemmin on vuosien varrella ollut ainoastaan nestekystia munasarjoissa, tulleet ja menneet itsekseen pois. Nyt oli eka myooma-löydös. Miten tuollainen ulkopuolella oleva myooma voi oireilla, vaivata.. jos se on kohdun sisällä, niin tuolloinhan saattaa vuodot lisääntyä ym. Nyt kun itsestäni tuntuu, että tuossa enempi oikealla alavatsalla on jatkuvaa pistävää, "tuikkivaa" kiputuntemusta, ei kovaa, mutta kuitenkin sellaista, että sitä tulee seurailtua kaiken aikaa. Johtuukohan myoomasta, vaikka tuo onkin noin pieni? Vaihdevuodet ovat aluillaan; syksyllä oli monen kk tauko vuodoista, sitten parit erittäin niukat menkat,ja nyt taas parina viime kuukautena on vuotanat kunnolla!! Miten teillä muilla nuo myoomat, ja ennenkaikkea ulkopuolella olevat oireilevat...?
Myooma kohdun ulkopuolella..
11
4958
Vastaukset
- myomakohtuinen
Minulla on n. 3 sentin myomia. Eivät oireile mitenkään. Ei ole tarkoitus vielä leikatakaan, koska olisi tarkoitus hankkia myös lapsia.
- ikä50v.
Sinulla ilmeisesti on myomat kohdun sisällä, ymmärsinkö oikein..? Toivottavasti saisit lapsia, sitten kun aika on :) Itselläni tuo kiintiö on jo täynnä.
Minulla tuo myoma on tosiaankin kohdun ulkopuolella, ja sen sijainti tässä nyt mietityttää, onko se syynä tämän hetkiseen oireiluun.. lääkäriin pitänee kai jossain vaiheessa taas mennä.
- samanlaista (myös 50v)
Minulla oli kaksi isoa myoomaa kohdun ulkopuolella, jotka oireilivät kyllä. Oli virtsankarkailua, painontunnetta mahanpohjassa ja tuikkivaa kiputuntemusta, yhdyntäkipujakin.
Toinen myooma oli iso ja se oli kasvanut vatsaonteloon. Sain sellaisen pallomahan...
No, kohtuni leikattiin ja myoomat. Leikkaus oli vaikea ja iso, avoleikkaus hävystä napaan, mutta nyt toivuttuani siitä kaikesta olen oikein tyytyväinen.
Elämänlaatu on nyt aivan toista.
Ehkä noinkin pieni myooma voi oireilla, jos painaa hermoja, luulisin. Tarkkaile tilannetta, pienet voi leikata ihan tähystykselläkin, silloin säästyy paljolta kivulta ja pitkiltä sairauslomilta.- mmmninii
mulla oli myös nyrkinkokoinen myoma ja munasarjoissa endometrioosia ja kystia ,tehtiin avoleikkaus missä kaikkipoistettiin siis munasarjat ja kohtu.nyt syön päivässä yhden tabl estrogeenia olo suhteellisen hyvä ei ainakaan enää kovia kipuja joita kyseessä olevat kyst/myoma teki:)43v
- Hormoonihurmio
Minulla todettiin muutama vuosi sitten parikin noin tennispallon kokoista myoomaa kohdun ulkopuolella. Niille ei ole tehty mitään, koska ne eivät aiheuta minkäänlaisia vaivoja, eivätkä ole juuri kasvaneetkaan.
- mmmninni..
Kannattaako noin isoja myomia pitää .eikö myomatkin voi muuttua pahanlaatuisiksi????? MUISTAAKSENI JOKU LÄÄKÄRI OLISI SANONUT.
- Hormoonihurmio
mmmninni.. kirjoitti:
Kannattaako noin isoja myomia pitää .eikö myomatkin voi muuttua pahanlaatuisiksi????? MUISTAAKSENI JOKU LÄÄKÄRI OLISI SANONUT.
Tämän tietysti tarkistin gynekologilta heti kun hän havaintonsa minulle kertoi, mutta hän vakuutti, että myoomien muuttuminen pahanlaatuisiksi on äärimmäisen harvinaista. Käyn gynekologilla säännöllisesti, lisäksi PAPA-kokeissa, joten mahdolliset muutokset huomattaisiin kyllä nopeasti.
Kohdunpoisto (jota myoomien poisto tämänikäisellä ilman muuta merkitsisi) on sen verran iso leikkaus, ettei siihen ryhdytä, ellei mitään oireita ole. - Hormoonihurmio
Hormoonihurmio kirjoitti:
Tämän tietysti tarkistin gynekologilta heti kun hän havaintonsa minulle kertoi, mutta hän vakuutti, että myoomien muuttuminen pahanlaatuisiksi on äärimmäisen harvinaista. Käyn gynekologilla säännöllisesti, lisäksi PAPA-kokeissa, joten mahdolliset muutokset huomattaisiin kyllä nopeasti.
Kohdunpoisto (jota myoomien poisto tämänikäisellä ilman muuta merkitsisi) on sen verran iso leikkaus, ettei siihen ryhdytä, ellei mitään oireita ole.Korjaus myoomien kokoon: eivät ne sentään tennispallon kokoisia olleet, vaan pingispallon! Taisin olla aamulla vielä vähän unessa...
- mmmninn..
Hormoonihurmio kirjoitti:
Korjaus myoomien kokoon: eivät ne sentään tennispallon kokoisia olleet, vaan pingispallon! Taisin olla aamulla vielä vähän unessa...
:)no hyvä ettei sitten tennispallon kokosia:)
- mullakin
Minulla ollut jo muutamia vuosia. Käyn gynellä vuoden-parin välin. Kolme senttiä koko, kohdun ulkopuolella. Ei ole kasvanut ja nyt vaihtarit joten kai se pieneneekin kun ei saa estrogeenia.
- Aino222
Mulla myoomat ovat lapsettomuuden syy. Leikattu avoleikkauksella, mikä kesti yli 5 h. Hb oli 67. Kertoisitteko, onko teillä myoomat syynä lapsettomuuteen??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569