Ja taas..

Sign

..välivuosi edessä. Toinen laatuaan. On sellainen olo että en kelpaa minnekkään! Tosin, en kyllä tiedä minne haluaisinkaan kelvata. Ikinä ollut mitään ammattihaavetta.

Muilla samankaltaisia kokemuksia? Mitä olette vuotenne tehnyt? Ulkomaille, töihin, avoimeen?

Ahdistaa niin hirveästi!

21

3518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koulutusnetti

      Koulutusnetti.fi-sivuilla on jo nyt koottu ammattikorkeiden ja ammattikoulujen vapaita paikkoja. Kannattaa katsoa..6.8 alkaa muistaakseni täydennyshaku näille AMK-paikoille. Kyllä varmasti jotain löytyy:)

    • tuleva opiskelija

      Ymmärrän, että sulla on paskat fiilikset. Itselläni oli vähän samanlainen tunne pääsykokeen jälkeen tänä vuonna, että apua, mitä teen, jos en taaskaan pääse. Näytti vahvasti siltä, etten pääse... mutta olin arvioinut pisteet päin persettä ja pääsin kuin pääsinkin.

      Tuloksien odottaminen oli kamalaa, koska tiesin kiikkuvani rajoilla. Viikon masennuskohtauksen jälkeen ryhdistäydyin ja rakensin suunnitelman b ja c ja d. a) otan vastaan paikan ammattikorkeasta, aineesta joka sieltä puolelta eniten kiinnostaa, mikäli paikan saan. b)avoinyliopisto, mahdollisesti vielä amk:n ohessa. Varasin nämäkin kurssit jo ennalta... c) takaisin lukioon (iltalukio). Lisäksi kävin työkkärin työvoimatoimistossa kysymässä neuvoa ammatinvalinnan ohjaajalta. Paniikki pisti kummasti toimimaan...

      En tiedä mihin hait, mutta voisin kuvitella, että yliopiston puolelle. Suosittelen sua kanssa poikkeamaan työkkärissä keskustelemassa asiasta. Sit mietit miten voit valmistautua paremmin ensi vuotta varten: avoin (saatko luettua hyväksi myöhemmin nämä opinnot duuni mäkkärissä sivussa joo rankkaa mutta elämää...), lukioon korottelemaan, mahdollisesti vielä lisää aineita. Miten voit prepata itseäsi ensi vuotta varten jne. Kansanopistot... Näidenkin paikkojen opintoja saa hyväksi luettua yliopistossa.

      Nyt sun pitää lähteä kotoa märehtimästä ihmisten ilmoille. Kaverien kanssa jutustelu auttaa kummasti. Niiden kanssa jutellessa mäkin totesin, että ihan sama minne pääsis, kun jonnekin pääsis ja lopulta pääsin sit ykkös vaihtoehtoon. Kiitos vuoden ulkomailla... Mut onneks laadin nuo varasuunnitelmat järkytyksestä toivuttuani, kummasti kyllä auttoi ja heti helpotti.

      Ja mikä tärkeintä, ensi vuonna ei sitten kaikkea enää yhden kortin varaan! AMK:n puoleltakin on mahdollista päästä vielä yliopistoon joissain aineissa ja saada hyväksi luettua näitä opintoja.

      Toi sun puheesi vielä tuosta ammattihaaveesta... Mulla tuohon auttoi tuo vuosi ulkomailla au-pairina. Lukion viimeisellä ei hajuakaan mitä hakea lukemaan. Eräs aine oli pitkään pyörinyt mielessä, mutta abi-jouluna en enää tiennytkään kiinnostaako kyseinen aine. 20-kriisiä jne...:) Hain lukemaan kummasta päähänpistosta ainetta, joka ei aikaisemmin ollut pyörinyt edes mielessä... Luin hulluna ja aina silloin tällöin heräsin miettimään... kiinnostaako tämä mua oikeasti. No, jäin muutaman pisteen ja hyvä niin. Nyt sitten kriisistä toivuttuani hain alkuperäisen suunnitelman mukaan ja pääsin. Myös vahvistuneesta kielitaidosta oli hyötyä. Jos nyt ei enää huvittaisikaan lähteä vuodeksi vaihtoon, tuli sekin vuosi jo vietettyä.

    • eri vaihtoehtoja

      suosittelen kansanopistoa. Niillä on vuoden kestäviä
      linjoja, joilla voi tutustua mahdollisesti kiinnostavaan alaan. Itse kävin Järvenpään
      Seurakuntaopistolla kuvallisen viestinnän linjan,
      oli tosi kivaa, auttoi päätöksessä ja opintotukeakin sai

      • Vapaa.aika riittävästi

        Esimerkiksi mullekin on käynyt jo kaksi kertaa, että en ole päässyt minne halusin ja keittää aivan saakelisti.

        No heti 18-vuotiaana työkkäriin jos ne älykääpiöt edes viitsivät järjestää harjoitteluita haluamalle alalle ja sitä kautta töitä.

        Eipähän sit tarvitsisi istua koulun penkillä. Jotkut ´jäävät vain kouluissa muiden varjoon, joten ihan harjoittelussa voi näyttää todelliset kykyknsä


    • euraasia

      En minäkään päässyt ja tämä oli toinen hakukertani. Olo tuntuu juuri niin paskalta kuin viime kerrallakin, ehkä jopa huonommalta.

    • ihmiset!

      Kun elämä antaa sitruunan, tehkää siitä simaa!
      Tehkää alkavana vuonna jotakin tavallisuudesta poikkeavaa. Sitä opiskelua ja sen jälkeen kahdeksasta neljään puurtamista riittää vuosikymmeniä.
      Katselkaa ennakkoluulottomasti ympärillenne, niin ehkä se haavealakin rupeaa löytymään. Parempi pitää miettimisvuosi kuin opiskella "väärää" alaa monta vuotta.
      Oma graduni valmistuu kohta, juuri kuusikymmenvuotispäiväkseni. Olin minäkin aikoinani ahdistunut ja masentunut epäonnistumisteni takia, mutta täältä katsottuna turhaan, aivan turhaan...

      • Sign

        ..vain uskaltaisin, lähtisin ulkomaille! Haluaisin nähdä maailmaa ja lukea kaikenlaisia kieliä, mutta joku nakuttaa takaraivossa, että jos nyt jätät tämän kaiken mitä täällä on niin jätät sen lopullisesti. Viime vuonna oli sama homma, enkä mitään menettänyt jos olisin lähtenyt.

        Pitäisi osata elää tässä hetkessä, ei tulevaisuutta vartoen!


      • ihmiset!
        Sign kirjoitti:

        ..vain uskaltaisin, lähtisin ulkomaille! Haluaisin nähdä maailmaa ja lukea kaikenlaisia kieliä, mutta joku nakuttaa takaraivossa, että jos nyt jätät tämän kaiken mitä täällä on niin jätät sen lopullisesti. Viime vuonna oli sama homma, enkä mitään menettänyt jos olisin lähtenyt.

        Pitäisi osata elää tässä hetkessä, ei tulevaisuutta vartoen!

        haluat ja voit!
        Seuraavan kerran olet yhtä vapaa vasta eläkeiässä.
        Ei todellakaan kannata odottaa tulevaisuutta niin hartaasti, että jättää nykyhetken elämättä. Ei tulevaisuudessa ole muuta kuin toiveita ja haaveita, todellinen elämä on tänään.


      • Ernuus

        Kivaa kuulla noin kannustavaa ja positiivista tekstiä. Onnea valmistumiselle ja syntymäpäivälle.

        T. kolmekymppisenä tänä syksynä psykologian opinnot aloittava :-)


    • euraasia

      Kannattaisiko mennä vuodeksi kansanopistoon opiskelemaan kiinostavaa alaa vai olla töissä ja käydä siinä ohella avoimen yliopiston kursseilla. Kumpi kannattavempaa? Miten itse tekisit?

      • Sign

        Jos sulla on joku tietty ammatti mistä haaveilet, niin kannattaa varmaan mennä avoimeen opiskelemaan kyseistä alaa. Se kuitenkin auttaa sitten kouluun sisäänpääsyssä.

        Mietin itse että jos menisin töihin ja ottaisin kaikkia kivoja kansalaisopiston kursseja, sellaisia mitä olen aina ihan kiinnostustani halunnut tehdä.

        Tai toki sitten sinne ulkomaille. Hui! Kaksi kaveria lähtee varmaan espanjaan ja pyysivät mukaan!


    • JukkaV

      Miettikää äkkiä pari tärkeää alaa, niin voin ehkäpä auttaa teitä! :)

      • Outsideri

        Tämä oli niin outo kommentti että pakko kysyä =)


      • JukkaV
        Outsideri kirjoitti:

        Tämä oli niin outo kommentti että pakko kysyä =)

        Minulla sattumoisin on jonkin verran erilaista koulutustuntemusta, joten senkin vuoksi voin antaa neuvoja. :)


      • euraasia

        Siis itselleni tärkeää alaa? Vai ymmärsinkö oikein :) Minulla siis tärkeimpiä historia ja itä-aasian tutkimus, nuo ne mihin tähtään ensi vuonna.


      • JukkaV
        euraasia kirjoitti:

        Siis itselleni tärkeää alaa? Vai ymmärsinkö oikein :) Minulla siis tärkeimpiä historia ja itä-aasian tutkimus, nuo ne mihin tähtään ensi vuonna.

        Avoimessa yliopistossa voisit lukea esimerkiksi historian, kulttuurihistorian ja/tai kehitysmaatutkimuksen perusopinnot. Ainakin Kauniaisissa olisi yksi kansanopisto, jonka kautta voisit noita suorittaa.


      • euraasia
        JukkaV kirjoitti:

        Avoimessa yliopistossa voisit lukea esimerkiksi historian, kulttuurihistorian ja/tai kehitysmaatutkimuksen perusopinnot. Ainakin Kauniaisissa olisi yksi kansanopisto, jonka kautta voisit noita suorittaa.

        Kiitos ehdotuksesta. Historian perusopinnoista olen suorittanut 3/5 ja viimeiset kaksi minun olisi mahdollisuus suorittaa syksyllä. Tällä hetkellä olen katsellut Lahden kansanopistoa siellä voisi suorittaa kulttuuri, taide tai poliittisen historian perusopintoja. Täytyy tutkia myös muita kansanopistoja, että löydän minulle soveltuvimman. Kehitysmaatutkimus kuulostaa mielenkiintoiselta.


    • V"""###

      ammattilaisia, jotkut opinto-ohjaajat ovat vain suoraan sanoneet, ettei kannata hakea "normaaleihin" vaan erityi amiksiin, vaikka itse tuntee kykenevänsä paljon parempaan, mutta kaikki muut kieltävät.

      Mitäs tohon sanotte?

      • kieltää

        sinua hakemasta "normaaliin" amikseen? Enpä usko. Luultavasti he esittävät vain suosituksia. Valinnan teet sinä, niin ainakin luulen.


    • omppu

      Ulkomaille minäkin mielin välivuoden aikana, mutta silti tuntuu vaikealta edes ajatella asiaa tarkemmin. Ihan jo senkin takia, että melkein kaikki kaverit pääsi opiskelemaan ja niiden muiden kanssa en tule niin hyvin toimeen. Joten matkaseura puuttuu ja minun luoteellani ei lähdetä yksin lähikauppaa pidemmälle.
      Lisäksi painaa vielä syyllisyys, kun tiedän että paperit olisivat varmaan riittäneet vaikka mihin, mutta kun en tiedä mitä haluaisin elämälläni tehdä. On jotenkin sellainen olo, että olen opiskelemaan päässeitä kavereitani huonompi ihminen, niin tyhmältä kuin se jo kuulostaakin.

    • PiHa

      Elikkäs tosiaan, minullakin jo toinen välivuosi meneillään ja ketuttaa kyllä aikamoisesti, mutta mitäs sille voi. Ensimmäinen vuosi tuli suurinpiirtein vaan oltua kunnes onnekseni pääsin entisen kesätyöpaikkani kassalle töihin tuossa helmikuussa. Tähän asti tuli sitten töitä tehtyä ja nyt sitten vihdoin otin itseäni niskasta kiinni ja ilmoittauduin avoimen yliopiston kursseille. Kalliitahan ne pakkaavat olla, mutta on niistä sitten jossain vaiheessa apuakin, toivottavasti. Pelottaa kyllä hieman mennä uuteen paikkaan, mutta joskushan sekin on tehtävä. tavoitteenani onkin nyt sitten opiskella avoimessa oikein olan takaa, ja jos hyvin käy jossain vaiheessa se yliopisto paikkakin aukeaa. Tsemppiä sinne kaikille jotka ovat tässä samassa tilanteessa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe