Farkkujen vyötärön madallus?

Pasi

Mitäs tuo tarkoittaa ja miten se tehdään? Saako sillä siten jos tämä vyötärö-haara pituus on farkuissa liian pitkä niin sitä säädettyä istuvammaksi? Ja että takataskut eivät laahaisi vaan nousisivat ylemmäksi? Meneekö perusompelukoneella farkkukangas?

4

3943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fysiikan laki

      siis mitähän sä nyt haluaist että heiluri roikkuis pännin yli mutt takataskut olis sit taas nikun pakaroilla vai polvitaipeen kohdalla?

      Vyötärön madallus tarkoittaa sitä että haara-vyötärömittaa lyhennetään niin että farkut roikkuu jossain ns. vesirajalla. Tämä on kuitenkin jo auttamattomasti out. Eikä se ole edes hyviännäköistäkään, ei ole koskaan ollut, sitäpaitsi se on äärimmäisen ongelmallista vaatteen kantajan itsensä kannalta koska housut pyrkivät kokoajan putoamaan aivan fysiikan lakien mukaisesti.

    • zippaidai

      Eli farkuista otetaan vyötärönauha irti ja leikataan liiat korkeudet pois,kannattaa sovittaa päällä ja laittaa irti oleva nauha oikealle kohdalle neuloilla, siitä on sitten helppo leikata liiat pois. Ompelu sujuu ihan peruskoneella ja farkkuneulalla. Taskutkin nousevat ylemmäksi, mutta jos ovat "hoppari-malliset" housut niin varmaankin parempi irroittaa taskutukin ja ommella uudelle paikalle.

    • housujen pienennystä

      Vyötärön madallus tehdään purkamalla vyötärökaitale kokonaan irti. Sitten poistetaan vyötäröltä tarvittava määrä kangasta korkeudesta pois. Sitten vyötärökaitale ommellaan takaisin paikalleen.

      Pelkästään tällä ei saa farkkuja istuvammaksi, vaan jotta hyvä istuvuus saataisiin on housuista ommeltava sisään jonkin verran myös haarasaumasta.

      Farkkukangasta pystyy ompelemaan ns. kotikoneellakin, mutta kohdissa joissa ompeleen kohtaan tulee monta kangaskerrosta, on parempi ommella erittäin varoen.

      Ehkä nuo minun antamat ohjeet voivat kuulostaa helpoilta, mutta itse sain vasta n. 10. kerran jälkeen housujen korjausompelun onnistumaan kunnolla.

      Vielä varoituksen sana!!! Jos tämä on sinun ensimmäisiä ompelutöitä (ja/tai farkkujen hinta on yli 10e) niin anna työ osaavimpiin käsiin.

    • Anonyymi

      Hei. Eikös vyötäröä saa alemmas ilman vyötärönauhan irrotusta kun lyhentää jalkovälistä . Silloin sivutasnutkaan ei pienene . Miten ompelu ja kankaan leikkaus tässätapaukseša tehdään. Kiitos neuvoista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe