ABS yksikkö

juhavaan

toivottavasti täältä löytyy asiantuntevaa väkeä, koska bemarin omaa foorumia en löytänyt... :)

-olen aikeissa ostaa R1100RS mallisen bemarin mallisarjan alkupuolelta (93-94), ja olisin halunnu tietää, onko siitä mahdollista ottaa ABSi yksikköä pois toiminnasta kokonaan? koska uskoisin sen olevan pyörässä ensimmäinen kallis osa joka alkaa temppuilemaan.. ja muutenkin en haluaisi pyörän ajattelevan minun puolestani jarruttamista :)

-aikeissa oli myös etukatteen purkaminen pois, ja laittaa tilalle pienempi tuulisuoja. onko mittaristossa joitakin antureita, mitkä estää käynnistymisen jos se otetaan pois kokonaan?

-minkälaisia vikoja on kyseisissä pyörissä ollut?

13

3092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois

      Irrota/siirrä ABS-anturia etu- tai takapyörässä niin sulla on tavalliset jarrut käytössä.
      En kuitenkaan ymmärrä miksi haluat ABS-jarrut pois??????????? Yli kymmenen vuoden kokemuksesta sanoisin, että ABS-jarrut ovat pyörässä vähintään yhtä välttämättömät kuin autossa mutta Suomi(kin) on vapaa maa ja kukin ajattelee tyylillään. Itse en ole - yli kahdenkymmenen vuoden mpyöräilykokemuksesta huolimatta - oppinut paniikkitilanteissa olemaan elektroniikkaa nopeampi. Kyllä se jarrutuskäsky kriittisessä tilanteessa useimmiten tulee selkäytimestä eikä aivoista. Kun aivot ehtivät sitten mukaan niin useimmiten tilanne on jo menetetty - valitettavasti! Juuri näitä tilanteita varten koko ABS-jarrusysteemi on kehitetty.
      Näin minä ajattelen - muihin esittämiisi kysymyksiin joillakuilla on asiantuntevammat vastaukset!

      • olennaisen...-mies

        Jos todella on AJANUT 10 vuotta, niin selkäytimestä tulee myös käsky löysätä jarrua sopivasti pyörän (etummaisen) lukittua. ABS jää kakkoseksi hiekalla.


      • pois
        olennaisen...-mies kirjoitti:

        Jos todella on AJANUT 10 vuotta, niin selkäytimestä tulee myös käsky löysätä jarrua sopivasti pyörän (etummaisen) lukittua. ABS jää kakkoseksi hiekalla.

        Jos sivuutan makuasiat nii faktaksi ei jää muuta kuin että kun selkäytimestä on tullut kriittisessä tilanteessa käsky jarruttaa ja sitten pyörän lukkiutuessa tulee samasta ytimestä käsky hellittää jarrua - niin kyllä useimmiten siinä vaiheessa tilanne on jo menetetty - valitettavasti! Juuri näitä tilanteita varten koko ABS-jarrusysteemi on kehitetty.
        Mutta kuten sanoin; makuasiat ovat makuasioita, ei niistä kannata edes kiistellä!


      • Korpivilosohvi.
        pois kirjoitti:

        Jos sivuutan makuasiat nii faktaksi ei jää muuta kuin että kun selkäytimestä on tullut kriittisessä tilanteessa käsky jarruttaa ja sitten pyörän lukkiutuessa tulee samasta ytimestä käsky hellittää jarrua - niin kyllä useimmiten siinä vaiheessa tilanne on jo menetetty - valitettavasti! Juuri näitä tilanteita varten koko ABS-jarrusysteemi on kehitetty.
        Mutta kuten sanoin; makuasiat ovat makuasioita, ei niistä kannata edes kiistellä!

        Kyllä käskyt,eri toiminnoille lähtee aina aivoista,ei selkäytimestä.Aivojen tietyt osat vaan reagoivat nopeammin kuin toiset.


      • GS mies
        olennaisen...-mies kirjoitti:

        Jos todella on AJANUT 10 vuotta, niin selkäytimestä tulee myös käsky löysätä jarrua sopivasti pyörän (etummaisen) lukittua. ABS jää kakkoseksi hiekalla.

        No onneksi ABS:ssät saa pois päältä GS pyörissä.

        Ne ovat surkeat hiekkateillä, laakerisoralla ja savella.
        Pyörä ei hidastu mihinkään ABS:ssillä, mutta kun vedät takajarrun lukkoon niin johan tapahtuu.

        Ajan aina hiekkatiet ilman ABS:ssiä.

        Pekka


      • Mullakin
        pois kirjoitti:

        Jos sivuutan makuasiat nii faktaksi ei jää muuta kuin että kun selkäytimestä on tullut kriittisessä tilanteessa käsky jarruttaa ja sitten pyörän lukkiutuessa tulee samasta ytimestä käsky hellittää jarrua - niin kyllä useimmiten siinä vaiheessa tilanne on jo menetetty - valitettavasti! Juuri näitä tilanteita varten koko ABS-jarrusysteemi on kehitetty.
        Mutta kuten sanoin; makuasiat ovat makuasioita, ei niistä kannata edes kiistellä!

        ABS ansiosta. Motskariajokokemusta on > 40 v. Parhaita varusteita matkamoottoripyörässä. Sorallakin oppii ajamaan kun opettelee.


    • juhavaan

      ABS:n poiskytkemisessä oli juuri tarkoitus se, että hiekalla on mukavempi ajella kun on tottunut ajamaan ilman ABSia ja muutaman kerran kokeillut tuollaista "jarrutonta" pyörää... :) (huumorilla!)

      ja toinen pointsi on se, että se yksikkömurikkahan painaa muutaman kilon, elikkäs pyörän keventäminen on myös suunnitteilla. kunhan saan ensin hankittua kyseisen kamppeen... :) ja tähän samaan liittyy aikaisemmin mainitsemani mittariston poisto.

      kiitos jo tästäkin! :)

    • wanico

      toivottavasti täältä löytyy asiantuntevaa väkeä, koska bemarin omaa foorumia en löytänyt... :)

      Katso moottoripyörä.org sieltä voi löytyä paremmin apua. Ostin juuri viikko sitten ekan bemarini ja totuttelu rivinelosesta vie enemmän aikaa kun luulin. Olen myös itse pähkinyt noita absin etuja mopossa, kun hyvin on tullut yli 10v. toimeen ilmankin. No täytyy lähteä kokeilemaan nyt kun siellä sataa. Ehkä illalla olen viisaampi, tai mopoton...

      • Jyrkät

        Mulla on K1200/2003. On muuten kokemus kun pistää jarrut pohjaan vaikka vaan 80 km vauhdissa. Eipä muuten nykytä ihan vähästä! Kandee kokeilla ennen tosipaikkaa. Uuteen ovat kuuleman mukaan muutaneet abs:n säätöä.


    • el_lupo
      • Aina päällä

        R1100RS. Vain anturia siirtämällä pois. ABS poisto laiton toimenpide. Vaatii muutoskatsastuksen. On nimittäin merkitty rekisteriotteeseen. Eikä mene läpi katsastus.


    • Integroitua

      rakennetta. Polttoainesäiliö aika ruma kun katteen purkaa pois. Haaveilet turhista

    • Olla

      Mopopoika, tutustuppa tarkemmin R1100RS tekniikkaan, huomaat BMW:n tehneen aerodynaamisesti hienon, muuhun rakenteeseen itegroidun katteen, pa-säiliön ja satulan, ohjaustankoineen ja mittareineen. Ne kun purkaa pois voit aloittaa alusta. Karu sarka edessä jos ajettavan meinaat tehdä. Omistan R1100RS kokokatteellisen vm. 1996 version (kate ulottuu alas asti, pyttyjen alapuolelle). ABS ei temmppuile jos sitäkin huoltaa eli vaihtaa jarrunesteet huolto-ohjelman mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe