miten usein kypärä pitää vaihtaa?

isokypärä

meinaan että kai kypärätkin ajanmyötä haurastuu?

onko tätä testattu missään kokeissa?

siis kypärän paras käyttöikä?

21

8270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K100RS

      Ei se kypärä sen kummemmin ajan kanssa haurastu. Nykyiset kuidut ja muovit kestävät kyllä vuosia ja taas vuosia. Ensimmäisenä käytössä kuluu kypärän sisusta, ja kun se on rikki eikä kypärä enää istu kunnolla päässä, niin on aika vaihtaa.

      Tietysti kypärä tulee aina vaihtaa pienenkin onnettomuuden, kuten kaatumisen jälkeen. Ainakin, ellei ole ihan varma, ettei se ole osunut mihinkään. Kypärä saattaa olla vaurioitunut, vaikka päällepäin ei mitään näkyisikään. Tässä asiassa ihmetyttääkin eräiden vakuutusyhtiöiden kanta. Muuten voidaan olla valmiita korvaamaan onnettomuudessa vaurioituneet kamppeet, mutta ei kypärää, koska se "näyttää" ehjältä. Tiedän sellaisenkin tapauksen.

      • Turo--Inkeri

        onhan kypärä jatkuvasti ulkokäytössä, eli se altistuu lämpövaihteluille, auringon uv-säteille, kosteudelle, jne. Täysin muovikuorisissa tuo viimemainittu on hyvinkin merkittävä tekijä.

        Ainakin omassa Araissani (ts. kaikissa neljässä, jotka omistan) suositus on 5 käyttövuotta. Alkaahan ne sisukset jo kulua siinä vaiheessa, ja muutenkin on ihan virkistävää hommata välillä uusi pipo.

        Niinjuu, kuitukypärästä näkee päällepäin, onko ottanut kovan iskun, koska siitä jää jäljet. Sen rakenne ei "jousta", vaan se murtuu, ja myös maalipinta on selkeästi rikki jos on tullut kunnon osuma. Muovinen, joka voi joustaa ja pompsahtaa takaisin muotoon, onkin sitten ihan toinen juttu, mutta ainakin itselleni kysymys on epärelevantti, koska en moisia käytä.


      • kisakuski
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        onhan kypärä jatkuvasti ulkokäytössä, eli se altistuu lämpövaihteluille, auringon uv-säteille, kosteudelle, jne. Täysin muovikuorisissa tuo viimemainittu on hyvinkin merkittävä tekijä.

        Ainakin omassa Araissani (ts. kaikissa neljässä, jotka omistan) suositus on 5 käyttövuotta. Alkaahan ne sisukset jo kulua siinä vaiheessa, ja muutenkin on ihan virkistävää hommata välillä uusi pipo.

        Niinjuu, kuitukypärästä näkee päällepäin, onko ottanut kovan iskun, koska siitä jää jäljet. Sen rakenne ei "jousta", vaan se murtuu, ja myös maalipinta on selkeästi rikki jos on tullut kunnon osuma. Muovinen, joka voi joustaa ja pompsahtaa takaisin muotoon, onkin sitten ihan toinen juttu, mutta ainakin itselleni kysymys on epärelevantti, koska en moisia käytä.

        kuitukypärä "Sen rakenne ei "jousta", vaan se murtuu"

        Jep jep. Tästä syystä käytänkin muovikypärää sillä sillä kovemmista vauhdeista jos vetää lipat niin niitä kypärän ja asfaltin välisiä kosketuksia tulee mahdollisesti useampia ja jos kuitukypärä hajoaa jo siitä ekasta iskusta niin toisella kertaa pään ja asfaltin välissä ei enää olekkaan muuta kuin kuidun rippeitä. Muovikypärä suojaa vielä seuraavissakin kosketuksissa.

        Se on turvallisuus ennenkaikkea, maksoi mitä maksoi.


      • Turo--Inkeri kirjoitti:

        onhan kypärä jatkuvasti ulkokäytössä, eli se altistuu lämpövaihteluille, auringon uv-säteille, kosteudelle, jne. Täysin muovikuorisissa tuo viimemainittu on hyvinkin merkittävä tekijä.

        Ainakin omassa Araissani (ts. kaikissa neljässä, jotka omistan) suositus on 5 käyttövuotta. Alkaahan ne sisukset jo kulua siinä vaiheessa, ja muutenkin on ihan virkistävää hommata välillä uusi pipo.

        Niinjuu, kuitukypärästä näkee päällepäin, onko ottanut kovan iskun, koska siitä jää jäljet. Sen rakenne ei "jousta", vaan se murtuu, ja myös maalipinta on selkeästi rikki jos on tullut kunnon osuma. Muovinen, joka voi joustaa ja pompsahtaa takaisin muotoon, onkin sitten ihan toinen juttu, mutta ainakin itselleni kysymys on epärelevantti, koska en moisia käytä.

        Satuin taas yks päivä kohnaamaan noita Snellin sivustoja ja tämä viiden vuoden vaihtoväli näyttää olevan yleinen valmistajien ja esimerkiksi Snellin suositus.
        Kypärän vuoraukset, pehmusteet ja leukahihna tietenkin kuluvat käytössä ja erilaiset kemikalit saattavat ajanmittaa heikentää kuorta.

        Mielestäni on syytä hiukan tarkentaa tuota muovikypäräasiaa - taas jälleen;
        Polykarbonaattimuovi (PC niinku polycarbonate) ei ole arka esimerkiksi uv-säteilylle. Kuitukypärätkin pinnoitetaan PC:llä ja siitä valmistetaan mm. luodinkestäviä ikkunoita ja esimerkiksi kattokupuja, joiden käyttöikä on periaatteessa rajaton, jos mahdollinen naarmuuntuminen ei niinku esteettisesti vaadi vaihtoa.
        Kypärän käyttölämpötiloissa ei tapahdu niin suuria lämpötilanvaihteluita, että ne muuttaisivat PC:n ominaisuuksia.
        Kosteus ei imeydy PC:hen muuta kuin teoreettisesti ja mielestäni ennemminkin voitaisiin sanoa, että PC-pinnoite estää kosteuden kulkeutumista kuiturakenteeseen.
        Snell on testannut ja hyväksynyt PC-kypäriäkin. Tuosta "pomsahtamisestakin"/ kuoren iskunvaimennuskyvystäkin ollaan niin montaa eri mieltä ja keskusteluja piisaa viisaammissakin piireissä, kuin täällä meidän palstalla.
        Snellin mukaan pelkästään standardit täyttävän kypärän valmistaminen ei ole vaikeata. Kustannuksia ja kypärien hintaeroja syntyykin siitä, että kypärän pitää myös myydä, olla mukava päässä yms. Tällaisen, standardit täyttävän kypärän kehittäminen ja valmistaminen ei enää olekaan niin helppoa ja halpaa. Nolan on varmasti päässyt aika pitkälle tässä PC-kypärän tuotekehittelyssä, koskapa Motorrad-lehden edestävautuvien kypärien testissä Nolan 102 sijoittui kolmanneksi, Shoein ja Schuberthin jälkeen - Arai ei olut testissä mukana. Nolan todettiin iskunvaimennus/turvallisuus ominaisuuksiltaan parhaaksi.

        Tässä pari lainausta:
        1.Why should you replace your helmet every five years? (Snell FAQ)
        -The five year replacement recommendation is based on a consensus by both the helmet manufacturers and the Snell Foundation. Glues, resins and other materials used in helmet production over can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation. Petroleum based products present in cleaners, paints, fuels and other commonly encountered materials may also degrade materials used in many helmets possibly degrading performance. Additionally, experience indicates there will be a noticeable improvement in the protective characteristic of helmets over a five year period due to advances in materials, designs, production methods and the standards. Thus, the recommendation for five year helmet replacement is a judgment call stemming from a prudent safety philosophy.

        2.What's the difference between a $100 Snell certified helmet and a $400 Snell certified Helmet. (Snell FAQ)
        -While helmets are primarily a protective device, the true protective capabilities of a helmet, if needed will only come into play for about 2 to 4 milliseconds during the lifetime of the helmet. This leaves a lot of time for that helmet to be doing nothing more than sitting around on a users head. Producing a product that meets the standards is not really very difficult. Producing a helmet that people will buy and wear, and will consistently meet the standards is significantly more difficult. The Snell standards do not measure factors like comfort, ventilation, brand recognition or style, and only indirectly look at fit, weight, materials and workmanship. These are factors that frequently drive helmet cost.

        3.Artikkeli aiheesta halpa/kallis, muovi/kuitu ja testausmetodeista.
        http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/

        Lopuksi vielä yksi Snellin mainitsema hyvä syy vaihtaa kypärä on se, että viidessä vuodessa tapahtuu kehitystä - paljonkos siitä on aikaa, kun sinä Turo töissäsi perehdyit tähän kypärämaailmaan ja päädyit kuitukypäriin?
        Itselläni ei ole käytännön kokemusta muuta kuin omasta kypärästä, mutta olen kova poika hakemaan tietoa - netistä joo. Mielestäni tuo Motorcyclistonlinen juttu, joka täälä palstalla on aikaisemminkin ollut, peilaa kuitenkin asioita eri kanteilta ilman ennakkoasenteita.

        Mun mielestäni voitaisiin muutenkin suhtautua hiukan avarammin näihin kypäräasioihin, koska niistä ei vaan yhtä totuutta tunnu oikein mistään löytyvän. Kunnon muovikypärä suojaa aivan yhtä hyvin, kuin kuitukypäräkin - ottaen huomioon ja niin pois päin €:0)

        Palataan asialle alle viiden vuoden kuluttua...


      • Turo--Inkeri
        Laaksonenster kirjoitti:

        Satuin taas yks päivä kohnaamaan noita Snellin sivustoja ja tämä viiden vuoden vaihtoväli näyttää olevan yleinen valmistajien ja esimerkiksi Snellin suositus.
        Kypärän vuoraukset, pehmusteet ja leukahihna tietenkin kuluvat käytössä ja erilaiset kemikalit saattavat ajanmittaa heikentää kuorta.

        Mielestäni on syytä hiukan tarkentaa tuota muovikypäräasiaa - taas jälleen;
        Polykarbonaattimuovi (PC niinku polycarbonate) ei ole arka esimerkiksi uv-säteilylle. Kuitukypärätkin pinnoitetaan PC:llä ja siitä valmistetaan mm. luodinkestäviä ikkunoita ja esimerkiksi kattokupuja, joiden käyttöikä on periaatteessa rajaton, jos mahdollinen naarmuuntuminen ei niinku esteettisesti vaadi vaihtoa.
        Kypärän käyttölämpötiloissa ei tapahdu niin suuria lämpötilanvaihteluita, että ne muuttaisivat PC:n ominaisuuksia.
        Kosteus ei imeydy PC:hen muuta kuin teoreettisesti ja mielestäni ennemminkin voitaisiin sanoa, että PC-pinnoite estää kosteuden kulkeutumista kuiturakenteeseen.
        Snell on testannut ja hyväksynyt PC-kypäriäkin. Tuosta "pomsahtamisestakin"/ kuoren iskunvaimennuskyvystäkin ollaan niin montaa eri mieltä ja keskusteluja piisaa viisaammissakin piireissä, kuin täällä meidän palstalla.
        Snellin mukaan pelkästään standardit täyttävän kypärän valmistaminen ei ole vaikeata. Kustannuksia ja kypärien hintaeroja syntyykin siitä, että kypärän pitää myös myydä, olla mukava päässä yms. Tällaisen, standardit täyttävän kypärän kehittäminen ja valmistaminen ei enää olekaan niin helppoa ja halpaa. Nolan on varmasti päässyt aika pitkälle tässä PC-kypärän tuotekehittelyssä, koskapa Motorrad-lehden edestävautuvien kypärien testissä Nolan 102 sijoittui kolmanneksi, Shoein ja Schuberthin jälkeen - Arai ei olut testissä mukana. Nolan todettiin iskunvaimennus/turvallisuus ominaisuuksiltaan parhaaksi.

        Tässä pari lainausta:
        1.Why should you replace your helmet every five years? (Snell FAQ)
        -The five year replacement recommendation is based on a consensus by both the helmet manufacturers and the Snell Foundation. Glues, resins and other materials used in helmet production over can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation. Petroleum based products present in cleaners, paints, fuels and other commonly encountered materials may also degrade materials used in many helmets possibly degrading performance. Additionally, experience indicates there will be a noticeable improvement in the protective characteristic of helmets over a five year period due to advances in materials, designs, production methods and the standards. Thus, the recommendation for five year helmet replacement is a judgment call stemming from a prudent safety philosophy.

        2.What's the difference between a $100 Snell certified helmet and a $400 Snell certified Helmet. (Snell FAQ)
        -While helmets are primarily a protective device, the true protective capabilities of a helmet, if needed will only come into play for about 2 to 4 milliseconds during the lifetime of the helmet. This leaves a lot of time for that helmet to be doing nothing more than sitting around on a users head. Producing a product that meets the standards is not really very difficult. Producing a helmet that people will buy and wear, and will consistently meet the standards is significantly more difficult. The Snell standards do not measure factors like comfort, ventilation, brand recognition or style, and only indirectly look at fit, weight, materials and workmanship. These are factors that frequently drive helmet cost.

        3.Artikkeli aiheesta halpa/kallis, muovi/kuitu ja testausmetodeista.
        http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/

        Lopuksi vielä yksi Snellin mainitsema hyvä syy vaihtaa kypärä on se, että viidessä vuodessa tapahtuu kehitystä - paljonkos siitä on aikaa, kun sinä Turo töissäsi perehdyit tähän kypärämaailmaan ja päädyit kuitukypäriin?
        Itselläni ei ole käytännön kokemusta muuta kuin omasta kypärästä, mutta olen kova poika hakemaan tietoa - netistä joo. Mielestäni tuo Motorcyclistonlinen juttu, joka täälä palstalla on aikaisemminkin ollut, peilaa kuitenkin asioita eri kanteilta ilman ennakkoasenteita.

        Mun mielestäni voitaisiin muutenkin suhtautua hiukan avarammin näihin kypäräasioihin, koska niistä ei vaan yhtä totuutta tunnu oikein mistään löytyvän. Kunnon muovikypärä suojaa aivan yhtä hyvin, kuin kuitukypäräkin - ottaen huomioon ja niin pois päin €:0)

        Palataan asialle alle viiden vuoden kuluttua...

        Olet selvästikin hakenut paljon infoa aiheesta.

        Totta on sekin, etten oikeastaan ole koko 2000-luvulla ollut kovinkaan "ajan hermoilla" näiden kehityksessä. On täysin mahdollista, että esim. muovimateriaalit ovat kehittyneet olennaisesti sinä aikana. Syytä ainakin olisi, koska tuohon aikaan yleinen konsensus oli, että auringonvalo tosiaankin haurastuttaa muovikuoren (paljon pahemmin kuin kuitukuoren). Olen jopa nähnyt pari sellaista vanhaa muovikypärää, joiden pinta tuolta päälaen kohdalta oli halkeillut aika mielenkiintoisen näköisesti, eikä niitä oltu siis kolaroitu.

        Kumpi muuten mielestäsi on enemmän järkeenkäypää, että kypärän kuoren tulee joustaa, vai että kypärän kuoren EI tule joustaa? Jos sen tulee joustaa, niin miten se voi näin tehdä, siis välittämättä merkittäviä voimia käyttäjän kalloon? Jos istuvuus on sopiva, en pysty käsittämään, miten se voi joustaa ja vielä suojata kalloa samalla. Ja nyt on siis puhe nimenomaan kovista iskuista, sellaisista joiden seurauksena voi vammautua taikka kuolla.

        Minä en ainakaan henkkoht niele myöskään sitä, että joku tietyntyyppinen rakenne olisi parempi vähäisissä iskuissa. Ja sitäpaitsi vaikka näin olisikin, minusta kuuluu varautua myös niitä kovia iskuja varten. Jos olisi aivan pakko valita, kumpia varten oikein suojaudun, ei ole epäselvää kummassa seuraukset ovat yleensä vakavammat, joten valinta olisi helppo.

        Muuten vielä semmoinen juttu, että jos itse ihan maalaisjärjellä pohdiskelet, niin kumpi valmistustapa:
        - se, että on muovista tai mistä tahansa siitä johdetusta aineesta) valettu konstruktio (joka vielä, ruiskupuristetekniikan lainalaisuuksista johtuen, on 2-osainen eli sauma keskellä,
        - vai se, että on erilaisia lasikuitu, hiilikuitu- tai sekoitekuitu"layereita" vaihteleva määrä,

        mahdollistaa tähän käyttöön paremmin iskuenergiaa kestävän, ja sitä kontrolloidusti absorboivan kokonaisuuden?

        Minun mielestäni vastaus on yksinkertaisesti: kuitu. Vaikka muovi olisi miten lujaa ja muuten tehtävään soveltuvaa sinällään, se on silti vain valuainetta, josta puuttuu kuidun paras ominaisuus, kuitumaisuus, joka on juurikin se, joka mahdollistaa kovien iskujen vastaanottamisen ja välittämisen laajalle alueelle, sekä samalla estää esim. terävän esineen tunkeutumisen kuoren läpi. Lisäksi tuon valmistustekniikan sanelemat heikkoudet on ja pysyy niin kauan kuin keksitään, miten voidaan sarjatuottaa tällaisia muotoja ilman ruiskupuristemuotteja ja saumoja.

        Selvä osoitus kuidun paremmuudesta suojaavuuden suhteen on se, että kisahommissa käytännössä kaikki ajavat sellaisella.

        Mutta toki, jokainen muodostaa tästä oman mielipiteensä, ja jokainen tekee sen pohjalta valinnat, miten suojella sitä tärkeintä omaisuuttaan.

        Sitäpaitsi, täällä monesti käydään väittelyitä, onko satasen muovikypärä yhtä hyvin suojaava kuin 500 kuitukypärä, ja tähän asiaan on kyllä olemassa varsin yksiselitteinen vastaus.


      • vs. fakta
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        Olet selvästikin hakenut paljon infoa aiheesta.

        Totta on sekin, etten oikeastaan ole koko 2000-luvulla ollut kovinkaan "ajan hermoilla" näiden kehityksessä. On täysin mahdollista, että esim. muovimateriaalit ovat kehittyneet olennaisesti sinä aikana. Syytä ainakin olisi, koska tuohon aikaan yleinen konsensus oli, että auringonvalo tosiaankin haurastuttaa muovikuoren (paljon pahemmin kuin kuitukuoren). Olen jopa nähnyt pari sellaista vanhaa muovikypärää, joiden pinta tuolta päälaen kohdalta oli halkeillut aika mielenkiintoisen näköisesti, eikä niitä oltu siis kolaroitu.

        Kumpi muuten mielestäsi on enemmän järkeenkäypää, että kypärän kuoren tulee joustaa, vai että kypärän kuoren EI tule joustaa? Jos sen tulee joustaa, niin miten se voi näin tehdä, siis välittämättä merkittäviä voimia käyttäjän kalloon? Jos istuvuus on sopiva, en pysty käsittämään, miten se voi joustaa ja vielä suojata kalloa samalla. Ja nyt on siis puhe nimenomaan kovista iskuista, sellaisista joiden seurauksena voi vammautua taikka kuolla.

        Minä en ainakaan henkkoht niele myöskään sitä, että joku tietyntyyppinen rakenne olisi parempi vähäisissä iskuissa. Ja sitäpaitsi vaikka näin olisikin, minusta kuuluu varautua myös niitä kovia iskuja varten. Jos olisi aivan pakko valita, kumpia varten oikein suojaudun, ei ole epäselvää kummassa seuraukset ovat yleensä vakavammat, joten valinta olisi helppo.

        Muuten vielä semmoinen juttu, että jos itse ihan maalaisjärjellä pohdiskelet, niin kumpi valmistustapa:
        - se, että on muovista tai mistä tahansa siitä johdetusta aineesta) valettu konstruktio (joka vielä, ruiskupuristetekniikan lainalaisuuksista johtuen, on 2-osainen eli sauma keskellä,
        - vai se, että on erilaisia lasikuitu, hiilikuitu- tai sekoitekuitu"layereita" vaihteleva määrä,

        mahdollistaa tähän käyttöön paremmin iskuenergiaa kestävän, ja sitä kontrolloidusti absorboivan kokonaisuuden?

        Minun mielestäni vastaus on yksinkertaisesti: kuitu. Vaikka muovi olisi miten lujaa ja muuten tehtävään soveltuvaa sinällään, se on silti vain valuainetta, josta puuttuu kuidun paras ominaisuus, kuitumaisuus, joka on juurikin se, joka mahdollistaa kovien iskujen vastaanottamisen ja välittämisen laajalle alueelle, sekä samalla estää esim. terävän esineen tunkeutumisen kuoren läpi. Lisäksi tuon valmistustekniikan sanelemat heikkoudet on ja pysyy niin kauan kuin keksitään, miten voidaan sarjatuottaa tällaisia muotoja ilman ruiskupuristemuotteja ja saumoja.

        Selvä osoitus kuidun paremmuudesta suojaavuuden suhteen on se, että kisahommissa käytännössä kaikki ajavat sellaisella.

        Mutta toki, jokainen muodostaa tästä oman mielipiteensä, ja jokainen tekee sen pohjalta valinnat, miten suojella sitä tärkeintä omaisuuttaan.

        Sitäpaitsi, täällä monesti käydään väittelyitä, onko satasen muovikypärä yhtä hyvin suojaava kuin 500 kuitukypärä, ja tähän asiaan on kyllä olemassa varsin yksiselitteinen vastaus.

        tieto. Hoh hoijaa Turo. Eikö jo rupea yhtään epäilyttämään mitä täällä lässytät. Nyt jo myönnät ettet ole asiaan perehtynyt, mutta vastaan vaan vänkäät!


      • Turo--Inkeri
        vs. fakta kirjoitti:

        tieto. Hoh hoijaa Turo. Eikö jo rupea yhtään epäilyttämään mitä täällä lässytät. Nyt jo myönnät ettet ole asiaan perehtynyt, mutta vastaan vaan vänkäät!

        ainakin paljon paremmin kuin te vastaan vänkääjät, joilla ei edes ole mitään argumentteja ikinä mistään.

        Mutta ei hei vängätä sen enempää - kuten jo sanoin, se on kunkin ihan oma pää, ja sen kanssa saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee. Varaosia siihen ei yleensä saa, eli tämän kun pitää mielessään ostoksille lähtiessään, niin hyvä tulee!


      • näköjään
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ainakin paljon paremmin kuin te vastaan vänkääjät, joilla ei edes ole mitään argumentteja ikinä mistään.

        Mutta ei hei vängätä sen enempää - kuten jo sanoin, se on kunkin ihan oma pää, ja sen kanssa saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee. Varaosia siihen ei yleensä saa, eli tämän kun pitää mielessään ostoksille lähtiessään, niin hyvä tulee!

        "Olet selvästikin hakenut paljon infoa aiheesta.

        Totta on sekin, etten oikeastaan ole koko 2000-luvulla ollut kovinkaan "ajan hermoilla" näiden kehityksessä. On täysin mahdollista, että esim. muovimateriaalit ovat kehittyneet olennaisesti sinä aikana."

        Onko tuttua tekstiä Turoseni?


      • Varmaa
        kisakuski kirjoitti:

        kuitukypärä "Sen rakenne ei "jousta", vaan se murtuu"

        Jep jep. Tästä syystä käytänkin muovikypärää sillä sillä kovemmista vauhdeista jos vetää lipat niin niitä kypärän ja asfaltin välisiä kosketuksia tulee mahdollisesti useampia ja jos kuitukypärä hajoaa jo siitä ekasta iskusta niin toisella kertaa pään ja asfaltin välissä ei enää olekkaan muuta kuin kuidun rippeitä. Muovikypärä suojaa vielä seuraavissakin kosketuksissa.

        Se on turvallisuus ennenkaikkea, maksoi mitä maksoi.

        tietoa vai? Älyttömiä mies puhuu.


      • Luppakorva
        kisakuski kirjoitti:

        kuitukypärä "Sen rakenne ei "jousta", vaan se murtuu"

        Jep jep. Tästä syystä käytänkin muovikypärää sillä sillä kovemmista vauhdeista jos vetää lipat niin niitä kypärän ja asfaltin välisiä kosketuksia tulee mahdollisesti useampia ja jos kuitukypärä hajoaa jo siitä ekasta iskusta niin toisella kertaa pään ja asfaltin välissä ei enää olekkaan muuta kuin kuidun rippeitä. Muovikypärä suojaa vielä seuraavissakin kosketuksissa.

        Se on turvallisuus ennenkaikkea, maksoi mitä maksoi.

        Sen takia oikeat kisakuskit ei käytä muovikypäriä koska ne "pomppii" osuessaan asfalttiin jokaisen osuman jälkeen aivot jatkavat heilumista ja näin ollen esim. kolmen osuman jälkeen on jo aivot ottaneet melkoisia tällejä.

        Kun taas kuitu ei pompi vaan jatkaa "liukumista" asfalttia pitkin ja aivot saavat huomattavasti vähemmän iskuja.


      • oikea vastaus
        Luppakorva kirjoitti:

        Sen takia oikeat kisakuskit ei käytä muovikypäriä koska ne "pomppii" osuessaan asfalttiin jokaisen osuman jälkeen aivot jatkavat heilumista ja näin ollen esim. kolmen osuman jälkeen on jo aivot ottaneet melkoisia tällejä.

        Kun taas kuitu ei pompi vaan jatkaa "liukumista" asfalttia pitkin ja aivot saavat huomattavasti vähemmän iskuja.

        : )


    • wi.Siiri

      uusi visiiri maksaa 25-100 euroa
      jos vielä kuten edellämainittu
      sisukset kuluneet ja kolhu kuoressa
      niin kannattaa vaihtaa heti

      visiiri naarmuuntuu ajanmyöten
      riittää kun kerran tipahtaa betonilaatalle
      riippuen naarmun kohdasta sattuuko näköalueelle

    • Tatuoitu Liiviläinen

      Kypärä kauppias sano että joka Kevät pitää ostaa uusi KYPÄRÄ vaikkei ajaisikaan. Se samainen kypärä kauppias huolehtii siitä entisestä käyttämättömästä kypärästä asiallisesti kun se on kuuluma okelma jätettä.

    • Mika......

      Minä en oikein jaksa uskoa mihinkään suosituksiin kypärän vaihtovälistä. Laki ei ota kantaa kypärän ikään enkä tiedä miten siihen kantaa pitäisi ottaakaan. Pitäisikö kypärän ikä mitata vuosissa vai kilometreissä? vai kukaties ajotunneissa?

      Minä olen sitä mieltä, että kypärä pitää vaihtaa sitten kun se on niin kulunut ettei sitä ilkeä enää päähänsä pistää, tai se on mennyt rikki, tai tarjolle on tullut uusi kiinnostava malli, tai haluaa muuten vain vaihtelua. Meillä useimmilla on varmasti useampikin kypärä erilaisia ajotarpeita varten enkä itse ainakaan heitä vanhaa kypärää suoraan pois kun uuden ostan.

      Itselläni on Shubert C3 kevään ja syksyn koleita ja kosteita oloja varten, Shoei Raid2 matka-ajoa varten, X-lite X501 krossikypärä hellepäiviä ja nurkkakruisailua varten. Nolanin avopotta on alkanut jäädä tarpeettomaksi mutta ei siitäkään vielä malttaisi luopua. Mikä tahansa noista kypäristä välttäisi ainoaksikin kypäräksi, mutta kaikissa niissä on omat puutteensa ja vahvuutensa, minkä vuoksi niistä ei haluaisi luopua.

      Olen sen verran aloittelija vielä etten ole löytänyt sitä yhtä ja ainoaa kypärää, joka kattaisi kaikki mutta se olisi ihanne (hävettää, että on kaikki nurkat täynnä kypäriä).

    • Motskarisetä

      Tuttavapiirissäni on myös muutamia, jotka ovat ammatiltaan poliiseja. Yksi heistä kerran sanoi, että kypärä kuin kypärä, kunhan et ämpäri päässä aja. He eivät siis valvo sen kummemmin minkälainen kypärä sinulla on kunhan lain kirjain täyttyy, että motoristilla on kypärä päässään silloin kun ajaa pyörällään tuolla liikenteessä.

    • Autsh

      Kypärän vaihtoväli on viisi vuotta. Siinä ajassa sisustan styroksista haihtuu liuotinaineet ja se kutistuu ja muuttuu kovaksi heikentäen iskunvaimennusta. Kuitukypärän kuori on lähes ikuinen ja nykyään muovikypäränkin kuori kestää helposti 15-30 vuotta.

      • Mika......

        Kypärän myyntipakkauksessa ei kuitenkaan ilmoiteta valmistuspäivää tai parasta ennen päivää. Kypärän käyttö jää siis lopultakin jokaisen omaan harkintaan. Eipä silti varmaan monet meistä ostelee uusia ajokamppeita (myös kypäriä) vähän joka kevät tai syksy. Jos kypäränsä haluaa halvalla eli ostaa sen loppuvuodesta poistokorista, niin siitä lienee ainakin vuosi käyttöikää pois. On se nin kauan täytynyt kaupan hyllylä joolla. Tai vaikka Outletista jos ostaa edelliskauden mallistoa niin niissäkin täytyy se vaihtoväli olla maksimissaan neljävuotta. Saahan ne toisaalta halvemmalla, mutta jos on enää vähemmän liuotin ainetta kypärässä jäljellä niin tokkopa siitä ihan täyttä hintaa voi maksaa.

        :-D:-P


      • HJC rules
        Mika...... kirjoitti:

        Kypärän myyntipakkauksessa ei kuitenkaan ilmoiteta valmistuspäivää tai parasta ennen päivää. Kypärän käyttö jää siis lopultakin jokaisen omaan harkintaan. Eipä silti varmaan monet meistä ostelee uusia ajokamppeita (myös kypäriä) vähän joka kevät tai syksy. Jos kypäränsä haluaa halvalla eli ostaa sen loppuvuodesta poistokorista, niin siitä lienee ainakin vuosi käyttöikää pois. On se nin kauan täytynyt kaupan hyllylä joolla. Tai vaikka Outletista jos ostaa edelliskauden mallistoa niin niissäkin täytyy se vaihtoväli olla maksimissaan neljävuotta. Saahan ne toisaalta halvemmalla, mutta jos on enää vähemmän liuotin ainetta kypärässä jäljellä niin tokkopa siitä ihan täyttä hintaa voi maksaa.

        :-D:-P

        Araista löytyy valmistusmerkintä leukahihnasta, esim. 02/14. Eli kait sillä joku merkitys on?


      • Vastarannan kiiski
        HJC rules kirjoitti:

        Araista löytyy valmistusmerkintä leukahihnasta, esim. 02/14. Eli kait sillä joku merkitys on?

        Onhan tää ihan hullua, ettex te tajuu että kyseessä on puhdas markkinointi kikka, jolla myydään älyttömästi uusia kypäriä. Aivan varmasti jostain löytyy tutkimus että yksi kolhaisu ja kypärä on entinen ja kun tarkemmin tutkii niin rahoittaja on "kypärä teollisuus ry world wide".
        Joku puhui kuitu kypärästä ettei se jousta = en päähän laita kun nimenomaan pitää joustaa ja paranee kun isku lujenee. Otappa vasara ja niittaa niin paljo ku lähtee ja laita paineanturi toisellle puolelle niin sinäkin käytät joustavaa kypärää....siksi että kun kypärässä on se energiaa jakava kerros = piste kuorma jakautuu tässä kerroksessa myös ulos päin...ajattele esim ilmapalloa paina sitä keskelle niin paine kasvaa kaikkialla.
        Kypärä kun on pyöreähkö niin kyseessä on aina pistekuorma joka joustavalla ullokuorella jaetaan myös ulospäin.

        Sitten noi valmistajien väitteet että yksi isku ja vaihtoon = höpö höpö ellei kypärä ole selvästi rikki = marketing gimmigs. Varmasti tuon keksijä ansaitsee paljon, ajatelkaa että esim 315mm muovinen (PE) painevesijohto voidaan sulkea väliaikaisesti puristamalla se läjään ja putki palautuu takaisin alkuperäiseen muotoonsa (jos lämpötilaa ei nosteta sulamispisteen lähelle puristuksen aikana) ei siihen tule mitää vaurioita tämä toimenpide ei vaikuta elinikään. Eli kovakaan kolhu ei sinällään ei haitta jos siitä ei ole näkyvää jälkeä. Tilanne muuttuu jos teet syvä ja etenkin teräväreunaisen uran kypärän pintaan, jolloin normi PE:llä siitä saataa lähteä "crack" etemenään. Tätäkin vastaan on tehty kehitystyötä ja jos materiaalin perässä lukee RC (Resistance crack) on lisätty muoviin lisäaineita jotka estävät tälläisten pienten viiltojen leviämisen.
        Sitten UV suojaan, yep on totta että UV vaikuttaa muoviin, mutta pojat alalla keksi että laitetaanpa muovin joukkoon UV suojaa, vähän niinkuin aurinkovoidetta. Yleisesti tiedetty fakta on että musta väri on vähiten altis haalistumaan UV vaikutuksesta, mutta vaikka esim punainen väri jossa UV vaikutus näkyy helpommin niin vaikutus alue on mikrometrejä, eli käytännössä esteettinen ei rakenteellinen. Joku tietenkin voi näitä hifistellä ja taas saadan tutkimus kun jupiter ja mars ovat tässä kulmassa niin voimme todeta että tuolloin kypäsi ei suojaa sinua, unohttamatta omaa uskoasi.
        Hitto kun oikein ärsyttää kun meitä puijataan, mutta toki tyylistä on kiva maksaa ja kypärä kuluu pehmeeltä puolelta, kuitenkaan kenenkään ei tarvitse ostaa uutta kypärää jos siinä ei ole silmin havaittavaa vauriota! Jos joku muuta väittää niin paskan puhuja on!
        t Vaahteramäki


    • Vaaria naurattaa

      Niin, eihän se aika, vaan käyttöolosuhteet.
      Kun kypärä on lähes aina pimeässä komerossa säilytyspussissa, niin ei se siellä miksikään mene. Itsekin olen sellainen "viikonloppupyöräilijä", että joskus kauniina kesäpäivänä, hieman ajellaan. On tosin ollut sellaisiakin kesiä, että ajot ovat jääneet kevään pariin lenkkiin.
      Vai että kypärän vaihtoa 5 vuoden välein, heh heh.

    • Saa ajatella itse

      Kypärät on kuin kalsarit, kyllä sen päällepäin huomaa kun on vaihdon aika.
      Käyttäessä ajan myötä kuluu ja nuhjaantu huonoon kuntoon.
      Jos vahinko sattuu niin tottakain ne kumpainenkin vaihdetaan....

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3141
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2549
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      379
      2439
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1877
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 168
      1280
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe