15v tyttö yksin kotona viikon?

kolmen lapsen äiti.....

Olemme lähdössä perheen kanssa matkalle, mukaan siis lähtevät molemmat poikani 7v ja 11v sekä mieheni. Tyttäreni 15v ei lähde, koska ei halua joten annoimme hänen jäädä pois matkalta. Aluksi meinasin laittaa tytön mummolle viikoksi, mutten kuitenkaan tehnyt sitä koska ajattelin että kyllä 15v pärjää viikon yksinään. Jutun juju on siinä, etten tiedä aikooko tyttäreni juoda alkoholia poissaollessamme? Ties minkälaiset bileet hänellä on suunnitelmissa kun on kämppä tyhjänä. 14-vuotiaana hän on kerran jäänyt meille alkoholista kiinni, ei sen jälkeen kertaakaan. Ja silloin ku hän jäi kiinni, niin vakuutteli kyllä kovasti että se olisi viimeinen kerta, ettei hän enää ikinä. Mutta mistä voin tietää? Nyt olisi hänellä niin otollinen tilaisuus kun kämppä tyhjänä viikon. En voi 100 prosenttisesti luottaa häneen, vaikka hän kuinka lupaa ettei mitään ole suunnitteilla. Mitä te tekisitte??

28

6131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iskä58

      hyvä kun edes mietit
      hyvä kun edes mietit

      moni ei edes mieti,

      rumasti vastaten, tämän loppuosan.
      olisit lähtenyt sellaiselle metkalle että kiinnostaa kaikkia.

    • 17-vuotias

      Jos tytölläsi on edes yksi kaveri siellä 99,99% todennäköisyydellä juodaan. Henkilöstä riippuen sitten kovista bileistä rauhallisempaan illanistujais tissutteluun. Mut hei kelaa viikon kämppä kesäl tyhjä, et voi luulla ettei jois:D

    • -äiti-

      Minä en jättäis tyttöä yksin viikoksi missään nimessä, siellähän voi sattua vaikka mitä jos tuo kavereita ja pitää bileet, hajoaa tavaratkin tai varastetaan.. olet vastuussa lapsestasi ja voihan joku ulkopuolinen ilmoittaa sosiaalihuoltoonkin jos saa tietää tytön olevan yksin tai jos sattuu juomaan ja jotain sattuu. Ei koskaan nuorista tiedä. Tietysti jokainen omansa parhaiten tuntee mutta jos pienikin epäilys niin en jättäis.

    • teininäiti

      Mulla pian 14-v. tyttö, ja on kyllä niin lapsellinen, etten uskaltaisi jättää viikoksi. Mutta teillä on kai päätös jo tehty. Jos se on jo lukkoon lyöty, niin ehdottaisin, että sopisitte, että joku aikuinen käy pari kertaa tapaamassa tyttöä tuon viikon aikana. Kattoo, että on ruokaa kaapissa ja kaikki kunnossa. Voi kuulostaa hätävarjelun liioittelulta, mutta niin mä varmaan tekisin. Aika ipana 15-vee vielä on. Vaikk toki yksilölliset erot varmaan on aika suuria... Muuttaahan jotkut 16-vuotiaina jo kotoa poiskin. Itse lähdin sen ikäisenä lukioon toiselle paikkakunnalle. No, tosin isoäiti asui sillä paikkakunnalla ja siellä olin joka ilta :D.

    • lastensuojelu

      kyllä tarvittaessa korjaa sadon, joten lähtekää rauhassa.

    • 16vuotias.

      Olen itse ollut monia viikkoja yksin kotona kun isä on ollut töissä jne. en juo, olen kyllä tietysti maistanut jotain joskus, mutten sellaisten kansa jaksaisi läträtä enempää. Kavereita jos on kylässä niin vaan jutellaan, ollaan koneella, kuunnellaan musiikkia ja annetaan niitten juomien olla kaapissa, jotenkin ärsyttää miten heti oletetaan, että ollaan alkoholia otettu. joskus alkuaikoina jos tulin myöhään kotiin niin kyllä isä puhallutti ja tenttasi, eikä koskaan löytänyt merkkiäkään alkoholista, ja hän oikeasti luottaa minuun.

      • OMMK

        Kuten 16vuotias kirjoittaa, kyllä 15-vuotiaan voi jättää yksin kotiin, kunhan huolehtii, että kotona on kaikkea, mitä ihminen elääkseen tarvitsee. Oma tyttöni muutti 15-vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja hyvin on pärjännyt, kun tietää, että vanhemmat ovat aina kännykän päässä. Eikä varmasti ole ainoa tuonikäisenä maailmalle lähtenyt ja pärjännyt!

        Jos omaa teiniänne yhtään epäilette, kannattaa antaa kodin avain vaikka jollekulle luotettavalle tutulle ja sopia, että hän käy jonain iltoina (!) vähän tsekkaamassa, miten talo makaa. Tällainen uhka hillitsee kummasti juomis- ja rellestämishaluja!

        Oma lukunsa tietysti ovat "kaverit", jotka tietävät nuoren olevan yksin kotona! Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun tilaisuutta käytetään tai ainakin yritetään käyttää hyväksi ja tulla sisälle väkisinkin! On nähty ja kuultu! Meillä on ollut sääntönä, että ovea ei avata muille kuin niille, jotka vanhemmatkin päästäisivät sisälle.

        Lisäksi pitää sopia tietyt päivittäiset hommat, jotka on hoidettava: keittiön raivaus, kukkien kastelu, hiekan imurointi eteisestä, kissan hiekkalaatikon puhtaanapito...

        Nuorenne tietää, että kun hän nyt hoitaa homman mallikkaasti, saattaa samanlaisia itsenäistymisharjoituksia olla tulossa lisääkin. Itseluottamus ja vastuuntunto kasvavat uskomattoman nopeasti, kun huomaa onnistuvansa ja parhaassa tapauksessa saa siitä vielä kiitostakin!


      • kirjoittajaa
        OMMK kirjoitti:

        Kuten 16vuotias kirjoittaa, kyllä 15-vuotiaan voi jättää yksin kotiin, kunhan huolehtii, että kotona on kaikkea, mitä ihminen elääkseen tarvitsee. Oma tyttöni muutti 15-vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja hyvin on pärjännyt, kun tietää, että vanhemmat ovat aina kännykän päässä. Eikä varmasti ole ainoa tuonikäisenä maailmalle lähtenyt ja pärjännyt!

        Jos omaa teiniänne yhtään epäilette, kannattaa antaa kodin avain vaikka jollekulle luotettavalle tutulle ja sopia, että hän käy jonain iltoina (!) vähän tsekkaamassa, miten talo makaa. Tällainen uhka hillitsee kummasti juomis- ja rellestämishaluja!

        Oma lukunsa tietysti ovat "kaverit", jotka tietävät nuoren olevan yksin kotona! Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun tilaisuutta käytetään tai ainakin yritetään käyttää hyväksi ja tulla sisälle väkisinkin! On nähty ja kuultu! Meillä on ollut sääntönä, että ovea ei avata muille kuin niille, jotka vanhemmatkin päästäisivät sisälle.

        Lisäksi pitää sopia tietyt päivittäiset hommat, jotka on hoidettava: keittiön raivaus, kukkien kastelu, hiekan imurointi eteisestä, kissan hiekkalaatikon puhtaanapito...

        Nuorenne tietää, että kun hän nyt hoitaa homman mallikkaasti, saattaa samanlaisia itsenäistymisharjoituksia olla tulossa lisääkin. Itseluottamus ja vastuuntunto kasvavat uskomattoman nopeasti, kun huomaa onnistuvansa ja parhaassa tapauksessa saa siitä vielä kiitostakin!

        tähän ketjuun mielipiteeni, mutta sinä olit sen jo tehnyt. Juuri näin, olen 100% samaa mieltä.


    • yksin kotiin

      Tässä taannoin eräässä perheessä kaksi teiniä oli kaksi viikkoa yksin kotona kun äitinsä lomaili.
      Muutoin lapset ovat kuin herranterttuja, mutta silloin kuitenkin oli kotibileet, joissa maisteltiin ensimmäistä kertaa alkoholia ja tupakkaa.
      Mitä vain voi sattua. Itse en jättäisi tuonikäistä yksin kotiin jo ihan siitäkin syystä että vielä tuossa iässä tarvitaan henkisesti vanhempia. Ja muutenkin, ette voi ulkomailta tulla apuun jos jotain sattuu.
      Laittakaa lapsi mummolaan vaan.

    • asialle

      Jos isovanhemmat asuvat lähistöllä,
      pyydä heitä piipahtamaan vaikka parikin kertaa viikon aikana tellä.

      Tuttavaperhe voisi myös iltalenkillään käydä visiitillä kysymässä,
      onko kaikki kunnossa.

      Minä en omaa 15-vuotiasta olisi jättänyt viikoksi yksin,
      vaikka hän kunnollinen tyttö onkin,
      koska hänelläkin oli omat kokeilunsa.

    • hyvänen

      aika. Kai nyt sentään 15-v yksin pärjää? Monet kaverini muuttivat jo 16-v omaan kämppään kauaks vanhemmistaan. Tyttöhän on kohta täysi-ikäinen.

      • siitä, etteikö

        tyttö pärjäisi. Sitä tuskin kukaan meistä epäileekään.
        Ymmärsin aloittajan kysymyksen niin,
        että uskaltavatko he jättää tytön yksin kotiin viikoksi, koska on pelkoa, että hän järjestää bileet, ja siellä nautitaan alkoholijuomia ja ties mitä.

        Monet kyllä muuttavat kotoa pois jo 16-vuotiainakin,
        mutta silloin on usein kyse joko opiskelupaikkakunnan muuttumisesta,
        tai sitten nuori ei kerta kaikkiaan tule toimeen vanhempiensa kanssa (ehkäpä juuri alkoholin käytöstä tulleiden erimielisyyksien takia?)

        Minä en jättäisi 15-vuotiasta viikoksi yksin,
        vaikka hän on " kohta täysi-ikäinen"
        - kuitenkin vasta 3 vuoden kuluttua, jos henkisesti silloinkaan.


    • _äiti-70_

      oman,kohta 16 vuotiaan tyttäreni jäädä jopa viikoksi kotiin,ollut aina kaikinpuolin kunnollinen(vähät alkokokeilunsa on mulle myös kertonut)Sensijaan 14 vuotiasta poikaani en jättäisi edes yhdeksi yöksi yksin,hän paljon enemmän porukan vietävissä jne.Toi ihan hyvä idea,että isovanhemmat tai joku muu pitää vähän silmällä jos yhtään epäilyttää.

    • miemie^^

      Itse olen ollut monet kerrat yksin kotona, toisinaan lyhyempiä, toisinaan pitempiä aikoja. Ero siihen, kun vanhemmat ei ole kotona, on se, että saatan olla vähän myöhempään ulkona ja olen myös poikaystävälläni yötä. Normaalisti poikaystävä on täällä. En ole ikinä ollut kännissä [ei kiinnosta], piipahtanut pariin otteeseen bileissä [huono meininki] enkä ikinä maistanutkaan tupakkaa enkä muitakaan päihteitä. Joitain alkoholijuomia olen maistellut, mutta kuten sanoin, en ole ollut kännissä. Muutan pian pois kotoa, ja on sentään vähän kokemusta siitä miten hommat hoidetaan itse näiden yksin kotona vietettyjen aikojen jälkeen! Luottaisit tyttäreesi tämän kerran. Näetpä sitten, onko hän luottamuksesi arvoinen.

      • muttei kaikki kyllä ole

        luin vasta nyt mutta naapurissa kyllä huomas milloin vanhemmat läks.
        yhtä kova ravaus kun stokkalla ruuhka-aikaan.(ylä-
        kerrassa). pahin oli kun se se (poika-ystävä) pahoin piteli tyttöä niin että oli soitettava, ja nilkkihän vastas puhelimeen kuin talon isäntäkonsanaan ... (isä olis tappanut sen jos olis kuullu mitä me kuultiin)
        mullakin on tyttö ja poika ja meillä ei tulla bilettään


    • Nimetön

      Omat lapseni ovat 3, 8, 11, 14ja 17v. Kaikki kulkevat mukana reissuilla, jos ollaan yötä. Yleensä isommat lähtevät mukaan "naama vinossa" ja kiukuttelevat mutta myöhemmin ovat myöntäneet että on ollut ihan ok reissuja.
      Vaikka omiin lapsiin luottaisi, aina huhu kulkee että jossain on vanhemmat matkoilla, ja "ei toivottua" porukkaa ilmaantuu paikalle.

    • suurperheen äiti

      Kyllä 15-vuotias on lapsi vielä! Ei missään nimessä voi jättää! Kysäisin miehenikin mielipidettä, ja hän sanoi että tottakai voi jättää ja toivoa että löytää seuraa siksi aikaa... :) Eli siirry aborttiosioon ja mieti vielä...

      • hmmm9op

        Ei voi jättää?

        Mä muutin omaan asuntoon 15-vuotiaana ja hyvin pärjäsin.


    • SILLATTIS...

      että kun auton takavalot ei enää näy niin kulman takaa tulee lauma kavereita yms teille ja taatusti tekevät sopimattomuuksia.
      Voi voi sitä viinan ja seksin määrää....

    • mapee

      meille lomat on perheen lomia ja yhteistä aika aja siksi kukaan ei edes yritä jäädä kotiin. Tavallaan se ei ole mahdollinen vahtoehto kenellekkään. Tosin ei se yritys paljon tuottaisikaan..

      Viikko on pitkä aika tuon ikäisen olla yksin ilman valvontaa. Itseasiassa se on alaikäisen heitteillejättö..

      Jos olet valmis ottamaan riskin että mitä vain voi sattua ja tapahtua ja vikapäätä ei kaukaa haeta ja ehkä selvittelette asioita myöhemmin viranomaisten kanssa niin jätä kotiin vain. valehtelevaa teiniä en ole koskaan tavannutkaan ainakaan sellaista joka suunnittelee salaa omia juttujaan..

      Parhaassa tapauksessa asiat sujuvat hyvin ja luottamus lapseenkin ehkä kasvaa sen edellisen törttöilyn jälkeen. Silti viikko laakista on pitkä aika joten ehkä olisi ollut syytä aloittaa ensin vaikka viikonlopusta tms?

      No, meillä ei jäisi ja sillä siisti ja onneksi ei edes tahdo sillä lomareissut tehdään niin että kaikilla on niillä jotakin jota todella tahtoo ja siksi niiltä ei jäädä pois.

    • poika 16

      oli kotona viisi päivää yksin. Niin sanotusti tavallinen, tavallisen perheen poika. Sinä aikana asunto pysyi ehjänä ja siistinä, mutta...parit bileet (naapuri kertoi kysyttäessä), kaksi kassillista tyhjiä kaljapulloja ja muuta rekvisiittaa...

      Tästä ei sovittu etukäteen eikä informoitu viikon aikana puhelimella.

    • lähtenyt perheen

      mukaan! Näitä saadaan lukea vähän päästä. Entäs jos teille tulee joukko kakskymppisiä poikia väkisin ovesta sisään,likka ei voi mitään.
      Mun mielestä on edesvastuutobnta jättää noin kauaksi aikaa yksin!
      Ja en edes kysyisi,lähdetkö,tyttö itkisi ja lähtisi,vaikka sitten "niskasta" taluttamalla.
      Sinä se pomo olet perheessä,sinä määräät. Anna murjottaa!

    • m 19v

      Aika varmasti juo mutta kyllä hän juo muutenkin jos haluaa. Ei vanhemmat pysty estämään juomista ellei pidä lastaan kellarissa kellon ympäri. Mutta se on ihan normaalia eikä tee lapsesta sen huonompaa ihmistä. Kunhan on kotona rakastavat vanhemmat. Itse join nuorena paljon ja kasvoin ihan hyväksi tasapainoikseksi ihmiseksi, ei juominen muuttanut minua millään tavalla. Tosin tämä on kyllä täysin ihmisestä ja kaveripiiristä kiinni.

    • mieltä

      että jos luotat lapseesi, niin silloin hän voi jäädä kotiin. itse jäin 15-vuotiaana kotiin viikoksi muun perheen lähtiessä lomamatkalle. yksi ainut tyttökaveri oli mulla kaverina muutaman päivän. se että olisin pitänyt jonkinlaisia bileitä, ei käynyt silloin mielessäkään. kyllä nuoret osaa ajatella omillaankin aivoilla, koska eihän koskaan enää saa jäädä kotia, jos möhlii...

    • perusopetuksia

      Omilta lukioajoiltani (aika kauan sitten) jäi mieleen tämä juuri klassisena tapauksena.

      Nuori kapinoi perheen yhteistä matkaa vastaan, sillä siitähän nuoruudessa on kyse - kapinoinnista. Mutta jos hänet jätetään kotiin niin nuori (ainakin kirjan mukaan) kokee tulleensa hylätyksi ja yksin jättäminen viestittää, että hänestä ei välitetä.

      Lisäksi kannattaa todellakin muistaa, että vaikka nuori on kuinka vastuullinen, niin tuon ikäinen ei voi yhtikäs mitään, jos lauma kavereita päättää pistää bileet pystyyn! Eli mitä vain voi tapahtua vaikka nuori itse olisi kuinka luotettava!

      Itse en jättäisi yksin vaan ottaisin mukaan tai passittaisin mummolaan tms.

    • 15-vuotiaan

      jäädä yksin, mutta sovittaisiin pelisäännöt etukäteen. Että yksi tai kaksi kaveria voi tulla yökylään, mutta bileitä ei saa pitää. Jos bileistä havaitaan merkkiäkään kotiintullessa, niin se oli sitten viimeiset kotibileet ennen kotoa muuttamista. Järkkäisin myös pari puhelinnumeroa, joihin voi soittaa hätätapauksessa, ja että mummolle raportoidaan päivittäin. Kyllä 15-vuotiaan voi jo antaa vähän opetella itsenäistä elämää, siinä kirkastuu vähintään että astiat ja pyykit eivät itsestään kävele pesukoneeseen ja kaappiin.

      Mutta itsepä tyttäresi tunnet. Jos ystävälläsi olisi samanlainen tilanne samanlaisen tytön kanssa, mitä neuvoisit hänelle?

    • nuorestasi.

      Riippuu tosiaan siitä, minkälainen nuoresi on.
      Itse olen kyllä ollut jo 14-vuotiaanakin yksin kotona useita öitä, olen ollut hyvin luotettava.
      Joimme kyllä ja kavereita oli, mutta niin se oli muutenkin, samallaista se olisi ollut vaikka olisi vanhemmat olleet kotona, oltaisiin vain juotu muualla.
      Osasin myös pitää niin järjen päässä, että kuokkavieraita ei sisälle päästetty ja kukaan ei riehunut. Ikinä ei kavereita ollut kuin max 5 itseni lisäksi.

      Tulin aina kotiin kuten oli sovittu, sekä ilmoitin itsestäni, pyysin lupaa yökylään menoon ja jos en saanut mennä, niin en mennyt.
      Minuun luotettiin koska olin luottamuksen arvoinen!

      En muutenkaan ymmärrä hirveän negatiivista kantaa nuorten juomiseen, tarkoitan tällä sitä että monissa perheissä juominen on ehdoton EI ja rangaistuksena kiinnijäämisestä on esim. arestia, kännykkä pois, ei viikkorahaa, ei kavereita yms...
      Tämä taas johtaa siihen että nuori kun juo, niin ei uskalla tullakkaan kotiin, kun pelkää että vanhemmat tenttaa ja huomaa ja sitten tulee rangaistus.
      Mielummin jäädään vaikka lupaa kysymättä kaverille yöksi ( vanhemmat huolesta suunniltaan ) tai vielä pahempaa, jäädään ulos nukkumaan kun ei kotiinkaan uskalla mennä!

      Meillä onneksi vanhemmat ovat aina sanoneet että kotiin voi ja pitääkin aina tulla. Eivät tietenkään olleet nuoren juomisesta mielissään, mutta puhuimme asioista.
      Kuten jo joku aiemmin sanoikin, eivät vanhemmat oikeastaan voi lasta estää juomasta muuten kuin sulkemalla tämän häkkiin.

    • Anonyymi

      Viikko on mielestäni liian pitkä aika 15vuotiaalle. Onko hän tottunut öitä oleen yksin ..Pelkkä viikonloppukin kauhistuttaa, mutta riippuu kuin fiksuja kavereita hänellä on. Ihmiset on toki erilaisia, mutta tiedä sitten milloin viranomaiset puuttuu asiaan ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe