Mitä tietoja allekirjoittajista tarvitaan?

Kun allekirjoitetaan papereita, joihin tarvitaan kullekin allekirjoitukselle kaksi jäävitöntä todistajaa, niin mitä tietoja todistajista pitää välttämättä merkitä heidän allekirjoitustensa alle? Varmaankin ainakin nimen selvennys, mutta tarvitaanko henkilötunnus, ammatti, kotipaikka, osoite, tms?

Entä sitten sopimuksen osapuolten allekirjoituksien alle? Testamenttiinhan vaaditaan nimen selvennys, ammatti ja kotipaikka, mutta entäs avio-omaisuuden osituskirjaan tai perinnönjakokirjaan?

Hylkääkö maistraatti tai verovirasto paperin, jos allekirjoituksen alla ei ole vaadittuja tietoja?

Miten suhtaudutaan oppiarvon ilmoittamiseen ammattina?

5

1089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justus l.

ainakaan mitään ammatteja ole tarvittu laittaa nimien alle ja kelvannu on.

• lexander

nimi ja henkilötunnus riittää. Niitä tarvitaan vain, jos joku epäilee nimikirjoitusta väärennetyksi. Todistajan uskottavuutta ei heikennä (tai vahvista) hänen ammattinsa, joten sen esiintuominen on tarpeetonta.

• Entä jos todistaja ei suostu merkitsemään henkilötunnustaan? Nykyisin monet ihmiset ovat alkaneet pitää henkilötunnuksen loppuosaa pankkikortin numerokoodin kaltaisena salaisuutena, jota ei vieraille paljasteta.

Luultavasti monissa yhteyksissä edelleenkin käytäntönä oleva ammatin ja kotipaikan kysyminen on peräisin siltä ajalta, jolloin niiden tietojen perusteella tunnistettiin keskenään samannimiset henkilöt.

• lexander
        Timontti kirjoitti:

Entä jos todistaja ei suostu merkitsemään henkilötunnustaan? Nykyisin monet ihmiset ovat alkaneet pitää henkilötunnuksen loppuosaa pankkikortin numerokoodin kaltaisena salaisuutena, jota ei vieraille paljasteta.

Luultavasti monissa yhteyksissä edelleenkin käytäntönä oleva ammatin ja kotipaikan kysyminen on peräisin siltä ajalta, jolloin niiden tietojen perusteella tunnistettiin keskenään samannimiset henkilöt.

henkilötunnus yksilöi henkilön vuorenvarmasti, mutta myös nimi on riittävä, jos sen perusteella voidaan tarvittaessa tavoittaa kyseinen ihminen.

• lexander kirjoitti:

henkilötunnus yksilöi henkilön vuorenvarmasti, mutta myös nimi on riittävä, jos sen perusteella voidaan tarvittaessa tavoittaa kyseinen ihminen.

Olisi kyllä hyvä jos esim. maistraatit viitsisivät laittaa yhteiselle Web-sivustolleen ja verohallinto omalleen tuon ohjeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4662
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1957
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1640
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      135
      1211
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1131
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      926
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      858
    Aihe