jonojen

pituus?

Syyskuun lopulla Roomaan ja käynti Vatikaanissa. Kaunko tulee varata aikaa jonottamiseen a) museoon b) kirkkoon?

9

5194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satunnainen matkailija

      Moi,

      Kannattaa mennä iltapäivästä, koska silloin jonoja ei ole juuri yhtään. Me menimme aamusta, jono oli _todella_ pitkä, joskin se kyllä liikkui aika nopeesti.

      Hyvä paikka, suosittelen menemään sinne ihan huipulle asti!

    • IIIO

      Olin heinäkuussa Roomassa ja menin Vatikaanin loputtomalta tuntuvaan jonoon parikymmentä minuuttia ennen aukeamisaikaa. Jono kun lähti liikkeelle, se kulki nopeasti ja kolmen vartin kuluttua oli turvatarkastuskin jo selvitetty. Ei mielestäni ihan kohtuutonta kuitenkaan.

      Pietarinkirkkoon ei ollut jonoa juuri ollenkaan.

    • ohitukseen:

      jonojen liepeillä liikkuu opiskelijoita jotka tarjoavat opastettua sisäänpääsyä parin euron lisähintaan. Kannattaa mennä näihin mukaan koska ryhmät pääsee jonon ohi. Sisällä voi sitten erota porukasta ja kierrellä itsekseen.

      Toimii sekä Colosseumilla että Vatikaanin museoissa.

    • eräs donna

      Ensin museeon ja sitten kirkkoon. Museo on auki vain 8.54-16.45 syyskuussa ja marraskuusta lähtien kevääseen se suljetaan jo kello 13.45. Parasta mennä aamulla jo aikaisin sillä siinä heti yhdeksän jälkeen alkaa tulla bussilasti toisensa perään turisteja joilla on etuoikeus sisään ja liput hommaattu jo eutkäteen.

      Normaali reipas kävely Sikstiiniläiseen kappellin vie noin puoli tuntia ja koko ajan painaa porukat selän takana. Perillä saatte olla ehkä vartin tai hieman kauemmin jos on hyvä tuuri ja takaisin taas puolen tunnin kävely. Jos haluatte nähdä vielä muutakin niin silloin kannattaa varata todella aikaa. Siellä on eri väreillä merkattuja reittejä. Pisin on muistaakseni viisi tunti ja siinäkään ajassa ei ehdi nähdä kaikkea. Jos menette puolentoista viimeisen tunnin ajalla sisälle noin voi käydä niin ettei teitä pääsetä enää skstiiniläiseen kappeliin vaan ajeskellaan takaisin päin ulko-ovea kohti.

      Pietarin kirkko on auki koko päivän. Viimeksi olin Roomassa kesäkuussa viikon ja istuin usein iltasin Pietarin kirkon torilla. Viimeiset päästettiin sisään niinkin myöhään kuin varttia vaille seitsemän vaikka kirkko menee kiinni seitsemältä kesällä. Joten kirkkoon ehtii museon jälkeen ja illemmalla ei ole jonojakaan. Syyskuussa voi olla että kirkko suljetaan jo kello 18.

      Keksiviikkoisin on Pietrin kikkoon paljon menijöitä siinä kello 12 jälkeen koska paavi esiintyy torilla joka keskiviikko mutta myöhemmin siinä viiden aikoihin ei ole enää jonoja. Muistaakseni paavi on kirkon edessä myös sununtaisin.

      Joka kuukauden viimeisenä sunnunutaina on ilmainen sisäänpääsy Vatikaanin museoon joten silloin jonot ovat tavallista pitemmät.

      • ---

        Silloin pääsee jonojen ohi ja saa vielä vähän enemmän rauhassa katsella museon tarjontaa, kun jonottajat tulevat kaukana jäljessä. Opastettujen kierrosten kautta saa paljon enemmän irti Vatikaanin museoista muutenkin, mielenkiintoisia yksityiskohtia ja taustatietoja.


    • elokuussa

      Hei,

      Olin viime vuonna Vatikaanissa elokuussa, joka oli kyllä aika pahaa turistiaikaa. Minulle kävi niin, että olin menossa aamulla hyvissä ajoin museoon, mutta kun jonon pää oli lähes kirkon sisäänkäytien luona, niin meninkin ensin kirkkoon. Parin tunnin tutustumisen jälkeen museon jonot oli hävinneet ja pääsin kävelemään suoraan sisään. Sanoisin, että ei siis kannata mennä aamusta, mielummin iltapäivällä.

      Museon alkuosassa oli hyvin tilaa kierrellä ja katsella, mutta tietysti se Sikstiiniläis-kappeli oli ihan täynnä. Itse olin siihen kovin pettynyt, koska siellä oli aika kova meteli, kun vihaiset vartijat huusivat, että ei saa ottaa kuvia ja ihmiset tungeksivat ja tietysti ottivat niitä kuvia. Olin kuvitellut siellä olevan hiljainen ja mukava tunnelma, niin kuin kirkoissa yleensä. Mutta muuten museo oli ehdottomasti näkemisen arvoinen, ja kyllähän siellä kannattaa käydä jos ihan siksi, että se on niin valtavan suuri.

    • Nimetön

      olin kuullut kauheita huhuja, kuinka jonottaminen kestäisi useita tunteja, mutta meillä siinä meni korkeintaan noin 20 minuuttia, se saattoi johtua siitä, koska olimme liikkässä aamu 9 aikaan. mutta päivällä jonot olivat kyllä houmattavasti pitemmät. eli suosittelsn että menet aamulla vatikaaniin:) kirkossa meni noin tunti, riippu vähän, kuinka paljon on itse kiinnostunut tutkimaan sitä:)

      • ellis

        Muistakaa peittää ne olkapäät ja polvet! Meillä oli hauskaa kun jäimme kierroksen jälkeen huilaamaan porttien viereen, katselimme ihmisiä tyyliin; "toi ei pääse sisälle, no toi ei ainakaan pääse, tolla on liian lyhyt hame, juu ja tolla sortsit.." Vaikka kylteissä asiasta mainitaan (ja tietty on hyvä ottaa asioista myös etukäteen selvää=D ), monet olivat huuli pyöreinä kun heidät käännytettiinkin pois.


    • - nopeasti

      Tämä toimii sekä Colosseumilla että Vatikaanin museoihin: ulkopuolella on nuoria opiskelijan näköisiä tyttöjä ja poikia jotka keräävät ryhmiä muutaman euron lisäkorvausta vastaan. Kannattaa hypätä heidän mukaan koska ryhmät menee jonojen ohi. Sisällä sitten vaelletaan omaan tahtiin...

      Muuten saa jonottaa parikin tuntia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe