Ystäväni yrittää saada minut mukaan niin kutsuttuun tandem hyppyyn jossa hypätään lentokoneesta usean kilometrin korkeudesta. Kuulemma siinä ollaan jollain remmillä kiinni johonkin kokeneempaan laskuvarjohyppääjään, hyppymestariin.
Alussa ajatus oli mielenkiintoinen, mutta nyt mua alkaa arveluttaa monikin asia.
Ensinnäkin, miten sieltä lentokoneesta pääsee poistumaan turvallisesti niin korkealla. Voiko olla että tämä hyppymestari vaikka kolauttaa päänsä ja menettää tajuntansa? Voiko happi loppua monen kilometrin korkeudessa?
Mulla ei myöskään ole kokemusta olla niin korkealla joten kehoni ei varmaan kestä paine-eroa.
Entäs jos vapaapudotuksen aikana ajautuu ilmakuoppaan? Tippuuko silloin yht'äkkiä vai voiko joutua tajuttomaksi hapen puutteen vuoksi?
Mitäs jos hyppymestari unohtaa avata laskuvarjon, kuulemma sellaista voi tapahtua myös kokeneille hyppääjille.
Ja vaikka laskuvarjon muistaa avata, niin ainahan sellaiset ei toimi!
Entäs se remmi jolla ollaan kiinni, voiko sellainen katketa tai kovassa vauhdissa jotenkin irrota. Kerrotaanko koulutuksen aikana mitä sellaisessa tilanteessa pitää tehdä. Onko mitään vararemmiä mukana?
Eniten mua pelottaa kuitenkin se huimaus ja kova kiihtyvyys lentokoneesta poistuttaessa sekä itse laskeutuminen. Mitä jos osuu vaikka sähköjohtoon tai puuhun. Tai entäs jos vaikka laskeutuu autotielle jonkun rekan eteen?
Rannikolla tai järven lähellä hypättäessä pitääkö mukana olla pelastusliivit vai kantaako laskuvarjo molempia veden pinnalla?
Onko joku tällä palstalla kävijöistä koskaan hypännyt tandem hyppyä ja voi sanoa että sellainen oikeasti kannattaa?
Jos siellä lentokoneessa päättää kuitenkin olla hyppäämättä, niin ei kai kukaan pakota? Voihan sillä koneella laskeutua niin että siellä on kyydissä?
Tandem hypyn
7
6474
Vastaukset
- Pitkä vapaa
Ystäväni yrittää saada minut mukaan niin kutsuttuun tandem hyppyyn jossa hypätään lentokoneesta usean kilometrin korkeudesta. Kuulemma siinä ollaan jollain remmillä kiinni johonkin kokeneempaan laskuvarjohyppääjään, hyppymestariin.
Alussa ajatus oli mielenkiintoinen, mutta nyt mua alkaa arveluttaa monikin asia.
Ensinnäkin, miten sieltä lentokoneesta pääsee poistumaan turvallisesti niin korkealla. Voiko olla että tämä hyppymestari vaikka kolauttaa päänsä ja menettää tajuntansa? Voiko happi loppua monen kilometrin korkeudessa?
Mulla ei myöskään ole kokemusta olla niin korkealla joten kehoni ei varmaan kestä paine-eroa.
-Tandem-hyppy hypätään noin kolmesta kilometristä. Ei siellä vielä happi lopu ja paine-ero maanpintaankin nähden on niin mitätön, että sen huomaa vain korvissa samalla tavalla kuin joskus ajaessa autolla jyrkkää mäkeä. Ihmisen keho kestää moninkertaisen painevaihtelun (vrt. sukeltaminen).
Uloshyppy on hyvin helppoa. Sen oppii jokainen alkeisoppilaskin tekemään yksin. Miksi sitä ei onnistuisi tekemään kokenut hyppymestari. Tandem-exit on istumalähtö eli sen tason kavereille tosi helppo.
Entäs jos vapaapudotuksen aikana ajautuu ilmakuoppaan? Tippuuko silloin yht'äkkiä vai voiko joutua tajuttomaksi hapen puutteen vuoksi?
-Vapaapudotuksen aikana et ehdi edes huomata ilmakuoppia. Vauhtia on sen verran. Eikä taaskaan tule hapenpuutetta tai tajuttomuutta. Varjon varassa ilman liikehdintä on suurempi tekijä, mutta taas varjoa ohjaa se mesu, joka osaa homman.
Tandemia ei edes hypätä kauhean kuoppaisella kelillä.
Mitäs jos hyppymestari unohtaa avata laskuvarjon, kuulemma sellaista voi tapahtua myös kokeneille hyppääjille.
-Mistähän kuulit? Kyllä jää unohtumatta. Lisäksi melkein kaikissa laskuvarjopaketeissa on ns. varavarjon painelaukaisin, joka avaa varavarjon automaattisesti jos liian matalalla tippuu vielä liian kovaa (vastaus myös "mitä jos mesu lyö päänsä..." -kysymykseen)
Ja vaikka laskuvarjon muistaa avata, niin ainahan sellaiset ei toimi!
-Sitten on varavarjo.
Entäs se remmi jolla ollaan kiinni, voiko sellainen katketa tai kovassa vauhdissa jotenkin irrota. Kerrotaanko koulutuksen aikana mitä sellaisessa tilanteessa pitää tehdä. Onko mitään vararemmiä mukana?
-Niitä remmejä on neljä ja ne jokainen kestävät henkilöauton verran painoa. Olet kokovaljaissa, joka taas on mesussa kiinni molempien olkapäiden tienoilta ja lantion kahtapuolen. Olet siis käytännössä kokoajan samassa asennossa kuin mesu. Tiput hänen vatsansa alla vatsa alaspäin.
Eniten mua pelottaa kuitenkin se huimaus ja kova kiihtyvyys lentokoneesta poistuttaessa sekä itse laskeutuminen.
-Ei sitä kiihtyvyyttä juuri edes huomaa muusta kuin ilmavirran suhinasta. Eikä siellä huimaa.
Mitä jos osuu vaikka sähköjohtoon tai puuhun. Tai entäs jos vaikka laskeutuu autotielle jonkun rekan eteen?
-Tandem-mesut ovat senverran kokeneita hyppääjiä, että laskeutuvat suunnilleen 20m säteelle haluamastaan kohdasta. Hypyt tehdään kenttäalueella, jossa ei ihan lähellä yleensä ole sähköjohtoja (puita tms. muitakaan esteitä) ja lähimmät autotietkin ovat sen verran kaukana, ettette edes lennä niin kauas aukaisupaikasta.
Rannikolla tai järven lähellä hypättäessä pitääkö mukana olla pelastusliivit vai kantaako laskuvarjo molempia veden pinnalla?
-Vrt. edellinen kohta. Varhaisemman vaiheen oppilailla yleensä on pelastusliivit, mutta ei se mesu sinun kanssasi veteen laskeudu.
Onko joku tällä palstalla kävijöistä koskaan hypännyt tandem hyppyä ja voi sanoa että sellainen oikeasti kannattaa?
Olen nähnyt monta ja itse hyppäilen ihan yksikseni kohti lupakirjaa. Sen kokemuksen pohjalta KANNATTAA.
Jos siellä lentokoneessa päättää kuitenkin olla hyppäämättä, niin ei kai kukaan pakota? Voihan sillä koneella laskeutua niin että siellä on kyydissä?
- Ei ensimmäiseen ja kyllä toiseen. - tuollaisessa
on vaaransa. Mutta ota huomioon, että tuo kokeneempi johon olet kytköksissä on vielä hengissä, joten hänen hyppynsä ainakin tähän asti ovat onnistuneet ainakin jotenkuten. Tietenkin meteoriitti saattaa kolahtaa nuppiin joten kannattaa katsella ympärilleen pudotessa.
- Pitkä vapaa
perhana kun hälytystehtävät sotkee kirjoittelua.
Aiheesta lyhyesti ja videon kanssa
http://www.laskuvarjokerho.fi/2007/
Sen verran varausta, että SLK:lla on twinotter koneena, jolla hypätään helposti 4000m:stä ja kone on iso. Monella kerholla hypätään pienemmästä esim Cessna 206:sta, jolloin tyydytään usein kolmeen kilometriin.- hypännyt.
Juu osaavia on minullakin selkä hajos,kun varjo oli pakattu päin persettä kouluhypyssä 1991.No eläkkeellä on mukava olla.Samasessa paikassa tuli sukkana Tandemhyppääjät alas.Mikähän meni pieleen.?
- hypyssä?
hypännyt. kirjoitti:
Juu osaavia on minullakin selkä hajos,kun varjo oli pakattu päin persettä kouluhypyssä 1991.No eläkkeellä on mukava olla.Samasessa paikassa tuli sukkana Tandemhyppääjät alas.Mikähän meni pieleen.?
Provo
- Malmilla ja
hypyssä? kirjoitti:
Provo
Twinotteri oli jo silloin meillä koneena.Löytyy kun kysyy ilmailuhallitukselta vuosi 1991 toukokuuta.Se siitä provoilusta vai väität tietenkin,että ikinä ei ole tapahtunut onnettomuuksia tai kuolemia suomen laskuvarjourheilussa.Kaikki löytyy onnettomuuslautakunnan jutuista ilmailuhallituksen tiedostoista.
- Hyppääjä...
Ole aivan huoletta! Tamdemhyppymestarit ovat erittäin osaavaa porukkaa, vaatimukset pelkästään kurssille pääsyyn ovat 500hyppyä, vähintään yksi cutaway eli päävarjon irtipäästö ja paljon vapaapudotus aikaa. Tandemhypyllä ei ole vaaraa osua koneeseen exitissä koska koneesta pudottaudutaan pois ja vaikka hyppymestarilta jostain syystä taju menisi niin varavarjon avauksen hoitaa pieni tietokone joka reakoi kovaan putoamisnopeuteen liian matalalla. Hapen loppumisesta ei ole pelkoa koska vasta 4km ylöspäin tarvii lisä happea ja paine-ero ilmenee korkeitaan korvien lukkiutumisena.
Laskuvarjon avaamista tuskin mesu unohtaa ja varjon vaajaatoiminnan sattuessa on olemassa varavarjo joka on lähes samanlainen kuin itse päävarjo. Tandemilla avauskorkeus on n.1600metriä joten aikaa varavarjotoimiin on runsaasti.
"remmit" joilla olet kiinni mesussa kestävät sellaisia voimia että niitä ei laskuvarjohypyllä saada aikaiseksi. Yksi lukko kestää muistaakseni 3000kg ja olet kiinni neljällä.
Koneessa ei huimausta tunne ainakaan korkeuden vuoksi koska et tajua välimatkaa maahan, tunne on sama kun katsoisit karttaa pöydällä. Kiihtyvyyttä tai putoamisen tunnetta ei tule myöskään korkeuden vuoksi. Laskuvarjolla pääsee erittäin tarkasti laskeumaan haluttuun paikkaan eikä tandenhypyllä ole juurikaan vaaraa joutua laskeutumisalueen ulkopuolelle.
Jos koneessa alkaa liikaa jännittää niin ketään ei todellakaan pakoteta hyppäämään!!
Kaikista vaaroista ja niihin liittyvästä kerrotaan kurssilla. ja jos jokin huolettaa niin kannattaa soittaa tai käydä sillä kerholla jossa hypyn aiot suorittaa!
Suosittelen tandemhyppyä lämpimästi! Se on erittäin hieno kokemus! Jokainen jonka tähän asti olen nähnyt tulevan hypyltä on ollut hymyssä suin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa
ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?874688- 1344203
Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."
Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai362785Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta
Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu2091817Olet elämäni rakkaus
On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el371357Missä Steffe hiihtää?
Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko251339Wiisaat Lappajärvellä iät.
Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.121316Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä
Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?671278Milloin nainen, milloin?
Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä611233Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."
Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li21212