Onko Ormaxin(Ptotector)kattotiili ohuempaa tai
kevyempää kuin vielä n.20v.sitten?Tuntuu vaan,
että ei paljon kestä kolhuja vaikka kuinka
yrittää varoa!
Eli ovatko kattotiilet menneet vuosien saatossa
huonommaksi kestävyyden suhteen?
ORMAX KATTOTIILI???
10
12201
Vastaukset
- tuohon en osaa
sanoa mitään, mutta moni muu asia on mennyt huonommaksi. Esimerkiksi kaupan oleva puutavara, niin laudat, paneelit, listat etc. vaikuttavat olevan silkkaa p**kaa. Ja hinta senkuin nousee.
- Tiilikaton kunnostaja
Saattaa kattotiilien rakennemateriaali olla nykyisellään huonompaa kuin entiset. Talomme on kirkkomallinen lappeen pituus 14m ja leveys 8m.
Poistin kaikki Ormax kattotiilet, oikasin alustan, laitoin uuden aluskatteen entisen kelvottoman sijaan. Olin kirvesmiehen apupoikana. Hän päivitteli, mitenkä saatoimme purkaa tiilet pois ja asettaa ne uudelleen niin ettei yhtä ainutta hajonnut. Hänen mukaansa yli 20vuotta vanhat tiilet olivat ensiluokkaisessa kunnossa ja todella lujia nykyisiin verrattuna. Minulla ongelmia 15 vuotta vanhan Ormax-tiilikaton kanssa. Haperoa tekoa, hoitotoimenpiteistä huolimatta vettyy ja sammaloituu luvattomassa määrin. Ei juuri uskalla katolla liikkua lohkelemisen takia. Jo rakennusvaiheessa muistan lukeneeni Ormax tiilen heikkoudesta; olisiko ollut viimeisiä valmistuseriä ennen lopettamista!! Osaako joku vastata? Onko samoja kokemuksia
- Elä vaihda uusiin!
Korjaamme kesässä noin 100-150kpl tiilikattoja jotka ovat rikkoutuneet liiallisista lumikuormista, kattosiltojen päällä kävely rikkoo niiden tassujen alla olevat tiilet ja lumiesteiden tassujen rikkomia tiiliä. Nykyisiä tiiliä ei saa todellakaan käsitellä kovin kovakouraisesti, ne nimittäin hajoavat luvattoman helpolla. 20-vuotta sitten tehdyt tiilet esim: Partek ja Ormax olivat HUOMATTAVASTI kestävämpiä kun nykyiset katolle laitettavat tiilet. ÄLKÄÄ siis missään tapauksessa vaihtako hyviä kestävia vanhoja tiiliä uusiin ja hauraisiin tiiliin.
ps: Kattosillat ja lapetikkaat on tehty kävelemistä varten, mutta jos kävelet niiden
päällä rikot samalla niiden tassujen alla olevat tiilet !!!!!!!!!!!!Kiitos kommentista. "Vanhat" kattotiilet ovat vahvoja; miten sitten Ormaxin viimeiset valmistuserät. Katollani ei ole tallusteltu ja muutenkin sillat ja lumikuormat hoidettu. Mistä asiantuntijatietoa !?
- Kattojen kunnostaja
Mihis Herra rmantre tarttee sitä ns: asiantuntija tietoa? hmmm?
- O
Aivan surkeita 23 vuotta vanhat ORMAX betonikatto tiilet .Katossa lukemattomia tiiliä jotka on keskeltä halki .Onneksi alla on huopa
- jouko8657
Miten on muiden valmistajien tiilien laita Monier taitaa olla yksi merkki. Norjassa kävin työ reissulla ja siellä oli katto tiilet tehty vuolukivestä ei sammaloidu, mutta saattaa olla sitten painavan sorttinen. Ne ei kestä varmastikkaan niiden päällä kävelyä.
- Monier4ever
Monier=Ormax ja tais olla välissä lafarge!
Kyllä tiilet on pääsääntöisesti ollut viime vuosina kestäviä, tosin ei ehkä aivan samaa luokkaa kuin 10-20 vuotta sitten. Itellä painoa yli 120 kg ja harvemmin on kivi jalan alta hajonnut vaikka on toista sataa kattoa tehty :) - jouko55
Monier4ever kirjoitti:
Monier=Ormax ja tais olla välissä lafarge!
Kyllä tiilet on pääsääntöisesti ollut viime vuosina kestäviä, tosin ei ehkä aivan samaa luokkaa kuin 10-20 vuotta sitten. Itellä painoa yli 120 kg ja harvemmin on kivi jalan alta hajonnut vaikka on toista sataa kattoa tehty :)Jos laittaa kulkusillat niin senhän voi laittaa niin, että yhtenäinen putki yhdistää jalat ja silloin paino jakaatuu monen tiilen päälle. Pitkä putki vain jalkojen alle niin ei mene rikki kattotiilet. Miksi muuten tiiliä ei suojata altapäin myös. Päädyt jätetään auki se pää josta vesi tipahtaa alas. Näin mahdollinen kosteus pääsee tiilestä pois. Ei kai tästä pitäisi olla mitään haittaa. Ihmettelen myös, että eikö tiilien pintaa voi suojat millään muulla kuin perinteisellä maalilla. Onka niitä aineita jotka kestävät isältä pojalle ja johon ei lika tartu. Tämä tienkin on hinta kysymyskin. Tulee helposti paljon kalliimmaksi. Tuota punamulta seosta niin mitenkähän on sen keston laita? Pysyykö se tiilessä hyvin, onkohan kellään siitä kokemuksia pitemmältä ajalta. Jos se pysy niin onpahan halpa keino saada tiilet kuntoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569