kilpirauhasen vajaatoiminta

.. .

saimme lapsen kuuden vuoden hoitojen jälkeen, olimme yksityiselläsektorilla hoidettavana. minulla on pcod joka selitti lapsettomuuden. pojan ollessa 6kk minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. ennen kilpirauhasarvoja ei ullut edes katsottu vaikka yhdessä vaiheessa kuukautiset olivat poissa 10kk, ilman mitään selvää syytä. tämähän on ihan normaalia kilpirauhasen vajaatoiminnassa. nyt olen syönyt kuusi viikkoa thyroxinia ja ilmeisesti lääke alkaa vaikuttaa koska kuukautiset alkoivat kolmen viikon kuluttua lääkkeen aloittamisesta. onko kenelläkään kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja lapsettomuudesta? ajatuksissa olisi toisen lapsen yritys heti ensimmäisen perään, jos siihenkin menee useita vuosia niin parempi aloittaa jo nyt.

7

1194

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peppi

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta sekä pco ja olen yhden lapsen saanut hoitojen avulla.
      Ilmeisestikään vajaatoiminta ei ollut meillä lapsettomuuden syy, koska mulla oli arvot ja lääkitys kohdallaan, vaan syynä pco ja miehen siittiöissä myös vikaa. Toista lähdemme jossain vaiheessa yrittämään.
      Kun vain thyroxin lääkitys on kohdallaan ja kilpirauhasarvot tietenkin, niin ei pitäisi vaikuttaa lasten saantiin, näin sanoi lääkäri. On tärkeää tarkistuttaa niitä arvoja aluksi puolen vuoden ja myöhemmin vuoden välein ja raskausaikanahan niitä katsotaan muutaman kerran, mulla 3-4 kertaa.

• vierailija

Minulla todettu kolmannen lapsen jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta.Nyt haluaisimme iltatähden, mutta melkein kaksi vuotta on kulunut ilman tulosta. Arvot ovat kohdallaan, mutta joudun syömään teroluteja, että kuukautiset tulevat sekä nyt kokeilemme myös clomeja, koska en ovuloi. Osasyynä ikä, toisena kilpirauhanen.Joten jos haluat useamman lapsen, niin kannattaa laittaa tosiaan yritystä jo nyt. Onnea yritykseen!

• kilppari...

tiedoksi teillekin... kilpirauhasarvot jotka lääkärin mielestä ovat ok voivat todellisuudessa olla kaikkea muuta, kuin ok! Eli ottakaa itse selville ne omat arvot. Pienikin vajaus riittää vaikeuttamaan raskautumista.

Ja sitten vielä sellainen juttu, että kilpparilääkityksen saatua ei kannata heti rynnätä jälkikasvua yrittämään! Ensin arvot ja OLO kuntoon ja tasapainoon!!!

Taitaa olla aika yleistä, että on pco ja vajis samalla ihmisellä. Mullakin on molemmat.

• pcokilppari-84
        kilppari... kirjoitti:

tiedoksi teillekin... kilpirauhasarvot jotka lääkärin mielestä ovat ok voivat todellisuudessa olla kaikkea muuta, kuin ok! Eli ottakaa itse selville ne omat arvot. Pienikin vajaus riittää vaikeuttamaan raskautumista.

Ja sitten vielä sellainen juttu, että kilpparilääkityksen saatua ei kannata heti rynnätä jälkikasvua yrittämään! Ensin arvot ja OLO kuntoon ja tasapainoon!!!

Taitaa olla aika yleistä, että on pco ja vajis samalla ihmisellä. Mullakin on molemmat.

Mulla on kans pco ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Vauvaa olisi tarkoitus ruveta yrittään syksyllä. Täytyy ensin käydä gynellä vaihtamassa primolutit pois. Muita neuvoja ja vinkkejä olisi kiva myös saada.

• selvennykseksi
        pcokilppari-84 kirjoitti:

Mulla on kans pco ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Vauvaa olisi tarkoitus ruveta yrittään syksyllä. Täytyy ensin käydä gynellä vaihtamassa primolutit pois. Muita neuvoja ja vinkkejä olisi kiva myös saada.

Ensimmäinen kirjoittaja puhui PCOD:stä ja te muut PCO:sta. Olettehan tietoisia, että kyseessä on sama "tauti", mutta sen eri muodot...

Pistipä vain silmään...

• pcokilppari-84
        selvennykseksi kirjoitti:

Ensimmäinen kirjoittaja puhui PCOD:stä ja te muut PCO:sta. Olettehan tietoisia, että kyseessä on sama "tauti", mutta sen eri muodot...

Pistipä vain silmään...

Mulla ei ole ihan tarkkaa tietoa niiden eroista olen kyllä joskus lukenut juttuja pco:sta ja törmännyt pcod.

• kiinnostaa...
        selvennykseksi kirjoitti:

Pistipä vain silmään...

Todellakin kyseessä on eri "taudit" tai ei oikeastaan edes taudit vaan oireyhtymät. PCOS= munasarjojen monirakkulaoireyhtymä ja PCOD=polykystinen munasarjatauti,joka on vaikein PCOS:n muoto. PCO tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että naisella on manasarjoissa rakkula/rakkuloita. Jos muut oireet puuttuvat kyseessä ei ole PCOS. Eli jos ultrassa todetaan ainoastaan rakkuloita niin kyseessä on PCO. Jos on liikakarvoitusta, sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, kuukautishäiriöitä, lapsettomuutta yms. niin kyse on PCOS:stä. Se että munasarjoissa on rakkuloita ei yksinään (eli PCO) tarkoita että raskautuminen olisi vaikeampaa kuin normaalisti. Useilla naisilla on rakkuloita munasarjoissa eikä ne aiheuta yhtään mitään oireita. PCOS:sää sairastaa noin 5-10% naisista. On täällä jotkut lukeneet asiasta, lääkkiksessä kylläkin....
        Ja oletampa että jokainen joka kirjoittaa lapsettomuuspalstalle on käynyt gynellä ja on todettu että lapsettomuuden takaina voi olla PCOS. Ei se nyt niin tärkeätä ole millänimellä "maallikot" puhuvat oireyhtymästään. Kunhan lääkärit tietävät tarkalleen mistä puhuvat.
        Kilpirauhasen vajaatoiminnalla ei muuten ole mitään tekemistä PCOS:N kanssa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68