Siperianmaaorava asiaa!!

orava<3

En tiedä onko tämä oikea palsta, mutta kun en tiennyt minne muuallekkaan kirjoittaa...


Minkälainen häkki Siperianmaaoravalla pitää olla?
Riittääkö joku tälläinen:
80 x 49 x 61 cm? tai 80 x 50 x 70 cm?

Yhden eläinkaupan sivulla on 2 tuota pikkuisen pienempää ja 2 isompaa häkkimallia.
Ne kyllä ovat erimallisia...

Niissä sanotaan, että se on hyvä: Rotta, hamsteri tai degu häkki.

Sitten vielä sitä, että mitä ruokaa niille annetaan?
Rotan ruokaa vai käykö Preeriakoiran ruoka?


Ja olen saamassa Siperianmaaoravan tiistaina joten kiireellinen asia!!

15

2089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Satu*

      Hae ensin tietoa niistä oikein kunnolla, sitten vasta harkitse niiden ostoa! En käsitä miten jotkut voivat ostaa uuden lemmikin harkitsematta ja tietämttä siitä ja sen vaatimuksista kunnolla.

      Joten jos todella välität harkitsemasi oravan ostoa lemmikkisi parhaaksi ethän hanki niitä/sitä vielä!!

      Täältä löytyy todella paljon hyödyllistä tietoa siperianmaaoravista, lue koko sivu huolella vaikka pariin otteeseen läpi: http://www.maaoravat.com/index.html

    • gykcy

      Älä hanki niitä oravia kun et tiedä niistä mitään!!! Voi tsiisus, sehän kuolee alta aikayksikön sun käsittelyssä!

    • suski87

      "Minkälainen häkki Siperianmaaoravalla pitää olla?
      Riittääkö joku tälläinen:
      80 x 49 x 61 cm? tai 80 x 50 x 70 cm?"

      Kannattaa hankkia tai tehdä isompi. Oravat ovat hyvin aktiivisia liikkujia, joten etenkin korkeutta häkistä olisi syytä löytyä. Valtaosa tuntuu suosivan siperianmaaoravilla häkkejä, joissa on pohja-alaa ainakin puoli neliömetriä (eli esimerkiksi 100*50cm) ja korkeutta yli 1,5 metriä.

      Paljon ideoita häkkien rakenteluun ja/tai sisustamiseen saa tuolta maaoravasivujen häkkigalleriasta, samoin kuin kurrefoorumilta.

      "Sitten vielä sitä, että mitä ruokaa niille annetaan?
      Rotan ruokaa vai käykö Preeriakoiran ruoka?"

      Lainaus tuolta maaoravasivuilta, joille ehdottomasti kannattaa tutustua huolella:

      "Oravien ruokinta on helppoa, kun niiden ruokavalion kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana ja ne ovat lähes kaikkiruokaisia. Perusruokana oraville käy mikä tahansa jyrsijöille tai linnuille tarkoitettu siemensekoitus. Itse nykyisin kyllä suosin linnuille tarkoitettuja siemensekoitteita, koska niissä ei ole pellettejä, joita ainakaan minun oravistani ei yksikään syö. Oravat hamstraavat kaiken ylimääräisen talteen pahanpäivän varalle ja kun oravilla on siemenvarastot pesäkoloissaan, ei uutta ruokaakaan ole aivan pakko antaa joka päivä lisää. Ruuan hamstraaminen ja sen piilopaikkaan kätkeminen on erityisesti naaraspuolisten oravien arkea. Urospuoliset oravat taas alkavat herkemmin syömään löydettyä herkkua samalta istumalta, minkä takia uroksilla on myös suurempi taipumus lihoa. Pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä kannattaa antaa säännöstellen mikäli oravat lihovat paljon. Toisaalta jos orava taas on hyvin laihassa kunnossa, niin ainakin itse lisään pähkinöitten määrää siemenseoksissa. Jyväseosten lisäksi häkissä pitää tietenkin olla vettä juotavaksi, sekä mineraali-/suolakivi ja kalkkikivi. Lisukkeena kurkku tai omena on hyvä kuten mikä tahansa muukin hedelmä, vihannes tai marja. Syksyllä löytyy paljon erilaisia marjoja metsästä ja tähän mennessä kaikki marjat (pihlajanmarjat, mustikat, puolukat, juolukat, viinimarjat, vadelmat, ruusunmarjat,...), mitä olen sieltä tuliaisena tuonut, ovat olleet suurta herkkua. Maaoravat pitävät vaihtelevasta ruokavaliosta ja niille voikin tarjota aina pieniä maistiaisia myös omalta ruokalautaselta. Oravien makumieltymyksetkin vaihtelevat, joten kokeilemalla kaikenlaista löytää pian myös sen oman oravan suurimmat herkut. Toki pitää muistaa, että vaikka monet oravat tykkäävät suklaakekseistä, kaakaosta, jäätelöstä, kiisseleistä, jogurtista ja semmoisista niin ne eivät voi olla niiden pääravintoa."

    • Oravienystävä

      No meillä on sellane n.200cm korkea ja metri kertaa metri joka suuntaan. Oravilla tulisi olla ainakin 150cm korkea häkki jotta ne voivat kiipeillä. Deguille yms tarkoitetut häkit eivät siihen sovellu. Sellainen häkki mikä meillä on ei paljon maksa. Kannattaa kysellä eläintarvike liikkeistä mistä niitä voi ostaa. Keltaisestapörssistäkin löytyy. Sellaisen voi tehdä helposti myös itse.

    • uwgtyeti33

      Mistä saitte oravan poikasen? Olen etsinyt siperian maaoravaa jo kauan mutta sellaísta ei ole sattunut vastaan.

    • hhudijms

      HÄKIN KANNATTAA OLLA KATTOON ASTI ULOITTUVA, NIIN ETTÄ SIINÄ ON PALJON KIIPEILY-TILAA!
      ÄLÄKÄ HOMMAA ORAVAA VIELÄ, VAAN TUTKI TIETOJA SIITÄ JA HOMMAA VASTA KUN TIEDÄT KAIKEN TARPEELLISEN.

    • Kark_

      Harkitsen siperianmaaoravan ostoa, vaatiiko se paljon aikaa? Millaista ruokaa eläin tarvitsee? Millainen on viihtyisä häkki ja hyvän kokoinen? Onko lajitoverista paljonkin seuraa toisilleen? Montako niitä kannattaa hankkia? Olen sitä mieltä että hankin itse sen kasvattajalta,enkä eläinkaupasta. Kiitos kaikille vastaajille ja tiedon antajille etukäteen :))

    • Etsiä

      Mutta mistä voi löytää siperian maaoravan kasvattajia??? Olen lukenut ja tulostanut ohjeet Faunatarin sivuilta ja muiltakin. Faunatarissa ei ole siperian maaoravaa enää olen kysynyt ja sieltä sanottiin että kasvattajalta olisi hyvä ostaa.

    • siperian maaorava <3

      monta kertaaa häkki pitää siivota viikossa??? vastatkaa nyt pliis!!!!!

      • kuulin

        Kuulin jostakin, että häkkejä ei saisi laittaa. Eläimet eivät kuulu häkkeihin ja että eläinten pitäisi saada olla vapaana.


    • siperian maaorava <3

      kuulin miks sitten kaikialla netissä lukee että iso häkki!!!!??? ja kuviakin on kun ne on siellä???!!!!! että linnunhäkki ois sopivan iso!!!!!!

    • siperian maaorava <3

      nyt vastatkaa oon ostamassa maaoravaa!!!! monta kertaa maaoravalle pitää vaihtaa tuore/uusi ruoka miten paljon maaoravalle pitää antaa kerralla ruokaa????

    • hätäääää

      auttakaa äkkiä saan kohta kurren enkä tiiä mitä se syö? eikö se oo lihansyöjä vai???? käykö sama ku kissanruoka esim. joku kalasurvos

      • säälikskäy

        Ei sit kannattanut ottaa asiaoista kunnolla selvää... Otus parka.. Ne ei muutenkaan ole mitään kovin helppoja lemmikkejä, voivat stressata tosi herkästi, etkä edes tiedä mitä ne syövät.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe