Siperianmaaorava asiaa!!

orava<3

En tiedä onko tämä oikea palsta, mutta kun en tiennyt minne muuallekkaan kirjoittaa...

Minkälainen häkki Siperianmaaoravalla pitää olla?
Riittääkö joku tälläinen:
80 x 49 x 61 cm? tai 80 x 50 x 70 cm?

Yhden eläinkaupan sivulla on 2 tuota pikkuisen pienempää ja 2 isompaa häkkimallia.
Ne kyllä ovat erimallisia...

Niissä sanotaan, että se on hyvä: Rotta, hamsteri tai degu häkki.

Sitten vielä sitä, että mitä ruokaa niille annetaan?
Rotan ruokaa vai käykö Preeriakoiran ruoka?

Ja olen saamassa Siperianmaaoravan tiistaina joten kiireellinen asia!!

15

2209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Satu*

Hae ensin tietoa niistä oikein kunnolla, sitten vasta harkitse niiden ostoa! En käsitä miten jotkut voivat ostaa uuden lemmikin harkitsematta ja tietämttä siitä ja sen vaatimuksista kunnolla.

Joten jos todella välität harkitsemasi oravan ostoa lemmikkisi parhaaksi ethän hanki niitä/sitä vielä!!

Täältä löytyy todella paljon hyödyllistä tietoa siperianmaaoravista, lue koko sivu huolella vaikka pariin otteeseen läpi: http://www.maaoravat.com/index.html

• gykcy

Älä hanki niitä oravia kun et tiedä niistä mitään!!! Voi tsiisus, sehän kuolee alta aikayksikön sun käsittelyssä!

• suski87

"Minkälainen häkki Siperianmaaoravalla pitää olla?
      Riittääkö joku tälläinen:
      80 x 49 x 61 cm? tai 80 x 50 x 70 cm?"

Kannattaa hankkia tai tehdä isompi. Oravat ovat hyvin aktiivisia liikkujia, joten etenkin korkeutta häkistä olisi syytä löytyä. Valtaosa tuntuu suosivan siperianmaaoravilla häkkejä, joissa on pohja-alaa ainakin puoli neliömetriä (eli esimerkiksi 100*50cm) ja korkeutta yli 1,5 metriä.

Paljon ideoita häkkien rakenteluun ja/tai sisustamiseen saa tuolta maaoravasivujen häkkigalleriasta, samoin kuin kurrefoorumilta.

"Sitten vielä sitä, että mitä ruokaa niille annetaan?
      Rotan ruokaa vai käykö Preeriakoiran ruoka?"

Lainaus tuolta maaoravasivuilta, joille ehdottomasti kannattaa tutustua huolella:

"Oravien ruokinta on helppoa, kun niiden ruokavalion kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana ja ne ovat lähes kaikkiruokaisia. Perusruokana oraville käy mikä tahansa jyrsijöille tai linnuille tarkoitettu siemensekoitus. Itse nykyisin kyllä suosin linnuille tarkoitettuja siemensekoitteita, koska niissä ei ole pellettejä, joita ainakaan minun oravistani ei yksikään syö. Oravat hamstraavat kaiken ylimääräisen talteen pahanpäivän varalle ja kun oravilla on siemenvarastot pesäkoloissaan, ei uutta ruokaakaan ole aivan pakko antaa joka päivä lisää. Ruuan hamstraaminen ja sen piilopaikkaan kätkeminen on erityisesti naaraspuolisten oravien arkea. Urospuoliset oravat taas alkavat herkemmin syömään löydettyä herkkua samalta istumalta, minkä takia uroksilla on myös suurempi taipumus lihoa. Pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä kannattaa antaa säännöstellen mikäli oravat lihovat paljon. Toisaalta jos orava taas on hyvin laihassa kunnossa, niin ainakin itse lisään pähkinöitten määrää siemenseoksissa. Jyväseosten lisäksi häkissä pitää tietenkin olla vettä juotavaksi, sekä mineraali-/suolakivi ja kalkkikivi. Lisukkeena kurkku tai omena on hyvä kuten mikä tahansa muukin hedelmä, vihannes tai marja. Syksyllä löytyy paljon erilaisia marjoja metsästä ja tähän mennessä kaikki marjat (pihlajanmarjat, mustikat, puolukat, juolukat, viinimarjat, vadelmat, ruusunmarjat,...), mitä olen sieltä tuliaisena tuonut, ovat olleet suurta herkkua. Maaoravat pitävät vaihtelevasta ruokavaliosta ja niille voikin tarjota aina pieniä maistiaisia myös omalta ruokalautaselta. Oravien makumieltymyksetkin vaihtelevat, joten kokeilemalla kaikenlaista löytää pian myös sen oman oravan suurimmat herkut. Toki pitää muistaa, että vaikka monet oravat tykkäävät suklaakekseistä, kaakaosta, jäätelöstä, kiisseleistä, jogurtista ja semmoisista niin ne eivät voi olla niiden pääravintoa."

• Oravienystävä

No meillä on sellane n.200cm korkea ja metri kertaa metri joka suuntaan. Oravilla tulisi olla ainakin 150cm korkea häkki jotta ne voivat kiipeillä. Deguille yms tarkoitetut häkit eivät siihen sovellu. Sellainen häkki mikä meillä on ei paljon maksa. Kannattaa kysellä eläintarvike liikkeistä mistä niitä voi ostaa. Keltaisestapörssistäkin löytyy. Sellaisen voi tehdä helposti myös itse.

• uwgtyeti33

Mistä saitte oravan poikasen? Olen etsinyt siperian maaoravaa jo kauan mutta sellaísta ei ole sattunut vastaan.

• hhudijms

HÄKIN KANNATTAA OLLA KATTOON ASTI ULOITTUVA, NIIN ETTÄ SIINÄ ON PALJON KIIPEILY-TILAA!
      ÄLÄKÄ HOMMAA ORAVAA VIELÄ, VAAN TUTKI TIETOJA SIITÄ JA HOMMAA VASTA KUN TIEDÄT KAIKEN TARPEELLISEN.

• Kark_

Harkitsen siperianmaaoravan ostoa, vaatiiko se paljon aikaa? Millaista ruokaa eläin tarvitsee? Millainen on viihtyisä häkki ja hyvän kokoinen? Onko lajitoverista paljonkin seuraa toisilleen? Montako niitä kannattaa hankkia? Olen sitä mieltä että hankin itse sen kasvattajalta,enkä eläinkaupasta. Kiitos kaikille vastaajille ja tiedon antajille etukäteen :))

• Etsiä

Mutta mistä voi löytää siperian maaoravan kasvattajia??? Olen lukenut ja tulostanut ohjeet Faunatarin sivuilta ja muiltakin. Faunatarissa ei ole siperian maaoravaa enää olen kysynyt ja sieltä sanottiin että kasvattajalta olisi hyvä ostaa.

• siperian maaorava <3

monta kertaaa häkki pitää siivota viikossa??? vastatkaa nyt pliis!!!!!

• kuulin

Kuulin jostakin, että häkkejä ei saisi laittaa. Eläimet eivät kuulu häkkeihin ja että eläinten pitäisi saada olla vapaana.

• siperian maaorava <3

kuulin miks sitten kaikialla netissä lukee että iso häkki!!!!??? ja kuviakin on kun ne on siellä???!!!!! että linnunhäkki ois sopivan iso!!!!!!

• siperian maaorava <3

nyt vastatkaa oon ostamassa maaoravaa!!!! monta kertaa maaoravalle pitää vaihtaa tuore/uusi ruoka miten paljon maaoravalle pitää antaa kerralla ruokaa????

• hätäääää

auttakaa äkkiä saan kohta kurren enkä tiiä mitä se syö? eikö se oo lihansyöjä vai???? käykö sama ku kissanruoka esim. joku kalasurvos

• säälikskäy

Ei sit kannattanut ottaa asiaoista kunnolla selvää... Otus parka.. Ne ei muutenkaan ole mitään kovin helppoja lemmikkejä, voivat stressata tosi herkästi, etkä edes tiedä mitä ne syövät.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      39
      4582
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      52
      2080
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      252
      1631
    4. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1629
    5. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      1610
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      91
      1148
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      48
      1123
    8. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1107
    9. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      67
      1073
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      267
      1071
    Aihe