TYS

???

Lähetin hakemuksen soluasunnosta TYSiin (Turun ylioppilaskyläsäätiö) netin kautta 11.7. ja aattelin tiedustella onko mulla mitään mahdollisuutta saada kämppä elokuuksi vaikka näin myöhään oon liikkeellä? Olen uusi amk opiskelija eli mulla pitäis olla paremmat mahdollisuudet... Jääkö moni uusi opiskelija ilman TYSin asuntoa yleensäkin tai kuin kauan voi joutua jonottamaan?

15

5140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullakin

Meillä kotona on keskusteltu samasta asiasta ja tällä hetkellä mulla on sellainen käsitys, että jonkun tilapäisen valmiiksi kalustetun asunnon ainakin voi saada. Siinä pitää asua sitten niin kauan, että parempi asunto löytyy. Itse olen ainakin jonossa vähän halutumpiin kohteisiin. Kuinka pian sinne pääsee, riippuu siitä, kuinka suosittua kohdetta jonottaa. Itse haluan ehdottomasti yksiön. Sulla tilanne voi olla parempi, koska haet soluun. Jos hait heti, kun sait tiedon pääsemisestäsi opiskelemaan, et välttämättä ole liian myöhään liikkeellä ja mullakin on sellainen kuva, että uusilla opikelijoilla on paremmat mahdollisuudet.

• miemie^^

Milloinka ne ilmoittavat sieltä, että saako asunnon vai ei? kohta iskee paniikki, kun koulukin alkaa vajaan kuukauden päästä jo!

• sapsu85
        miemie^^ kirjoitti:

Milloinka ne ilmoittavat sieltä, että saako asunnon vai ei? kohta iskee paniikki, kun koulukin alkaa vajaan kuukauden päästä jo!

kai sitten, jos/kun niillä on tarjota joku asunto sinulle. Eli riippuu ihan siitä, miten kämppiä on vapaana. Siihen hakemukseenhan pitää täyttää se asunnon tarpeen alkamisajankohta, joten siihen mennessä niiden on pakko ilmoittaa. En tiedä tarkemmin, mikä on kätäntö täddä asiassa. Kannattaa kysellä TYS:n toimistosta.
        Sen verran tiedän, että syksyisin uudet opintonsa aloittavat opiskelijat menevät jonossa muiden edelle ja ulkopaikkakunnalta tulevat, joilla ei ole asuntoa Turussa ovat erityisen hyvissä asemissa. Ja soluihin on helpoin päästä yleensäkin. Niitä kalustettuja väliaikaiskämppiä kyllä on olemassa, mutta niistä en uskalla sanoa mitään, kun ei ole itselläni kokemusta. TYS:n nettisivuilta (www.tys.fi) löytyy ehkä asiasta tietoa...

• ihanan kämpän
        miemie^^ kirjoitti:

Itse sain viikko ilmoituksen jättämisestä asuntovarauksen ja nyt on jo kaikki vakuusmaksut maksettu. muutto Jyväskylästä 16.8 uuteen asuntoon nummenrantaan ihanaa :)

• turkkusest

Moi!
      Itse olen Tysiltä vuokrannut asunnon. Ensin asuin solussa puoltoista vuotta ja sitten muutin kaksioon. Voin kertoa että yksiötä tuskin saat, ellet hae ylioppilaskylän yksiöihin. Ja solu asumisessa ei ole mitään vikaa, varsinkin jos asuu kahden hengen solussa. Kämppikseni sai tietää omasta solustaan 5 päivää ennen muuttoa. Itse odottelin ehkä kuukauden, sillä olin ulkopaikkakuntalainen, koulu oli jo alkanut ja asuntoa ei ollut. Ammattikorkeakoululaiset eivät mielestäni ole mitenkään etusijalla, esimerkiksi verrattuna ammattikoululaisiin. Mutta suosittelen TySiä, halpoja asuntoja.
      Onnea asunnon löytämiseen.

• "yksiötä tuskin saat, ...

Jouduin soluun ja jonotin yo-kylän yksiötä 1,5 v. Että sellaista.

• yksiksiisi

Kyllä yksiönkin saa, jos yrittää, aika helpostikin. Mä alotin etsinnät pari päivää sitten ja tänään mulla on jo yksiö. Sain sen vielä läheltä yliopistoa. Vuokra on melko kallis, mutta kai siinä vuoden pärjää. Ainakin mun sisko sai halvemman opiskelijoille varta vasten tarkoitetun asunnon vuoden päästä siitä, kun oli ensin asunut vapailta markkinoilta pyydystetyssä yksiössä. Tosin hän asuu kyllä Joensuussa. Turussa voi olla eri tilanne.

• Asioista tietävä

Kaikki asunnot syksyllä varataan uusille opiskelijoille ja ulkopaikkakuntalaiset ohittavat jonossa turkulaiset.
      Jos laitoit että pelkästään yksiö kelpaa niin tilanne voi olla toinen...

• turkkusest

Syksyn asunnot varataan myöskin vimpan vuoden opiskelijoille. Erityisesti yksiöt, näin ainakin mulle kerrottiin pari vuotta sitten.

Tuttu laitto ylioppilaskylään niin meni ehkä kuukaus, tosin hän pääs kesällä. Vaihtelee aika paljon ajankohdan mukaan ja tarpeen mukaan.

• asunto on
        turkkusest kirjoitti:

Syksyn asunnot varataan myöskin vimpan vuoden opiskelijoille. Erityisesti yksiöt, näin ainakin mulle kerrottiin pari vuotta sitten.

Tuttu laitto ylioppilaskylään niin meni ehkä kuukaus, tosin hän pääs kesällä. Vaihtelee aika paljon ajankohdan mukaan ja tarpeen mukaan.

Ite sain pienen yksiön YO-kylästä ulkopaikkakuntalaisena syksyllä aloittavana, vaikka kyseistä asuntoa en edes ollut hakenut. Suostuin vuokraa sen jo kuukautta aikaisemmin joten siksi varmaan sain, ja riskillä hain jo ennen tuloksia. Kannattaa soittaa sinne, niin mäki tein ja heti soiton jälkeen rupes asiat rullaa pikavauhtia.

• ..kysymys..

Tutkiskelin noita asuntoja, ja löysin sellaisen kuin "vaihtarisolu". Mitähän ne ovat?
      Tarkoittaako se ehkä vaihto-oppilaita?? Voiko noihin soluihin hakea myös suomalaiset?? Kellään tietoa?

Laitoin itse siihen hakemukseen, että mikä vaan asunto käy. Eli saatan siis päätyä mihin tahansa asumaan.
      Te joilla on jotain käsitystä, onko mikään opsielija-asunto kohteista jotenkin kamala/sellainen johon ette mielellään haluasi asumaan? (Jos ei nyt oteta koulumatkan pituutta huomioon.)

• turkkusest

Tiedän montakin henkilöä jotka asuvat vaihtarien kanssa samassa solussa.

Itse olen asunut koko ajan Pilvilinnan asunnoissa ja käynyt katsomassa Haliskylän asuntoja, molemmat ovat mukavia. Vaikea sanoa että mihin ei ainakaan muuttais kun ei ole asunut muualla. Varmasti jokaisessa viihtyy, se on enimmäkseen varmaan omasta asenteesta kiinni.

• muutto parin viikon päästä :)

eli yokylän kaksioon ollaan poikkiksen kanssa pian muuttamassa, alettiin hakeen kämppää TYS:iltä ~kolme viikkoa sitten ja nyt saatiin :) ollaan käyty kattomassakin, ihan kivan näkönen asunto, ei mikään läävä niinku pelkäsin :D

• tirppa-89-tku

Eli olen 17w likka turusta, isäni kuoli ja minulle jäi asunto läheltä turun keskustaa ja yliopistoa. Asunto on kolmio ja kivassa kunnossa. Haluaisin sinne asumaan pitkäaikaisen kämppäkaverin, jolla kuitenkin olisi käytöstavat ja tulisi hyvin toimeen toisen kanssa. Saisit oman huoneen ja olla kuitenkin kuin kotona. Sisustukset voitaisiin tehdä yhdessä molempien kalusteista. Yhtiövastike on kuukaudessa 220€ eli ei ole edes kallis kun puoliksi jakaa..

Toivon sinulta kuitenkin rehellisyyttä, et juo joka viikonloppu ja toimeentulemista ihmisten kanssa.

Jos tärppää tai halut lisätietoa voit mailata
      [email protected]

T:Pia

• kannattaa"

ehdottomasti soittaa TYS:n toimistolle, niin saa varmuutta asiasta.Itse soitin eilen aamulla ja sanoivat että vielä on pari soluvaitoehtoa vapaana niille jotka haluavat vuokrasopimuksen alkavan 1.8. Solukolmion sieltä minulle antoivat. Ei ainakaan tarvii huolta enää kantaa siitä etteikö olisi asuntoa syksyksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe