haussa lasten hulluja kysymyksiä

roopelipasti

Haussa lasten hulluja kysymyksiä
Tervehdys,

Olen kirjoittamassa kirjaa, johon kerään erilaisia lasten hulluja kysymyksiä ja kysymystyyppisiä -tilanteita tyyliin "Äiti, kuinka paljon ahmat kakkaa?" Kirjan on tarkoitus ilmestyä ensi keväänä.

Kerään nyt siis jouluun saakka materiaalia ja ajattelin, että tällä saitilla epäilemättä on ihmisiä, jotka päivittäin joutuvat vastailemaan kysymyksiin kuten "minkä värisiä ovat saksalaiset?".

Toivon ja pyydän siis, että innostuisitte lähettämään minulla jälkikasvunne/kummilapsenne tms. hauskoja kysymyksiä tai hauskoja tilanteita, jotka jotenkin ovat kysymyksenomaisia. Kysymykset voipi lähettää joko ihan tähän tai suoraan minulle:

[email protected]

Kysymyksen lisäksi toivon (ei ole pakko) että laitatte mukaan kysyjän iän ja etunimen.

Ja näitä siis otetaan vastaan pitkin kesää ja syksyä!

Jo etukäteen kaikkia vaivasta kiittäen,

Roope Lipasti
toimittaja

30

9540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedon janoinen

      Kun olin noin kolmevuotias, jouduin herättämään äitini keskellä yötä ja tiedustelemaan osaavatko tiikerit uida? Sami n. 3v.

    • lemmas

      kun olin 1-2 luokalla saatiin tehtäväksi tehdä pieni esitelmä dinosauruksista josta innostuin tosi paljon ja illalla kun tulin kotia kysyin äidiltä "Olitko olemassa ku dinosaurukset elivät?"

    • paljonhan niitä on

      Janne n.4v kysyi kun ei ymmärtänyt pikkusiskon puhetta,että onko meille tullut vahingossa englantilainen vauva?

      • mammalii

        Eskarilainen polleana lämpökeskuksen ohi mennessämme: "pienenä luulin, että toi on pilvitehdas."
        Nyt naureskellee kun ymmärtää myös sen toisen merkityksen...


    • pohdinta

      ratkaistavaksi. Onko seepra valkoinen jolla on mustat raidat vai onko se musta jolla on valkoiset raidat??

      • Sepsukka

        Roni 6 v:

        Oltiin menossa särkänniemelle ja poika kysyi

        " Mitä kieltä siellä tampereella puhutaan?"

        " Missä maassa Tampere on?"

        Näitä on niin monia ja joka päivä kuulee lisää


      • Uska
        Sepsukka kirjoitti:

        Roni 6 v:

        Oltiin menossa särkänniemelle ja poika kysyi

        " Mitä kieltä siellä tampereella puhutaan?"

        " Missä maassa Tampere on?"

        Näitä on niin monia ja joka päivä kuulee lisää

        Casi 4½v kömpi aamuyöstä viereen nukkumaan ja samalla pohti, mistä ihmiset syntyi silloin kun ei vielä ollut ihmisiä.. Tiukka kysymys heti herätykseksi.


      • tyttöni
        Sepsukka kirjoitti:

        Roni 6 v:

        Oltiin menossa särkänniemelle ja poika kysyi

        " Mitä kieltä siellä tampereella puhutaan?"

        " Missä maassa Tampere on?"

        Näitä on niin monia ja joka päivä kuulee lisää

        kysyi eräänä päivänä: "äiti ootko sä mun äiti?"


      • nääs
        tyttöni kirjoitti:

        kysyi eräänä päivänä: "äiti ootko sä mun äiti?"

        "Missä isi asui silloin kun minä olin vielä iso ja sinä ja mummu ja pappa ja Johanna (siskonsa)olitte vielä mun mahassa?"


      • chibi84
        Sepsukka kirjoitti:

        Roni 6 v:

        Oltiin menossa särkänniemelle ja poika kysyi

        " Mitä kieltä siellä tampereella puhutaan?"

        " Missä maassa Tampere on?"

        Näitä on niin monia ja joka päivä kuulee lisää

        Kerran iltapalapöydässä tuumasin että "onpas ulkona jo hämärää..."

        Petteri 3.v kysyi: "mikä on hämärä?"

        Aikani mietin miten selitän asian ja päädyin vastaamaan että, "Vähän pimeää.."


      • Hrrr......
        nääs kirjoitti:

        "Missä isi asui silloin kun minä olin vielä iso ja sinä ja mummu ja pappa ja Johanna (siskonsa)olitte vielä mun mahassa?"

        Hui miten sairas lapsi. Menkää tutkituttamaan sen pää.


    • Heidi.

      Olin viisivuotias kun Kekkonen kuoli ja koska minun elinaikanani ei muita presidenttejä ollut vielä ehtinyt olla, ja koska siihen aikaan Kekkonen oli kansakunnan ikoni ja merkittävä hahmo ja aina puhuttiin Kekkosesta, ei presidentistä, niin pienen lapsen mielessä "kekkonen" oli muodostunut synonyymiksi sanalle "presidentti". Kysyin äidiltäni, että "Kenestä tulee seuraava kekkonen?". Ja vielä enemmän ihmeissäni olin kun äiti vastasi ettei se ole kekkonen, vaan presidentti. Luulin että olivat muuttaneet hallitsijan tittelin Kekkosen kuoleman myötä.

    • didi74

      Max 5v.
      Miksi sinä halusit tällaisen pojan kuin minä?
      Miksi äidit näyttää tuollaisilta?
      Miksi kaikki ihmiset ovat erillaisia?

    • 4v kysyi

      katsellessaan maihinnousua odottavia ihmisiä ollessamme ruotsin laivalla: miksi ihmiset aina haluaa parveilla?

    • pohti junassa

      mitä sit tehdään kun on kova kakkahätä ja juna ei liiku? Kakataanko housuun vai lattialle?
      Junan vesassa oli lappu, jossa luki ettei vessaa saa käyttää junan ollessa paikallaan.

    • oli siinä naurussa pidättäm...

      Olimme isomummoni hautajaisissa ja serkkutytölle 4vee oli kerrottu seurakunnan kerhossa uskonnosta, jeesuksesta, kirkosta ja papista jne.

      Kaikki olivat tietysti hyvin surullisia isomummon kuolemasta ja tunnelma oli hiljainen ja surullinen kirkossa siihen asti kunnes pappi astui eteen alttarille johon serkkutyttöni reagoi hyppäämällä tuolilla seisomaan ja huusi kovaan ääneen "ÄITI, ONKO TUO SE JEESUS?"

      Kummityttöni 3vee oltiin ulkona ja vastaan tuli tummaihoinen mies "Täti, näyttääkö kaikki ruotsalaiset tuolta?"

      Samainen tyttö kävi isommalla asialla vessassa ja jäi katsomaan pönttöön "Ompas isoja tuotoksia, miksi tulee heinäsorsia kun syö banaania?" (Ja voi kuule, en tiedä mistä hän näitä keksii :D )

      "Äiti, miksen minä voi olla kultakala?"

    • jommu780

      Ukki kysyi Johannalta, (4v.): -Oletko koskaan käynyt lepakkoluolassa? Johon Johanna kuiskasi -Oletko koskaan nähnyt perhosia käytävässä?

    • kysyi

      ... joskus automatkalla, kun oli sanottu monen monta kertaa takapenkille, että kohta ollaan perillä - että missä se on se peri...

    • chesara*

      kummipoikani serkkutytöllä oli ollut ristiäiset ja nimeksi oli tullut Matilda. Kuultuaan nimen, poika oli miettiväisenä kysynyt äidiltään että onko se saanu sen nimen Virtasen Matilta? (sukunimi muutettu...) Nimi oli kuulostanut varmaan pojan korviin, että Matilta ... Ü

    • ja vielä miksi

      Toivottavasti näistä on sinulle apua :)

      Poimintoja VILLEN vauvakirjasta:

      Ville oli 2,5 vuotiaana ahkera kyselijä ja tahkosi tauotta "miksi" kysymyksiä, tässä muutama:
      - äiti, miksi vedessä on vettä?
      - miksi ruoholla ei ole pyöriä?

      3 vuotiaana:
      - koiranäyttelyssä: poksuuko bokseri?
      - miksi vedestä tulee tommosta pipostetta? (= kuplia)

      4 vuotiaana:
      - miten dinosaurukset kasvavat isoiksi? minä kasvan aina silloin kun minulla on syntymäpäivät. Kasvavatko dinosauruksetkin aina niiden syntymäpäivänä?

      5 vuotiaana:
      - äiti, milloinka sinulla olisi lepopäivä?
      - mitä tarkoittaa "oma koti kullan kaivos"?

      Pohdintaa 6 v nukkumaan mennessä:
      - Miksi kaikki haluaa muuttaa kotoa pois? Silloin ei enää koskaan näe äitiä. Silloin pitää maksaa asumisesta kun taas kotona saisi asua ilmaiseksi.

      7 vuotiaana:
      - mummo oli käymässä. Ville meni suihkuun ja peitteli "strategiset paikat". Mummo sanoi, että " Ei sinulla tai maailmassa ole mitään, mitä Mummo ei olisi nähnyt". Ville tokaisi siihen, että " Oletkos sitten nähnyt Arabian sheikin?!?"

    • lisää vauvakirjoista

      Lisäksi poimintoja ALISAn vauvakirjasta:

      4 vuotiaana:
      - "tehtäisiinkö seksitalo?" ( = keksitalo/ piparkakkutalo)
      - "miksi maha liikkuu?"
      - "miksi silmät pyörivät?"

      4,5 vuotiaana:
      - "miten hiukset on ruuvattu päähän?"
      - "sattuuko se, kun hiukset kasvaa?"

      - Alisa kysyi (edelleen 4,5 v): " Kuka on synnyttänyt mummon?". Äiti kysyi, että "mitäs luulet?". Alisa vastasi, että Jeesus on synnyttänyt ja mummo on tippunut maahan taivaasta. (Kaiken huipuksi emme ole ainakaan kotona puhuneet juurikaan Jeesuksesta, joten olisikohan kerhossa opittua)

      5 vuotiaana:
      - mitä noin kaalimainokset on? (= vaalimainokset)

      ****

      Seuraavat ovat SADUN vauvakirjasta:

      4,5 vuotiaana:
      - " mikä on ruotsalaisten nahkaväri?"
      - vesirokon aikaan:"Onko mulla hampaissakin näppyjä?"

    • kummike

      Kummityttöni kysäisi miespuoliselta ystävältäni, joka makasi Kreikassa sängyllä ilman paitaa että:
      Miksi sulla kasvaa parta selässä?

      Maria 4v.

    • serkkunen

      Kissoista kiinnostunut serkkuni lapsi, jolla itsellään on kaksi tavallisemman väristä kissaa, kysyi toiselta serkultani hänen pilkullisesta kissastaan puhelimessa:
      Millä sä olet maalannu sun kissan.

      Camilla 4v.

    • tähän kekoon

      Muutamia Lauri-pojan kysymyksiä:

      *3-vuotiaana:

      Kadulla kävellessämme vastaan tuli koira omistajineen: "äiti, mikä tuon koiran sukunimi on?" Jaa-a...

      "Miksi linnut ei voi pitää hametta?" Omat ajatukseni menivät jostain syystä aivan tukkoon ja selitin jotain epämääräistä siitä, että katsos kun linnuilla ei ole käsiä, joilla ne vois pukea...

      *4-vuotiaana:

      Laurin isin koira oli kuollut ja siitä ja kuolemasta yleensäkin keskusteltiin sitten paljon. Lauri pohti ja kyseli mm.
      --"Jos Vilma meni koirien taivaaseen, niin mihkä sen häntä sitte meni?"
      --"Minkälaiset vaatteet sillä kuolleella on sielä arkussa? Vai onko se alasti?"

      *5-vuotiaana:

      Ruma Betty -telkkuohjelman mainookset pyöri tv:ssä. Lauri ihmetteli sitten, että "miksi tuon ohjelman/tätin nimi on ruma-Betty? Onks se jotenkin ruma, vai?" Sitäpä sietää aikuisen miettiä, millaista mallia taas syötetään...

      5-vuotiaan pohdiskelu on kovaa ja syvää ja ajatusten kätköistä pomppaa välillä esiin täysin odottamattomia juttuja, esim.
      --"Mitä jos sinivalas tulis tänne meille sisälle kylään?"
      --"Mitä jos sinivalas olis tossa tiellä, olisko se korkeempi ku meidän talo? Entä korkeempi ku auto? Päästäiskö me sitte ovesta ollenkaa pihalle?"
      --"Jos hyppäis viissataatuhattamiljoonaa kertaa, meniskö maapallon läpi? Ainaki jos turples (=turtles) hyppäis, niin varmana menis!!"

    • Äiti ja Mamma

      - Äiti, mitä joku tekee kun se ON? Mitä tekemistä on sana ON?
      * Niinpä, ymmärsin kyllä kysymyksen mutta miten sitä selittää... Hassua, muistan itsekin lapsena pohtineeni tuota ihan samaa... Perinnöllistä? :D

      - Mamma, onko se hyvä jos on tukka putkella?
      * Vähän vaikeaa vielä tuossa iässä ymmärtää tuon tyylisiä sanontoja...

      - Miten ne lapset pärjää joilla on vain yks äiti?
      * Niinpä, hyvä kysymys neidiltä joka juoksuttaa niin Mammaa kuin Äitiäkin... Onneksi koko ajan vähemmän nyt kun olemme keskustelleet asiasta...

      - Äiti, juoko heterotkin teetä?
      * Olipas hyvä että tuli puheeksi...

    • susa 5v

      Miksi toi kissa murisee? "kun kissa kehräsi"

    • susa

      Noin 3-4 vuotiaana kyselin äidiltä että koska minä voin pitää tuollaisia kantokasseja? (äiti laitteli rintsikoita päällensä..)

    • strutsin kakka

      Elias 3 v. kysyi kaupan kassajonossa yllättäen: " Äiti, minkä väristä on strutsin kakka?" Minä siihen nauruni lomasta sain sanotuksi, että ei kyllä ole harmainta aavistusta, kun en ole koskaan sattunut näkemään strutsin kakkaavan.

      Eräänä toisena päivänä kesken autoleikkien Eliaksen mieleen juolahti kysyä äidiltä, että "Ovatko lääkäritkin ihmisiä?" Luulin pojan pelleilevän, mutta tosissaan se oli :-)

    • kuulin...

      Luka 4v. kävi kiskomassa jostakin kummasta syystä kiskomassa äitinsä samettiruusut pois kukkapenkistä. Lukan mummo näki touhut ja kertoi tietenkin Lukan äidille mitä näki. Ruokapöydässä asia otettiin puheeksi ja Lukan äiti sanoi: "Pikkulinnut lauloivat, että sinä olit käynyt äidin kukkapenkillä". Luka katsoi äitiä kirkkain silmin suurilla sinisillä silmillään ja kysyi iloisesti, "mitä muuta ne pikkulinnut kelto?"

    • sukupuoleen liittyvää

      Poikani 4v on kova mietiskelemään. Sukupuoli-asiat kiinostavat kovasti ja niiden tiimoilta on kysymyksiä sadellut. Esim.
      - miksi minä en ole tyttö?
      - Miksi minä en ole isi niin kuin sinä äiti?!?
      - Miksi pojat eivät pidä tyttöjen vaatteita tai tytöt poikien vaatteita?
      - Miten isoksi pippeli kasvaa?
      Yritäppä sitten selittää asia "oikein", selitystä seuraa miksi- kysymysten ketju johon ei loppua löydy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe