Onko niin, että perunkirjoitukseen osallistuminen ei ole millään lailla pakollista vaikka olisikin rintaperillinen? Minulle kun on aina hoettu, että osallistuttava on mutta nyt asiaa hoitavalta taholta tuli ilmoitus että poissaolo ei estä perunkirjoituksen tekoa. Hämmästyttää kovin tai voihan olla että minua on aina tähän asti informoitu väärin. Mikä on totuus?
perunkirjoitukseen osallistuminen.
7
6565
Vastaukset
- sinulle kertoa
missä ja milloin perunkirjoitus pidetään. Voit mennä sinne itse tai lähettää jonkun puolestasi, tai antaa toiselle osakkaalle valtakirjan. Ei ole pakko ottaa osaa ollenkaan, mutta jos koko perunkirjoitus on tehty sinulta salassa, niin väärin on tehty.
- hyvä olisi
Ei ole pakollista olla paikalla. Tuolta löytyy tekstiä, asiaa käsittelee 20. luku. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040?search[type]=pika&search[pika]=perunkirjoitus
Mutta perukirjoituksessa on hyvä olla paikalla, jos on vähänkään epäilystä, että asiat voivat mutkistua. On helpompi varmistua, ettei joku asianosainen tulkitse asioita oman mielensä mukaan, jos itse on paikalla. Jälkikäteen asioiden oikaiseminen on aina hankalampaa. Tätä varmaan ovat tarkoittaneet ne, jotka sinulle ovat sitä hokeneet. - lähiaikojen kokemus
Perunkirjoitus on eri asia kuin kuolinpesän jakaminen (ns.perinnönjako). Perunkirjoitus tulee suorittaa määrätyssä ajassa vainajan kuoleman jälkeen. Perunkirjoitukseen vaaditaan joitakin erityisiä asiapapereita mm.kirkkoherranvirastosta sekä pankista. perunkirjoituksessa määritellään lailliset perilliset, vainajan omaisuus ja velat. Omaisuudesta vähennetään siis velat ja se on jäljellejäävä perintö, jonka mukaisesti verotoimisto määrittelee perintöveron laillisille perillisille.
Perunkirjoitusta suorittamaan kannattaa palkata puolueeton ammattihenkilö esim. pankista. Ei ole kallista. Omaisuus ja velat kannattaa luetteloida mahdollisimman tarkasti välttääkseen myöhemmät riidat. Perunkirjoitukseen kannattaa mennä paikalle tai hankkia joku edustamaan itseään sinne. - asian kanssa paininut
Ensinmäisessä perunkirjoituksessa olin läsnä.
2. perukirja tehtiin salaa minulta ja muilta perillisiltä (päivättiin ensinmäisen perunkirjan päiväyksellä).
Myöhemmin kävi ilmi puutteita jonka johdosta täydennysperunkirjoitus johon en osallistunut koska uskottu mies ilmoitti ettei tutki sen kummemmin ilmoitettuja asioita eikä aio puuttua ilmoittamiini epäkohtiin.
Verottaja ei hyväksynyt täydennysperukirjaa koska se oli tehty väärän perukirjan pohjalta (2. versio).
2. täydennysperunkirjoituksessa en myöskään ollut paikalla sillä pesän ilmoittaja oli yksinkertaisesti päättänyt ilmoittaa asiat niin kuin hänelle oli parhaaksi.
Asiaa puidaan nyt pesänselvittäjän ja rikospoliisin kanssa.- jkrr
sama homma kävi mulle mutta poliisi ei ottanut rikos-ilmoitusta vastaan vaan ilmoitti että minun pitää riitauttaa perunkirja
- ei paikalle
Jos en tahdo mennä perunkijoituksiin, eikä oleketään jota lähettää sinne puolestani, pitääkö minun todistaa sen jotenkin että olen tietoinen perunkijoitusten ajasta ja paikasta? Jokin allekirjoitettu viesti?
- .-
ei tarvitse
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315250Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?273294HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2672410- 1281743
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271463Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3641402Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101203- 121115
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76942- 115905