perunkirjoitukseen osallistuminen.

Hämmästyttää

Onko niin, että perunkirjoitukseen osallistuminen ei ole millään lailla pakollista vaikka olisikin rintaperillinen? Minulle kun on aina hoettu, että osallistuttava on mutta nyt asiaa hoitavalta taholta tuli ilmoitus että poissaolo ei estä perunkirjoituksen tekoa. Hämmästyttää kovin tai voihan olla että minua on aina tähän asti informoitu väärin. Mikä on totuus?

7

6160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle kertoa

      missä ja milloin perunkirjoitus pidetään. Voit mennä sinne itse tai lähettää jonkun puolestasi, tai antaa toiselle osakkaalle valtakirjan. Ei ole pakko ottaa osaa ollenkaan, mutta jos koko perunkirjoitus on tehty sinulta salassa, niin väärin on tehty.

    • hyvä olisi

      Ei ole pakollista olla paikalla. Tuolta löytyy tekstiä, asiaa käsittelee 20. luku. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040?search[type]=pika&search[pika]=perunkirjoitus

      Mutta perukirjoituksessa on hyvä olla paikalla, jos on vähänkään epäilystä, että asiat voivat mutkistua. On helpompi varmistua, ettei joku asianosainen tulkitse asioita oman mielensä mukaan, jos itse on paikalla. Jälkikäteen asioiden oikaiseminen on aina hankalampaa. Tätä varmaan ovat tarkoittaneet ne, jotka sinulle ovat sitä hokeneet.

    • lähiaikojen kokemus

      Perunkirjoitus on eri asia kuin kuolinpesän jakaminen (ns.perinnönjako). Perunkirjoitus tulee suorittaa määrätyssä ajassa vainajan kuoleman jälkeen. Perunkirjoitukseen vaaditaan joitakin erityisiä asiapapereita mm.kirkkoherranvirastosta sekä pankista. perunkirjoituksessa määritellään lailliset perilliset, vainajan omaisuus ja velat. Omaisuudesta vähennetään siis velat ja se on jäljellejäävä perintö, jonka mukaisesti verotoimisto määrittelee perintöveron laillisille perillisille.

      Perunkirjoitusta suorittamaan kannattaa palkata puolueeton ammattihenkilö esim. pankista. Ei ole kallista. Omaisuus ja velat kannattaa luetteloida mahdollisimman tarkasti välttääkseen myöhemmät riidat. Perunkirjoitukseen kannattaa mennä paikalle tai hankkia joku edustamaan itseään sinne.

    • asian kanssa paininut

      Ensinmäisessä perunkirjoituksessa olin läsnä.
      2. perukirja tehtiin salaa minulta ja muilta perillisiltä (päivättiin ensinmäisen perunkirjan päiväyksellä).
      Myöhemmin kävi ilmi puutteita jonka johdosta täydennysperunkirjoitus johon en osallistunut koska uskottu mies ilmoitti ettei tutki sen kummemmin ilmoitettuja asioita eikä aio puuttua ilmoittamiini epäkohtiin.
      Verottaja ei hyväksynyt täydennysperukirjaa koska se oli tehty väärän perukirjan pohjalta (2. versio).
      2. täydennysperunkirjoituksessa en myöskään ollut paikalla sillä pesän ilmoittaja oli yksinkertaisesti päättänyt ilmoittaa asiat niin kuin hänelle oli parhaaksi.
      Asiaa puidaan nyt pesänselvittäjän ja rikospoliisin kanssa.

      • jkrr

        sama homma kävi mulle mutta poliisi ei ottanut rikos-ilmoitusta vastaan vaan ilmoitti että minun pitää riitauttaa perunkirja


    • ei paikalle

      Jos en tahdo mennä perunkijoituksiin, eikä oleketään jota lähettää sinne puolestani, pitääkö minun todistaa sen jotenkin että olen tietoinen perunkijoitusten ajasta ja paikasta? Jokin allekirjoitettu viesti?

      • .-

        ei tarvitse


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe