Vauvahaaveista kertominen

evian

Kerrotteko/oletteko kertoneet "vauvanyritys-hankkeestanne" vanhemmille, ystäville tai sukulaisille? Jos kyllä, joudutteko kuuntelemaan jokakuukautisia "joko tärppäsi"-uteluja (varsinkin jos yritystä on jo pidemmän aikaa takana)?

Meillä asia on vielä ihan vain kahdenkeskinen (tosin näitä hyväntahtoisia uteluita ollaan kuultu jo useampana vuonna:) kun "projektikin" on vielä ihan alkutekijöissään. Jotenkin tuntuu että jos ei tärppääkään niin eipä ainakaan tarvitse muille sitten selitellä ja "lohdutella" kun itselläkin on varmasti asiassa jo kestämistä.

15

1480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrottiin

Vähän niinku vahingossa lipsautettiin... ymmärtävät kyllä etteivät kysele, vaan odottavat että on jotain kerrottavaa ja luvattu on että eteenpäin ei puhuta...

• vauvaton

Ollaan 7kk yritetty eikä olla vanhemmille eikä sukulaisille kerrottu. Parhaalle ystävälleni olen kertonut ja mahdollisesti pari mieheni ystävää tietää, siitä en tosin ole varma.. Mutta sukulaiset ei tiedä eikä kerrota ennen kuin tärppää koska mitään kertomista ei sitä ennen ole. Se on juuri tuo syy, että joka kuukausi nämä tulevat mummot ja papat utelisi että onko tärpännyt ja miksi ei jo tärppää. Ihan kuin itse tietäisimme, miksi ei tärppää... Ja sitten tulevat mummot kutoisi kaikki vaatteet sun muut jo vauvalle valmiiksi... Entäs jos emme pystykään lisääntymään? Selitä siinä sitten sukulaisille että ei siitä tulekaan mitään. Tai jos tärppää vasta vuosien päästä?

• meillä

noi vanhemmat on siirtäny asian "taka-alalle" eli sanaakaan ei ole puhuttu kertomisen jälkeen. Joutuishan sitä varmasti kertomaan siinäkin vaiheessa jos kaikki ei olisikaan kunnossa...Ja tiedän että äitin kans voi asioista puhua, eli on toinen olkapää (miehen lisäksi) johon voi nojautua jos tulee ongelmia.. vaikka kyllähän niitä ongelmia täälläkin voi kertoa, mutta itse kaipaisi varmasti siinä vaiheessa tutumpaa ihmistä, joka näistä asioista ymmärtää..ja on itsekin kokenut asioita.Äiti on kuitenkin aina äiti:)

Mutta tsemppiä meille kaikille, toivottavasti saadaan keroa seuraavaks iloisia uutisia:)

• evian
        meillä kirjoitti:

noi vanhemmat on siirtäny asian "taka-alalle" eli sanaakaan ei ole puhuttu kertomisen jälkeen. Joutuishan sitä varmasti kertomaan siinäkin vaiheessa jos kaikki ei olisikaan kunnossa...Ja tiedän että äitin kans voi asioista puhua, eli on toinen olkapää (miehen lisäksi) johon voi nojautua jos tulee ongelmia.. vaikka kyllähän niitä ongelmia täälläkin voi kertoa, mutta itse kaipaisi varmasti siinä vaiheessa tutumpaa ihmistä, joka näistä asioista ymmärtää..ja on itsekin kokenut asioita.Äiti on kuitenkin aina äiti:)

Mutta tsemppiä meille kaikille, toivottavasti saadaan keroa seuraavaks iloisia uutisia:)

tuo, että on hyvä olla se "varaolkapääkin" tarpeen niin vaatiessa. Joskus voi olla parempikin selvitellä ajatuksiaan jonkun "ulkopuolisen" kanssa, oman puolison kanssa juttu menee helposti saman jankkaamiseksi ja jopa toistensa syyttelyksi =/ Onneksi itselle ei ole näin käynyt, mutta tiedän parikin tällaista tapausta.

• hanttu82

kyllä me ollaan kerrottu mun vanhemmille että me aijotaan yritetään vauvaa, mutta miehen vanhemmille me kerrotaan sitten myöhemmin. Mun äiti on jo tekemässä vauvalle vaatteita =)

• evian

Juuri tuota minä ajattelinkin, mummit ja vaarit vauhtiin :) Tavallaan olisi ihanaa kertoa yrityksestä jo nyt, toisaalta taas on hienoa saada itse jännätä ensin ja kertoa sitten kun (toivottavasti jo piankin!) on enemmänkin kerrottavaa. Vaikeeta se kyllä on yrittää pitää suunsa kiinni :)

• joutunut nyt jo useaan kertaan vastaamaan sukulaisten kysymyksiin, eikä yritys ole vielä alkanutkaan. Hieman harmittaa, että olen niin yleisesti kertonut suunnitelmistamme hankkia lapsia. Nykyään vastaan aina, että emme yritä, ennen kuin opiskeluni ovat ohi. Voin vaan kuvitella, että vuoden päästä opiskelujen päätyttyä vasta kyselläänkin...

Voisin kyllä kertoa äidille ja siskoilleni, mutta en kertoisi anopille. hänen hössötystään ja kyselyjään en kyllä jaksa. Muuten kyllä pidän matalaa profiilia, ja kerron vain harvoille. Mahdollisesta raskaudestakin vähitellen..

• evian

Tuo on tosiaan niin raivostuttavaa, kun meilläkin on sekä häiden että lasten perään kyselty jo vuosikausia. Vakiovastauksia on olleet "ei ole kukaan kosinut", "kun saan opiskelut loppuun/työpaikan/kun muutetaan uuteen kotiin" jne..

Nyt on muuten viime aikoina ollut vähän hiljaisempaa utelujen suhteen, josko nuo sukuun hetki sitten syntyneet kaksi pientä rinsessaa ois vienyt ainakin hetkeksi katseet pois minun vyötäröltä ;)

• mato-

En mä osannu heiltä salassa pitää. Muutaman kuukauden ne kyseli, että joko on tiedossa, mutta ei ne enää oo kyselly ku venyy tää raskautuminen. :( Kohta jo vuosi... *huoh*

• vsaflikka83

ei me olla sanottu suoraan että yritetään vauvaa, mulla ku meni niin että en saanu enään e-pillereitä korkean alapianeen takia. Eli jätettiin vaan kaikki ehkäisyt pois. Mä oon kertonu mun yhdelle kaverille ja serkulle että jos tuun raskaaks ni sit tuun. Minä ja mun mies ei oteta siiä vauvahankinnasta mitään stressiä, tulee jos on tullakseen, ilman mitään paineita tuntuu se seksikin paljon paremmalta...että näin...Mutta voin rehellisesti sanoa että meillä molemmilla on ihan törkee vauvakuume...hih=)

• evian

ainakin seksi tuntuu paljonpaljon paremmalta ilman ehkäisyä! Johtuuko se sitten nimenomaan hormonien poisjättämisestä vai tästä vauvaprojektista, mutta pakko myöntää etten ole vielä koskaan ennen nauttinut NÄIN paljon seksistä kuin nyt parin viime kuukauden aikana (ja onhan se ollut loistavaa jo ennenkin;)

Ennen en uskonut, että pillerit olisi mitenkään vaikuttanut ainakaan minuun mutta kai se nyt vaan on pakko uskoa!

• vsaflikka83
        evian kirjoitti:

ainakin seksi tuntuu paljonpaljon paremmalta ilman ehkäisyä! Johtuuko se sitten nimenomaan hormonien poisjättämisestä vai tästä vauvaprojektista, mutta pakko myöntää etten ole vielä koskaan ennen nauttinut NÄIN paljon seksistä kuin nyt parin viime kuukauden aikana (ja onhan se ollut loistavaa jo ennenkin;)

Ennen en uskonut, että pillerit olisi mitenkään vaikuttanut ainakaan minuun mutta kai se nyt vaan on pakko uskoa!

olen aivan samaa mieltä...kai siihen vaikutttaa molemmat...jeeah=P

• jouluodottelija

muutamalle lähi-lähisukulaiselle aikaistamme, kun lapsentekopuuhista päästiin yksimielisyyteen. Ollaan nimittäin oltu yhdessä jo vuosikausia ja vasta viime kesänä allekirjoittaneessa heräsi vauva-fiiliksiä. Olihan se jotenkin (lähinnä mulle) hieman "noloa", kun vielä 7 kuukaudenkaan jälkeen asian ilmoittamisesta ei ollut iloisia uutisia, mutta kukaan ei missään vaiheessa kysellyt asiasta. Sitten 8. yrityskuukaudella oli kiva kertoa hyviä uutisia. Ehkä nyt asiaa jälkikäteen pohdittuani, en luultavasti tekisi enää toiste samoin eli kertoisi meitin lapsentekoyrityksestä. Muita ei asia siis sen kummemmin mietityttänyt, mutta itelleni siitä tuli ehkä vähän jotain hyvin lievää "suorituspainetta".

• evian

omaan kantaani vaikuttaa suuresti myös se, että tunnen useammankin pariskunnan joilla on ollut ongelmia lapsen alulle saamisessa/sen pysymisessä sisällä onnelliseen loppuun asti. Jotenkin kai sitä haluaa suojella itseään, ehkäpä se on juuri tuota mainitsemaasi "suorituspainetta".

Onnea teille :)

• n29

Ei olla kerrottu. Emme halua niitä "joko?, joko?"-paineita. Ymmärrettävästi asia ihmisiä kiinnostaisi/kiinnostaa. Huomaan itsekin aina miettiväni joko pareilla jotka ovat vauva haaveistaa avoimesti kertoneet on tärpännyt. Pelottaa juuri ne paineet ja paha mieli sitten jos ei lapsia pystytäkään saamaan. Kun molemmat wanna-be-isovanhemmat ovat todella selkeästi ilmaisseet toiveensa isovanhemmuudesta. Etenkin mummot.
      Jos en pystyisi raskautumaan, tekisin kyllä asiano äidilleni selväksi. Meillä on läheiset välit ja tiedän että sieltä tukea saisin. Mutta näin varhaisessa vaiheessa yritystä katson parhaaksi pitää omana tietonamme.

Kavereilta onkin hieman vaikeampi salailla, kun ovat seuranamme kesän juhlissa ym, ja helposti ei jää huomaamatta jos jätän kuohuviinit nauttimatta. (siis jos olen kierron siinä vaiheessa että saattaisin olla raskaana, mutten voi vielä tietää sitä...)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5326
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1987
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163