tarkoituksella lapseton

missä keskustella?

Kas kun en tälle ole palstaa löytänyt...

Vanhemmille ja haluamattaan lapsettomille kyllä löytyy...

Minä siis en halua lapsia. Omia ainakaan.
(Vaikka ihan OK ovatkin.) JA PISTE.
Joko raskaus ajatus suoraan sanoen ällöttää ja se vauva-hössötys on niin vierasta!!
EI siis "kyllä sinäkin vielä" ja "kaikkihan ne haluaa" tyylistä potaskaa tänne, KIITOS!

Jätetään tässä ne syyt poies. Näin nyt vaan on ja on ollut jo kauan. Kolmekymppiä rikkoutuu pian, eikä vauvakuumeen tapaisiakaan oireita ole.
Vaikka NAINEN olenkin!

Avomieheni taas.... Ensin sanoi ettei halua, kun oma isäkään ei ole isä ollut. Ettei osaisi olla isä. Eikä välitä lapsista. Eikä niiden kanssa osaa keskustella tai olla.
Ja nyt... ovat alkaneet ne jos kuiteskin KOKEILTAISIIN!!!!
Mites kun ei sitten kiva olekaan kaikki se huuto ja muu? Minähän sen lapsen hoitaisin, vaikken koko lasta alun alkaen halunnut!
Miten nyt, en tiedä. Sukulaisille ei voi sanoa ettei lapsia tule. Utelevat kyllä, vaan eivät ymmärtäisi. Mummokon totesi jostain, että on kylmä uraihminen kun ei lapsia halua....
Harvalle kaverillekaan voi puhua.

ONKO MUITA? NAISIA???

25

1426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapseton eli vela

On meitä muitakin "viallisia" naisia, jotka eivät lapsia halua. Aihe nyt vain sattuu olemaan melkoinen tabu yhteiskunnassamme, joten siitä ei paljon puhuta.

Jos tapella haluat, kannattaa katsastaa Ellien keskustelupalsta...

• kakaroita

kuulun samaan ryhmään...ei penskoja vaikka 33 jo lasissa.en tajua myöskään äitien hössötystä raahata kakaroita näytille...ei vois vähempää kiinnostaa.ärsyttää myös rääkyvät ja riehuvat penskat esim.ravintoloissa ja kaupoissa.yök.en tajua myöskään miksi minun tulisi hankkia lapsia vain sen vuoksi että muutkin hankkivat,sellainen näyttää olevan yleinen kanta.paras tietämäni tapaus oli että alettiin tekeen lapsia kun molemmat oltiin työttöminä,eikä ollut mitään tekemistä...ei järki paljon päätä pakota...joten annan näiden älyköiden täyttää tämä maailma,ei ole minun tehtäväni.

• vaan toisin kävi

nyt on kaksi lasta. En koskaan ole kokenut vauvakuumetta tai halunnut nimenomaan äidiksi, en ole vieläkään kahden lapsen synnyttäneenä muuttunut hössöttäväksi äitityypiksi, välillä ihmettelen mikä minussa on vikana kun en istu siihen äiti muottiin millään lailla, mutta olen omalla tavallani äiti ja pyrin lapseni kasvattamaan hyviksi ihmisiksi. Sairaanhoitajan työssä näen päivittäin potilaita joilla ei ole omaisia toisin sanoen lapsia, ja viimeisillä hetkillä se on ainoa asia jota he ovat katuneet tai joka on ollut suurin suru elämässä, oman lapsen puute.Kun ystävät alkavat hössöttään lastenlasten kanssa, oma mies ehkä ottaa eron, sairastuu vakavasti tai kuolee niin kyllä siinä aika yksin on ja ulkopuolinen kun ei ole niitä omia lapsia hoitamassa sinua. En halua sanoa että yksinäisyys olisi syy tehdä lapsia, mutta monesti huomaan sillä perustelevani lastenteon hyviä puolia, on ainakin joku joka hoitaa ja käy katsomassa silloin kun itse on sairas ja väsynyt.Hyvin olen tähän asti pärjännyt ilman äitihössötystä mutta välillä kadehdin niitä superäitejä jotka huokuu sitä äitiyden onnea ja iloa kilometrien päähän. Ymmärrän hyvin kaikkia niitä jotka ei lapsia halua, ei jokaisen tervitse elää samalla kaavalla, teillä on elämässä paljon muuta sellaista mitä meillä lapsellisilla ei ole.

• oli suoraan
        vaan toisin kävi kirjoitti:

nyt on kaksi lasta. En koskaan ole kokenut vauvakuumetta tai halunnut nimenomaan äidiksi, en ole vieläkään kahden lapsen synnyttäneenä muuttunut hössöttäväksi äitityypiksi, välillä ihmettelen mikä minussa on vikana kun en istu siihen äiti muottiin millään lailla, mutta olen omalla tavallani äiti ja pyrin lapseni kasvattamaan hyviksi ihmisiksi. Sairaanhoitajan työssä näen päivittäin potilaita joilla ei ole omaisia toisin sanoen lapsia, ja viimeisillä hetkillä se on ainoa asia jota he ovat katuneet tai joka on ollut suurin suru elämässä, oman lapsen puute.Kun ystävät alkavat hössöttään lastenlasten kanssa, oma mies ehkä ottaa eron, sairastuu vakavasti tai kuolee niin kyllä siinä aika yksin on ja ulkopuolinen kun ei ole niitä omia lapsia hoitamassa sinua. En halua sanoa että yksinäisyys olisi syy tehdä lapsia, mutta monesti huomaan sillä perustelevani lastenteon hyviä puolia, on ainakin joku joka hoitaa ja käy katsomassa silloin kun itse on sairas ja väsynyt.Hyvin olen tähän asti pärjännyt ilman äitihössötystä mutta välillä kadehdin niitä superäitejä jotka huokuu sitä äitiyden onnea ja iloa kilometrien päähän. Ymmärrän hyvin kaikkia niitä jotka ei lapsia halua, ei jokaisen tervitse elää samalla kaavalla, teillä on elämässä paljon muuta sellaista mitä meillä lapsellisilla ei ole.

minun päästäni kirjoitettu... Eli siis täydellisen samat ajatukset ja olosuhteet minulla.

• plazan ellit

www.plaza.fi/ellit ainakin sieltä löytyy keskustelupalsta

• heräsi..

Jos et lapsia tahdo niin et tahdo, siihen en puutu.

Mutta miehestäsi..
      Vaikka hän on aikaisemmin ollutkin kielteisellä kannalla, hänellä on oikeus isyysviettiinsä joka puhjeta yllättäen ykkösasiaksi elämässä. Voit hyvinkin joutua tekemään ratkaisun mies perhe vai sinkuksi.. Ja jos miehesi ei saa asiaa kakistettua keskustelun alle kunnolla se jäänee kalvamaan pidemmmän päälle ja palaa katkeruutena myöhemmin.. En suinkaan tarkoita että sinun tulisi tehdä tai haluta lapsia sen takia, sinulla on oikeus elää elämääsi juuri niin kuin haluat. Ajattelin vain muistuttaa, ettei päätöksessä pysyminen ole välttämättä kovin helppoa.

Ja jos nyt kuitenkin päädyt "kokeilemaan" miehesi pyynnöstä.. Niin anna vastuu miehellesi. Tottakai olet äitinä osa lapsen elämää, varsinkin alussa suuri osa. Mutta sopikaa toiminta suunnitelma niin että miehesi ottaa päävastuun ja hoitaa lasten juoksevat asiat. Sinä voit jatkaa työelämässä kun miehesi jää hoitovapaalle yms. Miehellesi "tavanomainen äidin" rooli ja sinulle miehen.. Ei kukaan ole sanonut että oikeanlainen äiti on kanaemomainen kaikista huolehtiva kotipiika, myös isä voi niin halutessaan pyörittää arkea lasten kanssa.

..tälläisia ajatuksia heräsi.. Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen suhteenne tulevaisuuden näkymistä.

• Hyvä kommentti. Sanoisin, että ensimmäinen koetinkivi olisi juuri, että äiti lähtee töihin niin pian kuin mahdollista ja mies jää kotiin hoitamaan vauvaa.

• ...........

sun on viisainta ettiä semmonen mies joka ei kanssa halua lapsia....

• adventuretar

Ei ei ja ei, olen yli kolmenkymmenen ja en todellakaan halua lapsia tehdä. Olen hiljaa niellyt ihmisten kommentit omasta itsekkyydestäni ja mukavuudenhalustani. Naimisissa ollaan ja mies on asian tiennyt paljon ennnen naimisiin menoamme ja on asian kanssa kai ihan sujut. Olen pohtinut asiaa siltä kannalta, että tehdäkö lapsia itseä varten vai sen takia, että kyllästyy siihen uteluun, kehotteluun ja käskytykseen vääntää lapsia tähän maailmaan. Tein oman päätökseni ja siinä pysyn, ei.

• täältä löytyy

En todellakaan halua lapsia...en ole koskaan tykännyt...ja yli kolmekymppinen nainen olen!!! =) Kiva kuulla että on muitakin...välillä tuntuu että oon ainoa tällainen! Elukoita kyllä löytyy, jopa kolme kappaletta. Ne on mun mussukoita!

• Ristiriitainen-fiilis

Minun päätökseeni olla lapseton liittyy oma lapsuudenkokemukseni. Kotimme oli väkivaltainen ja äitini monilla tavoin huono äiti. Ei osannut vastata lapsen tarpeisiin ja olla aidosti läsnä. Ei osannut suojella lapsiaan väkivallalta ja asettaa heitä ykkössijalle. Jo pienenä minulle kehittyi synnytyspelko, kun kuuntelin toistuvasti äitini kertomusta omasta traumaattisesta synnytyksestään. Kasvoin siihen, etten halua olla ainakaan tuollainen äiti tai kokea raskautta. Äitiys ajatuksena tuntuukin hyvin raskaalta, kun ei ole ehjää peiliä äitiydestä, mihin peilata.

Lähestyn iältäni jo neljääkymppiä ja kokemuksieni takia en ole koskaan haaveillut äitiydestä vaan ajatus on ahdistava. Mieheni kuitenkin haluaisi lapsia ja olemme olleet jo kohta pari vuosikymmentä yhdessä. Minua asia vaivaa, kun tiedän ettei äitiys ole minun haaveeni, mutta hänelle tärkeää. Koen äitiyden vieraana asiana ja tunnen ettei minulla ole niitä kaikkia voimavaroja, joita äitiys vaatisi. Toisaalta tuntuu todella kamalalta olla esteenä toisen perhe haaveelle. Todella vaikea yhtälö!

• Pupsu80

36 lasissa enkä vieläkään tunne että haluisin lapsia. Työn puolesta ihan ok mut muuten ei =0

• askalf

Mä olen 49-vuotias, joten aika selvää on, että lapsia ei enää tule. En ole halunnut, tosin saaminenkin olisi todennäköisesti ollut aika vaikeaa.

Mulla on nuoremmilta ajoiltani kokemusta kahdestakin miehestä, jotka olivat seurustelun alkaessa ehdottomasti sitä mieltä, että hyvä, ei lapsia. Vaan aikaa myöten mieli muuttui, ja osiltaan johti sitten eroonkin. Lasten "saaminen" olisi merkinnyt mulle hoitoja, ehkä raskaitakin, eikä sellaisiin voi lähteä, jos ei ihan oikeasti todella halua.

Molemmilla mainitsemistani miehistä on nyt lapsia, useampia. Vaan löytyi se pitkäaikainen kumppani minullekin, miehestä jolla oli jo lapset tehtyinä hyvin nuorena, mutta liitto päättynyt.

• Luckychildfree

Minäkään en ole koskaan eläissäni halunnut lapsia, en omia enkä mitään puolikkaitakaan.

En tiedä, ehkä olen sitten itsekäs tai jotain, mutta minä tykkään tehdä asioita, joista itse pidän - en elää jonkun toisen kautta. Odotin vuosia, että saan alkaa elää omaa elämääni ja pitää sellaisia vaatteita ja sellaista hiusmallia kuin itse haluan, että saan syödä, nukkua ja katsoa telkkaria silloin kun itse haluan (työajat tietysti huomioiden, mutta noin niinkuin vapaa-aikana), saan alkaa harrastaa asioita joita haluan, ja että saan tutustua sellaisiin ihmisiin, jotka kiinnostavat minua. Odotin 9-vuotiaasta lähtien, että pääsen eroon siitä ahdistavasta määräilystä, jossa uhataan laittaa huoneesta lämmitys pois, ellen tee niin kuin isä sanoo (harjaa hänen hiuksiaan, silitä hänen vaatteitaan, lämmitä ruokaa hänelle mikrossa...) ja jossa täytyy varoa jokaista tekemäänsä asiaa ja sanomaansa juttua, ettei joku heti loukkaannu. Nyt, kun olen päässyt oman elämäni makuun, haluan vain nauttia siitä, että voi elää itselleen ja puolisolleen ja rakentaa juuri sellaisen elämän kaikkine sisustuksineen, omine vaatteineen ja harrastuksineen, jollaisen haluaa. Eikä koko ajan joku muistuta, että "olet tuollainen kauhea ihminen, koska et palvele minua". En tasan halua mitään lasta elämääni, sillä en ole itse asiassa ikinä koko elämäni aikana haaveillut äitiydestä tai lapsiperhe-elämästä, enkä ole koskaan edes harkinnut lapsia. En ole ikinä ajatellut "sitten kun saan omia lapsia", enkä edes leikkinyt "kotia" kun olin itse lapsi. Lapset eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua. Näen lapset ahdistavana kahleena, jonka johdosta oma elämä loppuu täysin (nyt kun vihdoin olen saanut oman elämän) ja täytyy TAAS alkaa laittaa joku kitisijä etusijalle ja hylätä kaikki, mitä itse haluaa tehdä.

Ajatuskin lapsesta ahdistaa minut hengiltä. Kaiken lisäksi, en näe lapsissa mitään "suloista". En koe tarvetta hoitaa tai hoivata niitä. Edes ympäristö ei ole paras mahdollinen; en haluaisi lapsiani ahdasmieliseen anoppilaani oppimaan "huonoja" vaikutteita, sen enempää kuin haluaisin heitä omien vanhempienikaan luo oppimaan vielä huonompia vaikutteita. (Joskaan en toki voi tietää, olisivatko minun tai puolisoni vanhemmat edes hengissä enää siinä kohtaa, kun meillä mukuloita olisi, sen verran iäkkäitä ollaan kuitenkin kaikki jo.)

Lapset eivät yksinkertaisesti sovi minulle. En näe itseäni äiti-ihmisenä, enkä kotiamme lapsi-kotina. Parempi siis jättää lapset hankkimatta, koska syyttömiähän ne lapset siihen ovat, että päätyvät ei-toivotuiksi epäkelvollisille vanhemmille pilaamaan näiden elämän. Lapsissa sama homma kuin eläimissä: mieluiten vain niille, jotka todella tahtovat niitä ja osaavat ja haluavat huolehtia niistä myös.

• Roksi

Lasten hankkimiseen saattaa liittyä sellainenkin juttu että se on alitajuinen yritys korjata oman lapsuuden puutteet ja vääryydet.
      Lapsi hankitaan ja ajatellaan: Nyt tällä kertaa kaikki menee niinkuin pitää, kaikki on kauniimpaa ja ne huonot asiat mitä omassa lapsuudessa koin, jäävät toteutumatta...
      Kyseessä on siis alitajuinen halu tehdä korjausliike niihin asioihin jotka omassa elämässä meni väärin.
      Kyse on siis jonkinlaisesta itseterapiasta.

Samantyyppinen juttu tapahtuu esim silloin kun väkivaltaisen alkoholisti-isän tytär aikuistuttuaan ottaa miehekseen väkivaltaisen alkoholistin. Alitajuisesti hän hakeutuu tilanteeseen jossa voi korjata lapsuuden vääryydet; tilanne on vain ratkaisevasti erilainen koska nainen on aikuinen eikä suojaton, puolustuskyvytön lapsi ja näin hänellä on ainakin teoreettinen mahdollisuus tehdä terapeuttisia korjausliikkeitä.

• alkoholistinlapsi

Tuosta alkoholismi-kohdasta;

minulla oli ei-niin-väkivaltainen alkoholisti-isä. (Kyllä hän joskus "löi", muttei ollut yleisesti ottaen väkivaltainen ja mielestäni hän tarkoitti vain läpsäistä leikillään, muttei humalassa ymmärtänyt aikuisen miehen voimiaan lapseen nähden, sillä ei hän suutuspäissään ole lyönyt tosissaan kuin kerran.) Olin aina niin läpeensä kyllästynyt hänen ryypiskelyynsä ja kännisekoiluunsa ja kaikkeen siihen, että päätin jo lapsena, etten koskaan halua alkoholisti-miestä. Nuorena aikuisena ajauduin hieman viinaan menevien tyyppien kaveripiiriin, missä yritin itsepintaisesti "muuttaa" näitä kavereitani, ikään kuin ohjata heitä "oikeille raiteille". Lopulta kyllästyin siihenkin, ja hylkäsin kaikki kaverini ja olin pitkään sitä mieltä, etten halua olla viinaa ottavien ihmisten kanssa missään tekemisissä.

Nykyään minulla on mies, joka ei juo lainkaan. Hän ei ole absolutisti kuten minä, mutta hän ei vain juo. En ole koskaan nähnyt häntä humalassa, tai edes hiprakassa. Olen siitä kiitollinen hänelle.

Yleisin virhe, jonka alkoholistivanhemman lapset tekevät, on ottaa juurikin se alkoholisti-puolisokin (vaikka he inhoavat alkoholistipuolisoaan), ja sitten kuvitella voivansa jotenkin "parantaa" puoliso. Ehkä siinä tosiaan käsitellään jotain lapsuudentraumaa, jossa "parantamalla puolison" kuvitellaan jotenkin "parantavansa vanhemman", tai jotain. Siis että kun lapsena ei saatu vanhempaa kuriin vaikka haluttiin, niin sitten sitä voimattomuuden tunnetta häivytetään laittamalla se puoliso kuriin. Mikä ei tietenkään onnistu, sillä alkoholistille ei merkitse mitään se, mitä hänen läheisensä haluavat, vaan viina merkitsee eniten.

Varsinaiseen ketjun aiheeseen sanon sen verran, että minullakaan ei tarkoituksella ole lapsia. En vain ole koskaan kaivannut sellaisia, mutten minä niitä erikseen inhoakaan.

• youyou_you

Vanha aloitus... Aloittajalla on traumoja, koska pelkkä ajatus raskaudesta ällöttää. Ei ole sujut oman sisäisen lapsensa kanssa. Yleisesti ottaen moni on tarkoituksella lapseton, muttei tee siitä sen suurempaa numeroa. Missään ei ole määrätty, että lapsia pitäisi "hankkia".

• alkoholistinlapsi

Ei sitä missään laissa määrätäkään, mutta kyllä sitä kaikki tuntuvat olettavan. :D Vai mistä johtuu, että järjestäen kaikki lentävät perseelleen siinä vaiheessa, kun vastaa heidän lapsenhankintauteluihinsa "en aio hankkia". :D Sitten alkaa kiivas käännytystyö: "Kyllä pitää, kaikki haluavat lapsia! Ilman lapsia elämä ei ole elämää! Kyllä sinä vielä hankit niitä!" (No, tuskin nyt enää tässä iässä..)

• dfc
        alkoholistinlapsi kirjoitti:

Ei sitä missään laissa määrätäkään, mutta kyllä sitä kaikki tuntuvat olettavan. :D Vai mistä johtuu, että järjestäen kaikki lentävät perseelleen siinä vaiheessa, kun vastaa heidän lapsenhankintauteluihinsa "en aio hankkia". :D Sitten alkaa kiivas käännytystyö: "Kyllä pitää, kaikki haluavat lapsia! Ilman lapsia elämä ei ole elämää! Kyllä sinä vielä hankit niitä!" (No, tuskin nyt enää tässä iässä..)

Todellakaan kaikki eivät oleta!!! On täysin yhtä normaalia haluta lapsia tai ei haluta lapsia. Ja sekin, että mieli voi muuttua, suuntaan tai toiseen. Moni myös haluaa lapsia, muttei niitä vain kuulu. On sateenkaariperheitä yms. joissa ei myöskään lapset ole ihan itsestäänselvyys, niitä on tai ei ole. Jos on, niin perhesuhteita ei jokaiselle kannata edes yrittää selitellä.

• sanatilmantekoja

Pitäisi melkein lopettaa tämä lapsettomuus ja niiden perustelut yleisesti ja julkisuudessa....kerran juttelin "vapaaehtoisesti" lapsettoman naisen kanssa ja hän kyyneleet silmissä selvitti että hän ei voi saada lapsia vaikka sydämmeessään toivoisi.... ja kun tätä lapsettomuutta kysellään ja painostetaankin niin hän tuo tätä vapaaehtoisuuttaan kun ei halua selitellä ja saada jotain säälin sekaisia tunteita.

Mitä minä miehenä ja lapsia omaavana voin sanoa ja halaamaankaan lohdutuksena kyynel virtaan en voi mennä erinäisten syiden takia...mutta mitä voin sanoa?

• jokinpallero

Mitä sinä sanot sellaiselle, joka on juuri menettänyt läheisensä tai muuta vastaavaa traagista on tapahtunut? Suhtaudu ei-vapaaehtoiseen lapsettomuuteen samalla tavalla. Se on traagista.

Vapaaehtoinen lapsettomuus kun on ihan eri asia kuin "en voi saada lapsia" -lapsettomuus. Ei-voi-saada -ihmiselle se on kauheaa, jos hän haluaa saada, joko biologisesti tai adoptoimalla (tiedättehän, ettei adoptiokaan aina onnistu?). Mutta sellaiselle, joka ei edes halua lapsia ja häneltä kärtetään koko ajan, että "kyllä pitäis haluta, senki viallinen yksilö kun et muka haluu, kyl me tiietään että sie oikeest haluut hei! Kyl me tiietään se sinuu paremmin mitä sie aattelet!" ... no, tuo on aika ärsyttävää.

• Roksi

Niin kai tajuat että tuo nainen josta kerroit vain haluaa suojella itseään typeriltä kyselyiltä. Aivan eri asia taas ovat naiset jotka todella saisivat lapsen, ovat siis terveitä jne, mutta eivät vaan halua tehdä lapsia!
        On se ihme juttu kun ihmiset eivät hyväksy sitä että ihmiset ovat erilaisia. Kerran näin kun varpuslauma nokki yhden laumansa jäsenen hengiltä. Kai se sitten oli jotenkin erilainen....

• dfc

sanatilmantekoja

Minusta paras tapa toimia lapsettomuusasiassa on kertoa totuus. Ellei ole vapaaehtoisesti lapseton, se täytyisi vain kakistaa ulos. Se helpottaa ennenkaikkea omaa mieltä. Eikä tarvitse selitellä mitään sen enempää, että kuin etten voi saada lapsia. Piste. Voi lisätä, ettei halua keskustella asiasta sen enempää. Jos joku haluaa sääliä, niin sääliköön. Se on hänen asiansa.

Itse halusin lapsia, ja niitä siunaantui onnekseni. Toivomuksena on myös lastenlapset. Kaikki lapset ovat jo aikuisia, ja lastenlapsia ei varmasti ihan lähiaikoina kuulu. Ehkei ollenkaan. Turhaa on kuitenkin murehtia sellaista mitä ei ole, ja vielä sellaista mihin ei voi mitenkään vaikuttaa. On täysin lasteni oma asia tuleeko niitä lapsia vai ei. Olen 50 ja "urani" huipulla. Työ vie aikaani. Olenkin nyt miettinyt entä jos kaikilla lapsillani olisi pari lasta, yhteensä kuusi. En takuulla ehtisi heitä kaikkia hoitaa kovinkaan paljon.

Tällä välin olen kunnostautunut tätinä. Minulla on nuorempi ystävä, jonka lapsen syntymää ja kasvamista olen saanut seurata, olla mukanakin melko tiiviisti. Ihanaa, että nyt on kuitenkin enemmän aikaa olla täti tälle muksulle kuin kahdelle kummilapselleni, joista toinen on jo aikuinen ja saman ikäinen kuin oma vanhin lapseni. Ehkä vähän hullunkuristakin, mutta kummityttööni olen tutustunut paremmin vasta viime vuosina, sen jälkeen kun hän täytti 18v.

Mietin aikoinaan paljon mitä tekisin, ellen saisikaan lapsia (ja lastenlapsia). Siitä lähtien päätin, että ellei lapsia tule, niin niitä täytyy lainata :). Sukulaisilta, ystäviltä. Nykyisin voi ryhtyä myös varatädiksi- tai mummoksi.

• itsekäs_en_ole

Olen 42 vee, en ole koskaan joutunut kyselyiden kohteesi, aionko tehdä lapsia vai en.
      Ehkä tämä on luonnekysymys, olen hyvin avoin ja jokainen minut vähänkin tunteva näkee heti millainen minä olen ihmisenä.

En ole tähän ikään mennessä tavannut sellaista ihmistä jonka kanssa olisin halunnut perustaa parisuhteen, elää samassa asunnossa, tai edes harrastaa säännöllisesti seksiä. Ei ole tullut vastaan enkä usko, että koskaan tuleekaan.
      Nuorempana siis alle 30 vuotiaana yritin seurustella kun kaikki muutkin tekivät niin, mutta puoli vuotta oli joka kerran maksimi, ei siitä tullut mitään, en halua ketään toista kiinni itseeni, enkä olla sidoksissa kehenkään.

Ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, ei ikinä minkäänlaista halua saada omaa lasta, kissaa, koiraa, en kaipaa minkäänlaista hoidettavaa. Pidän lapsista, leikin mielelläni ystävieni ja sisarusteni lasten kanssa, mutta kaikki tietävät, että minä en ole mikään parisuhde-ihminen. Voin olla ihmisten kanssa sen puoli päivää - päivän ja sitten pitää päästä omiin oloihin, tekemään jotain muuta.
      En ole minkäänlaista ongelmaa tästä enää viimeiseen 10 vuoteen kantanut, enkä meinaa jatkossakaan tehdä tästä numeroa. Olen mikä olen ja iloinen siitä, että pystyn olemaan oma itseni joka paikassa, ei tarvitse peitellä eikä salailla ja ennen kaikkea ei tarvitse inhota ketään eikä mitään.

• Mun_kommentti

Noh, lapset on asia joita ei voi "kokeilla"! Ne on ja pysyy, ei voi palauttaa kauppaan kun ei tää sopinutkaan mulle.
      En tajua ihmisiä, mulla on ympärillä ihmisiä jotka ovat lapsettomia sekä tahattomasti että tarkoituksella. Ei ole koskaan tullut mieleenkään yrittää "käännyttää" ketään hankkimaan lapsia jos ei sitä halua!
      Jokainen elää tavallaan ja tyylillään, se on pääasia että on onnellinen ja varma / tyytyväinen tekemäänsä ratkaisuun.
      Niin minäkin jo nuorena päätin että IKINÄ en lapsia tee. No aikaa kului. Olen kolmen (jo ison) lapsen äiti. Koskaan en ole kokenut että olisin joutunut luopumaan jostain sen takia. Mulla on työ, ystäviä, harrastuksia. Olen päinvastoin enemmän saanut mitä menettänyt! Nyt jos ajattelisin elämää ilman lapsia, ajattelen että aika paljosta olisin jäänyt paitsi. Näin se vain on mulla mennyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1397
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1375
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      306
      1137
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1067
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      884
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      879
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      825
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      794
    Aihe