lähihoitaja, ensihoidon ko

murskie

kehtaisiko joku kertoa millaista tämän alan opiskelu oikeasti ja realistisesti on?
ei tarvitse pitää tyhmänä ja tietämättömänä, olen ottanut asioista selvää ihan hyvin ja tarpeeksi, mutta minkäs teet jos "tuleville" opiskelijoille halutaan antaa hyvä kuva alasta?

6

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanna1234

Siis voiko jo lähihoitajana erikoistua ensihoitoon? Näin koulutusnetissä kyllä jtn amis ensihoito juttua, mutta luulin sen tarkoittavan amk:ta.
      Mun piti ensi syksynä hakea stadiaan ensihoitoon mutta sinne ei otetakaan silloin ketään ja kelasin että pitää mun syksyllä kuitenkin jonnekin hakea, niin ajattelin että saikuksi, mutta jos tuo on mahdollista niin sinne sitten!
      Oon ihan nyyppä netin käytössä, enkä löydä koulujen sivuilta mitään, niin voisitko laittaa (uudellamaalla olevien) koulujen nimiä missä ko. alaa voi opiskella?

• sintti^

Lahdessa on tietääkseni koulu jossa on mahdollisuus lähihoitajana erikoistua ensihoitoon.

• sanna1234
        sintti^ kirjoitti:

Lahdessa on tietääkseni koulu jossa on mahdollisuus lähihoitajana erikoistua ensihoitoon.

joo, löysin itsekin hesoten sivuilta, että sielläkin voi erikoistua ensihoitoon. Voiko tuolta sitten jatkaa vielä esim. Stadiaan ensihoitajaksi? Koska amk ensihoitaja taitaa kuitenkin olla pätevämpi...

• jepulijees
        sanna1234 kirjoitti:

joo, löysin itsekin hesoten sivuilta, että sielläkin voi erikoistua ensihoitoon. Voiko tuolta sitten jatkaa vielä esim. Stadiaan ensihoitajaksi? Koska amk ensihoitaja taitaa kuitenkin olla pätevämpi...

voi jatkaa. lähihoitajana voit työskennellä perustason ambulansseissa ja akuutti perushoidossa. lähihoitajana et pääse tekemään mitään erikoisia temppuja, jos lanssiin haluat töihin niin todennäköisesti pääset mummoralliin. eli kärräät mummoja osastolta toiselle.

• Little.-.Angel

Siis lähihoitaja voi käydä ensihoidon koulutusohjelman, mutta se ei tarkota että olisit ensihoitaja!!
      Kun käyn lähihoitaja koulussa ensihoidon koul.ohj. siusta tulee SaKu eli sairaankuljettaja (voit esim.. kuskailla mummoja, pappoja, lapsia, tapauksia missä ei ole sitä suurinta kauheutta tapahtunut!)
      Mutta jos haluat ihan ensihoitajaksi, niin sitten joudun käymään AMK:ssa ensihoidon.. ja ensihoitajanhan tapansa mukaan menee näille pahimmille tapaturmapaikoille! Koska heillä tietenkin enempi koulutusta kuin SaKu:lla..

Toivottavasti vähän selvensi jtn.. :)

• eh saku

No nyt tuli taas melkoista s*ntaa..

Tosiaan, lähihoitajan ensihoitosuuntaavat opinnothan antavat valmiuksia perustasoiseen ensihoitoon.

Kun taas ensihoitaja/sairaanhoitaja amk-koulutus antaa valmiuksia hoitotasoiseen ensihoitoon..

Eli kummastakaan ei automaattisesti pompata ensihoitajaksi, ensin on testiä ja tenttiä että töihin pääsee.

Ja tuosta, että lh pääsee vain "mummoralliin" ja ensihoitaja ajaa kaikki "pillikeikat", voin vain todeta, että ei pidä paikkaansa. Ehkä E-Suomessa voi olla noin, mutta kannattaa muistaa, että valtaosa Suomea on perustasoisten yksiköiden "Hallussa", osassa paikoista taas on toinen työntekijä hoitotaasolla ja toinen perustasolla, jossain molemmat perustasolla.

Eli ei kannata huolehtia, itse olen lähihoitaja pohjalta ollut ambulanssissa, ja noin jokaisessa työvuorossa ajanut sitä "pillikeikkaa". Amk-tutkinnon myötä on lähinnä muuttunut se, että nyt olen meidän työparista "koulutetumpi" ja työparinani on sitten perustasoinen hoitaja.
        ..Tämä keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa, eli ei mikään pienen maalaiskunnan ambulanssi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe