lähihoitaja, ensihoidon ko

murskie

kehtaisiko joku kertoa millaista tämän alan opiskelu oikeasti ja realistisesti on?
ei tarvitse pitää tyhmänä ja tietämättömänä, olen ottanut asioista selvää ihan hyvin ja tarpeeksi, mutta minkäs teet jos "tuleville" opiskelijoille halutaan antaa hyvä kuva alasta?

6

1104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanna1234

Siis voiko jo lähihoitajana erikoistua ensihoitoon? Näin koulutusnetissä kyllä jtn amis ensihoito juttua, mutta luulin sen tarkoittavan amk:ta.
      Mun piti ensi syksynä hakea stadiaan ensihoitoon mutta sinne ei otetakaan silloin ketään ja kelasin että pitää mun syksyllä kuitenkin jonnekin hakea, niin ajattelin että saikuksi, mutta jos tuo on mahdollista niin sinne sitten!
      Oon ihan nyyppä netin käytössä, enkä löydä koulujen sivuilta mitään, niin voisitko laittaa (uudellamaalla olevien) koulujen nimiä missä ko. alaa voi opiskella?

• sintti^

Lahdessa on tietääkseni koulu jossa on mahdollisuus lähihoitajana erikoistua ensihoitoon.

• sanna1234
        sintti^ kirjoitti:

Lahdessa on tietääkseni koulu jossa on mahdollisuus lähihoitajana erikoistua ensihoitoon.

joo, löysin itsekin hesoten sivuilta, että sielläkin voi erikoistua ensihoitoon. Voiko tuolta sitten jatkaa vielä esim. Stadiaan ensihoitajaksi? Koska amk ensihoitaja taitaa kuitenkin olla pätevämpi...

• jepulijees
        sanna1234 kirjoitti:

joo, löysin itsekin hesoten sivuilta, että sielläkin voi erikoistua ensihoitoon. Voiko tuolta sitten jatkaa vielä esim. Stadiaan ensihoitajaksi? Koska amk ensihoitaja taitaa kuitenkin olla pätevämpi...

voi jatkaa. lähihoitajana voit työskennellä perustason ambulansseissa ja akuutti perushoidossa. lähihoitajana et pääse tekemään mitään erikoisia temppuja, jos lanssiin haluat töihin niin todennäköisesti pääset mummoralliin. eli kärräät mummoja osastolta toiselle.

• Little.-.Angel

Siis lähihoitaja voi käydä ensihoidon koulutusohjelman, mutta se ei tarkota että olisit ensihoitaja!!
      Kun käyn lähihoitaja koulussa ensihoidon koul.ohj. siusta tulee SaKu eli sairaankuljettaja (voit esim.. kuskailla mummoja, pappoja, lapsia, tapauksia missä ei ole sitä suurinta kauheutta tapahtunut!)
      Mutta jos haluat ihan ensihoitajaksi, niin sitten joudun käymään AMK:ssa ensihoidon.. ja ensihoitajanhan tapansa mukaan menee näille pahimmille tapaturmapaikoille! Koska heillä tietenkin enempi koulutusta kuin SaKu:lla..

Toivottavasti vähän selvensi jtn.. :)

• eh saku

No nyt tuli taas melkoista s*ntaa..

Tosiaan, lähihoitajan ensihoitosuuntaavat opinnothan antavat valmiuksia perustasoiseen ensihoitoon.

Kun taas ensihoitaja/sairaanhoitaja amk-koulutus antaa valmiuksia hoitotasoiseen ensihoitoon..

Eli kummastakaan ei automaattisesti pompata ensihoitajaksi, ensin on testiä ja tenttiä että töihin pääsee.

Ja tuosta, että lh pääsee vain "mummoralliin" ja ensihoitaja ajaa kaikki "pillikeikat", voin vain todeta, että ei pidä paikkaansa. Ehkä E-Suomessa voi olla noin, mutta kannattaa muistaa, että valtaosa Suomea on perustasoisten yksiköiden "Hallussa", osassa paikoista taas on toinen työntekijä hoitotaasolla ja toinen perustasolla, jossain molemmat perustasolla.

Eli ei kannata huolehtia, itse olen lähihoitaja pohjalta ollut ambulanssissa, ja noin jokaisessa työvuorossa ajanut sitä "pillikeikkaa". Amk-tutkinnon myötä on lähinnä muuttunut se, että nyt olen meidän työparista "koulutetumpi" ja työparinani on sitten perustasoinen hoitaja.
        ..Tämä keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa, eli ei mikään pienen maalaiskunnan ambulanssi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe