Turku vai Helsinki

kieltenopiskelijalle?

Onkohan kielten opetus suunnilleen samantasoista kaikissa yliopistoissa vai löytyykö eroja? Ehkä vaihtelee eri kielissäkin, mutta noin yleensä?

Pääsin Turkuun (espanjan kieli) ja vielä odottelen tuloksia Helsingistä. Turusta olen jo asuntoja katsellut ja aika lailla asennoitunut muuttamaan sinne. Entä jos Helsingistäkin tulisi hyväksymiskirje, kumman yliopiston sitten valitsen?! Melkein toivon hylkäyskirjettä Helsingistä, sittenpä ei tarvitsisi enää pallotella näiden kahden kaupungin välillä.

Kommentteja? :)

9

1286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjkyrshjmn

      Itse menisin lukemaan kieliä Helsinkiin, vaikka siellä asuminen tulisikin kalliimmaksi. Turun hum. tdk kärsii kuulemma rahapulasta, näin minulle kerrottiin, kun kävin ko. paikassa tutustumassa. Rahapula tarkoittaa sitä, että kaikkia kursseja (esim. espanjan tulkkaamista) ei voida järjestää, ja että joitain kursseja suoritetaan kirjatentein. Joku, jolla on asiasta ajankohtaisempaa tietoa, voisi kertoa lisää, mutta itse siis menisin Helsinkiin, paljon sivuainevaihtoehtoja ja mahdollisuuksia lukea eri kieliä ja kulttuuriaineita.

      • rahapula

        Opiskelen itse toista vuotta englantia, enkä ole nähnyt mitään merkkejä tiedekunnan rahapulasta. Edellisen kirjoittajan kuulema juttu ei siis pidä ilmeisesti paikkaansa.

        Voin ainakin itse suositella Turkua ja TY:a, näin muualta muuttaneenakin.


      • fsdmfcfd
        rahapula kirjoitti:

        Opiskelen itse toista vuotta englantia, enkä ole nähnyt mitään merkkejä tiedekunnan rahapulasta. Edellisen kirjoittajan kuulema juttu ei siis pidä ilmeisesti paikkaansa.

        Voin ainakin itse suositella Turkua ja TY:a, näin muualta muuttaneenakin.

        Turun hum. tdk:n rahapulasta meille kertoi pari vuotta sitten eräs assareista, joka oli lukenut ranskaa ja espanjaa. Ehkäpä tilanne on parempaan päin, tosin vielä aika äskettäinkin kuulin samaa. Voi olla, että englannilla on parempi asema hierarkiassa kuin espanjalla ja ranskalla...?


    • kieltenopiskelijalle?

      Pääsin nimittäin myös Helsingin yliopistoon, ja nyt oon aivan pyörällä päästäni. Turusta kun löytyi juuri tänään upea asunto, niin paksu kuori Helsingistä vain harmittaa.

      HY:n haluaisin valita sen takia, jos siellä sitten olisi paremmat mahdollisuudet kurssien järjestämiseen ja enemmän vaihtoehtoja yms. Asuminen taas olisi reippaasti kalliimpaa kuin Turussa.

      Kuka vakuuttaisi mulle, että Turun yliopisto on ihan yhtä hyvä? Helsinki kismittää senkin vuoksi, kun tuntuu siltä että _kukaan_ ei kieltäydy HY:n opiskelupaikasta jos sen sattuu saamaan.. Vai onkohan niin?

      • ...

        No on se ihan yhtä hyvä. Humanistisissa oppiaineissa ei ole todellakaan isoja eroja suomalaisten yliopistojen välillä.

        Ihmeellistä tämä nykypäivän vertailu- ja mittailukulttuuri. Valitettavasti tätä ruokitaan jatkuvasti mediassa erilaisilla yliopistorankingeilla ja ties millä vastaavilla. Usein kuitenkin lukijalta unohtuu perehtyä tarkemmin ao. vertailuissa käytettyihin mittareihin tai muihin perusteisiin.

        Suurempi vaikutus on sillä, miten sinä itse asennoidut opintohisi - miten olet motivoitunut ja jaksat pysyä motivoituneena opintojen aikana - kuin sillä missä yliopistossa opiskelet.

        Niin ja jos vielä kyse on sellaisesta suht. marginaalisesta oppiaineesta kuin espanja (kuten aloituksessa annoit ymmärtää), niin voi kenties kääntää asian oikeastaan niin, että sen kaltaisessa pienessä oppiaineessa asiat ovat tod. näk. yhtä huonosti ihan yliopistosta riippumatta. Nimittäin pienet humanistiset alat eivät nauti mitään kovin kummoista arvostusta - valitettavasti.


      • kirputin

        Onnitteluni paikkojen saamisesta. Katselin nimittäin juuri äskettäin tilastoja, ja näyttäisi siltä että HY:n Humanistiseen vain 16% hakijoista pääsi - joka oli (muistaakseni) toisiksi alin prosenttimäärä koko yliopistossa!

        Eniwho, vaikken haluaisi enää sekoittaa päätäsi, on pakko hieman puhua Helsinginkin puolesta. Itse opiskelen siellä, kolmas vuosi alkamassa - enkä ole vielä tähän päiväänkään mennessä löytänyt vielä yhtään miinuskohtaa. (Ja kerrottakoon, että itse olen hyvinkin kriittinen useimpia asioita kohtaan :D)

        Helsingissä todellakin on kurssien järjestämisen kanssa hyvin asiat - jopa opiskelijoilta itseltään kysytään vähän väliä siitä, mitä uusia kursseja haluaisivat! Keskustakampus (mihin siis humanistisen kielilaitoksetkin sijoittuvat) on täynnä virikkeitä, niin opiskelun kuin vapaa-ajankin puolesta. Aivan vieressä on niin oikeustieteellinen kuin valtiotieteellinenkin, niin että vaihtoehtoja sivuaineista tai muista opiskelumahdollisuuksista ei tarvitsisi kaukaa etsiskellä.

        En tiedä uskaltaako tätä enää kukaan sanoa, vai onko asia enää edes tottakaan, mutta todellisuutta katsoen pitää miettiä, kumpi tekee paremman säväyksen lopullisissa tutkintopapereissa, HY vai TY. Helsingin yliopisto nyt kuitenkin on maailmallakin arvostettu, en sitten omakohtaisesti tiedä miten Turun yliopistoa katsotaan.

        Miinuspuolena Helsingissä on tietenkin juuri tuo kämppienkin hintataso, jos ei käy tuuria hyvän löytämisessä. Erityisesti opiskelijakämpistä on pulaa, jos ei tarpeeksi aikaisin ole liikkeellä. Toisaalta, jos suostuu majoittumaan keskustan ulkopuolellekin (esim Espooseen tai Vantaalle), ei matkoihin mene kuin maksimissaan 30min, ja vaikka bussilippuakin pitäisi ostaa, varmasti vuokrassa saa kaiken takaisin.

        Omilta kokemuksiltani sanoisin, että HY on se ainoa oikea paikka jos haluaa kieliä opiskella monipuolisesti. (Tiedot Turun yliopistosta kuitenkin lievästi puolueellisia, oma äiti kun aikoinaan opiskeli kieliä siellä.. ;)) Mutta kumman tahansa valitset, onnea opiskeluihin, on silti hienoa päästä opiskelemaan - kaikki eivät pääse laisinkaan, monen vuoden yrittämisenkään jälkeen!


      • Zun
        kirputin kirjoitti:

        Onnitteluni paikkojen saamisesta. Katselin nimittäin juuri äskettäin tilastoja, ja näyttäisi siltä että HY:n Humanistiseen vain 16% hakijoista pääsi - joka oli (muistaakseni) toisiksi alin prosenttimäärä koko yliopistossa!

        Eniwho, vaikken haluaisi enää sekoittaa päätäsi, on pakko hieman puhua Helsinginkin puolesta. Itse opiskelen siellä, kolmas vuosi alkamassa - enkä ole vielä tähän päiväänkään mennessä löytänyt vielä yhtään miinuskohtaa. (Ja kerrottakoon, että itse olen hyvinkin kriittinen useimpia asioita kohtaan :D)

        Helsingissä todellakin on kurssien järjestämisen kanssa hyvin asiat - jopa opiskelijoilta itseltään kysytään vähän väliä siitä, mitä uusia kursseja haluaisivat! Keskustakampus (mihin siis humanistisen kielilaitoksetkin sijoittuvat) on täynnä virikkeitä, niin opiskelun kuin vapaa-ajankin puolesta. Aivan vieressä on niin oikeustieteellinen kuin valtiotieteellinenkin, niin että vaihtoehtoja sivuaineista tai muista opiskelumahdollisuuksista ei tarvitsisi kaukaa etsiskellä.

        En tiedä uskaltaako tätä enää kukaan sanoa, vai onko asia enää edes tottakaan, mutta todellisuutta katsoen pitää miettiä, kumpi tekee paremman säväyksen lopullisissa tutkintopapereissa, HY vai TY. Helsingin yliopisto nyt kuitenkin on maailmallakin arvostettu, en sitten omakohtaisesti tiedä miten Turun yliopistoa katsotaan.

        Miinuspuolena Helsingissä on tietenkin juuri tuo kämppienkin hintataso, jos ei käy tuuria hyvän löytämisessä. Erityisesti opiskelijakämpistä on pulaa, jos ei tarpeeksi aikaisin ole liikkeellä. Toisaalta, jos suostuu majoittumaan keskustan ulkopuolellekin (esim Espooseen tai Vantaalle), ei matkoihin mene kuin maksimissaan 30min, ja vaikka bussilippuakin pitäisi ostaa, varmasti vuokrassa saa kaiken takaisin.

        Omilta kokemuksiltani sanoisin, että HY on se ainoa oikea paikka jos haluaa kieliä opiskella monipuolisesti. (Tiedot Turun yliopistosta kuitenkin lievästi puolueellisia, oma äiti kun aikoinaan opiskeli kieliä siellä.. ;)) Mutta kumman tahansa valitset, onnea opiskeluihin, on silti hienoa päästä opiskelemaan - kaikki eivät pääse laisinkaan, monen vuoden yrittämisenkään jälkeen!

        Itse olen menossa Turun yliopistoon italiaa lukemaan. Kämppäkin on jo hoidossa. Turku oli mulle ihan selvä valinta, tutumpi kaupunki muutenkin, eikä niin iso. Opetuksesta en tiedä, ja muutenkin olisi kiva kuulla muitten ajatuksia kielten opiskelusta yliopistossa niin siellä jo olevilta kuin opiskelua aloittelevilta!


    • ajankohtaista?

      Asia ei taida olla enää ajankohtainen, koska olet valintasi varmaan jo tehnyt. Sen haluan kuitenkin sanoa, kun edellä joku totesi Helsingin yliopiston "nyt olevan se maailmalla tunnettu", niin toteamuksessa on mukana jonkinlaista helsinkilisää, jossa oletetaan, että pääkaupungin yliopisto olisi pelkän suuren kokonsa takia myös kaikilla aloilla paras. Tämä ei pidä paikkaansa. Helsingissä on monta huippualaa, mutta niin on monissa muissakin suomalaisissa yliopistoissa.

      Kannattaa tutustua Shanghain yliopiston laatimaan listaan "Academic Ranking og World Universities":
      http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2005/ARWU2005Main.htm
      Sieltä ilmenee, että Helsingin yliopisto on sijalla 76, Turun yliopisto jaetulla sijalla 203-300; Helsingin teknillinen korkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Oulun yliopisto kaikki kolme jaetulla sijalla 400-500. Muut suomalaiset yliopistot eivät mahdu 500 joukkoon.

      Tämä ranking-lista ei luonnollisesti kerro sitä, onko Helsingin vai Turun espanjan oppiaine parempi. Mahtaako vertailuun edes objektiivisia kriteereitä löytyä? Sen verran erilaiset laitosten profiilit kaikesta huolimatta ovat. Mutta sen lista kertoo, ettei pidä automaattisesti ajatella, että Helsinki olisi ainoa vaihtoehto. Siellä on hyviä ja vähemmän hyviä aloja – kuten muissakin yliopistoissa ja korkeakouluissa.

      • ajankohtaista?

        Unohdin mainita, että olen samaa mieltä edellä mainitun mittailuun kriittisesti suhtautuvan mielipiteen kanssa. Uskon minäkin, että opetus on laadukasta niin siellä kuin täällä, ja ennen kaikkea tärkeintä, kuten yllä jo sanottiin, miten itse siihen suhtaudut ja miten teet töitä opiskelusi eteen. Kukana ei pysty tietoja, taitoja ja valmiuksia sinuun viruksen lailla tartuttamaan. Se on tehtävä ihan itse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe