Laske markkoina, laske euroina !!

niin kävi näin

Uutisissa juuri kerrotaan, kuinka talousrikosten rahamäärät ovat kasvaneet; markka-aikana keskimääräinen talousrikoksella saatu hyöty oli 200.000 markkaa, nyt se on 200.000 euroa.

Niin se kahvikuppi kallistui markasta euroon.

Täysin samalla tavalla kävi asuntojen hintojen. Ei ole kaukana aika, jolloin havahdutaan todellisuuteen. Silloin asuntovelallinen laskee lainansa markkoina ja huomaa, ettei edes perintönä tulevat Pihtiputaan mummon ikiaikaiset säästöt riitä loppuvelan maksuun.

11

856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teki???

Ei tainnut sekään olla mikään ruudin keksiä.

• ammatti koululainen

Mun mummo oli huippu urheilia. Pappa oli vartia.

• iskee
        ammatti koululainen kirjoitti:

Mun mummo oli huippu urheilia. Pappa oli vartia.

"Mun mummo oli huippu urheilia. Pappa oli vartia."

jaMinäItseolinäidinkielenopettaja.

• taustakommentti
        iskee kirjoitti:

"Mun mummo oli huippu urheilia. Pappa oli vartia."

jaMinäItseolinäidinkielenopettaja.

Ammatti koululaisen sarkastista kommenttia "ruudin keksiälle"?

• Maksaako

immeiset lainansa perintörahalla? Minä teen töitä ja lyhennän lainaa ansiotuloilla. Ja se kahvikuppi muuten maksoi v. 2001 Shellin paarissa 5 mk.

• Savolaiset tunteva

Vaajakoskella eräs huoltoaseman baari mainostaa edelleen sitkeästi 'Kahvi Munkki 1€'.

• HiivanSieniHiivat

Kun kahvikuppi kallistuu liikaa, niin on kahvit pöydällä. Onhan noiden asuntojen hinnatkin muuttaneet vain loppumerkkiä "mk" on nyt "€".

• hmmm.-..

""hinnatkin muuttaneet vain loppumerkkiä "mk" on nyt "€".""

No ei nyt ihan. Kun joulukuussa olli ennakkomarkkinointi uudesta rivitaloyhtiöstä niin hinta oli huikeat 983,000 mk. Rammikuussa tehtiin kaupat 165,000 euron hintaan. Nyt näistä pyydetään 290-330,000 euroa. Ei suinkaan 983,000 euroa.
        No hinnat tosin liki tuplaantuneet mutta niin ne teki markka aikanakin samalla aika välillä.

• Vanha ketju

Vaikka kyseessä onkin vanha ketju... Harvat täällä olevat muistavat, että 70- ja 80-luvuilla inflaatio oli koko ajan 5-10%. En edes usko, että kertaakaan sodan jälkeen 90-lukuun saakka inflaatio oli alle 5%. Itse asiassa oli aivan normaalia 50-80-luvuilla, että hinnat nousivat noin 10% per vuosi (välillä jopa paljon enemmän). Välillä jopa leikattiin kaksi nollaa pois markoista (itse olen löytänyt satoja markkoja maksavan sarjakuvan 50-luvulta), koska inflaatio nosti markkahinnat niin korkeiksi. Vuonna 1963 nimittäin 100 markkaa muuttui 1 markaksi. Tätä tosin kovin moni ei muista...

Markkojen muuttaminen euroiksi tai eurojen markoiksi on typerää, koska hinnat ja rahan arvo ovat muuttuneet viimeisen 10 vuoden aikana paljon. Markkaa ei enää ole, eikä markoiksi muuttamisessa ole mitään järkeä.

• Luki.

Niin järkeä,juu .

Mitäpä tuumaat jos kuitenkin sattumoisin kävisi näin ,että euro valuuttana häviäisi suomesta.

Tätäkään mahdollisuuta ei voi kokonaan pois sulkea.

• hulluko olet?

No joo, yksi euro olisi yksi markka. Ja inflaatio laukkaisi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      935
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      176
      800
    Aihe