K 1100 LT:n perä

Akkloh

Minulla on vanha (vm.93)K1100LT, jolla on ajettu n.106.000 km. Nyt on peräöljyjä vaihtaessa ilmaantunut magneettisen pohjaroppuun metallia aika tavalla. Pitäisköhän huolestua? Muita oireita perä ei ole vielä osoittanut. Olen miettinyt vaihtehtona peräremonttia esim. Myllymaalla tai toista ehjää perämutikkaa käytettynä. Kumpikohan olisi parmpi. Kävin kokeilemassa muitakin pyöriä vaihtomielessä, mutta eivät tuntuneet niin mukavilta matkavehkeiltä kuin tämä vanha peli, joten taidan kunnostella vanhaa ja ajaa sillä.

7

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoli?

      Lieneekö nyt aivan aiheellista perän vaihtoa funtsia jos ei todellakaan muuta syytä ole kuin magneetin keräämät metllihiukkaset.
      Tosin määritelmäsi "aika tavalla" on hiukan epämääräinen määrä. En huolestuisi asiasta jos muuta aihetta ei ole.
      Jos peäräöljyt on vaihdettu oikeissa suhteissa ja öljynä ollut kunnolliset öljyt niin perä on hyvässä kunnossa vielä tuon 106 tuhannen kilometrin jäljiltä.
      Anna palaa!!

    • martti 18

      R1100RT 80 000km kohdalla pyörässäni ko. "vika" johtui ulomman laakerin jakorenkaan rikkoontumisesta. Ja eikun laakerin ja stefojen vaihtoon ennen kun pahempaa seuraaa.

      • Akkloh

        Kiitos vastauksesta teille molemmille.
        Missä stefan ja laakerin vaihtotyö tehtiin? Vai onko helppo tehdä itse? Näkyykö viallinen asia takapyörän puolelta jos stefan ottaa pois? Kun mopossani pyörittää takapyörää, niin mitään jupimisia tai ääniä ei kuulu, joten vika voisi olla hyvinkin mainitsemasi. LT:n ja uudempien RS:n perä näyttää päällepäin silmäillen samalta.


      • r1150r
        Akkloh kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta teille molemmille.
        Missä stefan ja laakerin vaihtotyö tehtiin? Vai onko helppo tehdä itse? Näkyykö viallinen asia takapyörän puolelta jos stefan ottaa pois? Kun mopossani pyörittää takapyörää, niin mitään jupimisia tai ääniä ei kuulu, joten vika voisi olla hyvinkin mainitsemasi. LT:n ja uudempien RS:n perä näyttää päällepäin silmäillen samalta.

        Olen omistanut mm. K 1100 Lt:n ja myöhemmin myös R 1150 R:n, josta meni perän ison laakerin oliko se nyt jakorengas. Öljy oli aivan harmaata muusia ja rengas pyöri karheasti. Perä auki ja uusi laakeri ynnä mainittu stefa ja samalla kannattaa vaihtaa myös se ulompi pikkulaakeri kun kerran avataan. Laakerien vaihto onnistuu kotikonstein jos peukalojen sijainti kämmenessä on kohdaallaan. Sen sijaan säätöjen saaminen varmasti kohdalleen, eli perän pitää olla hieman tiukka kasattaessa, on asiansa osaavan homma. Ilman tuota saattaa homma mennä pian uusiksi. perän voi ottaa irti ja auki ja tarkistaa silmämääräisesti laakerien kunto. Talvikautena sopiva homma, jos epäilyttää.


      • martti 18
        Akkloh kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta teille molemmille.
        Missä stefan ja laakerin vaihtotyö tehtiin? Vai onko helppo tehdä itse? Näkyykö viallinen asia takapyörän puolelta jos stefan ottaa pois? Kun mopossani pyörittää takapyörää, niin mitään jupimisia tai ääniä ei kuulu, joten vika voisi olla hyvinkin mainitsemasi. LT:n ja uudempien RS:n perä näyttää päällepäin silmäillen samalta.

        Mitään oireita, ääntä tai jumittamista en huomannut. Stefa alkoi vuotamaan varmaan jakorenkaasta irronneitten raudanmurujen takia.Vika näkyy stefan irrotuksella. Korjauksen teetin asiantuntevalla korjaamolla. 2 laakeria ja stefat, kardaanin ristikoineen uusin samalla. Mielestäni perän kasaus on ammattilaisen hommia.


      • luukuttaja
        martti 18 kirjoitti:

        Mitään oireita, ääntä tai jumittamista en huomannut. Stefa alkoi vuotamaan varmaan jakorenkaasta irronneitten raudanmurujen takia.Vika näkyy stefan irrotuksella. Korjauksen teetin asiantuntevalla korjaamolla. 2 laakeria ja stefat, kardaanin ristikoineen uusin samalla. Mielestäni perän kasaus on ammattilaisen hommia.

        Onko perässä välystä? Vaihde päälle, ja liikuttele ratasta. Toki pieni välys on jo laatikonkin kautta, mutta paljonko ratas pyörii " tyhjää".


    • bare

      Siinä on magneetti juuri sen vuoksi että se kerää purut pois. Kaikki kuluu mikä liikkuu.

      Ei kannata tehdä yhtään mitään. Minulla on ollut kaikissa kulmavaihteissa sama juttu.
      K75
      K100
      K100
      R850
      R1150

      ...kaikissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe