Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Biologian opettajien

työllisyystilanne

Joku tällä palstalla kyseli kielten opettajien työllisyystilanteesta. Itse aloitan biologian opiskelun nyt syksyllä ja voi on melko realistista varmaan pohtia aineenopettajan uraa tulevaisuudessa sillä eivät tutkijoiden tienestit häävejä ole, vaikka biologeja paljon tutkijoiksi työllistyykin.

Eli millainen on biologian opettajien työllisyystilanne? Vaikuttaako sukupuoli asiaan? Itse olen miespuolinen ja käsittääkseni biologia alkaa olla melko akkavaltainen pääaine nykyään.

25

10323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain muuta

      pääkseudulla voi samaa virkaa hakea n 80 hlöä, ei kovin hyvältä näytä

      • sitten

        muualla Suomessa? Suurin osa ihmisestä kun kuitenkin asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella...


      • opekin
        sitten kirjoitti:

        muualla Suomessa? Suurin osa ihmisestä kun kuitenkin asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella...

        jos haluat varmoja open töitä niin lue englannin,äidinkielen tai matematiikan opeksi


      • kokenut ope
        sitten kirjoitti:

        muualla Suomessa? Suurin osa ihmisestä kun kuitenkin asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella...

        olen kiertänyt viroissa tosi pienillä paikkakunnilla. virkoja on tippunut, kun olen ollut valmis muuttamaan.nyt pitkän kokemuksen omaavana hain kokeeksi, niin hävisin kirkkaasta vain pari vuotta kokemusta omaaville hakijoille. tosin teen jatko-opintoja, että katsottiink ne sitten miinukseksi kohdallani.


      • bilsamantsa

        nykyään niitä hakee 150


      • 235423523

        joo tosi vaikea saada


    • tilanne...

      myöskin täällä Keski- ja Itä-Suomessa! Samaa paikkaa hakee 40-60 henkeä, kaikki päteviä siis! Ja yleensä paikat on sovittu etukäteen. Omat työt loppui oppilasmäärien vähenemiseen mikä on myös todellisuutta monella paikkakunnalla. Hyvä tyyppi olen, hyvin paperein, tippa silmässä, anteeksi pyydellen mut työpaikalta hyvästeltiin, ja nyt ollut työtä vailla 2 vuotta! Tosin opiskellut olen tuon ajan mut töitä myös hakenut. Kantsii TODELLA miettiä koska meitä valmistuu tarpeeseen nähden aivan liikaa! Sukupuoli on tietysti sulle etu, naisvaltaisella alalla. Itse harkitsen nyt alanvaihtoa... :-) :-/

    • aineenope

      ...edes olemassa biologian opettajan virkoja tai tuntiopettajuuksia? Minä en ainakaan ole kuullut. Mitään toivoa työllistymisestä ei ole, ellei ole pätevyyttä opettaa myös maantietoa. Virat ja tuntiopettajuudet ovat aina biologian ja maantiedon opettajalle.

      • ....

        No ei ole - biologian ja maantiedon open paikasta tässä puhutaan. Joskus näkee yhdistelmää biologia-kemia. Yhä useammin yhdistelmä on myön biologia-maantieto-terveystieto. Bilsan opella tulisi olla mielellään myös kolmas aine, tai sitten erityisopettajan pätevyys tmv. Ja yli-ihminen kannattaa olla - siitä on etua ;o)


    • Aloittaja

      Tarkoitan että mikäli nyt biologian pääaineopinnot aloittavana päädyn aineenopettajaksi, niin silloin tietysti opetan biologiaa, mutta myös maantietoa ja ehkä jotain muuta esim. kemiaa tai terveystietoa.

    • tulevaisuudessa mitä?

      Mulla pohjana FM biokemia, lukenut lisälaudaturin biologiasta, myös maantietoa, pedagogisia myös.. työkokemusta tutkimuksesta ja opetuksesta (lukio ja yliopisto). Neljää vuoden sijaisuutta hain (bi-ge tai ke-ma), tohtorit veivät niistä kaksi ja työkokemusta olisi pitänyt olla lisää kahteen. Eli tiedä nyt, onko liikaa vai liian vähän kokemusta tai soveltuvuutta. mulla siis bi-ge-ke.. tutkimustyö ei kiinnosta, mutta kyllä lisensiaatin tai jopa väitöskirjan ajatus pitää mielessä olla, jos töitä jatkossa haluaa. Tai sitten pitää voida ottaa koko-ajan-kaikkien-eri-aineiden-parin-päivän-pätkäsijaisuuksia vastaan....lasten kanssa mieluummin tällä hetkellä menen tutkimushommiin, jotta saa edes muutaman kk tietää töistä.. Toive ois lukioon opeksi, ehdottomasti.

      • huh!

        Miten te aineenopettajat kestätte? Teillä on kyllä tosi kuppainen työtilanne, kun pitkäaikaisempaa työsuhdetta ja varsinkin virkaa saa suunnilleen polvillaan anoa!

        Miten tilanne on päässyt noin huonoksi? Koulutetaanko teitä liikaa? Ovatko oppilasmäärät pudonneet? Ovatko ryhmäkoot suurentuneet?

        Miksi Suomessa kohdellaan korkeasti koulutettuja ammattilaisia noin huonosti? Muissa EU-maissa palkatkin ovat ihan toista luokkaa.


      • ....
        huh! kirjoitti:

        Miten te aineenopettajat kestätte? Teillä on kyllä tosi kuppainen työtilanne, kun pitkäaikaisempaa työsuhdetta ja varsinkin virkaa saa suunnilleen polvillaan anoa!

        Miten tilanne on päässyt noin huonoksi? Koulutetaanko teitä liikaa? Ovatko oppilasmäärät pudonneet? Ovatko ryhmäkoot suurentuneet?

        Miksi Suomessa kohdellaan korkeasti koulutettuja ammattilaisia noin huonosti? Muissa EU-maissa palkatkin ovat ihan toista luokkaa.

        Kyllä vain, kuppainen tilanne.

        Ja ainakin bg-opeja koulutetaan liikaa, yhtä huono tilanne lienee ainoastaan uskonnon ja historian opettajilla. Oppilasmäärien väheneminen on todellisuutta varmaan kaikkialla muualla paitsi ruuhka-Suomessa, ryhmäkoot myös kasvavat. Ja viran/pitemmän pestin saadaksesi täytyy käydä älytön munkki tai sitten olla sivistystoimenjohtajan tai rehtorin tutun tuttu. Koulutettuja, fiksuja ihmisiä pompotellaan näin! Niin tuttua huttua kaikki täällä kirjoitettu. Lisäksi naisvaltainen ala, uhrautumisasenne... jne. Alanvaihtoon :-) Jes!


      • OAJ-mies
        .... kirjoitti:

        Kyllä vain, kuppainen tilanne.

        Ja ainakin bg-opeja koulutetaan liikaa, yhtä huono tilanne lienee ainoastaan uskonnon ja historian opettajilla. Oppilasmäärien väheneminen on todellisuutta varmaan kaikkialla muualla paitsi ruuhka-Suomessa, ryhmäkoot myös kasvavat. Ja viran/pitemmän pestin saadaksesi täytyy käydä älytön munkki tai sitten olla sivistystoimenjohtajan tai rehtorin tutun tuttu. Koulutettuja, fiksuja ihmisiä pompotellaan näin! Niin tuttua huttua kaikki täällä kirjoitettu. Lisäksi naisvaltainen ala, uhrautumisasenne... jne. Alanvaihtoon :-) Jes!

        Miksi opettajia annetaan valmistua liikaa??? Sitä on vaikea ymmärtää.

        Samaan aikaan taktisista syistä lääkäreitä annetaan valmistua liian vähän... halukkaita olisi pilvin pimein... mut lääkäriliitto hoitanut homman.

        Sairaanhoitajaksikin olisi tunkua paljon enemmän kuin aloituspaikkoja. Mutta on mukavampi surkutella työvoimapulaa ja vaatia lisäpalkkaa kun väkeä koulutetaan liian vähän.

        Eipä silti, kyllä korotukset kuuluvat hoitsuillekin, tekevät raskasta työtä.

        Mutta etenkin lääkäripula johtuu silkasta taktikoinnista.


    • Aloittaja

      Ketjun kirjoitusten perusteella saa sellaisen kuvan, että biologiaa opettavien työllisyystilanne on toivottoman heikko. Toisaalta taas MOL:n sivuilla väitetään biologian opettajien työllisyystilanteen olevan hyvä, tulevaisuudessa jopa erinomainen (2003 tilanne). En tiedä, mikä on totuus asiassa, sillä niin moneen muuhunkin alaan liittyen saa kuulla toisaalta suitsutusta tulevaisuuden julmetusta työvoimapulasta ja toisaalta varoituksia olemattomista työllistymismahdollisuuksista. Tällaisessa ristiriitaisten ennustuksien paineessa sitä pitäisi nuoren miehen uravalintojansa suunnitella.

      Onneksi biologiaa opiskelevat voivat suuntautua muuhunkin kuin aineenopettajiksi. Palkka tosin lienee heikompi.

      Itse en nyt biologian opintoja aloittavana näe muuta syytä opiskelulle kuin suuren kiinnostuksen biologiaa ja muita luonnontieteitä kohtaan. Niihin olen halunnut suuntautua pikkupojasta lähtien ja enemmän kuin koskaan, tunnen olevani nyt itseni kehittämisen tiellä. Ehkä saan tilaisuuden tulevaisuudessa mahdollisesti tartuttaa tätä innostusta opetustyössä muihinkin. Ainut mitä nyt voin tehdä, on ottaa kaikki mahdollinen irti kohta alkavasta opintaipaleestani.

      Täytyy muistaa, että mikäli ainut ammatinvalintamotivaatio on tilipussi ja varma työpaikka niin sillloin kaikki ryhtyvät lähinnä joko lääkäreiksi tai putkimiehiksi. Satun tuntemaan molempien ammattien edustajia ja kuulemani perusteella melko kuppaista tuntuu olevan sekä 30 vuotta terveyskeskuslääkärinä toimineella ja reilut kymmenen vuotta putkifirmaa pyörittäneellä hyvistä tienesteistä huolimatta eli samassa veneessä ollaan kaikki.

      • on tiedoista

        jäljessä. Monilla aineenopettajilla oli vielä 2003 hyvät työnäkymät. Mut sen jälkeen on tapahtunut muutos. Hakijamäärät per virka /sijaisuus ovat kasvaneet huomattavasti. Kun olen ollut haastatteluissa 2 viime vuoden aikana, niin moni rehtori on sanonut että ennen oli niin, että hakisiko meille joku, nyt saamme jopa valita.


      • pohjalla tunnut olevan

        Mun mielestä sun arvomaailmasi on kohdallaan. Opiskele sitä mikä kiinnostaa ja on sydäntäsi lähellä. Kyllä se oma oksa löytyy sitten opintojen päätyttyä. Tilipussin koko ei tosiaankaan ole se ainoa autuaaksi tekevä asia elämässä. Jos käytämme ne lukuisat tunnit, päivät, viikot ja vuodet tekemällä sellaista työtä, josta emme nauti, niin ei sitä menentettyä aikaa mikään raha korvaa. Elämä on tässä ja nyt ja se kannattaa käyttää niiden asioiden tekemiseen, joista oikeasti nauttii ja joista on kiinnostunut.

        nim. työstään suuresti nauttiva erityisluokanopettaja


      • bilsahikari
        pohjalla tunnut olevan kirjoitti:

        Mun mielestä sun arvomaailmasi on kohdallaan. Opiskele sitä mikä kiinnostaa ja on sydäntäsi lähellä. Kyllä se oma oksa löytyy sitten opintojen päätyttyä. Tilipussin koko ei tosiaankaan ole se ainoa autuaaksi tekevä asia elämässä. Jos käytämme ne lukuisat tunnit, päivät, viikot ja vuodet tekemällä sellaista työtä, josta emme nauti, niin ei sitä menentettyä aikaa mikään raha korvaa. Elämä on tässä ja nyt ja se kannattaa käyttää niiden asioiden tekemiseen, joista oikeasti nauttii ja joista on kiinnostunut.

        nim. työstään suuresti nauttiva erityisluokanopettaja

        olen samaa mieltä siitä, että kannattaa opiskella sitä mikä oikeasti kiinnostaa. :)
        itse olen ysiluokkalainen ja älyttömän kiinnostunut bilsasta ja aijon itsekin opiskella biologian opettajaksi joskus tulevaisuudessa... minua eivät kiinnosta pikkuseikat kuten esim. palkka, vaan tahdon opiskella ja tehdä töitä sellaisessa ammatissa mikä oikeasti kiinnostaa ja josta oikeasti pidän!!


    • kahraum

      Tämä on vanha ketju. Onko bilsan ja mantsan opettajien työllisyystilanne yhtään parantunut? Vai entisestäänkin huonontunut?

      Itse olen äikänope ja huonolta näyttää sekin. Lapsi aikoo bilsanopeksi...

    • Bah666

      Ei ole valitettavasti parantunut. Bilsan opettajilla heikko tilanne. Nykyään jos viran mielii saada niin bi, ge ja terveystieto tai esim. bi, ke, ge. Jopa 100 hakijaa yhtä paikkaa kohden. Erityisopettajan pätevyys kannattaa hommata!

    • HuonoEdelliinkin

      Bi-ge-tt on aineyhdistelmä, joka ei kyllä liiemmin tilannetta paranna.Miksi? Koska luokanopettajat ottavat kaksoispätevyyden terveystiedosta lähestylkoon 100% todennäköisyydellä. Helppo sivuaine nostaa liksaa.

      Sen lisäksi liikunnanopettajilla ja kotitalousopettajilla on terveystieto myös plakkarissa. Koulut pursuavat terveystiedonopettajia ja lisää ei ole tarve. Terveystietoa opetetsan kuitenkin vain yksi tunti viikossa yläkoulussa.

      Bi-ge-ke on erikoinen valinta, koska koulun pitäisi saada sitten jollekin matematiikan opettajalle löydettyä jostain korvaavia tunteja, jos bg-opettajalle annetaan kemian tunteja. Tai löydettävä joku opettamaan vain ne matikan tunnit. Kun koko härdelli pyörii aineenopettajasysteemissä ja tuntien laskemisessa. Se, että lähtee toisen aineen tunteja poimimaan, ei oikein ole toimiva ratkaisu - teettää kouluille kummallisia aineyhdistelmiä, joita hakee sitten vain pari opettajaa ja jättää toiseen ainekokonaisuuteen "aukkopaikan" lähinnä tuntiopettajille.

      Valitettava tosiasia on, että reaaliaineiden opettajia koulutetaan aivan liikaa. Ja ylipäänsä aineenopettajia muutenkin. Työllisyystilanne missä tahansa aineenopetuksessa on huono.

    • Bi-geope

      Huonontunut entisestään. Olen ollut tuntiopettajana yläkouluissa ja lukioissa nyt 7 vuotta (vain kesät työttömänä). Vakipaikkaa on todella vaikea saada. Viime keväänä hain kaikkiin pk-seudun paikkoihin (toistaiseksi tuntiopettajaksi / virkaan) ja tällä kokemuksella pääsin vain yhteen haastatteluun.

      Hieman ketuttaa, sillä yhteenkin paikkaan minulla oli huomattavasti enemmän kokemusta kuin valitulla. Hän oli kuitenkin ollut kyseisessä koulussa vuoden, joten tuttuna työntekijänä valittiin ohitseni.

      Olenkin miettimässä alan vaihtoa, jos ei kohta tule mitään pysyvämpää...

    • Unemployed

      Töitä ei ole. Pitäisi olla yli-ihminen, saada nuoret oppimaan nollapanostuksella, omata yliopistokontakteja, hommata projekteja ja jopa kesätyöpaikkoja opilaille. Olla nuori, vastavalmistunut, halpa ja tehokas. Koulu ja yhteiskunta on muuttunut. Opettajia ei enää tarvita mutta jonkinlaisia kouluttajia kylläkin.

    • En_suosittele_biologiaa

      Tämä on vanha ketju, mutta pakko silti vastata. ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA LÄHDE OPISKELEMAAN BIOLOGIAA. Biologiaa opiskelemalla valmistut vain työttömäksi.

      Jos biologia kiinnostaa niin esim. lääkikseen tai farmasia opiskelualana tuo leivän pöytään jatkossa.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta samaa mieltä kuin eräs kirjoittaja. Älä missään tapauksessa opiskele biologiaa!! Se on kiva harrastus, todella hyödyllinen, muttei työllistä tässä maassa. Olen valmistunut biologiksi vuonna 1999 ja tiedän mistä puhun. Myös serkkuni ja monta ystävääni ovat biologeja. Heistä vain ne, jotka ovat lähteneet ulkomaille, ovat päätyneet kunnon töihin, muutama sentään opettajaksi. Entäs muut? Yksi on töissä VR:llä, yksi toimittajana, yksi vaihtoi lääkäriksi, serkkuni opiskeli kolmannen tutkintonsa (juu, hänellä oli yksi muukin tutkinto) farmaseutiksi, ja itse päädyin farmasiaan myöskin. Minulla on myös aineenopettajan tutkinto, sekä muutama muu. Harrastan biologiaa, siinä kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe