Ihmetyttää tämä kainuulaisten hulluus lakkojen perään. Mistään muusta ei jakseta puhua kuin lakan saannista taikka saamattomuudesta.
Onko se jokin geeneissä oleva 'virhe' vai pelkkää perinnemantraa, jota jaksetaan hokea vuodesta toiseen.
Sen ymmärtää, että ennenvanhaan ei kummempia herkkuja ollut. Nykyään on taas kaupasta saatavana kaikenmaailman tavaraa, eikä kenekään tarvitse puutteessa elää. Mutta ei kun jahkataan lakasta, joka ei muutenkaan kummonen marja ole, saatikka, että sen perässä kehtaisi märillä soilla itikoiden keskellä juosta -olematonta hakemassa.
Ja hinta! 15 euroa kilo! Sillähän saa kymmeiniä kiloja hedelmiä tai muita herkkuja suoraan kaupan tiskistä.
Minusta ihan löylynlyömää hommaa koko lakkatouhu.
Mutta jos lakkaan on pakko mennä, tällä suolla näytti olevan. Jätin poimimatta, ja lähin auringon ottoon!
Koordinaatit: N 64°13.483'E 027°44.140'
Kainuulaisten lakkahulluus
17
1398
Vastaukset
- en poimi
vaikka ikäni täällä asunut.
- oikeassa
64°13.483'N 27°44.140'E heittää jonnekin Kajaanin kauppatorin tai City-Marketin tienoille. Siellä mitään suota ole – lakkoja toki saattaa löytyäkin!
:•)
Itse olen Kainuussa parina viime vuonna käydessäni poikennut tieltä noin 50 metrin etäisyydelle ja poiminut elämänkumppanini kanssa siitä muutaman aarin alalta sen litran, korkeintaan pari, minkä kaksi ihmistä talvessa jaksaa syödä. Enempään rehkimiseen on ihan turha vaivautua. - terve hulluus
Hulluutta kun on monenlaista. Joku on sekoittanut päänsä viinalla, huumeista nyt puhumattakaan. Ja lakkahulluus ei kestä kovin montaa kuukautta, ehkä kukinnasta viimeisten poimintaan. Ja tästä hulluudesta ei ainakaan mitään haittaa, hyötyliikuntaa ja terveellistä syötävää! Ja joka ei jaksa kuunnella lakkahullujen puhetta, etsiköön kaltaistaan seuraa!
- pohojalainen1
esiintyy kyllä yleisesti Pohjoissuomessa.Ihan toivottava hulluuden laji,tänä kesänä vaan ei löydy paljoa marjoja.
- hillapoika
Parempi tämä hulluus kuin etelän herrasväen oopperahulluus, jota mekin verovaroin tuemme.
- aurinko<
Minkä auringon???
- oikeassa
Aivan yliarvostettu marja. Pelkkää kiveä eikä mitenkään hyvänmakuinen marja. Mansikka ja mustikka paljon parempaa!
- jepeteus
Se on miehen ja naisen mitta, kun käy sangollisen poimimassa lakkoja päivässä huonona lakkavuotena 2007.
- dfgnsdpfng
itse tehty lakkahillo juustoleivän päällä semmsta herkkua että ei paljo sen parempaa ookkaan.
- Hyvä Marja
Totuus on tämä:
Asun nykyään etelässä. Täältä toiselle puolelle tätä läntistä maapalloa ja takaisin elämäni aikana asuneena ja matkustaneena en voi kehua lakkaa enempää kuin sanomalla, että se on kyllä ihan lyömätön, maultaan varmasti maailman paras marja. Ei vedä vertoja mangot, kirsikat, luumut, ei mustikat...
Olkaa te vain lakkahulluja te Kainuun kansa! Se kannattaa! Hyvä Marja kirjoitti:
Totuus on tämä:
Asun nykyään etelässä. Täältä toiselle puolelle tätä läntistä maapalloa ja takaisin elämäni aikana asuneena ja matkustaneena en voi kehua lakkaa enempää kuin sanomalla, että se on kyllä ihan lyömätön, maultaan varmasti maailman paras marja. Ei vedä vertoja mangot, kirsikat, luumut, ei mustikat...
Olkaa te vain lakkahulluja te Kainuun kansa! Se kannattaa!Ajattelin ootella, Korpilakkojen kypsymistä, jossakin Korpijärven suunnalla, jossa olen niin monet kerrat lakassa käynyt jo lapsesta alkaen.
Lakkasuolla ja korvessa on korven pojan mieluista taivaltaa.- se mukava taivaltaa
rantaneuvos1 kirjoitti:
Ajattelin ootella, Korpilakkojen kypsymistä, jossakin Korpijärven suunnalla, jossa olen niin monet kerrat lakassa käynyt jo lapsesta alkaen.
Lakkasuolla ja korvessa on korven pojan mieluista taivaltaa.siellä lakkakorvessa mutta kun ei pääse. Kyllä silloin on ihmismieli melko maassa, kun sisäinen polte olisi päästä lakkakorpeen mutta ei mitenkään jaksa, eikä ehdi polkupyörällä kymmenien kilometrien päähän yhden päivän aikana mennä. Sitten on vielä terveyskin alkanut reistailemaan, joten sekin vielä omalta osaltaan hidastaa kulkua. Ei, en ole eläkeläinen, vaan työtön työnhakija..
- keräilijä
rantaneuvos1 kirjoitti:
Ajattelin ootella, Korpilakkojen kypsymistä, jossakin Korpijärven suunnalla, jossa olen niin monet kerrat lakassa käynyt jo lapsesta alkaen.
Lakkasuolla ja korvessa on korven pojan mieluista taivaltaa.Onko Neuvos ehtinyt keräämään tänä vuonna lakkoja?
keräilijä kirjoitti:
Onko Neuvos ehtinyt keräämään tänä vuonna lakkoja?
Nami nami sitten talvella kun neuvos syöpi itse poimittuja lakkojaan, hyvin keitetyn riisipuuron kera.
- lakkasuo
Pakastimessa on jo talven lakat kymmeniä kiloja.
- on mennyt
kyllä on lakat tänävuonna vähissä .ei ole vielä marjasuolle löytänyt.
- metsien mies
Hyvin on hilloja löytynyt, pari reissua ja pari sankollista, van johan nuo alakaa riittämään meikäläiselle.Mukava hämärinä talvi-iltoina napostella tuota suon herkkua jota tänä vuonna Näljängän puolesta löytyy..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501829
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121701Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351397Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1941177- 921151
- 771063
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta353983- 62859
- 49821
- 50816