Kaivuriin moottoriöljyä?

Hydrauliikka

Ostin yhdistelmäkaivurin ja edellinen omistaja oli laittanut hydrauliikka puolelle moottoriöljyä. Olen nyt sillä kaivellut n. 20h ja hyvin se on toiminut. Mitä kyseinen öljy voi rikkoa tai mitä siitä yleensä on haittaa? Kohtuullisen arvokasta on kaikki vaihtaa
kun menee yli 200ltr... Onko lämpeneminen ongelma vai onko öljyt aina niin kuumat että meinaa polvet palaa kun osuu putkiin venttiilipöydän luona? Ps. Ensimmäinen (ja viimeinen) kaivuri kahta omaa pihaa tonkimaan eli ei kokemusta...

25

13938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teppo

      ettei ois iha universaalii? yleis öljyä siis? liebherin pyöräkuormaajissa ainaki käytetää iha samaa öljyy koneessa ja hytrauliikassa, kannattaa varmaa soittaa huoltoon ja kysyä

    • käytät

      Hydraulikka öljyksi käy mikä öljy hyvänsä. Halvinta kannattaa käyttää koska hydraulikka ei vaadi mitään voiteluominaisuuksia.

      Öljyn liika lämpeneminen on pelkästään merkki väljästä pumpusta. Kotikäytössä siitä väljästä pumpusta taas ei ole juurikaan haittaa, ei vain löydy kaikkia tehoja..

    • kaivuriiii

      eikun kovaa ajoo vaan...., kunhan ei sitä hytrauliöljyy laita moottoriin..

    • noin

      oliskohan lämpö noin 60 - 70 astetta ja jos yli 100 niin alkaa kiehuu

    • tärkeintä on

      oikea viskosityeetti indeksi, vaahtoutumisen kesto sekä paineenkesto.

      Jos edellä mainitut täyttyvät moottoriöljyllä niin ok. Mutta itse laittaisin kuitenkin hydrauliikkaöljyn seuraavista syistä:

      Kaikki monikäyttööljyt eivät täytä viskositeettiluokiltaan puhtaan hydrauliikkajärjestelmän vaatimuksia. Moottoriöljyissä sama vika. Lisäksi niissä on myös paineenkesto-ongelmia.

      Jos koneessasi on hydraulinen voimansiirto, silloin on ehdottomasti käytettävä juuri, ja ainoastaan juuri sitä öljyä, mitä valmistaja suosittelee!!! Väärä öljy tässä paikassa tuhoaa koneen!

      Ihmettelenkin muuten noita nykyisiä traktoreita, joissa portaaton voimansiirto!!! Monissa kohdin aivan kaikkia Hydrauliikan ja voimansiirtoelimien suunnitteluoppien vastaisia. Kenellä sellainen on, kannattaa huolehtia öljyjen vaihdosta vuosittain ja pitää huolta kaikkien traktoreiden öljyistä ja hydrauliikan puhtaudesta!!!!!

      Käytettynä en moista konetta ostaisi!! Sitten kun hydrauliikassa ja askissa ja voimansiirron hydrauliikassa käytetään kaikissa omaa öljyä, voisin tuollaisen koneen ostaakin ;-)

      • Kari W.

        omassa vanhassa lusikkahaarukassa hydrauliikkaöljyä. Vaihdoin viime vuonna öljyt. 200L tynnyri Teboilin 46S maksoi 300€ verolla. Auttoi mukavasti myös väljään pumppuun, sen korjasin nyt kesällä. Osat 800€ pumppuun. Nyt pysyy voima tallella ja öljy ei lämpene turhia. Mukava harrastus nämä vanhat koneet, mutta eikös sitä sanota että jos rahaa jää säästöön niin harrastukset ovat väärät!


      • Mehujussi
        Kari W. kirjoitti:

        omassa vanhassa lusikkahaarukassa hydrauliikkaöljyä. Vaihdoin viime vuonna öljyt. 200L tynnyri Teboilin 46S maksoi 300€ verolla. Auttoi mukavasti myös väljään pumppuun, sen korjasin nyt kesällä. Osat 800€ pumppuun. Nyt pysyy voima tallella ja öljy ei lämpene turhia. Mukava harrastus nämä vanhat koneet, mutta eikös sitä sanota että jos rahaa jää säästöön niin harrastukset ovat väärät!

        Vielä 70 ja 80 luvuilla käytetiin hydrauliikoissa yleisesti 10W dieseliä, ja moneen käyttöön se on vieläkin aivan hyvä valinta. Se oli hinta laatusuhteeltaan selvästi parasta saatavilla olevaa hydrauliikkaöljyä. Yleisestikin mikä tahansa moottoriöljy toimi kohtuullisen hyvin hydrauliikassa. Mutta yksi haitta moottoriöljyissä on - ne eivät kovin hyvin emulgoi öljyn sekaan joutunutta vettä ja joissakin tapauksissa pisaran joutuessa "väärään paikkaan", se saattoi aiheuttaa kiinnileikkaantumisen kaltaisen vaurion.

        Edelleenkin moottoriöjyt ovat monilta osin huippuluokan hydrauliikköljyjen veroisia. Ympärivuotisessa käytössä jonkun 10W:n viskositeetti sattaa joutua koville, ja se vesipisaraongelmakin saattaa olla pieni riski.

        Automaattivaihteistoöljyä muutamat valmistajat pitävät edelleenkin parhaana hydrauliikköljynä, ja ainakin silloin se on hyvä vaihtoehto, kun koneella ajetaan koko käyttöikä vain lisäämällä öljyä vuotojen korvaamiseksi.

        Ei ole kovin pitkää aikaa kun kuulin vaativan hydrauliikkavalmistajan käyttävän hydrauliikkaöljystä nimitystä "niinsanottu hydrauliikkaöljy". Ja "niinsanottua hydrauliikkaöljyä" ei heidän laitteissaan saanut missään tapauksessa käyttää.


      • hydrauliikkaöljy
        Mehujussi kirjoitti:

        Vielä 70 ja 80 luvuilla käytetiin hydrauliikoissa yleisesti 10W dieseliä, ja moneen käyttöön se on vieläkin aivan hyvä valinta. Se oli hinta laatusuhteeltaan selvästi parasta saatavilla olevaa hydrauliikkaöljyä. Yleisestikin mikä tahansa moottoriöljy toimi kohtuullisen hyvin hydrauliikassa. Mutta yksi haitta moottoriöljyissä on - ne eivät kovin hyvin emulgoi öljyn sekaan joutunutta vettä ja joissakin tapauksissa pisaran joutuessa "väärään paikkaan", se saattoi aiheuttaa kiinnileikkaantumisen kaltaisen vaurion.

        Edelleenkin moottoriöjyt ovat monilta osin huippuluokan hydrauliikköljyjen veroisia. Ympärivuotisessa käytössä jonkun 10W:n viskositeetti sattaa joutua koville, ja se vesipisaraongelmakin saattaa olla pieni riski.

        Automaattivaihteistoöljyä muutamat valmistajat pitävät edelleenkin parhaana hydrauliikköljynä, ja ainakin silloin se on hyvä vaihtoehto, kun koneella ajetaan koko käyttöikä vain lisäämällä öljyä vuotojen korvaamiseksi.

        Ei ole kovin pitkää aikaa kun kuulin vaativan hydrauliikkavalmistajan käyttävän hydrauliikkaöljystä nimitystä "niinsanottu hydrauliikkaöljy". Ja "niinsanottua hydrauliikkaöljyä" ei heidän laitteissaan saanut missään tapauksessa käyttää.

        siksi että hydrauliikassa käytetään monia muitakin nesteitä tehin välittämiseen kuin puhtaita hydrauliikkaöljyjä..............

        10W tä kun laitatte esim nykyisten uusien länkkäreiden hydrauliikkaan niin heti putoaa jokunen 1000 tuntia pois käyttöä ennen hydrauliikkaremontteja.

        Sopiva valinta kaivurikuormaimeen on ISO 32 tai ISO 64 luokan öljy.


      • Mehujussi
        hydrauliikkaöljy kirjoitti:

        siksi että hydrauliikassa käytetään monia muitakin nesteitä tehin välittämiseen kuin puhtaita hydrauliikkaöljyjä..............

        10W tä kun laitatte esim nykyisten uusien länkkäreiden hydrauliikkaan niin heti putoaa jokunen 1000 tuntia pois käyttöä ennen hydrauliikkaremontteja.

        Sopiva valinta kaivurikuormaimeen on ISO 32 tai ISO 64 luokan öljy.

        Olen viimevuosien aikana ajanut useampaakin metsätraktoria, missä on käytetty hydrauliikassa 10w dieseliä. Kahdessa koneessa on ollut mittarissa noin 15000 tuntia, ja toimivat kuin uudet koneet. Peruskunnostuksia koneisiin ei ole tehty. Öljyn vaihtuvuutta on "lisätty kierrättämällä" öljyä harvesterin teräketjuöljyksi.

        Pitkien helteiden aikana on joskus vaihdettu säiliöllinen 10W-30:stä 10W:n tilalle -lähinnä mielenrauhan ylläpitämiseksi. Mitään vaikutusta koneen käyttäytymiseen sillä ei ole ollut.

        Niin kauan kun koneet työskentelevät säännöllisesti päivittäin niin "niinsanotut ISO 32 ja ISO 64 luokkien hydrauliikkaöljyt" saavat jäädä myyjän hyllyyn. Eikä kondensiovesiongelmaakaan ole kun öljysäiliön huohottimen poistaa ja laittaa tilalle ilmatiiviin tulpan. Ilmatiiviiseen säiliöön kun kondensoituvaa kosteutta ei pääse.


      • ex-kuski
        Mehujussi kirjoitti:

        Olen viimevuosien aikana ajanut useampaakin metsätraktoria, missä on käytetty hydrauliikassa 10w dieseliä. Kahdessa koneessa on ollut mittarissa noin 15000 tuntia, ja toimivat kuin uudet koneet. Peruskunnostuksia koneisiin ei ole tehty. Öljyn vaihtuvuutta on "lisätty kierrättämällä" öljyä harvesterin teräketjuöljyksi.

        Pitkien helteiden aikana on joskus vaihdettu säiliöllinen 10W-30:stä 10W:n tilalle -lähinnä mielenrauhan ylläpitämiseksi. Mitään vaikutusta koneen käyttäytymiseen sillä ei ole ollut.

        Niin kauan kun koneet työskentelevät säännöllisesti päivittäin niin "niinsanotut ISO 32 ja ISO 64 luokkien hydrauliikkaöljyt" saavat jäädä myyjän hyllyyn. Eikä kondensiovesiongelmaakaan ole kun öljysäiliön huohottimen poistaa ja laittaa tilalle ilmatiiviin tulpan. Ilmatiiviiseen säiliöön kun kondensoituvaa kosteutta ei pääse.

        Siis hydraulisäiliöstä huohotin pois???
        Miten sitten lämpölaajeneminen ja sylintereiden erilaiset täytökset korvataan?,monissa koneissa nykyään paineistettu hydrauliikka,eli huohotin pitää tietyn ylipaineen mutta jos säiliöön ei pääse ilmaa on pumpun kavitointiin suuri riski.

        Vanhammissa koneissa tosiaan ilmoitetaan hydrauliikan öljyksi 10W moottoriöljy,mutta niihin aikoihin ei hydrauliöljyä joka kylästä löytynyt joten oli tyydyttävä siihen mitä löytyi.Eikä hinnanerokaan kovin pieni ole....


      • Mehujussi
        ex-kuski kirjoitti:

        Siis hydraulisäiliöstä huohotin pois???
        Miten sitten lämpölaajeneminen ja sylintereiden erilaiset täytökset korvataan?,monissa koneissa nykyään paineistettu hydrauliikka,eli huohotin pitää tietyn ylipaineen mutta jos säiliöön ei pääse ilmaa on pumpun kavitointiin suuri riski.

        Vanhammissa koneissa tosiaan ilmoitetaan hydrauliikan öljyksi 10W moottoriöljy,mutta niihin aikoihin ei hydrauliöljyä joka kylästä löytynyt joten oli tyydyttävä siihen mitä löytyi.Eikä hinnanerokaan kovin pieni ole....

        Kirjoitukseni jäi pahasti vajaaksi. Kun kone joutuu seisomaan pitempiä aikoja, niin silloin seisokin ajaksi otetaan huohotin pois, ja näin estetään kosteutta sisältävän ilman pääsy säiliöön ja näin estyy myös kondensioveden muodostuminen säiliön sisäpinnoille. Huohotin pitää muistaa laittaa paikoilleen kun kone otetaan käyttöön.

        Paineistettujen säiliöiden rakenteet estävät lämpötilan vaihtumisen aiheuttaman ilmanvaihdon, joten näissä tapauksissa kondensioveden muodostumisen aiheuttavaa ilmanvaihtoa ei pääse tapahtumaan.


      • on paineistettu
        Mehujussi kirjoitti:

        Kirjoitukseni jäi pahasti vajaaksi. Kun kone joutuu seisomaan pitempiä aikoja, niin silloin seisokin ajaksi otetaan huohotin pois, ja näin estetään kosteutta sisältävän ilman pääsy säiliöön ja näin estyy myös kondensioveden muodostuminen säiliön sisäpinnoille. Huohotin pitää muistaa laittaa paikoilleen kun kone otetaan käyttöön.

        Paineistettujen säiliöiden rakenteet estävät lämpötilan vaihtumisen aiheuttaman ilmanvaihdon, joten näissä tapauksissa kondensioveden muodostumisen aiheuttavaa ilmanvaihtoa ei pääse tapahtumaan.

        ihan muista syistä kuin ilmanvaihdontakia.... Paineistetuissakin säiliöissä on järjestelmä, joka estää paineen liiallisen nousun ja alipaineen syntymisen. Siis ilma vaihtuu ;-)

        Toiseksi, automaattivaihteistoöljyjä suositellaan tiettyihin hydr. järjestelmiin lähinnä siksi, että niiden saatavuus on helpompi monissa maissa kuin erikoishydrauliikkaöljyjen. Koetappa ostaa esim Mobilaaeroa, tai aeroshelliä... Ei löydy ihan heti, mutta saa kyllä kunhan on sinnikäs. Mutta kuka viitsii ostaa pientä tarvettavarten erikoisöljyä suuret määrät, se kun ei varastoitaessa parane.

        Kyllä, joskus on käytetty runsaastikin moottoriöljyjä hydrauliikassa. Syynä ollut juuri em saantiongelma. Sopiihan se joihinkin paikkoihin.....

        Pitkät käyttövälit taas puolestaan kannattaa unohtaa, ellei käytössä ole pitkänvaihtovälin erikoisöljyjä. Esim me ajamme traktoreilla LongLife tyypin öljyillä 400 tuntia. Suodin vaihdetaan kerran välillä. Toimii suomen olosuhteissa, mutta öljyanalyysien ja kokeilujemme mukaan 500 tunnin vaihtovälit voi unohtaa, ellei kone liiku 24h/vrk jokaisena päivänä. Silloin voi tuo 500 tuntia olla ok.

        Myös hydrauliikkaan on pitkänvaihtovälin öljyjyä, sekä suodin, ja vadenerotusyksiköitä saatavana. Näillä vaihtoväli kasvaa mukavasti.


      • Mehujussi
        on paineistettu kirjoitti:

        ihan muista syistä kuin ilmanvaihdontakia.... Paineistetuissakin säiliöissä on järjestelmä, joka estää paineen liiallisen nousun ja alipaineen syntymisen. Siis ilma vaihtuu ;-)

        Toiseksi, automaattivaihteistoöljyjä suositellaan tiettyihin hydr. järjestelmiin lähinnä siksi, että niiden saatavuus on helpompi monissa maissa kuin erikoishydrauliikkaöljyjen. Koetappa ostaa esim Mobilaaeroa, tai aeroshelliä... Ei löydy ihan heti, mutta saa kyllä kunhan on sinnikäs. Mutta kuka viitsii ostaa pientä tarvettavarten erikoisöljyä suuret määrät, se kun ei varastoitaessa parane.

        Kyllä, joskus on käytetty runsaastikin moottoriöljyjä hydrauliikassa. Syynä ollut juuri em saantiongelma. Sopiihan se joihinkin paikkoihin.....

        Pitkät käyttövälit taas puolestaan kannattaa unohtaa, ellei käytössä ole pitkänvaihtovälin erikoisöljyjä. Esim me ajamme traktoreilla LongLife tyypin öljyillä 400 tuntia. Suodin vaihdetaan kerran välillä. Toimii suomen olosuhteissa, mutta öljyanalyysien ja kokeilujemme mukaan 500 tunnin vaihtovälit voi unohtaa, ellei kone liiku 24h/vrk jokaisena päivänä. Silloin voi tuo 500 tuntia olla ok.

        Myös hydrauliikkaan on pitkänvaihtovälin öljyjyä, sekä suodin, ja vadenerotusyksiköitä saatavana. Näillä vaihtoväli kasvaa mukavasti.

        Silloin kun kone seisoo, niin paineistettu järjestelmä estää säiliön hengittämisen ja näin estyy myös kondensioveden muodostuminen säiliöön seisokin aikana.

        Käynnin aikana kosteuden poistuminen hydrauliikasta perustuu käyttölämpötilan aiheuttamaan tehokkaaseen haihtumiseen ja järjestelmän hengittämiseen tavalla tai toisella.

        Eli silloin kun kone käy ja on käyttölämpöinen, niin hengitys poistaa vettä öljystä. Seisokin aikan lämpötilanvaihtelu aiheuttaa hengittämistä, jonka seurauksena muodostuu kondensiovettä säiliöön. Eli säiliön sulkeminen ilmatiiviiksi seisokin ajaksi estää kondensioveden muodostumisen säiliöön seisokin aikana. Esimerkiksi viikonloppuseisokin aikana ei kondensiovettä ehdi merkittävästi muodostua vapaasti hegittäväänkään säiliöön.


      • ja on
        Mehujussi kirjoitti:

        Silloin kun kone seisoo, niin paineistettu järjestelmä estää säiliön hengittämisen ja näin estyy myös kondensioveden muodostuminen säiliöön seisokin aikana.

        Käynnin aikana kosteuden poistuminen hydrauliikasta perustuu käyttölämpötilan aiheuttamaan tehokkaaseen haihtumiseen ja järjestelmän hengittämiseen tavalla tai toisella.

        Eli silloin kun kone käy ja on käyttölämpöinen, niin hengitys poistaa vettä öljystä. Seisokin aikan lämpötilanvaihtelu aiheuttaa hengittämistä, jonka seurauksena muodostuu kondensiovettä säiliöön. Eli säiliön sulkeminen ilmatiiviiksi seisokin ajaksi estää kondensioveden muodostumisen säiliöön seisokin aikana. Esimerkiksi viikonloppuseisokin aikana ei kondensiovettä ehdi merkittävästi muodostua vapaasti hegittäväänkään säiliöön.

        käyntilämpöinen niin silloin sen lämpötila on 60-90 astetta.

        Tuossa lämpötilassa hydrauliikkaöljyn sekaan päätynyt neste ei haihdu vielä mihnään. Sen haihduttamiseksi tarvitaan laitteisto, joka ottaa virtauksesta pienen osan, ja kuumentaa sen 140 asteiseksi, jolloin kosteus voidaan poistaa. Tässä yhteydessä on myös laitteistoissa erilaisia hienosuodattimia tai keskipakopuhdistimia.

        Tässä taas näkee minkälaisia "asiantuntijoita" täällä palstalla aina on. Ollaan tietävinään kaikesta kaikki eikä kuitenkaan ymmärretä yhtään mitään. Kannattaiskohan olla ennemmin hiljaa, eikä johtaa kysyviä huonoilla neuvoilla harhaan.....


      • ex-kuski
        on paineistettu kirjoitti:

        ihan muista syistä kuin ilmanvaihdontakia.... Paineistetuissakin säiliöissä on järjestelmä, joka estää paineen liiallisen nousun ja alipaineen syntymisen. Siis ilma vaihtuu ;-)

        Toiseksi, automaattivaihteistoöljyjä suositellaan tiettyihin hydr. järjestelmiin lähinnä siksi, että niiden saatavuus on helpompi monissa maissa kuin erikoishydrauliikkaöljyjen. Koetappa ostaa esim Mobilaaeroa, tai aeroshelliä... Ei löydy ihan heti, mutta saa kyllä kunhan on sinnikäs. Mutta kuka viitsii ostaa pientä tarvettavarten erikoisöljyä suuret määrät, se kun ei varastoitaessa parane.

        Kyllä, joskus on käytetty runsaastikin moottoriöljyjä hydrauliikassa. Syynä ollut juuri em saantiongelma. Sopiihan se joihinkin paikkoihin.....

        Pitkät käyttövälit taas puolestaan kannattaa unohtaa, ellei käytössä ole pitkänvaihtovälin erikoisöljyjä. Esim me ajamme traktoreilla LongLife tyypin öljyillä 400 tuntia. Suodin vaihdetaan kerran välillä. Toimii suomen olosuhteissa, mutta öljyanalyysien ja kokeilujemme mukaan 500 tunnin vaihtovälit voi unohtaa, ellei kone liiku 24h/vrk jokaisena päivänä. Silloin voi tuo 500 tuntia olla ok.

        Myös hydrauliikkaan on pitkänvaihtovälin öljyjyä, sekä suodin, ja vadenerotusyksiköitä saatavana. Näillä vaihtoväli kasvaa mukavasti.

        Niinpä,paineistuksella parannetaan pumpun öljynsaantia,eli estetään kavitointia.Ja säiliöissä on vain pieni ylipaine,ei alipainetta joka juurikin aiheuttaa kavitointia.


      • Mehujussi
        ja on kirjoitti:

        käyntilämpöinen niin silloin sen lämpötila on 60-90 astetta.

        Tuossa lämpötilassa hydrauliikkaöljyn sekaan päätynyt neste ei haihdu vielä mihnään. Sen haihduttamiseksi tarvitaan laitteisto, joka ottaa virtauksesta pienen osan, ja kuumentaa sen 140 asteiseksi, jolloin kosteus voidaan poistaa. Tässä yhteydessä on myös laitteistoissa erilaisia hienosuodattimia tai keskipakopuhdistimia.

        Tässä taas näkee minkälaisia "asiantuntijoita" täällä palstalla aina on. Ollaan tietävinään kaikesta kaikki eikä kuitenkaan ymmärretä yhtään mitään. Kannattaiskohan olla ennemmin hiljaa, eikä johtaa kysyviä huonoilla neuvoilla harhaan.....

        Silloin kun öljyn lämpötila ylittää 60 astetta, niin siitä silloin haihtuu mahdollinen vuorojen välisen ja viikonloppuseisokin aikana kondensoitunut vesi työvuoron aikana. Siis hyvin pieni määrä. Juuri minimaalisen haihtumisen johdosta pitempiaikaisen seisokin aikana pitäisi jotenkin estää kondensioveden muodostuminen ja tämän voi tehdä sulkemalla säiliön ilmatiiviiksi seisokin ajaksi.

        Miten sinun mielestäsi kondensioveden muodostumisen voi estää pitkäaikaisen seisokin aikana, kun minun antamani neuvo on mielestäsi huono.


      • estää
        Mehujussi kirjoitti:

        Silloin kun öljyn lämpötila ylittää 60 astetta, niin siitä silloin haihtuu mahdollinen vuorojen välisen ja viikonloppuseisokin aikana kondensoitunut vesi työvuoron aikana. Siis hyvin pieni määrä. Juuri minimaalisen haihtumisen johdosta pitempiaikaisen seisokin aikana pitäisi jotenkin estää kondensioveden muodostuminen ja tämän voi tehdä sulkemalla säiliön ilmatiiviiksi seisokin ajaksi.

        Miten sinun mielestäsi kondensioveden muodostumisen voi estää pitkäaikaisen seisokin aikana, kun minun antamani neuvo on mielestäsi huono.

        Kun lämpötila laskee alle kastepisteen ilman kosteus tiivistyy vedeksi. Oli sulla tulppa huohottimen tilalla tai ei.

        Siksi pitää käyttää oikeanlaista ölyä ja vaihtaa se säännöllisesti.

        Ei näin tyhmät miehet mitä met ollahan voira ruveta fysiikan lakeja muuttamaan. Siihen tarvitaan paaaaljon viisaampia miehiä.


      • Mehujussi
        estää kirjoitti:

        Kun lämpötila laskee alle kastepisteen ilman kosteus tiivistyy vedeksi. Oli sulla tulppa huohottimen tilalla tai ei.

        Siksi pitää käyttää oikeanlaista ölyä ja vaihtaa se säännöllisesti.

        Ei näin tyhmät miehet mitä met ollahan voira ruveta fysiikan lakeja muuttamaan. Siihen tarvitaan paaaaljon viisaampia miehiä.

        Suljetussä säiliössäkö muodostuu kondensiovettä rajattomasti?

        Mistähän sitä kondensoituvaa kosteutta sinne pääsee, jos säiliö on suljettu ilmatiiviiksi?


      • säiliössä
        Mehujussi kirjoitti:

        Suljetussä säiliössäkö muodostuu kondensiovettä rajattomasti?

        Mistähän sitä kondensoituvaa kosteutta sinne pääsee, jos säiliö on suljettu ilmatiiviiksi?

        on ilmaa! Oli sulla tulppa huohottimen tilalla tai ei! Onko toi nyt vaikeaa ymmärtää? Se osa säiliötilavuudesta, jossa ei ole ölyä on ilmaa.

        Sun pitää imeä säiliöön tyhjö, tai sitten täyttää säiliö piripintaan öljyllä, ja laskea sitä sitten pois kun aloitat työt.

        Siksi polttoainetankkikin täytetään vuoron päättyessä, ei alkaessa.

        Sitä vettä ei tarvita ölyn seassa rajattomasti. Jo pienen pieni vesilisäys öljyssä muuttaa sen ominaisuuksia erittäin paljon. Ja se on haitallista hyrdauliikalle, voimansiirrolle ja etenkin moottorille.


      • Mehujussi
        säiliössä kirjoitti:

        on ilmaa! Oli sulla tulppa huohottimen tilalla tai ei! Onko toi nyt vaikeaa ymmärtää? Se osa säiliötilavuudesta, jossa ei ole ölyä on ilmaa.

        Sun pitää imeä säiliöön tyhjö, tai sitten täyttää säiliö piripintaan öljyllä, ja laskea sitä sitten pois kun aloitat työt.

        Siksi polttoainetankkikin täytetään vuoron päättyessä, ei alkaessa.

        Sitä vettä ei tarvita ölyn seassa rajattomasti. Jo pienen pieni vesilisäys öljyssä muuttaa sen ominaisuuksia erittäin paljon. Ja se on haitallista hyrdauliikalle, voimansiirrolle ja etenkin moottorille.

        Kaikkiin vapaasti hengittäviin hydraulisäiliöihin muodostuu yö ja viikonloppuseisokin aikana hiukan kondensiovettä. Tämä vesimäärä on niin pieni että se ei konetta vaurioita ja se haihtuu työvuoron aikana pois.

        Kun öljysäiliö tulpataan ilmatiiviiksi käytön jälkeen, niin pitkässäkään seisokissa sinne ei muodostu kondensiovettä yhtään enempää kuin käytönaikaisessa yö-seisokissa.

        En ole kuullut ainoastakaan tapauksesta missä yö tai viikonloppuseisokin aikana muodostunut kondensiovesi olisi vaurioittanut konetta.

        Pitkän seisokin aikana kondensioveden määrä vapaasti hengittävässä säiliössä voi nousta niin suureksi että vauriomahdollisuus on todellinen.

        Muutaman kerran pitkään seisseen koneen hydrauliikkaöljy on muuttunut käynnistettäessä vakoiseksi öljyn joukkoon joutuneen kondensioveden takia. Tämän olisi voinut estää, jos säiliö olisi tulpattu ilmatiiviiksi.


      • Vhettäh
        säiliössä kirjoitti:

        on ilmaa! Oli sulla tulppa huohottimen tilalla tai ei! Onko toi nyt vaikeaa ymmärtää? Se osa säiliötilavuudesta, jossa ei ole ölyä on ilmaa.

        Sun pitää imeä säiliöön tyhjö, tai sitten täyttää säiliö piripintaan öljyllä, ja laskea sitä sitten pois kun aloitat työt.

        Siksi polttoainetankkikin täytetään vuoron päättyessä, ei alkaessa.

        Sitä vettä ei tarvita ölyn seassa rajattomasti. Jo pienen pieni vesilisäys öljyssä muuttaa sen ominaisuuksia erittäin paljon. Ja se on haitallista hyrdauliikalle, voimansiirrolle ja etenkin moottorille.

        Koska siellä
        säiliössä 23.7.2007 klo 10.36

        "on ilmaa! Oli sulla tulppa huohottimen tilalla tai ei! Onko toi nyt vaikeaa ymmärtää? Se osa säiliötilavuudesta, jossa ei ole ölyä on ilmaa."

        No paljohko siin ilmash on vhettäh?


      • Kateissa sinulta
        ja on kirjoitti:

        käyntilämpöinen niin silloin sen lämpötila on 60-90 astetta.

        Tuossa lämpötilassa hydrauliikkaöljyn sekaan päätynyt neste ei haihdu vielä mihnään. Sen haihduttamiseksi tarvitaan laitteisto, joka ottaa virtauksesta pienen osan, ja kuumentaa sen 140 asteiseksi, jolloin kosteus voidaan poistaa. Tässä yhteydessä on myös laitteistoissa erilaisia hienosuodattimia tai keskipakopuhdistimia.

        Tässä taas näkee minkälaisia "asiantuntijoita" täällä palstalla aina on. Ollaan tietävinään kaikesta kaikki eikä kuitenkaan ymmärretä yhtään mitään. Kannattaiskohan olla ennemmin hiljaa, eikä johtaa kysyviä huonoilla neuvoilla harhaan.....

        Missähän sinun ammattitaito on. Kun näyt olevan varsin hakoteillä.


      • Mehujussi
        Mehujussi kirjoitti:

        Silloin kun kone seisoo, niin paineistettu järjestelmä estää säiliön hengittämisen ja näin estyy myös kondensioveden muodostuminen säiliöön seisokin aikana.

        Käynnin aikana kosteuden poistuminen hydrauliikasta perustuu käyttölämpötilan aiheuttamaan tehokkaaseen haihtumiseen ja järjestelmän hengittämiseen tavalla tai toisella.

        Eli silloin kun kone käy ja on käyttölämpöinen, niin hengitys poistaa vettä öljystä. Seisokin aikan lämpötilanvaihtelu aiheuttaa hengittämistä, jonka seurauksena muodostuu kondensiovettä säiliöön. Eli säiliön sulkeminen ilmatiiviiksi seisokin ajaksi estää kondensioveden muodostumisen säiliöön seisokin aikana. Esimerkiksi viikonloppuseisokin aikana ei kondensiovettä ehdi merkittävästi muodostua vapaasti hegittäväänkään säiliöön.

        Eli kun kone käy se "hengittää" ja vesi poistuu, kun kone ei käy se "hengittää" ja vettä kertyy säiliöön.
        Ettet nyt vaan ampunut itseäsi jalkaan?


      • Anonyymi
        Mehujussi kirjoitti:

        Eli kun kone käy se "hengittää" ja vesi poistuu, kun kone ei käy se "hengittää" ja vettä kertyy säiliöön.
        Ettet nyt vaan ampunut itseäsi jalkaan?

        Harvaa kommentointia, mutta kumminkin. Ei ampunut, vaan asia on juuri noin, kuten kirjoittaa, sillä ilman läpötilaerot aiheuttaa hengitystä. Oletko koskaan avannut kovalla helteellä tyhjää tynnyriä, joka pakkasella on suljettu, hyvä on että ei korkki kädestä lähden, niin paljonj ilma laajenee, eli ilma pakkasella kutistuu ja vetää säiliöön kosteaa ilmaa ja jäätyy säiliön seinämiin, tulee suoja ja härmä sulaa, vesi lirahtaa öljyyn , painuu pohjaan ja kun tämä toistuu monesti, niin säiliöön muodostuu vettä.

        Mutta mutta, suljetussa säiliössä tapahtuu näin, ilmassa ollut korteus jäätyy säiliön seinämään, kun tulee suoja, niin härmä sulaa ja vesi lirahtaa taas öljyn alle ja pysyy siellä. Tuleepa taas pakkanen, mutta ilmassa ei enää ole vettä, siksi ei muodostu härmää säiliön seinämiin ja tämä on tosi.

        Vai väitätkö, että vesi lisääntyy suljetussa tilassa, no miten siinä sitten kävisi, no säiliö räjähtää lisääntyvän veten paineesta . Jos tästäkään ei vielä tajunnut ei voi mitään.


    • RONTTI

      Kyseinen öljy ei varmaan riko eikä haittaa mitään.Mulla itellä vanha Vammas kersantti jos on siipipumppu VICKERS. Kyseiselle pumpulle nimenomaan suositellaan/vaaditaan Esim.Mobil delvac hydraulic 10W.Agri super 10-30W käy yhtälailla eikä haittaa vaikka nämä sekoaa keskenään. Moottoriöljyllä hyvä voitelu ja lämmön sietokyky.Käy katsomassa joitain öljyalan sivuja sieltä löytyy kaikista öljyistä tuoteselosteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe