Volvo 240:ssä on alla nyt "kesärenkaina" Michelin Maxi-Ice -kitkarenkaat jotka on DOT-merkinnän mukaan valmistettu vuonna 1997. Auto on tullut meille taloon keväällä 2005 ja sillä on kakkosautona ajeltu melko vähän, n. 20 000 km koko aikana. Autossa oli alla alkuunsa kesärenkaina em. puolipitoiset kitkakumit (lienevät olleet ympärivuotisessa käytössä) ja tähän asti niillä on pärjäilty kesäkelissä mainiosti, toki tiedostaen rengastyypin mahdolliset vajavuudet nimenomaan ääritilanteissa ja sadekelillä.
Itse asiassa kun näistä asioista aina silloin tällöin keskustellaan niin yllättävän hyväthän nuo Maxi-Icet ovat kesärenkaina olleet mutta toki selvästi huomaa eron oikeisiin kesärenkaisiin ajotuntumassa ja -mukavuudessa. Mielenkiintoisena ilmiönä olen pannut merkille renkaista lähtevän korkeataajuuksista "ulinaa" ajettaessa sadekelillä erittäin tasaisella uudella asfaltilla. Myös renkaiden kuluminen on varsinkin helteillä lähes silmin havaittavissa.
Nyt olisi tarkoitus tehdä sen verran hasardinomainen temppu että ostan autoon 2 uutta rengasta (Hankook) ja jätän vielä 2 vanhaa kitkarengasta (3-4 mm) ainakin täksi kesäksi alle pyörimään. Mitä veikkailette että huomaako käytännön ajossa isoakaan eroa vanhaan ja ennenkaikkea mitenkähän sitten ääritilanteissa tapahtuukaan? Entä kumpaan päähän autoa suosittelette uudet renkaat sijoittamaan, itse olen alustavasti suunnitellut takapäätä.
PS. En kaipaa v****ilua vaan ainoastaan rakentavia kommentteja. Ymmärrän kyllä varsin hyvin mitä olen tekemässä!
Sekarengastuksesta
7
841
Vastaukset
- Tilaamaan
Esim. rengas-Onlinesta sillä hinnalla millä täältä saa kaksi Hankookia, koko sarjan joko Hankookeja tai muita halpiksia.
Auton ajettavuus säilyy paljon loogisempana ja turvallisempana kun on samalaiset renkaat joka nurkassa.
Jos on IHAN pakko sekoitella renkaita, niin laita ne kitkat eteen. Rauhattomampi etupää on helpompi hallita ratilla kuin yhtäkkisesti rauhaton ja yllättävä takapää.
Mielestäni kyllä kymmenen vuotta vanhoihin renkaisiin pitäisi voida puuttua jo katsastuksessa.- Aloittaja
"Mielestäni kyllä kymmenen vuotta vanhoihin renkaisiin pitäisi voida puuttua jo katsastuksessa."
Omaan jo jonkin verran kyllä näkemystä ja kokemusta renkaiden kanssa hääräämisestä, joten uskallan sanoa että vielä ei olla riskirajalla lainkaan... Kyseisissä renkaissa ei ole mitään ulkoisia viitteitä vanhenemisesta kuten selviä halkeamia, myöskin rungot ovat mielestäni kondiksessa päätellen ajokäytöksestä, tasapainotuksen säilymisestä ja kulumismuodosta.
Olen myös eräässä aiemmassa autossani törmännyt edellisen omistajan jäljiltä pinnoitettuihin renkaisiin joista on syytä muistaa niiden rungon olevan jo ikäkulua tekoa (pahimmillaan ajettu 10 vuotta ennen uudelleenpinnoitusta). Näiden renkaiden pito ja muut ominaisuudet ovat todella kaukana edes halpisrenkaiden tasosta ja mikäli jotain tarttis tehdä niin minusta tämän touhun voisi hyvällä syyllä kieltää aivan kokonaan!
Sinänsä olen samaa mieltä kanssasi että muihinkin renkaiden "ominaisuuksiin" (en tunne määräyksiä) pitäisi voida katsastuksessa puuttua kuin urasyvyyteen, tarkoitan siis nimenomaan selvästi pykinyttä/halkeillutta pintakumia joka on selvä vanhenemisen merkki.
En sen sijaan kannata että rengasasioiden tarkkailua katsastuksessa nykyiseltään aktiivisesti lisättäisiin koska katsastushinnat nousevat taas, korkeat ne ovat jo muutenkin. Loppupelissä renkaiden tarkkailu katsastuksessa ei ratkaise mitään, kautta historian on lainailtu renkaita katsastukseen kavereilta tai vaihtoehtoisesti ne katsastuksessa juuri ja juuri läpi menneet renkaat ei enää vuotta kestä kuitenkaan...
- sekarengastaa
Et maininnut onko 2 rengasta kulunut uriltaan ihan loppuun? Ellei, ei kannata alkaa sekarengastamaan.
Jos kulumisero on merkittävä, mikä ettei voisi vaihtaa kaksi rengasta. Etenkin jos auto on vaan kauppakassi.- sitroen.
vuosia olen ajanut kesäisin vanhat talvirenkaat kesällä loppuun. Joskus 2 vanhaa talvirengasta alla, joskus kaikki 4. Mitään yhteensopivuus- tai muita ongelmia en ole havainnut melutasoa lukuunottamatta, joten sinuna käyttäisin vanhat loppuun eli ajaisin siihen 1,6 milliin kesällä. Toki rengaskauppiaat ja räkänokkateinit tyrmäävät ajatuksen, mutta näillä nopeusrajoituksilla ja autonkäyttökuluilla se on ainut järkevä tapa.
- Aloittaja
Kyllä, nimenomaan vaihtoaikeissa on kaksi loppuunkulunutta rengasta, ilmeisesti ovat oleilleet taka-akselilla lähes uudesta asti koska tosiaan toisissa renkaissa on "vielä" 4 mm jäljellä. Kysymys on tosiaan kauppakassista eikä tuon ikäisestä autosta tiedä enää onko se ensi kesänä edes liikenteessä, siksi ajattelin "säästää" toisten 2 renkaan uusimisen ensi kevääseen/kesään.
- sekarengastaa
Aloittaja kirjoitti:
Kyllä, nimenomaan vaihtoaikeissa on kaksi loppuunkulunutta rengasta, ilmeisesti ovat oleilleet taka-akselilla lähes uudesta asti koska tosiaan toisissa renkaissa on "vielä" 4 mm jäljellä. Kysymys on tosiaan kauppakassista eikä tuon ikäisestä autosta tiedä enää onko se ensi kesänä edes liikenteessä, siksi ajattelin "säästää" toisten 2 renkaan uusimisen ensi kevääseen/kesään.
Kannattaisi varmaankin ostaa 2 käytettyä rengasta. Moni luopuu renkaista kun niissä on enää 4mm. Ne käy hyvin kauppakassiin, jolla ei tarvitse ajaa huonolla kelillä sata lasissa.
mutta muista että se pää, mihin laitetaan uudet renkaat, omaa huomattavasti paremman pidon suuremmissa nopeuksissa.
Eli Toi 240 volle kun on aliohjaava, (ellei ihan yrittämällä yritä saada sitä perää irti) niin laittasmalla uudet taakse käytös voimistuu, ja laittamalla eteen se neutralisoituu.
Itse laittaisin uudet eteen ja ens vuonna uudet taakse. Silloin kuluisi vielä tänä kesänä niistä vanhemmista osa pinnoista pois, tuskin kaikki mutta kuitenkin.v toisaalta jos autolla ajetaan hyvin vähän ja renkaat kestää selkeästi useita vuosia, niin uudet taakse. Takavetosessa ne kumminkin kuluu enemmän siellä, ja ei tartte uusia ostaa ihan niin pian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174666
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1942545Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731667Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291575- 211299
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon221255Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641217- 1341025
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42952- 171924