meneekö tää TOSIAAN näin???

epäilen kovasti

eli siis olen nyt ollut 2v töissä samassa paikassa.Paikka on melkoisen pieni kuppila, lounasaikoineen ja karaokeiltoineen. Ongelmana on kuitenkin tietyt palkkaan liittyvät seikat.
Ensinnäkin. Olen töissä 170-200h/kk. olen OSA-AIKAINEN? siinä ensimmäinen outo kohta. En saa MINKÄÄNLAISTA ylityökorvausta,vaikka mielestäni tunnit kyllä ylittää normaalin. Minulla on JOKA viikko kaksi yli 12h päivää.Olen töissä ma-pe (joista tulee yhteensä 40,5h) ja sitten vielä on suunnilleen "pakko" ottaa viikonloppusin ainakin yksi vuoro,koska muuten ei työntekijät riitä! Eli jatkuvasti joudun tekemään ylitöitä. Jatkunut jo 2vuotta. Iltalisän sentään saan ja sunnuntaista tuplapalkan.
Olen myös allekirjoittanut suostumukseni olla vastaavana, mutta eikäö siitäkin pitäisi jotain lisiä saada?? Minun palkkani on aina 9e/h iltalisät yms, vuorosta riippumatta.
En tiedä mitä teen,muita työkavereita ei nämä asiat tunnu haittaavan, (tosin kaikki ovat jo melko vanhoja ja eivätkä tee töitä saadakseen rahaa,sitä kaikilla jo on...) minä hankin sentää tällä työllä leipäni. V*tuttaa kun 200h raatamisesta käteen jää vaan joku 1400e/kk kun verot vähennetään.
Mietin pitäisikö liittoon ottaa yhteyttä,mutta olen niin nuori että päätin ensin kysyä täältä,että olenko oikeassa alkuunkaan,vai onko tämä ihan normaalia??Mitenkä siellä liitossa sitten toimitaan, paljastaako ne mut, en nimittäin haluaisi mitään sotkua.. Olen myös miettinyt,että ehkä työnantajalla ei ole rahaa maksaa meille sitä palkkaa mitä pitäisi. Voiko palkkoja periä myöhemmin takautuvasti(monenko vuoden ajalta?)
Vastatkaa joku ihana ihminen jos joku osaa valoittaa tätä pientä tyttöä.....

16

12372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      En tunne ravintola-alan työehtosopimusta, mutta yleisellä tasolla pari kommenttia. Alan tuntevat lisännevät.

      Suomessa on lain mukaan enintään 40-tuntinen työviikko. Tämän ylittävä osuus on ylityötä, jota saa tehdä vain enintään 250 tuntia kalenterivuodessa ja 138 tuntia 4kk aikana. Ylityöstä on maksettava ylityökorvaus.

      Ylityö on aina vapaaehtoista ja lähtee työnantajasta. Jokainen ylityö pitää erikseen työntekijältä kysyä ja siitä saa vapaasti kieltäytyä. Käytännössä kannattaa harkita tilanteen mukaan, mutta "jatkuvaa ylityötä" ei ole olemassa.

      Jos kysyt asiaasi liitosta, he kertovat mitä tilanteessasi tulee maksaa ja milloin. Liiton työntekijät ovat vaitiolovelvollisia, joten he eivät kerro sinusta työnantajallesi ellet sitä halua. Eivät he edes ota yhteyttä työnantajaan ellei heidän apuaa asian ratkaisuun oikeasti tarvita. Tästäkin he kertovat sinulle etukäteen.

      Palkkoja voi vaatia takautuvasti 5 vuotta. Työnantajalla on velvollisuus pitää työaikakirjanpitoa, joten sieltä selviää todelliset työajat tarvittaessa. Mikäli työnantaja ei tätä tee (valitettavan yleistä), hän ei pysty kiistämään itse pitämääsi työaikakirjanpitoa.

    • kuulostaa

      kyllä oudolta..tunteja on kyllä liikaa osa-aika työksi. Kertomasi mukaan teet kyllä ihan kokoaika työtä.Kannattaa ottaa yhteys liittoosi. Pidä kirjaa tekemistäsi tunneista.

    • Larry The Chef

      A. Varavastaavan lisät maksettava aina Ko. virassa olevalle, poikeuksetta.
      B.Ylityökorvauksien kanssa voidaan metkuilla monilla tavoilla, Esim. Sinulle voidaan täräyttää kaikki maksamatta jääneet ylityöt vapaana, eli ainakin pari kuukautta tulee vapaata.
      C. Minä varmistaisin selustani jos ryhtyisin peräämään oikeuksiani, laki kyllä takaa kaikille palkkasaatavat, mutta Esimiehesi voi tehdä elämäsi helvetiksi ihan vaan piruuttaan.

    • mitkään 40 / viikko

      http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/hotelli-ja_ravintola-ala/

      Lukekaa ensin tämä ja sitten vasta neuvokaa. Ravintola-alalla on ihan omat sopimuksensa!!!
      Työvuorolista tehdään KOLMEKSI VIIKOKSI!!!

      Tuntimäärän perusteella sun kuuluis ehdottomasti olla "kokoaikainen" työntekijä ja varavastaavan lisät myös. Onkos sulla muuten alkoholipassi, jos kerran vastaat vuoroista?

      • epäilen kovasti

        Alkoholipassi löytyy ja teen siis joskus vuoroja yksin, joten vastaavanahan minä olen silloin kaiken järjen mukaan??


    • lexander
    • Bmikko

      rafla-alan ylityö systeemi on aika hanurista..ekat 9 tuntia mitkä menee yli 111h/3vk lasketaan ns plussana, mitkä pitäis vähentää seuraavista listoista. sitten kaikki mitkä menee yli sen 120h( 111 9) aina 130h/3v maksetaan 50% korotuksella ja kaikki mikä sit menee yli sen 130h/3vk maksetaan 100% korotuksella. tai jotain sinnepäin.

      • ...

        mut kertakaan en ole saanut ylityö korvausta!! siit saa vaan normi palkan ja sitten loput vapaana... sen takia en enää ota enää yhtään ylimääräisiä vuoroja vaan teen vp päivät eri yrityksiin keikkana.( samat rahat ku niistä tulee joka tapauksessa).. pammiin ei o luottamista ne kusee homman ku homman... jos yli pääätänsä suostuu hoitaa asioita


      • matalapalkkainen
        ... kirjoitti:

        mut kertakaan en ole saanut ylityö korvausta!! siit saa vaan normi palkan ja sitten loput vapaana... sen takia en enää ota enää yhtään ylimääräisiä vuoroja vaan teen vp päivät eri yrityksiin keikkana.( samat rahat ku niistä tulee joka tapauksessa).. pammiin ei o luottamista ne kusee homman ku homman... jos yli pääätänsä suostuu hoitaa asioita

        Ja höpö höpö minä sanon.
        Sanot ettei pamiin ole luottamista ja jos ylipäätänsä suostuu ottamaan asian = sinä olet asioinut näköjään pamissa, kuulehan kyllä ne siellä pamissa ihan tessiä noudattaen ajaa asioita, jos sinun juttusi ei ole mennyt niinkuin sinä haluat ja olet saanut vastauksena jotain,mikä ei sinua miellyttänyt, niin mahtaiskos olla itse asiassa se ongelma sinussa?

        Kyllähän selkeät rikkomukset on helposti hoidettavissa,sitä voi itsekkin opiskella tessiä,josta käy ilmi, mitä sinä saat tehdä ja mikä kuuluu työnantajien velvoitteisiin.

        On käsittämätöntä, että vieläkin vuonna 2007 työntekijät eivät tiedä oikeuksistaan, eivätkä kaikki alan ihmiset liity liittoon, asioiden ajaminen on paljon helpompaa kun ei itse tarvitse maksaa asianajajia yms.

        Ja niinkauan kun työnantajia on, niin kauan riita-asioita on vireillä, kun he eivät osaa olla rehtejä työntekijöille.


      • Ihmettelijä344
        matalapalkkainen kirjoitti:

        Ja höpö höpö minä sanon.
        Sanot ettei pamiin ole luottamista ja jos ylipäätänsä suostuu ottamaan asian = sinä olet asioinut näköjään pamissa, kuulehan kyllä ne siellä pamissa ihan tessiä noudattaen ajaa asioita, jos sinun juttusi ei ole mennyt niinkuin sinä haluat ja olet saanut vastauksena jotain,mikä ei sinua miellyttänyt, niin mahtaiskos olla itse asiassa se ongelma sinussa?

        Kyllähän selkeät rikkomukset on helposti hoidettavissa,sitä voi itsekkin opiskella tessiä,josta käy ilmi, mitä sinä saat tehdä ja mikä kuuluu työnantajien velvoitteisiin.

        On käsittämätöntä, että vieläkin vuonna 2007 työntekijät eivät tiedä oikeuksistaan, eivätkä kaikki alan ihmiset liity liittoon, asioiden ajaminen on paljon helpompaa kun ei itse tarvitse maksaa asianajajia yms.

        Ja niinkauan kun työnantajia on, niin kauan riita-asioita on vireillä, kun he eivät osaa olla rehtejä työntekijöille.

        Siis,

        jos työpaikassa ei ole sovittu, pidemmästä tasoitusjärjestelmästä niin tunnit tasoitetaan AINA kolmenviikon jaksossa siten, että 0-120 tuntia maksetaan tunti tunnista, sen jälkeen palkka nousee ensin 50% (olikohan ensimmäiset 9 tuntia) ja sitten kaikki loput 100%.

        Jos työpaikalla on sovittu pidemmästä tasoittamisjaksosta esimerkiksi 6xkolmiviikkoista eli 18 viikkoa, niin näitä tunteja voidaan sitten tasailla. ESIM. ekalla kolmiviikkoislla tulee 130 tuntia, niin seuraavalla annetaan sitten vapaaksi 19 tuntia eli tehdään vain 92 tuntia. Kuitenkin niiden 18 viikon jälkeen pitää mahdolliset sisällä olevat tunnit maksaa noitten ed. mainittujen juttujen mukaan. Jos tunnit on miinuksella työntekijä voittaa, ja tunteja ei voi työntekijä periä takaisin. HUOM. TASOITUSJÄRJESTELMÄ VOI OLLA KÄYTÖSSÄ VAIN KUUKAUSIPALKKAISELLA TYÖNTEKIJÄLLÄ EI TUNTITYÖNTEKIJÄLLÄ, HEILLE MAKSETAAN YLITYÖT AINA KOLMIVIIKKOISJAKSON JÄLKEEN.


      • epäilen kovasti
        Ihmettelijä344 kirjoitti:

        Siis,

        jos työpaikassa ei ole sovittu, pidemmästä tasoitusjärjestelmästä niin tunnit tasoitetaan AINA kolmenviikon jaksossa siten, että 0-120 tuntia maksetaan tunti tunnista, sen jälkeen palkka nousee ensin 50% (olikohan ensimmäiset 9 tuntia) ja sitten kaikki loput 100%.

        Jos työpaikalla on sovittu pidemmästä tasoittamisjaksosta esimerkiksi 6xkolmiviikkoista eli 18 viikkoa, niin näitä tunteja voidaan sitten tasailla. ESIM. ekalla kolmiviikkoislla tulee 130 tuntia, niin seuraavalla annetaan sitten vapaaksi 19 tuntia eli tehdään vain 92 tuntia. Kuitenkin niiden 18 viikon jälkeen pitää mahdolliset sisällä olevat tunnit maksaa noitten ed. mainittujen juttujen mukaan. Jos tunnit on miinuksella työntekijä voittaa, ja tunteja ei voi työntekijä periä takaisin. HUOM. TASOITUSJÄRJESTELMÄ VOI OLLA KÄYTÖSSÄ VAIN KUUKAUSIPALKKAISELLA TYÖNTEKIJÄLLÄ EI TUNTITYÖNTEKIJÄLLÄ, HEILLE MAKSETAAN YLITYÖT AINA KOLMIVIIKKOISJAKSON JÄLKEEN.

        kysyinpä asiaa liitosta. tosiaankin, ylityökorvausta pitää maksaa AINA kun työtunnit ylittää 120h/3vkoa juuri ylläolevalla tavalla.
        vastaavan lisä on maksettava aina. sitäkään en siis ole saanu. olen paiskinut töitä melkein joka päivä, vain yksi vapaapäivä viikossa. se on väärin. mietin että mitähän tässä pitäisi tehdä. uusi työnantaja on ollut nyt 5kk, paljonkohan sillä on maksettavana mulle? ¨mitä liitto tekee, käsitelläänkö asia oikeudessa? sen jälkeen tuskin mulla on enää työpaikkaa siellä..paljonkohan korvaus summa on?? onko kellään kokemuksia asiasta kun lähdetään sotimaan työnantajaa vastaan.


      • tarkastaja007
        epäilen kovasti kirjoitti:

        kysyinpä asiaa liitosta. tosiaankin, ylityökorvausta pitää maksaa AINA kun työtunnit ylittää 120h/3vkoa juuri ylläolevalla tavalla.
        vastaavan lisä on maksettava aina. sitäkään en siis ole saanu. olen paiskinut töitä melkein joka päivä, vain yksi vapaapäivä viikossa. se on väärin. mietin että mitähän tässä pitäisi tehdä. uusi työnantaja on ollut nyt 5kk, paljonkohan sillä on maksettavana mulle? ¨mitä liitto tekee, käsitelläänkö asia oikeudessa? sen jälkeen tuskin mulla on enää työpaikkaa siellä..paljonkohan korvaus summa on?? onko kellään kokemuksia asiasta kun lähdetään sotimaan työnantajaa vastaan.

        OTA VÄLITTÖMÄSTI YHTEYS LÄHIMPÄÄN TYÖSUOJELUPIIRIIN JA TEE ILMOITUS!! saatte kaikki saatavanne takaisin ja vain näin HARMAA talous kitketään rafla alalta pois!


      • aaaaaaaaaaaaaaa
        Ihmettelijä344 kirjoitti:

        Siis,

        jos työpaikassa ei ole sovittu, pidemmästä tasoitusjärjestelmästä niin tunnit tasoitetaan AINA kolmenviikon jaksossa siten, että 0-120 tuntia maksetaan tunti tunnista, sen jälkeen palkka nousee ensin 50% (olikohan ensimmäiset 9 tuntia) ja sitten kaikki loput 100%.

        Jos työpaikalla on sovittu pidemmästä tasoittamisjaksosta esimerkiksi 6xkolmiviikkoista eli 18 viikkoa, niin näitä tunteja voidaan sitten tasailla. ESIM. ekalla kolmiviikkoislla tulee 130 tuntia, niin seuraavalla annetaan sitten vapaaksi 19 tuntia eli tehdään vain 92 tuntia. Kuitenkin niiden 18 viikon jälkeen pitää mahdolliset sisällä olevat tunnit maksaa noitten ed. mainittujen juttujen mukaan. Jos tunnit on miinuksella työntekijä voittaa, ja tunteja ei voi työntekijä periä takaisin. HUOM. TASOITUSJÄRJESTELMÄ VOI OLLA KÄYTÖSSÄ VAIN KUUKAUSIPALKKAISELLA TYÖNTEKIJÄLLÄ EI TUNTITYÖNTEKIJÄLLÄ, HEILLE MAKSETAAN YLITYÖT AINA KOLMIVIIKKOISJAKSON JÄLKEEN.

        tuntipalkkaisilla työntekijöillä ole nykyään koko vuoden kestävä tasoittumisjakso ? Näin mielestäni meillä ja kuukausipalkkaisilla on sitten se 18 viikkoa.


    • minäkinolenolemassa

      - Kuppila???
      - Sun työkokemus uudella yrittäjällä on 5 kk! Joten älä puhu täällä bullshitiä!
      - Pakko ei ole ollut tehdä ylitöitä, itse olet halunnut, koska olet velopissa asunnosta.
      - Vastaavan lisä ei sulle kuulu, koska olet lääninhallituksen mukaan epäpätevä (koulutus ei riitä ja työkokemus on alle vuosi tarjoilijan työstä)
      - Nuori ja kokematon, sitä sinä olet! Aikuistuhan.

      terv. "sivusta seurannut minäkin, sanniseni"

      • Alalla minäkin

        Edelliselle.. Lue aloitusviesti. Henkilö on ollut samassa työpaikassa 2 vuotta töissä, uuden yrittäjän alaisena 5 kuukautta. Kiva provo taas. Aloittajalle tsemppiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2246
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2074
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      168
      1854
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      168
      1679
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      19
      1305
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1178
    Aihe