Aloittelijalle matkapyörä

JBE

Mikäs olisi aloittelijalle mukava matkapyörä. Ei välttämättä uusi.

Matka-ajoa Helsingistä Lappiin kerran pari kesässä ja siinä ne ajot olisivatkin

Kiitokset etukäteen!

jb

14

5617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxc-dresman

varmaan noilla ajomäärillä paras sulle olis
      POLKUPYÖRÄ

• Stadisti

Hirmunopeasti ajateltuna seuraavaa...

Hankala arvioida mikä fillari olisi sopiva, kun valinta riippuu aina tosi monesta tekijästä.

Ainakin nämä variaapelit tulevat heti mieleeni:
      - uusi vai vanha pyörä
      - ajajan pituus
      - onko matkalainen kyydissä
      - Missä ajat (offroad, hiekkatiet vai asfaltoitua menoa)
      - lompakon paksuus

Hyvä lähtökohta on kuljeskella liikkeissä jututtamassa myyjiä ja hommata kasa lehtiä, joissa on testejä tai tuoteluetteloita.

Jos nyt pitäisi muutama pyörä kuitenkin luetella, niin monikäyttöisistä:
      - Yamaha FJR-1300 (ei kuitenkaan pääasiallisesti hiekkatiellä ajavalle)
      - Suzuki V-Strom
      - Honda Varadero
      - Bemarin matkaendurot

Vauhdikkaat matkapyörät:
      - Suzuki Hayabusa
      - Honda Super Blackbird (itselläni tällainen tällä hetkellä, hauska peli)
      - Bemarin "kyykymmät" matkapyörät

Itse en ole sitä mieltä, että aloittelijan kannattaa ostaa "pieni" pyörä, jos harkintakyky on muuten kunnossa. Tämä on näkemys ei ole laajalti vallalla tällä alalla, mutta olen sitä mieltä, että iso pyörä (>1000ccm) kaatuu siinä, missä pienikin (~600ccm). Toisaalta kun opit ajamaan, niin säästyt vaihtamisen kustannuksilta ja vaivalta.

Oikeasti unohda tuo edellinen kappale, sillä jos olet joku hurjimus ja tapat tai satutat itsesi hirmupelillä, niin en halua edes ajatella että olisin suositellut isoa pyörää.

Toivottavasti löydät kivan fillarin ja hauskoja ajoja sinulle!

• JBE

No siinähän tuli aika perusteellinen vastaus.

Yksinäni ajelen, ja ikää on jo sen verran, että harkintakyky on lisääntynyt.

Pitää vielä jatkaa ajokoulua, jota kaverini vetää :)

Kallistun ehkä tuonne yli 600cm3:n pyöriin.

Vielä kerran kiitos vastauksesta

jb

• sanompahan vain

"Itse en ole sitä mieltä, että aloittelijan kannattaa ostaa "pieni" pyörä, jos harkintakyky on muuten kunnossa."

On se vain kuitenkin niin, että hätätilanteissa ohjausliikkeet tulee suoraan selkärangasta. Ja jos ei ole ajanut palja, voi sieltä tulla aika huonoja liikkeitä.

Ja isolla pyörällä niitä kummallisia tilanteita saattaa tulla hyvinkin helposti, vaikka on harkintakykyä. Toki, jos ei koskaan käytä yli 3000 kierrosta ja puolta kaasua enempää, niin mihinkäs edes se busa lähtisi. Mut kyl jokainen pyörän omistaja joskus vähän enemmä kääntää ja kokemattomampi voi kääntää vähän väärässä paikassa.

Ite oon just hankkinu uuden pyörän. Ensimmäinen todella tehokas. Sain taas senkin huomata, kun väåhän kostealla asfaltilla kiihdytin. Ei todellakaan ollut täyttä kaasua ja vain vähän kiihdytyksen kuluessa lisäsin, niin rupes 80:n vauhdista heittää takapyörä tyhjää oikein kunnolla ja pientä ohjelmaa tuli. Siinä taisi tulla joku huonosti näkyvä liukas paikkaus tms juuri samalla kun vähjän vielä lisäsin kaasua. Ja juuri aloitettu kaistanvaihto toi sitä mukavaa sivuttaisliikettä.

Ei tuossa nyt mitään kovin läheltä piti tilannetta voi sanoa tulleen, mutta väitän silti että kokemattomampi olisi saattanut tehdä siitä sellaisen. Ja koko tilanne lähti sellaisesta tilnateesta, jota ei todellakaan voi pistää harkintakyvyttömyyden piikkiin.

Kyllähän suurin osa ekana pyöränä ison ostavat selviää hengissä. Ostakaa, jos haluatte. Mulle aika sama (paitsi näkyy sekin vakuutusmaksuissa). Mutta se on tosiasia, että kyllä ison pyörän ekana ostaneet ovat tilastollisesti paljon suuremmassaa riskissä joutua onnettomuuteen. Eikä se vain ole vain lu0onteenomaisen harmitakyvyn puutetta, vaan kyllä iso pyörä helposti tekee vähän harkintakyvyttömäski sillai vähän vahingossa.

Stadisti ja muut voivat olla mitä mieltä ovat, minä olen siviiliammatiltani tiedemies ja olen tottunut luottamaan tilastoihin ja muihin faktoihin.

• sanompahan vain
        sanompahan vain kirjoitti:

"Itse en ole sitä mieltä, että aloittelijan kannattaa ostaa "pieni" pyörä, jos harkintakyky on muuten kunnossa."

On se vain kuitenkin niin, että hätätilanteissa ohjausliikkeet tulee suoraan selkärangasta. Ja jos ei ole ajanut palja, voi sieltä tulla aika huonoja liikkeitä.

Ja isolla pyörällä niitä kummallisia tilanteita saattaa tulla hyvinkin helposti, vaikka on harkintakykyä. Toki, jos ei koskaan käytä yli 3000 kierrosta ja puolta kaasua enempää, niin mihinkäs edes se busa lähtisi. Mut kyl jokainen pyörän omistaja joskus vähän enemmä kääntää ja kokemattomampi voi kääntää vähän väärässä paikassa.

Ite oon just hankkinu uuden pyörän. Ensimmäinen todella tehokas. Sain taas senkin huomata, kun väåhän kostealla asfaltilla kiihdytin. Ei todellakaan ollut täyttä kaasua ja vain vähän kiihdytyksen kuluessa lisäsin, niin rupes 80:n vauhdista heittää takapyörä tyhjää oikein kunnolla ja pientä ohjelmaa tuli. Siinä taisi tulla joku huonosti näkyvä liukas paikkaus tms juuri samalla kun vähjän vielä lisäsin kaasua. Ja juuri aloitettu kaistanvaihto toi sitä mukavaa sivuttaisliikettä.

Ei tuossa nyt mitään kovin läheltä piti tilannetta voi sanoa tulleen, mutta väitän silti että kokemattomampi olisi saattanut tehdä siitä sellaisen. Ja koko tilanne lähti sellaisesta tilnateesta, jota ei todellakaan voi pistää harkintakyvyttömyyden piikkiin.

Kyllähän suurin osa ekana pyöränä ison ostavat selviää hengissä. Ostakaa, jos haluatte. Mulle aika sama (paitsi näkyy sekin vakuutusmaksuissa). Mutta se on tosiasia, että kyllä ison pyörän ekana ostaneet ovat tilastollisesti paljon suuremmassaa riskissä joutua onnettomuuteen. Eikä se vain ole vain lu0onteenomaisen harmitakyvyn puutetta, vaan kyllä iso pyörä helposti tekee vähän harkintakyvyttömäski sillai vähän vahingossa.

Stadisti ja muut voivat olla mitä mieltä ovat, minä olen siviiliammatiltani tiedemies ja olen tottunut luottamaan tilastoihin ja muihin faktoihin.

Kyllä se on lisäksi fakta, että ajotaitoa ei samalla tavalla voi kehittää suoraan isolla ja painavalla pyörällä. Tämänkin faktan voit kysyä vaikkapa keneltä tahansa kisakuskilta. Siviiliuolella ero ei välttämättä ole kuin hyvin pieni, mutta sekin voi olla ratkaiseva.

Toisaan osatkaa mitä haluatte, mutta minun mielipide on, että ihminen, jolla ei ole nöyryyttä ostaa ensin sitä pienempää pyörää, on juuri liian harkintakyvytön ison hyppysiin. Sitä paitsi minä nautin oikein paljon piikistäni ja sen jälkeen vuosia "pienestä" peruspyörästäni. Jod nyt täytyisi mennä takaisin sillä ajamaan, se voisi kieltämättä tuntua aika ruipelolta. Mutta silloin se oli aivan riittävä minulle pitkän aikaa. Ei se moottoripyöräilyn ilo aina tarvitse sitä ylimääräistä 100 heppaa, niinkuin monilla täällä tuntuu olevan fiilis. Kuullostaa ninkuin peruspyörä olisi jokin rangaistus.

• Stadisti

En kiistä tuota väitettäsi kokonaan, mutta kun otetaan mukaan mainitsemani harkintakyky, niin silloin väitteesi on heikolla pohjalla.

Olisi kiinnostava nähdä nuo tilastot ja kuulla erityisesti se, miten olet laskelmissasi/väitteessäsi huomioinut sen, että useimmiten juuri "hurjimukset" hankkivat isoja pyöriä ensimmäisikseen ja keulivat ne sitten metsään. Tämä käsite "hurjimukset" on sisältää sellaiset ammattikoululaisviiksiset ponpperihengenheimolaiset ja olen tämän käsitteen itse juuri säveltänyt, eikä sen merkitys liene kenellekään epäselvä.

Akateemisilta ajoilta on jäänyt sen verran matemaattista ja tilastollista kiinnostusta, että mieluusti näkisin kovaa dataa tuon tilastollisen väitteesi tueksi. Toisaalta kirjoitustyylisi ja sanavalintasi eivät tue väitettäsi siviiliammatistasi.

• sanompahan vain
        Stadisti kirjoitti:

En kiistä tuota väitettäsi kokonaan, mutta kun otetaan mukaan mainitsemani harkintakyky, niin silloin väitteesi on heikolla pohjalla.

Olisi kiinnostava nähdä nuo tilastot ja kuulla erityisesti se, miten olet laskelmissasi/väitteessäsi huomioinut sen, että useimmiten juuri "hurjimukset" hankkivat isoja pyöriä ensimmäisikseen ja keulivat ne sitten metsään. Tämä käsite "hurjimukset" on sisältää sellaiset ammattikoululaisviiksiset ponpperihengenheimolaiset ja olen tämän käsitteen itse juuri säveltänyt, eikä sen merkitys liene kenellekään epäselvä.

Akateemisilta ajoilta on jäänyt sen verran matemaattista ja tilastollista kiinnostusta, että mieluusti näkisin kovaa dataa tuon tilastollisen väitteesi tueksi. Toisaalta kirjoitustyylisi ja sanavalintasi eivät tue väitettäsi siviiliammatistasi.

"useimmiten juuri "hurjimukset" hankkivat isoja pyöriä ensimmäisikseen ja keulivat ne sitten metsään."

Tämä on toki osin totta. Mutta tähän viittasin myös kommentillani siitä, että iso pyörä voi helposti viedä sen harkintakyvyn, sen sijaan että huono harkintakyky vie ison pyörän metsään.

Kuinka moni ison pyörän omistaja ei koskaan aja ylinopeutta? No tähän vastaus on selvästi nolla. Entäpä kuinka moni ison pyörän omistaja ei aja koskaan selvää ylinopeutta? Uskoisin, että suurin osa ainakin kokeilee joskus vähän. Varmasti löytyy poikkeuksiakin, mutta suurin osa ainakin joskus.

Tällöin ero tavallisen pulliaisen ja "hurjimuksen" välillä ei ehkä sittenkään ole ihan niin suuri. Sitäpaitsi kyllä minä väitän, että nämä suurimmant "hurjimusket" ja bomberit ovat nimenomaan niitä, jotka ovat ajelleet jo mopoiästä. Sitten on tullut kevari ja sitten ekaksi joku 600:n sportti jne. Ajotaitoa sitten löytyy, mutta vielä sitäkin helpommalla niistä vielä kokeillaan yli.

Ja edelleen, iso pyörä lähtee käsistä helpommin kuin pieni pyörä ihan vaan varomattomuutta, vaikka kuinka olisi harkintakykyä.

Tilastoista en valitettavasti osaa antaa mtiään nettilinkkejä, kun ne perustuvat enemmän asiaa enemmän tuntevien haastatteluissa annettuihin mainintoihin, tai suoriin lehtijuttuihin. Mutta, jos esim smoto:n johtohenkilö sanoo onnettomuuksia käsittelevässä haastattelussa, että "nykyään ostetaan liian isoja pyöriä aluksi" ja viittaa onnettomuustilastoihin, minä luotan siihen aika paljon.

Mutta, kuten sanottua. Tarkoitukseni ei ollut mitenkään ehdottomasti kieltää ison pyörän hankintaa. Kuten sanoin, suurimmalle osalle se toimii oikein hyvin. Mutta halusin korostaa, että ei se pelkkä harkintakyky (tai luuleminen, että sitä on) taroita, että iso olisi yhtä turvallinen ekaksi pyöräksi, koska näin se vain ei ole. Mielestäni tätä on aika vaikea kiistää. Ja jos on iso heti hankittava, niin se kertoo mielestäni juuri asenteista, jotka eivät välttämättä anna aihetta siihen isoon heti aluksi.

Mutta tämä iänikuinen jauhanta ei täsät kummemmaksi mene. Annan sinulle viimeisen sanan ja poistun pyörälläni vierailemaan äiskän patojen ääreen ja sitten painun harrastamaan vielä vähän vauhdikkaampaa lajia ;)

• Stadisti

"useimmiten juuri "hurjimukset" hankkivat isoja pyöriä ensimmäisikseen ja keulivat ne sitten metsään."

Tämä on toki osin totta. Mutta tähän viittasin myös kommentillani siitä, että iso pyörä voi helposti viedä sen harkintakyvyn, sen sijaan että huono harkintakyky vie ison pyörän metsään.

Kuinka moni ison pyörän omistaja ei koskaan aja ylinopeutta? No tähän vastaus on selvästi nolla. Entäpä kuinka moni ison pyörän omistaja ei aja koskaan selvää ylinopeutta? Uskoisin, että suurin osa ainakin kokeilee joskus vähän. Varmasti löytyy poikkeuksiakin, mutta suurin osa ainakin joskus.

Tällöin ero tavallisen pulliaisen ja "hurjimuksen" välillä ei ehkä sittenkään ole ihan niin suuri. Sitäpaitsi kyllä minä väitän, että nämä suurimmant "hurjimusket" ja bomberit ovat nimenomaan niitä, jotka ovat ajelleet jo mopoiästä. Sitten on tullut kevari ja sitten ekaksi joku 600:n sportti jne. Ajotaitoa sitten löytyy, mutta vielä sitäkin helpommalla niistä vielä kokeillaan yli.

Ja edelleen, iso pyörä lähtee käsistä helpommin kuin pieni pyörä ihan vaan varomattomuutta, vaikka kuinka olisi harkintakykyä.

Tilastoista en valitettavasti osaa antaa mtiään nettilinkkejä, kun ne perustuvat enemmän asiaa enemmän tuntevien haastatteluissa annettuihin mainintoihin, tai suoriin lehtijuttuihin. Mutta, jos esim smoto:n johtohenkilö sanoo onnettomuuksia käsittelevässä haastattelussa, että "nykyään ostetaan liian isoja pyöriä aluksi" ja viittaa onnettomuustilastoihin, minä luotan siihen aika paljon.

Mutta, kuten sanottua. Tarkoitukseni ei ollut mitenkään ehdottomasti kieltää ison pyörän hankintaa. Kuten sanoin, suurimmalle osalle se toimii oikein hyvin. Mutta halusin korostaa, että ei se pelkkä harkintakyky (tai luuleminen, että sitä on) taroita, että iso olisi yhtä turvallinen ekaksi pyöräksi, koska näin se vain ei ole. Mielestäni tätä on aika vaikea kiistää. Ja jos on iso heti hankittava, niin se kertoo mielestäni juuri asenteista, jotka eivät välttämättä anna aihetta siihen isoon heti aluksi.

Mutta tämä iänikuinen jauhanta ei täsät kummemmaksi mene. Annan sinulle viimeisen sanan ja poistun pyörälläni vierailemaan äiskän patojen ääreen ja sitten painun harrastamaan vielä vähän vauhdikkaampaa lajia ;)

Hauskoja ajoja sinulle :)

• tarpeen?
        JBE kirjoitti:

No siinähän tuli aika perusteellinen vastaus.

Yksinäni ajelen, ja ikää on jo sen verran, että harkintakyky on lisääntynyt.

Pitää vielä jatkaa ajokoulua, jota kaverini vetää :)

Kallistun ehkä tuonne yli 600cm3:n pyöriin.

Vielä kerran kiitos vastauksesta

jb

Missä kaverisi mahtaa antaa ajokoulutusta? Ja minkälaisella kokemuksella? Olisi varmaan tarpeen minunlaisellekin aloittelijalle.

• Turo--Inkeri

aloittelija 200kg, jopa 250kg painavan pyörän? Joka kulkee vaivattomasti ainakin 2 kertaa kovempaa kuin mitä täällä Suomessa saa edes laillisesti ajaa? Taikka on oikeastaan tehty toimimaan optimaalisesti vasta jossain 100-200km/h nopeuksissa?

Paino on aika merkittävä tekijä, varsinkin aloittelijalla, ei ole mukava fiilis ajella jos aina esim. parkkipaikalla tuntuu, että hyvä jos pystyssä pysytään. Samoin noin ison pyörän hallinta esim. hyvin mutkaisilla teillä vaatii ihan omat niksinsä.

Nuo FJR1300-luokan vehkeet on tehty pitkille matkoille, ja niiden ominaisuuksista jää Suomen rajoituksilla käyttämättä aika suuri osa. Toki sellaisella on hyvä ajaa matkaa täälläkin, eihän siitä mihinkään pääse, on vääntöä ja kulkee vakaasti kuin juna.
      Mutta kun hintalapussakin on sitten 20.000,
      pistäisi ainakin itsellä kovasti mietityttämään, tarvitseeko noin isoa ensi pyöräksi.

Aloittelijalle voisi luulla olevan oleellista päästä ensin kokemaan moottoripyöräilyn ns. perusasioita; ajoviiman tunnetta, ajamista mutkissa, pyörän käsittelyn opettelua erilaisissa tilanteissa ja olosuhteissa, motoristipiireihin tutustumista, jne.

Kaikki edellämainitut onnistuvat yhtä hyvin pienemmällä kuin isommallakin pyörällä, ja mitä tulee hallinnan opetteluun, silloin pienempi on oikeastaan joka suhteessa parempi.

Mikäli pyörällä on tarkoitus tavoitella jotain sosiaalista ´statusta´, sitten on varmaan pakko ostaa isoin ja tehokkain mitä löytyy.

Jos ei budjetti ole täysin "vapaa", ja noin ajatuksena tuntuu että pienemmälläkin kehtaisi ajaa, niin antaisin vinkiksi esim:
      Honda Deauville 700, taikka Suzukin uusi (kaudelle 2008) tuleva täyskatettu GSX650F. Hondassa on laukut vakiona ja oletettavasti hintaakin hieman enempi, tuo Suikka saattaa maksaa jossain 10 hujakoilla (ja jos niin on, uskon siitä tulevan erittäin suositun mallin).

Tuolla Suzukillahan ei siis ole vielä voinut päästä ajamaan, mutta kun eivät ole alkaneet pyöriä tekemään ihan viime vuonna, ja perustekniikka on hyväksi havaitusta 650 Bandiitista, olen aika luottavainen etteivät sitä ainakaan kauheasti "pieleen" saa menemään.

Deauvillella ainakin ajelee matkaa ihan mielikseen. Pienemmässä ja kevyemmässä pyörässä on omat hyvät puolensa, eli käsiteltävyys juuri niissä kohdin, missä aloittelijalla saattaa hieman "lipsahtaa", on piirun verran helpompaa. Samoin huolto- ja rengaskulut, ja monesti
      myös polttoaineenkulutus ovat pienempää luokkaa. Matkapyörässä on tärkeä ominaisuus se, kuinka pitkälle pääsee yhdellä tankillisella, sen pitäisi olla ainakin 300-400km. Isommatkin matkapyörät kyllä monesti pystyvät tähän, ainakin Suomen nopeuksilla ajettaessa, mutta
      niiden tankkikin on sitten muutaman litran suurempi, mikä tuntuu taas lompakossa.

Ainakin noin omasta mielestäni on "kivempi" ongelma kasvaa joskus ulos pienemmästä matkapyörästä, ja vaihtaa joskus isompaan, kuin tuskailla tuommoisen "mammutin" käsittelyssä hitaissa vauhdeissa (enää se ei olisi itselleni ongelma, mutta jos siis olisin nyt ostamassa ekaa pyörää), sekä vielä kylkiäisinä maksella itseni kipeäksi semmoisista ominaisuuksista, joita Suomessa tule käytettyä tosi harvoin tai ei ikinä.

ps. Kun puhutaan Hayabusasta tai Blackbirdistä "MATKAPYÖRINÄ", nimitys on sinänsä ihan ookoo, kyllä ne sellaiseenkin toimintaan varmasti soveltuvat. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä se tosiasia, että kumpikin on aikanaan ollut ainakin hyvin lähellä "maailman nopeimman
      sarjavalmisteisen moottoripyörän" titteliä. Ja vaikka nykyiset hypersportit toki hakkaavat ne suorituskyvyssä jo kirkkaasti, ei ihmisen fysiologiset ominaisuudet ole muuttuneet yhtään mihinkään. Eli vaikka muut kulkisi jo kovempaa, se ei tee näistä laitteista sinällään
      yhtään vähemmän kulkevia.

Eli moiset tehopakkaukset voivat yllättää kokemattoman kuljettajan aivan samalla lailla v.2007, kuin ne olisivat voineet tehdä v.1997 (ja silloin ei varmasti kukaan olisi väittänyt näitä aloittelijalle sopiviksi!)

Ja nyt kun joku näsäviisas siitä varmasti huomauttaa, niin Hayabusaa alettiin myydä vasta 1999. Niinpäs onkin!

• Stadisti

Sangen hyvä kirjoitus, kiitos siitä.

Eihän kukaan varsinaisesti tarvitse hirvittävän kokoista moottoripyörää, mutta toisaalta aika harva oikeastaan tarvitsee mitään moottoripyörää mihinkään tärkeään toimeen. Taisit ajatella jotenkin samoin, kun käytit otsikossa lainausmerkkiä :)

Deauville jäi minulta listalta pois - harmi. Kevyt pyörä se ei ole, vaan painaa muistaakseni kuivana lähemmäksi 250kg (voin olla ihan väärässä). Yksi harkitsemisen arvoinen pyörä voisi olla myös Honda VFR.

Taisin sohaista vähän muurahaispesää, kun laitoin Blackbirdin:n ja Hayabusan tuolle listalleni...

Em. pyörien suhteen kannattaa kyllä olla aika varma, että harkintakykyä on. Molemmat ovat melko painavia pyöriä, mutta niin on moni 600 kuutioinenkin; varsinkin iäkkäämmät sellaiset.

Sivusit myös Banditia ja se on käsittääkseni mainio pyörä ja samoin Yamahan FZ6 sarjan pyörät, mutta ainakaan Yamaha ei ole kovin herkku ajettava pitkällä matkalla. Banditista minulla ei ole ajokokemuksia. Molempia kuitenkin käytetään tuttavapiirissäni pitkiin matkoihin.

• entäs...

Miten olisi joku 500-kokoluokan maxiskootteri ? Kulkee maantiellä tarpeeksi kovaa ja olisi myös varsinaista matkapyörää kätevämpi taajama/työmatka-ajeluissa.

• sopii

hyvin matkan tekoon. Taittuu matka mukavaan tahtiin.

• MotoX

Ainoa vaihtoehto on uusi Deauville. Kokeile, on parempi kun bemarit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      108
      2707
    2. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      121
      2121
    3. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      70
      1657
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      28
      1314
    5. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      25
      1169
    6. Kultasi eka kirjain? Kuka haluaa

A haluaa J
      Ikävä
      96
      1104
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      53
      1092
    8. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      85
      1064
    9. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      128
      1057
    10. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      987
    Aihe