Maatalouskoneen verotus ja alv (osto/myynti)

aloittelija35

Olen aloitteleva vuokraviljelijä (pellot& koneet) ja haluaisin ostaa yhden oman koneen, esim. hinta 10000 alv Toiminta on lähinnä pienimuotoista harrastusta. miten verotuksellisesti menee jos koneen myy kahden vuoden kuluttua samalla hinnalla ja mistä hinnasta maksetaan silloin alv (poistoja 25% vuosi)? Olen arvonlisäverovelvollinen. Myyjä ehdotti, että en maksaisi koko summaa alvillisena, onko järkeä? Saisin alvit vähennykseen, mutta jälleenmyynnin kannalta onko fiksua? Olen auttamattoman tietämätön näistä asioista...

7

7902

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määrää

alv:n. Jos kone on ollut myyjällä jo ennen EU:ta (ennen 1.1.1995), hän voi myydä sen alvittomana halutessaan (näin se kannattaakin tehdä). Jos hän on ostanut sen tuon päivän jälkeen, on hänen siitä maksettava alv ja hän saa sen periä sinulta, jonka sitten sinä saat vähentää omassa verotuksessasi. Osittainen alv ei ole lain mukainen (kyseessä olisi "pimeä" kauppa).
      Kun itse myyt koneen edelleen, menee alv tietysti myyntihinnan mukaan. Jos myyntihintasi on enemmän kuin poistamaton hankintameno, on ylimenevä osa sinulle verotettavaa tuloa (tuloutus tapahtuu poistolaskelman kautta).

• aloittelija35

mitä tarkoittaa "poistamaton hankintameno"? Osaisko joku havainnollistaa tätä yksinkertaisella esimerkillä..?

• esimerkki:
        aloittelija35 kirjoitti:

mitä tarkoittaa "poistamaton hankintameno"? Osaisko joku havainnollistaa tätä yksinkertaisella esimerkillä..?

Ostat tänään koneen 10 000 rahalla. Teet siitä vuoden lopussa poiston 25 %, jäljelle jää 7500 rahaa. Tämä on poistamaton hankintameno. Ensi vuonna teet sitten uuden poiston tästä summasta eli 25%*7500= 1875, jolloin jää jäljelle 5625 eli poistamaton hankintameno toisen vuoden lopussa.

• kun ilmoittaudut
        aloittelija35 kirjoitti:

maataloutta käsittelevälle kirjanpitokurssille ja opettelet perusasiat siellä (jos noin alkeellisia perusasioita et hallitse) ja kysyt vasta sitten, jos jotain asiaa et ymmärrä, muuten joudut jokaisen "uuden" termin kysymään jokaisen vastauksesta.

• Anonyymi
        esimerkki: kirjoitti:

Ostat tänään koneen 10 000 rahalla. Teet siitä vuoden lopussa poiston 25 %, jäljelle jää 7500 rahaa. Tämä on poistamaton hankintameno. Ensi vuonna teet sitten uuden poiston tästä summasta eli 25%*7500= 1875, jolloin jää jäljelle 5625 eli poistamaton hankintameno toisen vuoden lopussa.

Kirjoitus E euroa avioerot ulkoportaid3n laiton käyttö työpuoli maatilat
        Kirjoitus asu rahaa ei €

• maajussssi

Siis kun myyt sen koneen aikanaan niin koko myyntihinta on alvillista. Siis tilität alvia valtiolle koko myyntihinnasta. Samoin myyntihinta on suoraan tuloa sinulle ja maksat siitä veron tai katat sen muilla poistoilla.

Muuten jos myyjä ehdotteli, että ostat koneen osin yksityistalouteen niin voisi päätellä, ettei kyse ole puhtaasti maatalouden vehkeestä. Pakettiauto tai mönkijä tai vastaava voisi olla. Muista, että verottajalla on viimekädessä oikeus päättää, onko laite sinulla maatalouden koneena vai yksityitaloutesi kone.

• Anonyymi

Ei mitään pakettiautoja mihinkään osakäyttöön laiteta tai vissiin taida saadakaan.Joku halpa ritsa kaveriksi "yksityisajoon"

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      48
      910
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      14
      783
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      496
      766
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      45
      682
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      41
      624
    6. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      576
    7. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      32
      553
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      171
      522
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      520
    10. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      44
      470
    Aihe