Siivoojan asenne?

Marjukka

Aloitin puhtauspalvelualan työnjohdossa jonkin aikaa sitten. Yksi siivoojista kysyi, olenko viihtynyt. Vastasin, että olen viihtynyt hyvin. Siivooja katsoi minua kummastuneena: "Ihanko oikeasti olet viihtynyt??!?".

Tämän pohjalta aloin vain miettimään, miksi osalla siivoojista on tällainen asenne. Työhön suhtaudutaan kuin "pakkopullaan", joka on lusittava päivittäin vaikka ei kiinnostaisikaan.

Omalla työpaikallani siivoojilla on mielestäni kaikki edellytykset hyvään työhön. Välineet ovat hyviä ja nykyaikaisia, koneita on ja niitä saa käyttää, tauot saa pitää omaan tahtiin (eli ne ovat yleensä hyvinkin reiluja), joskus on runsaastikin joutenaikaa. Kuitenkin asenne työhön on negatiivinen. Huokaillaan työn raskautta ja miten huonot on olot. Valitetaan alueista (vaikka ne ovat ihan mahdollista tehdä 7 h aikana) eikä konetuksiin ole kiinnostusta. Aivan kuin olisi trendinä valittaa koko ajan.

Eikö puhtauspalvelualalla voi viihtyä ja tuntea työniloa?? Onko se jotenkin mahdottomuus? Ei ole mikään ihme, että alaan suhtaudutaan melko negatiivisesti, kun itse tekijätkään eivät innostu työstään saati arvosta sitä. Kommentti "tämä nyt on vain tätä.." kertoo minusta hyvin mielipiteeni idean.

Mielestäni puhtauspalvelualasta voi innostua yhtä hyvin kuin merkonomi siitä "paperien pyörityksestä" tai roskakuski "paskan keräämisestä". Ei kai ole häpeä tykätä tästä alasta!?!

27

3977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin siivooja

      Eli oli se työ mikä tahansa, aina löytyy mollaajia, joille ei kelpaa mikään. Yleensä nämä tyypit eivät kovin kauaa/työpaikka viihdy, ovat yleensä laiskansorttisia, tupakoivia, kahvittelijoita. Olen istunut toimistoduunissa parikymmentä vuotta ja kiire oli jo ihan sairaalloista, joten päätin vaihtaa alaa. Siivousduunissani sain auton käyttöön ja kierrän omaa tahtiani hoitamassa sovitut kohteet. Asiakkaat ovat pääasiassa mukavia ja reiluja tyyppejä kuten myös työnantajani.

      • tuntee

        työniloa n7e tuntiliksalla,,,,miettikää vähän


      • ettei
        tuntee kirjoitti:

        työniloa n7e tuntiliksalla,,,,miettikää vähän

        muualla valiteta? Tuleppa tehtaaseen duunariksi, ei sielläkään töitä mitenkään laulellen tehdä.

        Ja siivoaminen on muuten hiton raskasta työtä. Kokeileppa välillä itsekkin.


      • konttorirotta vaan

        ne "kahvittelevat ynnä tupakoivat" saavat puolta enemmän aikaan kuin ne jotka jeesustelevat tämän toisen kerhon tekemisiä.kyllä tää homma on kiinni jostain muusta


      • pidä paikkaansa
        konttorirotta vaan kirjoitti:

        ne "kahvittelevat ynnä tupakoivat" saavat puolta enemmän aikaan kuin ne jotka jeesustelevat tämän toisen kerhon tekemisiä.kyllä tää homma on kiinni jostain muusta

        itse hoidan yhden kohteen siivouksen sinä aikana, mikä eräillä kuluu röökin polttoon, kahvin lipittämiseen ja jatkuvaan negatiiviseen asenteeseen työtä kohtaan. Palkoista olen kyllä sitä mieltä, että nousta pitäisi, vaan eivät nouse jupinalla ja huonolla jäljellä kenenkään muunkaan palkat.


      • se konttorirotta
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        itse hoidan yhden kohteen siivouksen sinä aikana, mikä eräillä kuluu röökin polttoon, kahvin lipittämiseen ja jatkuvaan negatiiviseen asenteeseen työtä kohtaan. Palkoista olen kyllä sitä mieltä, että nousta pitäisi, vaan eivät nouse jupinalla ja huonolla jäljellä kenenkään muunkaan palkat.

        mutta meillä ainakin näinpäin.itse en polta,enkä muutenkaan kannata tapaa,tosiasiassa nämä meidän polttajat saavat enemmän näkyvää,jopa työnjälki on ihan jees,joista heille kiitos ja pokkaus


      • ...
        tuntee kirjoitti:

        työniloa n7e tuntiliksalla,,,,miettikää vähän

        Vaihda alaa jos ei miellytä!!!


      • Anonyymi
        konttorirotta vaan kirjoitti:

        ne "kahvittelevat ynnä tupakoivat" saavat puolta enemmän aikaan kuin ne jotka jeesustelevat tämän toisen kerhon tekemisiä.kyllä tää homma on kiinni jostain muusta

        Nikotiinipurkka on keksitty, ei tartte keskeyttää töitään nikotiinin vuoksi. Näin minä töissä. Siellä näes ei saa tupakoida työajalla. Oman ajan ns ruokkis on eri juttu.


      • Anonyymi
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        itse hoidan yhden kohteen siivouksen sinä aikana, mikä eräillä kuluu röökin polttoon, kahvin lipittämiseen ja jatkuvaan negatiiviseen asenteeseen työtä kohtaan. Palkoista olen kyllä sitä mieltä, että nousta pitäisi, vaan eivät nouse jupinalla ja huonolla jäljellä kenenkään muunkaan palkat.

        Ei ne palkat nouse vaikka tekisit työsi hyvin ja tehokkaasti, sanotaan vaan että "maksamme TES mukaisia palkkoja" ja end of story.

        Ei tässä maassa kannata mitään ylimääräistä töissä tehdä, ennemmin kannattaa ottaa toinen työ ja tehdä kahta työtä samanaikaisesti ja molemmat vähän puolivillaisesti, eli rimaa hipoen, sillain samaan tyyliin kuin palkkaa maksetaan "rimaa hipoen"


    • se vaan on kiinni

      Jos haluut oikeesti ymmärtää siivoo ensiks itekin muutama vuosi eri paikkoja perusliksalla. Mieluimmin pellenenä päässä.

      • Anonyymi

        Oman häntänsä kissa nostaa. Vaan mitenkä kävisi,jos me siivoojat emme tekisi työtä? On palveluammatti.
        Eihän jokainen päivä ole kultaa,ja etenkään yli 50 kun on useamman vuoden,mutta: ssialliset hommat. Sitä se kohde ostaa.


    • ei voi mitään

      En kertonut oletko koulun käynnyt esimies vai oletko siivonnut ensin ja ylentynyt sitten.
      Työstään voi kyllä tykätä, mutta ei voi sanoa, että kaikilla on hyvät oltavat harva esimies on noin sokea työtekijöitään kohtaan.
      Palkkani on ok ja tauot on ok ( saa tupakoida silloinkuin haluaa ja juoda kahvia).
      Asiakkaat eivät ole aina hyviä vaan narisevat turhasta, esimies ei ymmärrä koko siivouksesta mitään käytännössä vain teorian vaan.
      Silloin on helppo sanoa ja tulla etteijäki miellytä.
      Tykkään työstäni ja sen vapaudesta varsinkin kun sain uuden ja kokeneen esimiehen enkä mitään koulunpenkiltä tullutta.
      Palkkani voisi olla isompi mutta tulen toimeen ja vielä muistan sen että vapaus työssäni on hyvä kunhan työni hoidan kunnolla.
      Ottakaa kaikki siivoojat itsestänne niskasta kiinni ja vaatikaa kunnollinen esimies itsellenne niin työkin on kivempaa.

      • dfsefaseraeware

        Hmm... Jos palkat olisivat työn raskauteen suhteutettuna oikeanlaiset, voisi jopa työtä tehdä lauleskellen. Se, että saa puolet enemmän kuin työttömänä ollessaan niska limassa raatamalla ei järin naurata. Ja tuolla palkalla ei kovin perhettään elätä. Että sen takia ainakin minulla motivaatio nolla. Ja palkan suuruuskin antaa ymmärtää jo sen, ettei ylemmät tahotkaan kovin kunnioita siivoojan työtä.


    • itse haluaisit olla..?

      siivooja vai siivousalan työnjohtaja...? Miksi, mietipä vähän...Olisitko itse valmis luopumaan työnjohtajan tehtävistä ja menemään siivoojan hommiin...?Miksi...?Siinä jo vähän pohdittavaa.

      • siivooja.

        Itse parinkymmenen vuoden esimieskokemuksella voin vastata tuohon, että mieluummin tekisin siivoojan työtä, kuin yksityisen siivousfirman työnjohtajan työtä jossa kuuntelen vaihtuvista siivoojista ja liian suurista työnjohtoalueista johtuvia valituksia jatkuvasti ja lisäksi oman työn ohella siivoan avoimia alueita öisin.

        Oi autuutta, kun olisi vain oma työ hoidettavana ja sen kun tekisi hyvin niin ihmiset kyllä huomaisivat! (Kyynikoille tiedoksi: ihmiset todellakin huomaavat hyvän työn jäljen.)

        Esteenä täällä Suomen alaosassa on kalliit asumiskulut. Siivoojan palkalla kun ei yksinasuvana kohtuudella elä (mikä yllätys!).

        Kahdella siivoojan työpalkalla eläisi, mutta ikä estää jo.

        Saa nähdä mitä "oikeutta siivoojille"-järjestö saa aikaiseksi, vai saako mitään.


    • Marjukka

      "Jos haluut oikeesti ymmärtää siivoo ensiks itekin muutama vuosi eri paikkoja perusliksalla. Mieluimmin pellenenä päässä."

      Itselläni on noin kolmen vuoden siivouskokemus erilaisista kohteista 3 ½ vuoden opinnot alalta. Että kyllä tiedän, millaista alalla on "molemmilla puolilla". Siivoojanakin pidin työstäni, ainoat ärsyttävät asiat olivat huonot välineet, epärehellinen pomo ja paskat työajat. Muuten työ oli mukavaa ja palkitsevaa, olinhan/olenhan alasta kiinnostunut. Kertaakaan ei ollut pellenenä päässä, miksi olisi pitänyt?!?

      Ja palkasta. Palkat ovat huonot, niinhän tämä mantra kuuluu. Mutta. Minkä verran ilman koulutusta tai 9 kk kouluksella olevan siivoojan tulisi sitten saada palkkaa? Itse olen opiskellut kokonaisuudessaan elämäni aikana 9 ½ vuotta (ei peruskoulu), joten kyllä mielestäni ansaitsen jonkin verran enemmän kuin em. taustalla oleva siivooja. Toki siivoojien palkkoja on saatava korkeammalle, jotta esimerkiksi saadaan tarvittava määrä työntekijöitä tulevaisuudessa töihin, mutta milloin siivooja on tyytyväinen palkkaansa??

      Ehkä esitin asiani ensimmäisessä viestissäni väärin. Tarkoituksena oli kiinnittää huomiota siihen, miten jotkut siivoojat suhtautuvat työhönsä ja miten tämä asenne varmasti tarttuu ja vaikuttaa koko alaan. Jos osa siivoojista suhtautuu töihinsä tyylillä "tässä pellenenä päässä tehdään paskaa duunia" - eihän alan arvostus ( ehkä palkkojen nousu) koskaan varmastikaan parane.

      Tiedän, että on hyviä siivoojia, erinomaisia siivoojia. Tiedän, että on huonoja pomoja ja vielä paskempia pomoja. Ala on mielestäni vain hyvin mielenkiintoinen ja soisin sille paremman maineen.

      • ammattiin

        Tulipa juuri tehtyä 8 tunnin päivä siivoojana.Peruspesu huonokuntoiselle lattialle. Työ oli haastava ja lopputulos hyvä.
        Ilmankosteus huipussaan joten kuivumista piti odotella,mutta huolsimme sillä aikaa välineitä.Työparini kanssa yhteistyö sujui ongelmitta ja suunnittelimme ensiviikon tehtäviä.
        Viikosta jäi oikein hyvä mieli ja maanantaina on mukava lähteä uusiin haasteisiin.
        Kiitos meidän pomolle,että hän on antanut hyvät välineet ja aineet käyttöömme sekä luottaa meidän ammattitaitoomme ja mikä tärkeintä Hän myös muistaa kiittää tehdystä työstä.Kiitos asiakkaille jotka antavat palautteen ja silloin kun korjattavaa on sekin tehdään ammattitaidolla ja asenteella,että hyvä tästä tulee.
        Ole kinnostunut omasta työstäsi ja kiitä myös itseäsi.Siivoustyötä jo pitkään tehneenä voin sanoa,että siinä voi kehittyä ja oppia ihan niinkuin muussakin työssä jos on itsellä tahtoa ja halua.On ihan turha vähätellä,että olen vain siivooja.Ainakin minä itse tiedän mitä osaan ja arvostan omaa työtäni.
        On hyvä muistaa kuitenkin ne muutamat perusasiat kun palveluammatissa olemme.No, kyllähän viikkon sopi jotain kenkkuakin, mutta ne on jo taakse jätetty.
        Valituksen aiheita tässä elämässä kyllä löytyy riittämiin, mutta miksi pitää oma mieli masentaa niillä ?
        Hymy ei maksa mitään !


    • pakko

      Ehkä se "pakko pulla" on jäänyt ajatuksiin jo lapsuudesta. Oli se vaan niin tylsää, kun piti oma huone siivota, vaikka olisi ollut muuta mukavampaa tekemistä. Työn arvostuskin kärsii, koska jokainen joutuu siivoamaan ja jokainen sen osaa jollain tavalla. Vastenmielistä hommaa, mutta pakko sitä vaan on tehdä kotona ilman palkkaakin.

      • vee...

        että noin. Älä ny hyvä ihminen vertaa sitä sun oman huonees siivousta ammattisiivoukseen, "lainausmerkeissä jokainenhan nyt sen siivouksen osaa"....voi voi, ja vielä kerran voihan se niin ollakin, mutta jos siivoat ammatikseen, niin kyllä pitää tietää muutakin kuin, että tavarat ovat järjestyksessä.


    • Anonyymi

      Siivooja tuoksut osio, joogaa itselleen muilta siivoojat vaatii.

    • Anonyymi

      Tämä pitääkin työyhteisössä selvittää, mikä mättää jos kaikki työntekemiseen liittyvä, koneet, välineet, on kunnossa. Sitten on työyhteisöjä, joissa työnantajalla on siivous sivutoimi. Sitä on aika yksin ammatillisesti, yksin kohteissaan, työterveys on vitsi, eikä sitä nähdä ja kuulla että ihminen on oikeasti väsynyt joskus, ja vielä kipuinenkin.

      Sitten on joku työkaveri vielä, joka tuuppaa viestiä lisää ja lisää, jopa pyhäpäivinä, käsittämättä että onhan nyt se toinenkin siivooja ehkä varustettu aivoilla, eikä ole arjen tullen pelkkine kynsineen lähdössä keikalle. Aikansa sitä jaksaa, puhelimen piipitystä pyhänä. (Ei keikkaa pyhänä, ei liksaa, miksi häiritään työkaverin vapaita?)
      Tällä alalla kyynistyy väkisinkin. Jo aiemmin udeltiin millaiset jouluvapaat, eikö se joulu nyt saa olla, mikä ihme voi niin olla tärkeää että jo pari kk ennen joulua siihen jouluun ois jotain tungettu? Kun se joulukin on tasan kolme päivää korkeintaan.
      Ennen lähden vaikka vakikohteen seisokkisiivoukset silloin hoitamaan, kuin hyppään työkaverin suunnittelemaan joulun arvoitukseen.
      Käytäntö kun on ettei niistä saa lisiä.
      Koneet helpottaa siivoojan työtä. Itse ajelen mielelläni vakikohteen koneella, koska pinta pysyy pitävänä kävellä sillätavoin. On kohteita joihin konetta ei voi käyttää, ja niissä saakin huhkia.

      Ehkä koneasioista pitäisi olla kurssitus? Itsellä on ongelmana etten osaa huoltaa kohteen konetta. Toisekseen siihen ei ole edes aikaa. Joudun kohteen väelle pitämään haloota koneesta, milloin tarvitsee huoltoa, ja poikkeuksetta siihen menee, eli saa ajaa kurruuttaa sitten urakalla kun kone kuntoutuu. Koen häpeää siitä etten osaa huoltaa sitä konetta, mistä tilata osat? Aiemmin kohteessa oli henkilö joka huolsi koneen.

    • Anonyymi

      Itse en ymmärrä miten kukaan voi kiinnostua mistään työstä. Ainakaan semmoisesta jota tehdään viikosta ja vuodesta toiseen samalla viikkorytmillä. Olen kyllä työelämässä mutta ai että kun pääsis vaan vetämään lonkkaa ansiosidonnaiselle.

      • Anonyymi

        Itsestä säännöllinen rytmi on kiva. Ei oo mukavaa hyppiä vuorosta,kesken viikon silpputyöpäivään ja takaisin alkuviikon vuoroon.
        En tykkää yhtään ootella aamulla,että pääsee töihin. Enkä tykkää,kun silppupäivässä on ns siirtymätaukoja,joiden pituus riippuu ihan viikosta. Pahin on monen tunnin oottelu ennen suraavaa,ja sitten ei aamuyölle jää liikaa aikaa elpyä,vakikohdetta varten.
        Mistäpä elannon saat? Sinä joka mistään työstä et tykkää.


    • Anonyymi

      Palkka surkea ja aina joku valittaa jostakin. Sellaiset varsinkin jotka ite eivät välitä varmaan muuten siivosta mitään. Aina suurennuslasin alla. Miksi siivoojalle on vaikea kertoa aiakkaan puolelta jos heidän mielestään joku asia ei toimi? Kun se menee esimiehelle, on se kasvanut jo niin suureksi, että ihan alkaa heikottaa. Ja kokemuslisä ei kuulu palkkaan. Toiset tekee samat siivous hommat vuodesta toiseen ja ite saa kiertää ympäri lääniä välillä sora ääniä kuunnellen miksi joku meni pieleen.

      • Anonyymi

        Näinpä. Itelle kukaan ei tuu koskaan sanomaan mitään itse työpaikalla, joka hemmetin asia menee aina esimiehen kautta vaikka varmasti asiakkaat näkee minut liikkuvan rakennuksessa päivän.


    • Anonyymi

      Alalla pätee vain että aina joku näkee 😁

    • Anonyymi

      siivooja siivoustyönjohtaja kokevat asiat eri tavoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe