Seisoja vai labbis?

Kairan kiertäjä

Olen kauan suunnitellut uuden metsästyskaverin hankkimista. Vaihtoehtoina on saksanseisoja ja metsästyslinjainen labbis. Metsästän pääasiassa kyyhkyä, sorsaa ja metsäkanalintuja.
Jos ajattelee vain metsästyksen kannalta, ottaisin seisojan.
Asun maalla ja tottunut pitämään koiraa vapaana kotopihalla. Labbiksen saa varmasti koulutettua, että pysyy pihapiirissä eikä lähde kylille, eikä ryntää lintujen perässä naapuriin, mutta kuinka on seisojan kanssa. Saksan seisoja on varmaan sen verran enemmän riistaverinen, että kun näkee linnun, esim. fasaanin, lähtee sen perään kuulematta mitään kieltoja.
Onko näin? Seisojamiehet varmaan osaa vastata.
Koira tulisi sisäkoiraksi ja myös seurakoiraksi.
Koulutuksella tietysti suuri merkitys, mutta onko seisoja opetettavissa pysymään pihapiirissä?

12

4644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • germanpointer

Seisojat ovat samalla lailla koulutettavia ja oppivaisia kuin labbiksetkin, erittäin lapsirakkaita, helppokoulutteisia ja fiksuja. Metsästystapa seisojilla ja labbiksilla on erilainen, labbis noutaa ja seisoja etsii riistan, merkkaa sen seisomalla ja ajaa käskystä ylös... eli sille luontaista ei ole suinkaan häipyä riistan perään kutenvaikkapa ajokoirilla, vaan nimenomaa etsiä ja kertoa isännälle/emännälle missä saalis on.

Kunnolla metsästyskäyttöön koulutettavalla (siis myös kilpailemaan) saksanseisojalla saa enemmän töitä kuin labbiksella, kun opetetaan käsi- tai äänimerkkiohjaus etc.

Suosittelen tutustumaan rotuun ja sillä metsästyksene menemällä jonnekin kanakoirakokeeseen katselemaan ja kyselemään. Myös kasvattajilta saa kivasti tietoa.

www.saksanseisojakerho.fi

• Kairan kiertäjä

Kiitos vastauksesta. Tunnen saksanseisojan kyllä metsäkoirana ja olen ollut seisojien kanssa metsällä. Olen myös keskustellut asiasta monien seisojien omistajien kanssa. Kaikki vaan yleensä pitää seisojaa häkissä tai narussa pihalla, eikä kellään ole kokemusta irti pitämisestä, joten arvelluttaa tuo kotomarkilla pysyminen.
        Entiset koirat (noutajia) ovat pysyneet aina omalla tontilla, vaikka itse olisi esim. sisällä. (Tilaisuuden tullen nekin ovat kyllä joskus käyneet salaa naapurissa.)

• net kaikki
        Kairan kiertäjä kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Tunnen saksanseisojan kyllä metsäkoirana ja olen ollut seisojien kanssa metsällä. Olen myös keskustellut asiasta monien seisojien omistajien kanssa. Kaikki vaan yleensä pitää seisojaa häkissä tai narussa pihalla, eikä kellään ole kokemusta irti pitämisestä, joten arvelluttaa tuo kotomarkilla pysyminen.
        Entiset koirat (noutajia) ovat pysyneet aina omalla tontilla, vaikka itse olisi esim. sisällä. (Tilaisuuden tullen nekin ovat kyllä joskus käyneet salaa naapurissa.)

saksanseisojatkin kotona pysyy kun se pennusta asti saa siihen pihapiirissä opetella...käy myös hyvin sisäkoiranakin eikä metsästys siitä kärsi. Itselläni ollut saksanseisoja nyt kolmevuotta, sitä ennen labbis. Labbis helpompi kouluttaa ja noudoissa huippu koira, saksanseisoja monipuolisempi mutta vaikeampi koira.

• suhl
        net kaikki kirjoitti:

saksanseisojatkin kotona pysyy kun se pennusta asti saa siihen pihapiirissä opetella...käy myös hyvin sisäkoiranakin eikä metsästys siitä kärsi. Itselläni ollut saksanseisoja nyt kolmevuotta, sitä ennen labbis. Labbis helpompi kouluttaa ja noudoissa huippu koira, saksanseisoja monipuolisempi mutta vaikeampi koira.

Riippuu ihan siitä metsästätkö enemmän kanalintuja vai vesilintuja ja metsästätkö passaamalla vai kävelemällä.Jos haluaa hyvän passikoiran/noutavan valitse noutaja(mielellään käyttölinjainen labbis) on paremmat ominaisuudet siihen tarkoitukseen (hermorakenne/markkeerauskyky).Seisojat ovat taas omiaan kanalinnustukseen ja toimivat myös hyvin hakukoirana muussakin metsästyksessä.MUTTA seisojat/noutajat tarvitsevat hyvän koulutuksen/kouluttajan jos niistä meinaa saada hyviä metsästyskoiria,kaikki ei tapahdu luonnostaan.

• germanpointer

Saksanseisoja on seurakoira siinä missä labbiskin, meillä seisojat olleet aina sisäkoiria, ja niitä näkee myös paljon kaupungissa. Paljon myös lapsiperheissä seurana. Koira tietää että metsälle ollaan menossa kun on ase ja muut varusteet autoon menossa, muuten voi ulkoiluttaa vapaana ihan huoletta vaikka 8-vuotiaan naapurintytön mukana eikä mitään ongelmia.

• koira
        germanpointer kirjoitti:

Saksanseisoja on seurakoira siinä missä labbiskin, meillä seisojat olleet aina sisäkoiria, ja niitä näkee myös paljon kaupungissa. Paljon myös lapsiperheissä seurana. Koira tietää että metsälle ollaan menossa kun on ase ja muut varusteet autoon menossa, muuten voi ulkoiluttaa vapaana ihan huoletta vaikka 8-vuotiaan naapurintytön mukana eikä mitään ongelmia.

Mitä maksaa lyhytkarvainen saksanseisoja ja käyttölinjainen labradorinnoutaja?

• lkss
        koira kirjoitti:

Mitä maksaa lyhytkarvainen saksanseisoja ja käyttölinjainen labradorinnoutaja?

Ai hintako ratkaiseekin. Ne maksaa noin 3000 e kpl. Kun otat kaikki sen tekemät vahingot huomioon . Se (saks.seisoja ainakin)syö parhaassa (pahimmassa) tapauksessa sohvat, tuolit ja seinät jos pidät sitä sisällä (kokemus puhuu). Jos taas pidät sitä ulkona se ei leimaannu sinuun niinkuin pitäisi, jotta koulutus onnistuisi.Älä ota mitään koiraa jos et ole todella kiinnostunut rodunomaisesta metsästyksestä. Tulille vaan istumaan, haulikko ja luodikko kouraan, ja saat paremmin riistaa kun koirilta.

• Kairan kiertäjä
        lkss kirjoitti:

Ai hintako ratkaiseekin. Ne maksaa noin 3000 e kpl. Kun otat kaikki sen tekemät vahingot huomioon . Se (saks.seisoja ainakin)syö parhaassa (pahimmassa) tapauksessa sohvat, tuolit ja seinät jos pidät sitä sisällä (kokemus puhuu). Jos taas pidät sitä ulkona se ei leimaannu sinuun niinkuin pitäisi, jotta koulutus onnistuisi.Älä ota mitään koiraa jos et ole todella kiinnostunut rodunomaisesta metsästyksestä. Tulille vaan istumaan, haulikko ja luodikko kouraan, ja saat paremmin riistaa kun koirilta.

Ei ratkaise minulla (joka tämän keskustelun avasi) hinta! Tiedän kyllä missä hintaluokissa nämä koirat ovat ja olen valmis maksamaan hyvä sukuisista koirista sen mitä pyydetään! Kyllähän koiran kanssa pitää tosiaan alussa varautua aineellisiin vahinkoihin ja niiden lisäksi voi tulla esim. ylimääräisiä eläinlääkärissä käyntejä. Kyllähän nuo noutajatkin ovat ainakin meillä aina jotaki tuhoa pentuna tehny, mutta kun siihen tietää varautua, sen kyllä kestää, kun tietää, että saa parhaan eräkaverin moniksi vuosiksi. Ja ehdottomasti minä pidän koirani sisällä! Silloin niistä tulee tosiystäviä ja ihmisrakkaita.

• kairan ....

Ei ratkaise minulla (joka tämän keskustelun avasi) hinta! Tiedän kyllä missä hintaluokissa nämä koirat ovat ja olen valmis maksamaan hyvä sukuisista koirista sen mitä pyydetään! Kyllähän koiran kanssa pitää tosiaan alussa varautua aineellisiin vahinkoihin ja niiden lisäksi voi tulla esim. ylimääräisiä eläinlääkärissä käyntejä. Kyllähän nuo noutajatkin ovat ainakin meillä aina jotaki tuhoa pentuna tehny, mutta kun siihen tietää varautua, sen kyllä kestää, kun tietää, että saa parhaan eräkaverin moniksi vuosiksi. Ja ehdottomasti minä pidän koirani sisällä! Silloin niistä tulee tosiystäviä ja ihmisrakkaita.

Olen tosiaan kiinnostunut eniten sorsastuksesta ja metsäkanalintujen metsästyksestä. Enemmän ehkä painottuu juuri metsäkanalintuihin. Mikään ei ole mahtavampaa kuin lähteä lapin erämaahan teerijahtiin viikoksi. Sielä mettämiehen sielu lepää.
        Alkuperäinen kysymyshän oli, että saanko pysymään saksanseisojan kotomarkilla ilman, että sitä täytyy pitää kiinni! Sellaista tekisi mieli, kun olen aina ihaillut niiden toimintaa metsässä ja niitä koirina muutenkin.

• lkss
        kairan .... kirjoitti:

Olen tosiaan kiinnostunut eniten sorsastuksesta ja metsäkanalintujen metsästyksestä. Enemmän ehkä painottuu juuri metsäkanalintuihin. Mikään ei ole mahtavampaa kuin lähteä lapin erämaahan teerijahtiin viikoksi. Sielä mettämiehen sielu lepää.
        Alkuperäinen kysymyshän oli, että saanko pysymään saksanseisojan kotomarkilla ilman, että sitä täytyy pitää kiinni! Sellaista tekisi mieli, kun olen aina ihaillut niiden toimintaa metsässä ja niitä koirina muutenkin.

Sorry, jos olin vähän ilkeä.. Sitten se sinulle saksanseisoja ilman muutaja vieläpä lk. Valikoi tarkaan suvut, kysele jalostusneuvojilta ja kasvattajilta. Älä kuitenkaan sokeasti luota häihinkään, vaan tee itse oma valintasi.Onnea koiralle josta et pääse enää ikänäsi eroon, niin kävi minullekin 26vuodeksi. Tosi nyt on toinenkin kanakoirarotu. Tuossa juuri makaa jaloissa tietokoneen poydän alla.

• puisto sissi
        lkss kirjoitti:

Sorry, jos olin vähän ilkeä.. Sitten se sinulle saksanseisoja ilman muutaja vieläpä lk. Valikoi tarkaan suvut, kysele jalostusneuvojilta ja kasvattajilta. Älä kuitenkaan sokeasti luota häihinkään, vaan tee itse oma valintasi.Onnea koiralle josta et pääse enää ikänäsi eroon, niin kävi minullekin 26vuodeksi. Tosi nyt on toinenkin kanakoirarotu. Tuossa juuri makaa jaloissa tietokoneen poydän alla.

hyvin toimivaa seisojaa on ilo seurata.
        pitää kuitenkin muistaa että kouluttaminen on
        vaikeaa ja vaatii het hitosti aikaa ja hermoja.
        hienoja koiria kyllä.

• lksspu
        puisto sissi kirjoitti:

hyvin toimivaa seisojaa on ilo seurata.
        pitää kuitenkin muistaa että kouluttaminen on
        vaikeaa ja vaatii het hitosti aikaa ja hermoja.
        hienoja koiria kyllä.

Vaikeaahan se on, mutta siinä se jutun idea juuri on. Minä ainakin tykkään nimenomaan siitä koulutuksesta. Siinä saa ikään kuin "metsästellä" kauemmin syksyllä ja kuljeksia koiran kanssa, seurailla sen kevyitä ja vahvoja liikkeitä.Ja päätteksi tehdä tulet ja....

(Aikaa on 20.8-30.2 ja näin pysytään myös lain puitteissa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3352
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3147
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      2568
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2528
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82