ja se huutaa..huutaa..huutaa

pian vainaa

Kertokaa mulle, mitä vittua voi tehdä, jos lapsi, 2 kk vaan huutaa. Viime viikon ajan pidin kirjaa ja huutoa keskimäärin siis 19h/vrk.

Voiko antaa jotain kipulääkettä? relat,cuplatonit,distafylit on testattu, imetetty ja annettu pulloa. Mistään ei ole mitään apua.

Minulla ei ole van hempia ja miehen erittäin iäkäs äiti asuu liki 600 km:n päässä. Ei ole ihmisiä siis, jotka ottaisi. Kaverit eivät ota ja varaa ei ole palkata ketään hoitajaa ja vaikka olisi, niin lapsen pitäisi mennä pois täältä kotoa, jotta saisin nukuttua.

Olen kuullut että kätilöopistolla olisi unikoulu, voivatko ottaa sinne? Tai voiko kokeilla jotain lääkettä. Minut saa pian toimittaa laitoshoitoon, niin uupunut olen

30

10891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen kohtalotoverisi

      Vyöhyketerapiaa voisit myös kokeilla. Tosin se tietysti maksaa jonkin verran. Meillä ei auttanut, mutta monelle se on ollut pelastus. Minä itse olisin ainakin hakenut vaikk kuun taivaalta, jos olisin saanut nukkua. Maksoi mitä maksoi!

      Unikoilua ei anneta muistaakseeni vasta, kun 6kk ikäisestä eteenpäin. Eikä unikoulu koliikkiin auta, jos teidän lapsella koliikki on?

      Meillä oli erittäin PALJON huutava koliikkipoika. Lopulta minä vein kylmästi sairaalaan päivystykseen yöllä ja sanoin, että en enää jaksa. Ottivat lastenosastolle kolmeksi vuorokaudeksi. Tekivät myös kaikki kokeet ettei ole sairas ja sen takia huuda. Oletko käyttänyt vauvaasi lääkärissä? Meillä kuvattiin munuaiset ja kaikki. Koliikin pikkiiin se lopuksi pistettiin, kun vikaa ei löytynyt (onneksi) eikä meillä auttanut, kun aika!

      Muuta en voi sanoa kun, että voimia ja todella paljon! Älä toimita itseäsi sairaalahoitoon, toimita mielummin lapsi.

      Minulla oli läheisiä tukena, mutta en jaksanut silti. Muista: Ajan kanssa se helpottaa, mutta älä polta itseäsi loppuun. Näen työssäni paljon uupuneita äitejä. Hae apua jo tänään, jos et jaksa!

      • pian vainaa

        olen käynyt lääkärissä, tulehduksia yms. ei ole. Sanoi siellä, että pitää vaan jaksaa. Jos siis marssin sairaalaan ja sanon etten kykene enää hoitamaan, ottavat sinne?

        Ajattelin vaan, että jos jotain kipulääkettä olisi.. Sanotaan, ettei voi antaa, mutta saahan esim. vastasyntyneet valvotuissa olosuhteissa esim. morfiinia, jos joutuvat leikkaukseen. Ajattelin vaan, että onko joku parasuppo oikeasti niin vaarallinen..

        Vyöhyketerapiaa kokeiltu, meille ei apua.


      • Nimetön
        pian vainaa kirjoitti:

        olen käynyt lääkärissä, tulehduksia yms. ei ole. Sanoi siellä, että pitää vaan jaksaa. Jos siis marssin sairaalaan ja sanon etten kykene enää hoitamaan, ottavat sinne?

        Ajattelin vaan, että jos jotain kipulääkettä olisi.. Sanotaan, ettei voi antaa, mutta saahan esim. vastasyntyneet valvotuissa olosuhteissa esim. morfiinia, jos joutuvat leikkaukseen. Ajattelin vaan, että onko joku parasuppo oikeasti niin vaarallinen..

        Vyöhyketerapiaa kokeiltu, meille ei apua.

        Niin että jos saisitkin vähän morkkua vauvallesi? vai? voi helvetti mikä ämmä olet.


      • tosi epätoivoinen!!!
        Nimetön kirjoitti:

        Niin että jos saisitkin vähän morkkua vauvallesi? vai? voi helvetti mikä ämmä olet.

        Kaikkea mahdollista voi tulla mieleen, kuten tuo morfiinihomma. Tietysti lapselle EI saa antaa mitään lääkettä!!! Vain sairaalassa annetaan noin pienelle lääkkeitä ja vain silloin kun on tosi tarve. Morfiini on niin kova lääke ja aiheuttaa helposti riippuvuutta, joten sitä ei anneta heppoisin perustein.

        Itse koliikkilapsen äitinä tiedän sen avuttomuuden tunteen, jota kokee, kun ei pysty kuin sylissä pitää. Ja lapsi vaan huutaa selkäkaarella vatsakipuaan. Siihen ei kaikilla välttämättä ole mitään apua saatavilla. Ei auta vyöhyketerapiat ei, cuplatonit tai disflatylit. Ei ole tuttuja lähellä, jotka voisivat auttaa väsymyksen keskellä tai kotihommissa. Ainut keino on vaan yrittää jaksaa. Tiedän, että kuulostaa kliseiseltä, että "koeta jaksaa, joskus se loppuu"... Mutta ensin hae apua, ihan mistä vaan.

        Älkää syyllistäkö äitiä, tuskin hän on morfiinia lapsellensa antamassa.

        Muistakaa äidit, että lapsen huuto ei satuta muutakuin omaa sydäntä, mutta "kovakäsi" tai lääke voi satuttaa lasta pahemmin. KOETTAKAA JAKSAA! Minäkin selvisin siitä huutokonsertista jotekuten... :)

        Pidä lastasi sylissä, kun se huutaa ja ajattele olevasi kaiken yläpuolella leijuen, keinuen... Se huuto hellittää jossain vaiheessa.

        Kokeilkaa iltakylpyä?
        Meillä auttoi ja lapsi nukahti... Siitä onkin muodotunut sellainen traditio joka ilta. :)


      • pian vainaa
        Nimetön kirjoitti:

        Niin että jos saisitkin vähän morkkua vauvallesi? vai? voi helvetti mikä ämmä olet.

        Lue uusiksi viestini. En ole antamassa morkkua lapselle, asettelin kysymyksen siten, että kun poikkeustilanteissa annetaan esim. morfiinia (joka luokitellaan huumeeksi)lapselle,niin onko siis parasetamolista jotain haittaa ja kysyinkin, onko joku saanut luvan antaa jotain kipulääkettä.

        Muille näytti menevän perille.


      • ----
        pian vainaa kirjoitti:

        Lue uusiksi viestini. En ole antamassa morkkua lapselle, asettelin kysymyksen siten, että kun poikkeustilanteissa annetaan esim. morfiinia (joka luokitellaan huumeeksi)lapselle,niin onko siis parasetamolista jotain haittaa ja kysyinkin, onko joku saanut luvan antaa jotain kipulääkettä.

        Muille näytti menevän perille.

        Se ei tod tee mitään hallaa. Tuskin siitäkään mitään apua kuitenkaan on jos kyseessä koliikki, mutta voit yrittää...


      • ...........................
        pian vainaa kirjoitti:

        olen käynyt lääkärissä, tulehduksia yms. ei ole. Sanoi siellä, että pitää vaan jaksaa. Jos siis marssin sairaalaan ja sanon etten kykene enää hoitamaan, ottavat sinne?

        Ajattelin vaan, että jos jotain kipulääkettä olisi.. Sanotaan, ettei voi antaa, mutta saahan esim. vastasyntyneet valvotuissa olosuhteissa esim. morfiinia, jos joutuvat leikkaukseen. Ajattelin vaan, että onko joku parasuppo oikeasti niin vaarallinen..

        Vyöhyketerapiaa kokeiltu, meille ei apua.

        Heidän on pakko ottaa vauva sairaalaan lastenosastolle, jos sanot ettet enää jaksa. Toinen vaihtoehto on mennä ensi- ja turvakotiin.

        Jos lapsesi ei ole sairas vaan koliikki ei kipulääkettä asiaan ole. Lapsesi ei silloin ole sairas! Meillä tosiaan asiaan auttoi vaan aika...

        Kuinka nyt jakselet? Haitko apua neuvolasta, sairaalasta yms?


      • iässä
        pian vainaa kirjoitti:

        olen käynyt lääkärissä, tulehduksia yms. ei ole. Sanoi siellä, että pitää vaan jaksaa. Jos siis marssin sairaalaan ja sanon etten kykene enää hoitamaan, ottavat sinne?

        Ajattelin vaan, että jos jotain kipulääkettä olisi.. Sanotaan, ettei voi antaa, mutta saahan esim. vastasyntyneet valvotuissa olosuhteissa esim. morfiinia, jos joutuvat leikkaukseen. Ajattelin vaan, että onko joku parasuppo oikeasti niin vaarallinen..

        Vyöhyketerapiaa kokeiltu, meille ei apua.

        siis juuri 2kk ikäoiset vauvat itkevät paljon. eniten mitä koko vauva aikana.Rasittavaahan se on, mutta jo kuukauden päästä parempi. Onko vauvalla ilmavaivoja? Kyllä kaikki lääkkeet voivat olla vauvoille vaarallisia. Imetätkö? Juo itse kamomillatettä, rauhoittaa joitakin vauvoja. Entä viihtyykö vauva rintarepussa?
        Ne mannerheiminlastessuojeluliiton hoitajathan eivät ole kovin kalliita, vajaa 5e tunti.

        Entä voitko vuorotella miehesi vapaapäivänä miehesi kanssa? Voithan soittaa sinne sairaalaan, usealla paikkakunnalla ottavat sinne yöksi, jos vanhemmat aivan puhki.


    • ja sano

      olevasi lopussa. Kerro tilanteesi ja sano, ettet jaksa enää. Älä kaunistele asiaa, vaan kerro rehellisesti kaikki. Luulen, että jonkinlaista väliaikaista apua saat.
      Kun vauvani aikoinaan oli Lastenklinikalla, siellä oli yhtä aikaa vauvoja, joiden diagnoosina oli äidin uupumus.
      Sinun pitäisi saada väsymysputki poikki, niin jaksaisit sitten taas. On pelattava aikaa. Huuto loppuu kyllä aikanaan ja lapsi alkaa nukkua, mutta siihen voi mennä vielä kuukausia.
      Minun ensimmäinen lapseni huusi puolisen vuotta yhtä soittoa, mutta on nyt urheilullinen insinööri. Ja lapsia tuli vielä kaksi muutakin.
      Mutta sinä tarvitset nyt hätäapua. Lääkäriltä, neuvolasta, sosiaalitoimistosta. Soita vaikka hätänumeroon, jos et muuta voi. Äläkä vetoa vauvan tilaan - joka kaikesta päätellen on ihan hyvä - vaan omaasi.

    • äiti02/07

      Ota yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin heti. Apua on saatava! Älä kaunistele asiaa vaan sanot suoraan, ett¨ä et jaksa enää.
      Meillä oli sama juttu, kuin sulla. Sukulaiset kaukana ja mies vielä keikkahommissa ympäri Suomen. Voimia. Itelläkin oli loppuun väsyminen lähellä.

    • Nimetön

      Kylläpä nuori äiti kirjoittaa rumasti, sitä vittua voisi tehdä, että pidät lasta sylissäsi. Luuletko, ettei vauva tunne mitä hänestä ajattelet?
      Jos pystyt tuollaista roskaa kirjoittamaan - niin, millainenhan äiti oikein olet?
      Sitä vittua voisit nyt tehdä, että pidät lastasi arvokkaana lahjana - silloinkin kun hän itkee.
      Ei vauva pahuuttaan kuule huuda - hän huutaa siksi että on paha olo!!!

      • janian

        kuuleppas helppo on sun mennä ap:lle sanomaan kun ei oo itse samaa kokenut


      • suurperheen äiti

        Kylläpä nimetön kirjoittaa rumasti, voisit tukea ihmistä joka kysyy neuvoa. Luuletko ettei äiti kärsi? Jos pystyt tuollaista tekstiä kirjoittamaan äidille joka pyytää tukea ja apua - niin, millainen ihminen oikein olet?
        Sitä voisit tehdä että olisit kirjoittamatta jos ei ole parempaa sanottavaa epätoivoiselle äidille. Ei äiti pahuuttaan kuule vittuile - hän vittuilee siksi että on paha olo!

        -

        Kyllä itsellä oli vitsit vähissä esikoisen kanssa kun huusi... Mutta nyt on jo 12v, aika kuluu niin nopeasti. Voimia sinulle ap kirjoittaja!


      • Nimetön
        janian kirjoitti:

        kuuleppas helppo on sun mennä ap:lle sanomaan kun ei oo itse samaa kokenut

        4 lasta olen aikuisiksi kasvattanut. Joukossa oli myös pari koliikkivauvaa. Joten tiedän.


      • ASIATTOMIA!

        Kyllä täällä on muillakin paljon lapsia ja koliikeista on kärsitty meidänkin perheessä.

        Osoitat käsittämätöntä sivistymättömyyttä ja empatian puutetta kun tulet tällaiselle palstalle kirjoittelemaan tuollaista loppuunpalaneelle äidille. Häpeäisit, iso ihminen, vielä suuremmalla syyllä kun olet itsekin äiti.


      • ---

        Auttaa jo parista kerrasta


      • mopsigirl

        Juu, mä voisin veikata että itse olet niitä äitejä jotka tekevät kaiken mitä ovat kasvatus oppaista lukeneet ja kuvittelevat olevansa muita parempia joka asiassa.. mulla itellä on 3-lasta, joita rakastan yli kaiken. en kuitenkaan ole super-äiti, joten kyllä väsyn välillä itsekkin. silloin maailman ihanin mies,(mun oma) ottaa naperot ja saan levätä. 2h rauhaa ja hiljaisuutta saa mut muuttumaan uudeksi ihmiseksi. vittu että helpottaa. ja osa vaaveista on vaativampia, se on fakta.. ei äitiyttä tarvi kokoajan mitata ja määritellä.


    • sanoa että

      Jos et ole kokeillu, niin kokeileppa auton turvaistuinta, ihan vaikka kotosalla. Meillä vaikka ei koliikkivauva, mutta välillä vatsavaivainen kyllä ja jos mikään muu ei tehoa parkuun, niin autonturvaistuin lattialle ja ei muutakun heiluttamaan. Ja mitä kovempi vauhti sen parempi. T: PARASUPON EHDOTTAJA TUOSTA YLHÄÄLTÄ =D

    • äiti vm. 65

      Tuttu tunne, minunkin vauva huusi tuon 19h/vrk, lopun aikaa nukkui, kun oli itse niin väsynyt huutamiseensa. Minä en saanut siinäkään vaiheessa unta, kun odotin, minä hetkenä inahtaa taas.

      Kipulääkettä et voi antaa. Ensimmäisenä ota yhteys NEUVOLAAN ja sano, ettet enään jaksa. Minun lapseni lopetti huutonsa muutaman kk:n ikäisenä, jos ei olisi loppunut, olisimme sekä äiti että vauva menneet Jorviin. He olisivat hoitaneet lapsen, tuoneet vain syötölle ja minä olisin saanut nukkua. Huuto loppui ennenkuin sinne ehdimme.

      Entäs vauvan isä? Mitä jos hän lähtisi vauvan kanssa kylään, ulkoilemaan tms. muutaman tunnin/vrk työpäivänsä jälkeen ja sinä saisit sen ajan nukkua?

      Unikoulu on tarkoitettu lapsille, joilla on vääränlainen unirytmi. Sinun vauvasi on sairas, hänellä on vatsakipuja. Siksi unikoulu ei ole oikea ratkaisu. Yritä pumpata vauvan jalkoja, josko ilma tulisi paremmin pois. Laita vauva selälleen ja nosta sen jalat vatsan päälle. Siinä liikuttelet niitä koukkuun ja suoraksi. Ei ole mikään ratkaisu, mutta ilmaa tulee sillä tavoin pepusta ja auttaa vauvaa. Muista myös röyhtäisyttää kunnolla syönnin jälkeen. Käytä vyöhyketerapiassa, olen kuullut, että se auttaa.

      Voimia sinulle! Muista että itkuisesta pikkuvauvasta kasvaa hyväntuulinen lapsi, näin kävin minunkin tapauksessani.

    • auttaa

      Hei! Meidän vauvalla on ollut vatsavaivoja. Kenties ihan koliikiksikin voisi kutsua, mutta aivan noin paljoa vauvamme ei ole itkenyt. Jokatapauksessa meillä auttoi kaksi kertaa kiropraktikolla käynti. Täällä Treella maksoi ensimmäiseltä käynniltä 60 euroa, seuraavalta 40e. Kuulemma Englannissa kiropraktia on yleinen hoitokeino koliikkiin ja muihin vauvan mahavaivoihin.

      Kiropraktikkoa valitessa tulee kuitenkin tarkistaa että hän on laillistettu kiropraktikko.

    • neljän äiti

      Autolla ajeltu, autoistuin rattaisiin ja lenkille, iltakylvyt ja vauvahieronta, kuumemittarilla varovasti avitettu pyllystä kakkaa ja ilmaa pois, vauva nukkunut vatsallaan äidin vatsan päällä. Pari lohdutuksen sanaa: aika parantaa!

      • Pau-la

        .. kapalo? Oot kyllä varmaan tänkin koittanut, mutta tuli vaan mieleen..
        Joihinkin tehoaa kantaminen, liina/reppu?


      • pois!
        Pau-la kirjoitti:

        .. kapalo? Oot kyllä varmaan tänkin koittanut, mutta tuli vaan mieleen..
        Joihinkin tehoaa kantaminen, liina/reppu?

        se aiheuttaa mahakipua vauvoilla.ota tukihenkilo vaikka seurakunnan kautta, diakoni tai diakonissa voi tulla juttelemaan tai hankkia apua sulle ett jaksaat!


    • saanut apua?

      Kuinka voit?
      Olen huolissani sinusta.

    • äippä 25

      kokeile kylvettämistä...meillä se toimii ainakin...ja joka ilta sama rutiini...muistaa vaan laittaa kylpyöljyä veden sekaan niin iho ei pääse kuivuun...

    • Koliikkivauvan äiti

      Kaiken ahdistuksen keskellä muista, että koliikki (huutava vauva) EI OLE SINUN SYYSI!!! Et voi tehdä koliikille mitään ja itsesyytökset vain pahentavat pahaa oloasi!

      Itseäni helpotti tuo ajatus tosi paljon ja se, että vaikka vauva itkee, niin sylissäpitäminen kuitenkin lohduttaa häntä (vaikket sinä sitä huomaakaan, kun itku vain jatkuu). Eli itkusta huolimatta, pidä sylissä ja hoivaa - muuta et voi tehdä!

      Tärkeää sinun olisi saada nyt sen verran unta, että pääset pahimmasta olosta ja jaksat taas sylittää vauvaasi. Sairaalassa ottavat kyllä vakavasti, jos menet ja kerrot rehellisesti, ettet enää jaksa. Kuten jo aiemmin on sanottu, älä vetoa vauva pahaan oloón, vaan siihen, että SINÄ et enää jaksa... Saat varmasti apua, kun vaan saat aikaiseksi sitä hakea. Voimia sinulle!

      • äiti2006

        Moi!

        Meillä oli kanssa hirvittävän itkuinen ja vähäuninen lapsi 3 kk asti. Pahimmillaan valvoi jopa aamuviiteen useita öitä peräkkäin. Ei siinä auttanut kuin ottaa miehen kanssa valvomisvuorot (onneksi sentään oli joku kenen kanssa vuorotella). Päivisinkin nukuttiin vain vaunujen liikeellä ollessä tai sitten jotain vartin torkkupätkiä sisällä :/. Meillä selvisi puolen vuoden iässä maitoallergia ja ehkä sekin saattoi vaikuttaa tuohon alun itkuisuuteen ja unettomuuteen. Jaksamisia ja ajan kanssa helpottaa, vaikka tuommoisen kuuleminen ei kyllä koliikkilapsen huutaessa paljon lohduta.


    • Koliikkiäiti

      Kyselit aiemmin tuosta Parasuposta. Meillä on 2kk tytölle jouduttu antamaan välillä kipuihin Parasuppoja, viikon ajan jopa joka ilta ja välillä nämä auttoivat. Oli suuri helpotus nähdä lapsen olon hieman helpottavan ainakin hetkeksi. Näin tehtiin siis vain ja ainoastaan lääkärin määräyksestä, hänen mukaansa tästä ei ole mitään haittaa. Jatko- ohjeeksi saimme luvan käyttää suppoa tarvittaessa (ei siis joka päivä). Emme ole antaneet suppoja kuin vain äärimmäisissä kiputiloissa. Muina keinoina olemme kantaneet olalla, kantorepussa sekä pumpanneet ilmaa jaloista työntämällä sekä kuumemittarilla avustamalla. Nämä auttavat hetkellisesti. Kysy lääkäriltä ohjeita/lupa suppoihin, meillä ne ovat auttaneet.

      Itse olin myös samassa väsyneessä tilassa ja me pääsimme molemmat, sekä vauva että minä sairaalaan osastolle hoitoon. Nyt käymme jatkuvasti kontrolleissa sekä selvityksissä, onko vauvalla mahd. allergia, joka vääntää mahaa. Kehoitan sinua vaatimaan osastolle pääsyä (jos tilanne ei ole helpottanut). Itse en saanut lähetettä terveyskeskuksesta, vaan menin suoraan sairaalaan päivystykseen. Ja ottivat suosiolla sisään.

      Meillä on tilanne nyt vähän helpompi (lapsi 2kk, huuto alkoi n.1 viikon iässä), mutta kyllä sitä huutoa ja kipua edelleen on. Pahimmillaan lapsi ei kykene edes syömään. Edelleen olen kyllästynyt ohjeisiin, joita aina kuulee "oletteko koittaneet Rela-tippoja? Entä Cuplatonia? Vyöhyketerapiaa? Kantoliinaa?" Kaikkea on kokeiltu eikä mikään auta!!! Meillä ainoat helpotuskeinot ovat olleet olalla kantaminen ja sitterissä keinuttaminen. Toivon kovasti vaan, että aika vie tämän vaivan pois. Tuntuu vain niin pitkältä tämä odottelu, varsinkin jos unet jäävät kovinkin vähiin.

    • meillämyös

      Oli sitä huutoa....onko vauvasi rintaruokinnalla? Saako tarpeeksi ruokaa, siis voiko olla että olisi ihan nälkäinen ...muistan että itse jos en saanut syötettyä just oikeiseen aikaan , hermostui ja tosi vaikea oli saada rauhoittumaan ja huuti sitten ihan sitä NÄLKÄÄNSÄ pitkään, ....Oletko yrittänyt nukuttaa vaunuissa? Entäpäs kantoliina avuksi? Siis nälkä, ja sitten tuon ikäinen väsyy aika helposti, että lapsi pitää ihan sitten vaan nukuttaa yksinkertaisesti. MEillä ei siis ollut apua mistään noista tipoista sun moista, eli helpottui kuitenkin siinä 3kk iässä, vauvan suolisto on vielä niin kehittymätön että maidot yms aiheuttaa sitten kaikenlaita vaivaa...Kysy neuvolasta lastenhoitoapua, sieltä pitäisi saada neuvoa mistä löytyy( kerro että olet tosi väsynyt jne...) Minäkin hoidin yksin, eikä ollut myöskään auttajia, mutta esim.yöt sain nukkumaan että nsiki nukutin illalla vaunuihin, ja kun heräsi ensimmäisen kerran otin viereen nukkumaan ja nukuttiinkin sitten pitkään tissi suussa...=) Itsekin siis välillä itku kurkussa hoitelin väsyneenä ja hyssyttelin, mutta ajattele niin että sinun tehtäväsi on parantaa ja auttaa lastasi olipa hätä mikä tahansa koska ei itse siihen kykene....Mutta tuohan siis helpottaa kuukauden päästä sinulla...lähde vaan rohkeasti ulos lapsen kanssa, niin minäkin tein...lapset siis kitisee enemmän tai vähemmän.........MUTTA VAUNUIHIN NUKUTUS TOIMI AINAKIN MEILLÄ , vaatii kyllä kärsivällisyyttä...tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe