ruumiillinen kuritus

liri

Mitenkäs on kurittamisen laita...te jotka kirjaimellisesti otatte Raamatun sanan,vihaatte homoutta jne...saako lapsia lyödä/risua antaa?

Se kun on nykyään laissa kielletty mutta Raamatussa sanotaan jotenkin näin: "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa"

82

1966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • el kirahwi

      Kyllä lakia on noudatettava, jos se ei suoraan ole Jumalan sanaa vastaan. Eikä missään päin Raamatussa ole suoranaisesti käsketty käyttämään ruumiillista kuritusta.

      Mutta ei sitä ole siellä kiellettykään, päinvastoin mainittu positiivisessa mielessä, kuten avauksessa olleessa vitsan säästämislainauksessa, joten jos laki sallisi, niin kyllä ruumiillinen kurituskin olisi hyväksyttävää.

      Omassa lapsuudessani ei ruumiillista kuritusta harrastettu, vaikka se saattoi siihen aikaan vielä olla lain mukaan sallittuakin, ja ihan kohtalaisen kunnollinen ihminen silti on tullut.

    • yhteiskunta

      Lait ovat niitä varten jotka eivät noudata oikeaa ja väärää. Moraalin ja lain väliin jää pitkä aukko. Jos kaikki ihmiset eläisivät surutta niin laveasti kuin laki sallii, yhteiskuntamme olisi puhdas kaaos. Eiväthän lakimiehetkään kaikki toimi lain mukaan, vaan jotkut heistä ovat jäänet kiinni rötöksistä. Jos ihmiseltä puuttuu omantunnon ääni ja moraali, se johtaa tuohon.

      Raamatun neuvo "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" on erittäin viisas. Raamattu ei kehota pahoinpitelemään lasta, ja pahoinpitelijöille tuo maallinen laki on tehty. Traumat ovat tulleet lasten vapaakasvatuksesta ja kurittomuudesta, jossa lapset ohjaavat vanhempia eikä toisinpäin. Tällaisen kasvatuksen seurauksena on syntynyt pöyristyttävän itsekäs, ahne ja rajaton avionrikkojasukupolvi.

      Omiintuntoihin kirjoitettua lakia ei voi kirjoittaa kirjoihin. Se on viisampi laki kuin yksikään lakikirja, eikä siellä ole porsaanreikiä. Omatunto sanoo vääräksi sellaisiakin asioita, jotka lait sallivat.

      Lakihan on itse asiassa vain sovittu yleinen käytäntö. Oikeuden kanssa sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä. Nykyisinkin on lakeja jotka selvästi sotii oikuskäsitystä vastaan.

      • liri

        Tuli vaan mieleen että nimenomaan uskontoon vedotenhan lapsia on kasvatettu todella ankarasti ja ovat saaneet "isän kädestä" niin että tuntuu.
        Enkä millään jaksa uskoa että sellaisista lapsista kovin onnellisia on tullut....

        Ja missä kenenkin mielestä menee pahoinpitelyn raja...


      • Minä
        liri kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen että nimenomaan uskontoon vedotenhan lapsia on kasvatettu todella ankarasti ja ovat saaneet "isän kädestä" niin että tuntuu.
        Enkä millään jaksa uskoa että sellaisista lapsista kovin onnellisia on tullut....

        Ja missä kenenkin mielestä menee pahoinpitelyn raja...

        Erittäin onnellinen, vaikka olen joskus saanut ruumiillista kuritusta, eli kyllä se loppujen lopuksi tekee vain hyvää..


      • vanh.lest.nainen

        Jos Raamattu otetaan noin kirjaimellisesti että vitsaa ei saa säästää, niin sovitaan sitten että kädellä tai vyöllä ei lyödä?!!!! Raamattu tarkoittaa sitä, että lapselle laitetaan rajat mutta ne eivät totisesti tule ei vitsalla e eivätkä lyömisellä. Ihminen ei ole koira tai rotta johon sopii stimulus-response eli ärsyke ja siitä vain lapsi tajuais totella kuin koira.

        VItsa tarkoittaa Raamatussa kuria. Järjen käyttö Raamattu lukiessa ei ole kiellettyä. Emmehän me usko sitäkään Raamatun opetusta etät jänis olisi märehtijä.

        Rajat ja säännöt, äänen korotus ja kohtuullinen huonearesti tai riehuvan lapsen tiukka sylissäpito ilman hakkausta tai jäsenien vääntämistä tai tukistusta ovat oikeat NORMAALIEN vanhempien käyttämät, LAIN sallimat ja PSYKOLOGIEN suosittelemat keinot


    • Ninni

      Minun mielestäni uskovaisen on noudatettava lakia. Itse olen omalle lapselleni luunapin antanut, kun ei puhe ole millään mennyt perille. kannatan enemmän keskustelulinjaa, kuin käsiksi käymistä. Kun lasta kurittaa piiskaamalla, helposti tullee purettua omaa pahaa oloaan lapseen. Ystäväni kertoi, piiskanneensa lastaan, kun ei lapsi totellut, vaikka äiti oli puhunut asiasta kauniisti ja sen jälkeen äkäisesti. Ystäväni kertoi, että hänelle tuli niin paha olo piiskaamisesta (vaikka se oli ollut lievää), että lapselta piti pyytää heti anteeksi.
      Omassa kodissani olen nähnyt lasta kuritettavan piiskalla, jopa pahoinpitelyksi asti ja olisin soittanut poliisin paikalle, jos äiti olisi antanut. Pahoinpitely ja kurittaminen ovat kaksi aivan eri asiaa.
      Rakkaudella saadaan paljon parempaa aikaan, kuin vihalla ja ankaruudella. En ole liion vapaan kasvatuksen kannattaja, mutta lastakin on kunnioitettava.

      • Vesa

        Minä sain pienenä poika piiskaa vähän väliä ja aivan aiheesta. En ole katkera isälleni, vaan kunnioitan häntä yhä. Jos mikään muu ei auta, niin kuria on saatava vaikka piiskaamalla. Se sattuu vain hetken.


      • liri
        Vesa kirjoitti:

        Minä sain pienenä poika piiskaa vähän väliä ja aivan aiheesta. En ole katkera isälleni, vaan kunnioitan häntä yhä. Jos mikään muu ei auta, niin kuria on saatava vaikka piiskaamalla. Se sattuu vain hetken.

        sattuuko se vain hetken kun vähän väliä saa piiskaa...
        Kyllä ne kokemukset talteen jää vaikkei niitä myöhemmin muistakaan....ne vaikuttavat koko loppuelämääsi.
        Se mikä siinä onkin niin järkyttävää ,ihan kuinka sinä sanoit:en ole katkera isälleni vaan kunnioitan häntä yhä.
        Aikuinen ei saa lyödä lasta.


      • vanh.lest.nainen
        liri kirjoitti:

        sattuuko se vain hetken kun vähän väliä saa piiskaa...
        Kyllä ne kokemukset talteen jää vaikkei niitä myöhemmin muistakaan....ne vaikuttavat koko loppuelämääsi.
        Se mikä siinä onkin niin järkyttävää ,ihan kuinka sinä sanoit:en ole katkera isälleni vaan kunnioitan häntä yhä.
        Aikuinen ei saa lyödä lasta.

        ...itsestä hakkaaja.


      • vakas@M
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        ...itsestä hakkaaja.

        Sinullahan on suuvärkki tehty varmaan lehmän nahasta kun luulet että kaikki nahkavyöllä
        lapsiaan hakkaa.


      • vakas@M

        Suloinen lapsuksisesi, rassaa sun hermot niin että hypit seinille,ja kiljuen sieltä kaarrat soikean nurkan kautta penikkasi kimppuun j naokkaat seinään että räiskyy...


        KUULEPPA voisiko ne HAKKAAJAT olle juuri teidän UHREJA; noudattaneet teidän "viiisaita" neuvoja siihen asti että ovat RÄJÄHTÄNEET !!!!!!!!!!!!!


      • vanh.lest.nainen
        vakas@M kirjoitti:

        Sinullahan on suuvärkki tehty varmaan lehmän nahasta kun luulet että kaikki nahkavyöllä
        lapsiaan hakkaa.

        Niin, moni hakkaa vyöllä ja vielä moni lapsi tulee sairaalan polille ja vanhemmat valehtelevat että lapsi on pudonnut mutta oikeasti se on pahoinpidelty ja mm usein kädestä kiskottu niin että mennyt sijoiltaan. Erityisen paljon pahoinpidellään alle yksivuotiaita lapsia ja sen on järkyttävintä koska lapselle ei jää sellaista musitikuvaa että hän voisi myöhemmin edes terapiassa kunnolla työstää asiaa vaan hänellä on vain lopun ikää hirveä hylätyksi tulemisen pelko, aviollisia vaikeuksia jne.


      • vakas@M
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        Niin, moni hakkaa vyöllä ja vielä moni lapsi tulee sairaalan polille ja vanhemmat valehtelevat että lapsi on pudonnut mutta oikeasti se on pahoinpidelty ja mm usein kädestä kiskottu niin että mennyt sijoiltaan. Erityisen paljon pahoinpidellään alle yksivuotiaita lapsia ja sen on järkyttävintä koska lapselle ei jää sellaista musitikuvaa että hän voisi myöhemmin edes terapiassa kunnolla työstää asiaa vaan hänellä on vain lopun ikää hirveä hylätyksi tulemisen pelko, aviollisia vaikeuksia jne.

        Samoin sinulle että et tiedä mitä puhut, yrtät vain olla hameväelle , mieleiksi että piippalaa saisit.

        Ja sanonpa sinulle, ettei Jumala rakasta vääristeliöitä ei vaikka ne olisi VL-äkin.
        Hän vihaa vääryyttä, ja sinä teet tässäkin asiassa vääryyttä.


      • vanh.lest NAINEN
        vakas@M kirjoitti:

        Samoin sinulle että et tiedä mitä puhut, yrtät vain olla hameväelle , mieleiksi että piippalaa saisit.

        Ja sanonpa sinulle, ettei Jumala rakasta vääristeliöitä ei vaikka ne olisi VL-äkin.
        Hän vihaa vääryyttä, ja sinä teet tässäkin asiassa vääryyttä.

        Ei senkään puoleen ole tarvetta olla hameväelle mieliksi. Luetko sinä edes toisen juttuja kunnolla ennen kuin vastaat? Vai oletko niin kiukkua täysi että heti alat pää sauhuten kirjoittaa?


      • vakas@M
        vanh.lest NAINEN kirjoitti:

        Ei senkään puoleen ole tarvetta olla hameväelle mieliksi. Luetko sinä edes toisen juttuja kunnolla ennen kuin vastaat? Vai oletko niin kiukkua täysi että heti alat pää sauhuten kirjoittaa?

        Niin siitä samasta hengestä, josta mainitsin OLET, joku tarve sinulla on kieroilla.

        Mutta mitä palkaksesi odotat on vain arvaus että toisten hyväksyntä.

        Minä en totuutta polje maahan etes LESTOJEN hyväksymisen toivossa.


    • vanh.lest.nainen

      Emme hyväksy ruumiillista kuritusta. Minä sanon sille ehdottomasti EI. Lapsen hakkaaminen ei ole kasvatusta vaan oman aggression purkua. Turha syyttää lestadiolaisia tästä sillä se ei ole pelkkä vanh.lest. synti:lähes kaikkia minua vanhempia on'kuritettu ruumiillisesti', joten on hyvä että laki tuli 80-luvulla.

      • samaa sakkia

        ..saanut tuppivyöstä persauksilleni lapsena ja vaikka näin onkin, kannatan ehdottomasti että kasvatusmalli on käytössä jatkossakin. Mikäli penska vähät välittää vanhempien kehoituksista ja kielloista, ja soittaa suutansa, on hyvä antaa pikkasen tukkapöllyä tai tuppivyötä. Kuritus ei saa kuitenkaan mennä väkivallan, pahoinpitelyn puolelle, eli kohtuus kaikessa. Lapsen pitää oppia kunnioittamaan vanhempaansa.


      • liri
        samaa sakkia kirjoitti:

        ..saanut tuppivyöstä persauksilleni lapsena ja vaikka näin onkin, kannatan ehdottomasti että kasvatusmalli on käytössä jatkossakin. Mikäli penska vähät välittää vanhempien kehoituksista ja kielloista, ja soittaa suutansa, on hyvä antaa pikkasen tukkapöllyä tai tuppivyötä. Kuritus ei saa kuitenkaan mennä väkivallan, pahoinpitelyn puolelle, eli kohtuus kaikessa. Lapsen pitää oppia kunnioittamaan vanhempaansa.

        ..koskaan mieleen että ansaittava on vanhempienkin se kunnioitus?
        Se,että sulla on lapsia ei tosiaankaan tee sinusta automaattisesti hyvää vanhempaa ja sellasta jota kannattaa kunnioittaa...
        Remmiä persuksille on pahoinpitelyä.Siksipä sinä sitä kannatatkin kun olet itse sitä saanut etkä näe siinä mitään outoa....aivopesua sekin.
        Häpeä !


      • Ninni
        liri kirjoitti:

        ..koskaan mieleen että ansaittava on vanhempienkin se kunnioitus?
        Se,että sulla on lapsia ei tosiaankaan tee sinusta automaattisesti hyvää vanhempaa ja sellasta jota kannattaa kunnioittaa...
        Remmiä persuksille on pahoinpitelyä.Siksipä sinä sitä kannatatkin kun olet itse sitä saanut etkä näe siinä mitään outoa....aivopesua sekin.
        Häpeä !

        Kävin keskustelua erään vanhemman kanssa vanhempien kunnioituksesta. Hän oli sitä mieltä, että lapsen tulee aina ja joka tapauksessa kunnioittaa vanhempiaan ja totella heitä. Olen erimieltä hänen kanssaan ja samaa mieltä Iirin kanssa, että vanhemman tulee käyttäytyä niin, että hän ansaitsee kunnioituksen, on sen arvoinen. Vaikeaa on kunnioittaa sellaista vanhempaa, koka käyttäytyy huonosti, kohtelee lapsiaan, puolisoaan jne aliarvioivasti.


      • vakas@M

        Näyt olevan kuriton penikka tartteisit oikein Isällisen Isän kuritusta.


      • vakas@M
        samaa sakkia kirjoitti:

        ..saanut tuppivyöstä persauksilleni lapsena ja vaikka näin onkin, kannatan ehdottomasti että kasvatusmalli on käytössä jatkossakin. Mikäli penska vähät välittää vanhempien kehoituksista ja kielloista, ja soittaa suutansa, on hyvä antaa pikkasen tukkapöllyä tai tuppivyötä. Kuritus ei saa kuitenkaan mennä väkivallan, pahoinpitelyn puolelle, eli kohtuus kaikessa. Lapsen pitää oppia kunnioittamaan vanhempaansa.

        pikkasen tukkapöllyä tai tuppivyötä. Nämät eivät ole oikeita kuritusvälineitä.
        Jskin niskavilloista sievästi, se kun tuntuu jop vähäisestäkin.

        Kurituksessa tulee pitää maltti matkassa ja koivun vitsa kädessä.


      • vakas@M
        liri kirjoitti:

        ..koskaan mieleen että ansaittava on vanhempienkin se kunnioitus?
        Se,että sulla on lapsia ei tosiaankaan tee sinusta automaattisesti hyvää vanhempaa ja sellasta jota kannattaa kunnioittaa...
        Remmiä persuksille on pahoinpitelyä.Siksipä sinä sitä kannatatkin kun olet itse sitä saanut etkä näe siinä mitään outoa....aivopesua sekin.
        Häpeä !

        Että kehtaatkin ihmisille soittaa suutasi , vanhempiesi olisi nyt hyvä aika antaa kelpo vitsa saunotus sinulle.


      • vakas@M
        Ninni kirjoitti:

        Kävin keskustelua erään vanhemman kanssa vanhempien kunnioituksesta. Hän oli sitä mieltä, että lapsen tulee aina ja joka tapauksessa kunnioittaa vanhempiaan ja totella heitä. Olen erimieltä hänen kanssaan ja samaa mieltä Iirin kanssa, että vanhemman tulee käyttäytyä niin, että hän ansaitsee kunnioituksen, on sen arvoinen. Vaikeaa on kunnioittaa sellaista vanhempaa, koka käyttäytyy huonosti, kohtelee lapsiaan, puolisoaan jne aliarvioivasti.

        Lue vastaukseni Lirille , ja sama koskee sinuakin.


      • stb

        ja hakkaaminen sanan varsinaisessa merkityksessa ovat kaksi aivan eri asiaa. kurittaa voi ilman hakkaamista tai potkimista.


      • vanh.lest.nainen
        samaa sakkia kirjoitti:

        ..saanut tuppivyöstä persauksilleni lapsena ja vaikka näin onkin, kannatan ehdottomasti että kasvatusmalli on käytössä jatkossakin. Mikäli penska vähät välittää vanhempien kehoituksista ja kielloista, ja soittaa suutansa, on hyvä antaa pikkasen tukkapöllyä tai tuppivyötä. Kuritus ei saa kuitenkaan mennä väkivallan, pahoinpitelyn puolelle, eli kohtuus kaikessa. Lapsen pitää oppia kunnioittamaan vanhempaansa.

        Joo minuakin on hakattu ja itse olen lyönyt vanhinta lastani mukamaste kasvatusmielessä. Heräsin kun tuli tämä laki joka kielsi sen tukistamisenkin.

        EN ole lyönyt sen jälkeen ja olen huomannut,e ttä lapsi tottelee puhettakin. kyse on vain siitä, että aikuinen itse uskoo että hänen puheensa tehoaa. Jos aikuinen ei usko siihen ja ottaa asenteen lapseen että ei sinuun auta kuin lyöminne n niin sitten siinä käykin niin, vain lyöminen auttaa (no, eihän se oikeasti auta: minäkin hakattu olen ollu ihmisiksi lapsuuden kodissa mutta sitten lyönyt sekä aviopuolisoani että lastani. eli eikö pitäis tajuta,e ttä oppi EI ole mennyt perille, jos kerran tästä kuritetusta lapsesta on kasvanut hakkaava aikuinne. Eihän se ole kiltteyttä että siinä lapsena hakkaushetkellä lupaa totella mutta aikuisena ei ole fiksusti.)Minuun teki vaikutuksen se, kun luin jostain psykiatrian kirjasta, että lapselle jo se että aikuinen sanoo "nyt en tykkää sinusta" tai "nyt jätän sinut yksin"on niin hirveä rangaistus että muuta ei tarvita. Ja tämän voit heti itse testata: miltä on tuntunut kun vaimosi/miehesi/tyttöystäväsi/poikaystäväsi on sanonut sinulle noin? Onhan tuntunut siltä,e ttä kuolet siihen paikkaan.

        Tällaisenkin riidan jälkeen jossa ei hakata vaan puhutaan pitää lapselle sanoa, että minä SILLÄ HETKELLÄ kun olit paha en tykännyt sinusta tai oikeastaan sinun teostas en tykännyt ja sillä hetkellä halusin jättää sut yksin mutta että minä en ikinä ikinä jätä sinua kokonaan.
        Tällä lailla kasvaa hyviä lapsia. muut olen kasvattanut näin ja vaikuttaa siltä, että ehistä on tulossa tasapainoisempia kuin esikoisparastani.
        Jos tuntuu, että lasta pitää lkyödä, mene viereiseen huoneeseen tai vessaan ja hakkaa niin maar vimmamtusti jotain tyynyä tai muuta esinettä mikä ei mee rikki ja vaikka huuda ääneen yksin siellä huoneessa. TUle ulos vasta kun olet varma ettet lyö toista ihmistä. Jopa aprempi on jättää lapsi sänkyyn huutamaan tunniksi kuin lyödä häntä. kukaan ei ole kuollut huutamiseen mutta moni on kuollut tai vammautunut kun on lyöty. RAKASTAKAA LAPSIANNE KUIN ITSEÄNNE: HALATKAA LASTA JOKA IKINEN PÄIVÄ MONTA KERTAA VAIKKA HÄN VÄHÄN VASTUSTAISKIN.


      • vanhoillislestadiolainen nain
        samaa sakkia kirjoitti:

        ..saanut tuppivyöstä persauksilleni lapsena ja vaikka näin onkin, kannatan ehdottomasti että kasvatusmalli on käytössä jatkossakin. Mikäli penska vähät välittää vanhempien kehoituksista ja kielloista, ja soittaa suutansa, on hyvä antaa pikkasen tukkapöllyä tai tuppivyötä. Kuritus ei saa kuitenkaan mennä väkivallan, pahoinpitelyn puolelle, eli kohtuus kaikessa. Lapsen pitää oppia kunnioittamaan vanhempaansa.

        Vielä: se ei ole kunnioitusta mitä luulet näkeväsi lapsessa hakkaamisen jälkeen. Lapsi vihaa sinua ja on todella paskamaista että sitten vielä panet hänet Jeesuksen nimessä ja veressä pyytämään anteeksi. TÄMÄ ON KAUHEA VÄÄRYYS JA SYNTI. Pyydä heti kaikilta niiltä lapsilta anteeksi ketä oelt lyöny. Älä yhtään puolustele tekoasi ja ala ulista että isi/äiti tarkoitti vain sinun parasta. Sillä vain yrität lievittää omaa syyllisyyttäsi ja tehdä lapselle syyllisen olon. Uikuta vaikka aviopuolisolles omaa surkeata epäonnistumistas mutta älä filmaa lapselle.


      • vanh.lest.nainen
        vakas@M kirjoitti:

        Näyt olevan kuriton penikka tartteisit oikein Isällisen Isän kuritusta.

        Mitä tämä tarkoittaa? Oletko päissäsi?


      • vanh.lest.nainen
        liri kirjoitti:

        ..koskaan mieleen että ansaittava on vanhempienkin se kunnioitus?
        Se,että sulla on lapsia ei tosiaankaan tee sinusta automaattisesti hyvää vanhempaa ja sellasta jota kannattaa kunnioittaa...
        Remmiä persuksille on pahoinpitelyä.Siksipä sinä sitä kannatatkin kun olet itse sitä saanut etkä näe siinä mitään outoa....aivopesua sekin.
        Häpeä !

        ...kanssasi olen minäkin


      • vakas@M
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        Joo minuakin on hakattu ja itse olen lyönyt vanhinta lastani mukamaste kasvatusmielessä. Heräsin kun tuli tämä laki joka kielsi sen tukistamisenkin.

        EN ole lyönyt sen jälkeen ja olen huomannut,e ttä lapsi tottelee puhettakin. kyse on vain siitä, että aikuinen itse uskoo että hänen puheensa tehoaa. Jos aikuinen ei usko siihen ja ottaa asenteen lapseen että ei sinuun auta kuin lyöminne n niin sitten siinä käykin niin, vain lyöminen auttaa (no, eihän se oikeasti auta: minäkin hakattu olen ollu ihmisiksi lapsuuden kodissa mutta sitten lyönyt sekä aviopuolisoani että lastani. eli eikö pitäis tajuta,e ttä oppi EI ole mennyt perille, jos kerran tästä kuritetusta lapsesta on kasvanut hakkaava aikuinne. Eihän se ole kiltteyttä että siinä lapsena hakkaushetkellä lupaa totella mutta aikuisena ei ole fiksusti.)Minuun teki vaikutuksen se, kun luin jostain psykiatrian kirjasta, että lapselle jo se että aikuinen sanoo "nyt en tykkää sinusta" tai "nyt jätän sinut yksin"on niin hirveä rangaistus että muuta ei tarvita. Ja tämän voit heti itse testata: miltä on tuntunut kun vaimosi/miehesi/tyttöystäväsi/poikaystäväsi on sanonut sinulle noin? Onhan tuntunut siltä,e ttä kuolet siihen paikkaan.

        Tällaisenkin riidan jälkeen jossa ei hakata vaan puhutaan pitää lapselle sanoa, että minä SILLÄ HETKELLÄ kun olit paha en tykännyt sinusta tai oikeastaan sinun teostas en tykännyt ja sillä hetkellä halusin jättää sut yksin mutta että minä en ikinä ikinä jätä sinua kokonaan.
        Tällä lailla kasvaa hyviä lapsia. muut olen kasvattanut näin ja vaikuttaa siltä, että ehistä on tulossa tasapainoisempia kuin esikoisparastani.
        Jos tuntuu, että lasta pitää lkyödä, mene viereiseen huoneeseen tai vessaan ja hakkaa niin maar vimmamtusti jotain tyynyä tai muuta esinettä mikä ei mee rikki ja vaikka huuda ääneen yksin siellä huoneessa. TUle ulos vasta kun olet varma ettet lyö toista ihmistä. Jopa aprempi on jättää lapsi sänkyyn huutamaan tunniksi kuin lyödä häntä. kukaan ei ole kuollut huutamiseen mutta moni on kuollut tai vammautunut kun on lyöty. RAKASTAKAA LAPSIANNE KUIN ITSEÄNNE: HALATKAA LASTA JOKA IKINEN PÄIVÄ MONTA KERTAA VAIKKA HÄN VÄHÄN VASTUSTAISKIN.

        Että sinua on PAHOINPIDELTY, ja nyt luulet kaiken kurituksen olevan samanlaista, luulet ettei kukaan osaa muuten kurittaakkaan kuin heinäseipäällä hakaten.....

        OLE KILTTI ja lue oikein!!!! Vitsa /koivunvarpu / koivuniemen herra.

        Nämät ovat ainoat kuritusneuvot,,,,,

        Muuten sanoppa mistä johtunee ,että vaikka uhkaan ja olen jopa antanutkin vitsaa.....Jopa ystävien lapsille en vain omalleni, niin lapset minua rakastavat..

        Mutta sinunkaltaisesi vihaavat ???????..


      • vakas@M

        Mielestäni on parempi että annamme esimerkin Jumalan toiminnasta, ettei ihmislapsen tarvitse yllättyen kokea Jumalan kuritusta.

        Se voi olla vähän ronskimpaa kuin meidän vitsalla ripsauttelumme.


    • vakas@M

      En tiedä tarkalleen mitä laki sanoo kurituksesta, mutta varmaan jokaiselle olissi hyväksi lukea se kokonaan läpi,siinä kait sanotaan ettei saa kurittaa "tarkoittaen" pahoinpitelyä.

      Pahoinpitelystähän se puhe oli kun lakia suunniteltiin, eikä risulla räpsäytys le sitä.

      Ja kuritus , jos se tapahtuu ei tuo mitaan rangaistusta tekijälleen.

      Siis kurittomia kurittamaan!

      • marilyn

        sinä piiskaa...
        Lapsia ei saa risuttaa.


      • hups
        marilyn kirjoitti:

        sinä piiskaa...
        Lapsia ei saa risuttaa.

        sori


      • vakas@M
        marilyn kirjoitti:

        sinä piiskaa...
        Lapsia ei saa risuttaa.

        :o)


    • vakas@M

      En tiedä sitäkään, mutta luulisin että jotakin.

      Jos vaikka yllytän aapurini antamaan penikalleen piiskaa, niin hän ei saa siitä mitään mutta minut tuomittaisiin yllytyksestä.

      Laki on laki heh.

      • marilyn

        saat piiskaa....ei lapsia saa risuttaa.


      • vakas@M
        marilyn kirjoitti:

        saat piiskaa....ei lapsia saa risuttaa.

        Saat----....;; :o)


      • marilyn
        vakas@M kirjoitti:

        Saat----....;; :o)

        ..jotkut tykkää siitä....en minä sentään...hrr


      • vakas@M
        marilyn kirjoitti:

        ..jotkut tykkää siitä....en minä sentään...hrr

        Onnikka matkalla suomeen,olivat siinä 20 kieppeillä.
        Juteltiin niitä näitä ja kurituskin tuli esille, niin toinen sanoi "minulle on isä antanut piiskaa, mutten ole siitä yhtään katkera" ja sanoi että tarpeen oli ollut.

        Mutta kun vertasi kasvojen ilmettä näiden tyttöjen välillä.

        kurittomasti kasvaneen kasvotkin olivat harmaat tunteettomat.
        Mutta tämän toisen tytön kasvot loistivat, valoa.
        Tulee mieleen Mooses, kun hänen kasvonsa paistoivat kuin aurinko.

        Ja raamattu sanoo, että kun kurittaa lastaan, niin silloin hänet tempaa helvetistä.

        Jos sinulla olisi kokemusta kurituksesta niin yhtyisit tähän viimeiseenkin taysin .


      • marilyn
        vakas@M kirjoitti:

        Onnikka matkalla suomeen,olivat siinä 20 kieppeillä.
        Juteltiin niitä näitä ja kurituskin tuli esille, niin toinen sanoi "minulle on isä antanut piiskaa, mutten ole siitä yhtään katkera" ja sanoi että tarpeen oli ollut.

        Mutta kun vertasi kasvojen ilmettä näiden tyttöjen välillä.

        kurittomasti kasvaneen kasvotkin olivat harmaat tunteettomat.
        Mutta tämän toisen tytön kasvot loistivat, valoa.
        Tulee mieleen Mooses, kun hänen kasvonsa paistoivat kuin aurinko.

        Ja raamattu sanoo, että kun kurittaa lastaan, niin silloin hänet tempaa helvetistä.

        Jos sinulla olisi kokemusta kurituksesta niin yhtyisit tähän viimeiseenkin taysin .

        Minä olin kiltti lapsi...suorastaan enkeli enkä kuritusta tarvinnut...jos olisin piiskaa saanut en varmaan olisi yhtä herttainen kuin nyt...=)))))


      • vakas@M
        marilyn kirjoitti:

        Minä olin kiltti lapsi...suorastaan enkeli enkä kuritusta tarvinnut...jos olisin piiskaa saanut en varmaan olisi yhtä herttainen kuin nyt...=)))))

        Vanhempasi eivät sinusta välittäneet.

        Jokaisessa lapsessa on kurittamisen paikkaa, ei niitä kilttejä lapsia silleen olekkaan etteikö löytyisi kuritukseen aihetta.


    • vakas@M

      19. Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus.

      • marilyn

        se kokoero...aikuinen/lapsi


      • vakas@M
        marilyn kirjoitti:

        se kokoero...aikuinen/lapsi

        Otan huomioon, aikuisella tulee olla rakkaus ja hyvä arviointikyky mukana kurittaissaan lastaan.

        Vitsan koko ja lapsen koko tulee olla sopusoinnussa keskenään.


    • stb

      Raamatun neuvot ja kehoitukset ovat korkeammassa asemassa kuin lait. eli jos Raamatun sana sotii lakia vastaan, noudatan Raamatun sanaa.

      • jalmari

        kyllä minkälaisia tulee uskovaisten penskoista jotka on kasvatettu kurissa ja nuhteessa...neurootikkoja moniongelmaisia.
        No riittäähän psykiatreilla töitä....


      • Else

        Kuningas Salomonin ajan yhteiskunnalliset olot olivat toiset. Hänen kynästäänhän on lähtenyt suurin osa sananlaskuja.
        Hänellä itsellään oli myös paljon vaimoja. Meillä saa kohta syytteen kaksinnaimisesta, jos yrittää naida toisen eroamatta ensin entisestä.
        Salomonin tietämä ainoa keino kasvattaa lapsia oli kurittaminen, pahoinpitely.
        Kasvatustiede on niistä ajoista kehittynyt ja on todettu, että muut menetelmät johtavat parempaan lopputulokseen.
        Esimerkiksi lastensuojelulaitoksissa kuten lastenkodeissa ja koulukodeissa hakattiin ennen lapsia surutta ja muka kasvatuksellisista syistä. Kunnes tajuttiin, että sillä tavalla kasvatettiin heissä vihaa ja lapsista rikollisia aikuisia. Eli kivettiin heille tietä vankilaan ja yhteiskunta toimi itseään vastaan.
        Siksi lasten ruumiillisesta kurittamisesta on tehty rikos, ja vanhemmat, jotka ovat siihen kovin mieltyneitä, saattavat menettää lapsensa.
        Eli yhteiskunta pitää heitä huonoina kasvattajina ja ottaa lapset yhteiskunnan huostaan muissa perheissä kasvatettaviksi. Turha siinä vanhemman on vedota, että hän kurittaa lastaan, koska Raamattu niin muka käskee.


      • vakas@M
        Else kirjoitti:

        Kuningas Salomonin ajan yhteiskunnalliset olot olivat toiset. Hänen kynästäänhän on lähtenyt suurin osa sananlaskuja.
        Hänellä itsellään oli myös paljon vaimoja. Meillä saa kohta syytteen kaksinnaimisesta, jos yrittää naida toisen eroamatta ensin entisestä.
        Salomonin tietämä ainoa keino kasvattaa lapsia oli kurittaminen, pahoinpitely.
        Kasvatustiede on niistä ajoista kehittynyt ja on todettu, että muut menetelmät johtavat parempaan lopputulokseen.
        Esimerkiksi lastensuojelulaitoksissa kuten lastenkodeissa ja koulukodeissa hakattiin ennen lapsia surutta ja muka kasvatuksellisista syistä. Kunnes tajuttiin, että sillä tavalla kasvatettiin heissä vihaa ja lapsista rikollisia aikuisia. Eli kivettiin heille tietä vankilaan ja yhteiskunta toimi itseään vastaan.
        Siksi lasten ruumiillisesta kurittamisesta on tehty rikos, ja vanhemmat, jotka ovat siihen kovin mieltyneitä, saattavat menettää lapsensa.
        Eli yhteiskunta pitää heitä huonoina kasvattajina ja ottaa lapset yhteiskunnan huostaan muissa perheissä kasvatettaviksi. Turha siinä vanhemman on vedota, että hän kurittaa lastaan, koska Raamattu niin muka käskee.

        Sinullakin on taito sekoittaa asiat keskenään.


      • stb
        jalmari kirjoitti:

        kyllä minkälaisia tulee uskovaisten penskoista jotka on kasvatettu kurissa ja nuhteessa...neurootikkoja moniongelmaisia.
        No riittäähän psykiatreilla töitä....

        "tiedetään kyllä minkälaisia tulee uskovaisten penskoista jotka on kasvatettu kurissa ja nuhteessa...neurootikkoja moniongelmaisia.
        No riittäähän psykiatreilla töitä.."

        -ei minusta ainakaan ole tullut neuroottista jolla on monia ongelmia! miten selitat sen vaikka olen saanut selkaani kun olen sen ansainnut? minusta on kasvanut tasapainoinen, empaattinen ja muita arvostava ja kunnioittava aikuinen. sina sanoit etta "tiedetaan kylla...". miten sina sen "tiedat"? mahdatko tuntea yhtakaan uskovaista henkilokohtaisesti?
        ja ei sita kuria ja nuhdetta anneta jollei ole syyta siihen. tekstissasi annoit lievasti ymmartaa etta uskovaiset haluavat "kasvattaa" lapset jatkuvasti nuhdellen, eli ilman rakkautta ja kiitoksen sanaa jos on tehnyt hyvin. ja by the way, en tieda YHTAKAAN uskovaista joka olisi neurooninen tai jolla olisi ongelmia, varsinkaan kurituksen takia! revi siita...


      • stb
        Else kirjoitti:

        Kuningas Salomonin ajan yhteiskunnalliset olot olivat toiset. Hänen kynästäänhän on lähtenyt suurin osa sananlaskuja.
        Hänellä itsellään oli myös paljon vaimoja. Meillä saa kohta syytteen kaksinnaimisesta, jos yrittää naida toisen eroamatta ensin entisestä.
        Salomonin tietämä ainoa keino kasvattaa lapsia oli kurittaminen, pahoinpitely.
        Kasvatustiede on niistä ajoista kehittynyt ja on todettu, että muut menetelmät johtavat parempaan lopputulokseen.
        Esimerkiksi lastensuojelulaitoksissa kuten lastenkodeissa ja koulukodeissa hakattiin ennen lapsia surutta ja muka kasvatuksellisista syistä. Kunnes tajuttiin, että sillä tavalla kasvatettiin heissä vihaa ja lapsista rikollisia aikuisia. Eli kivettiin heille tietä vankilaan ja yhteiskunta toimi itseään vastaan.
        Siksi lasten ruumiillisesta kurittamisesta on tehty rikos, ja vanhemmat, jotka ovat siihen kovin mieltyneitä, saattavat menettää lapsensa.
        Eli yhteiskunta pitää heitä huonoina kasvattajina ja ottaa lapset yhteiskunnan huostaan muissa perheissä kasvatettaviksi. Turha siinä vanhemman on vedota, että hän kurittaa lastaan, koska Raamattu niin muka käskee.

        vakas@M sanoi, sina puhut nimenomaa pahoinpitelysta, kuten hakkaaminen ja potkiminen. enhan mina ole antanut ymmartaa etta pahoinpitely on hyvaksyttavaa! missaan tapauksessa se ei ole! sanoit etta esim. koulukodeissa hakattiin lapsia surutta. tottahan toki ilman syyta hakkaamisella saadaan aikaan vihaa ja katkeruutta lapsissa, ja saadaan vaikka hakattaisiin muka syysta. hakkaaminen on ehdottomasti vaarin, se on vakivaltaa, ei kurittamista (=kurin palautetta).


      • jalmari
        stb kirjoitti:

        "tiedetään kyllä minkälaisia tulee uskovaisten penskoista jotka on kasvatettu kurissa ja nuhteessa...neurootikkoja moniongelmaisia.
        No riittäähän psykiatreilla töitä.."

        -ei minusta ainakaan ole tullut neuroottista jolla on monia ongelmia! miten selitat sen vaikka olen saanut selkaani kun olen sen ansainnut? minusta on kasvanut tasapainoinen, empaattinen ja muita arvostava ja kunnioittava aikuinen. sina sanoit etta "tiedetaan kylla...". miten sina sen "tiedat"? mahdatko tuntea yhtakaan uskovaista henkilokohtaisesti?
        ja ei sita kuria ja nuhdetta anneta jollei ole syyta siihen. tekstissasi annoit lievasti ymmartaa etta uskovaiset haluavat "kasvattaa" lapset jatkuvasti nuhdellen, eli ilman rakkautta ja kiitoksen sanaa jos on tehnyt hyvin. ja by the way, en tieda YHTAKAAN uskovaista joka olisi neurooninen tai jolla olisi ongelmia, varsinkaan kurituksen takia! revi siita...

        Sinä tuskin kaikkia uskovaisia tunnet....
        Mahdanko tuntea yhtään uskovaista henkilökohtaisesti...tosiaan tunnen,siksi kirjoitinkin.


      • vanh.lest.nainen
        stb kirjoitti:

        vakas@M sanoi, sina puhut nimenomaa pahoinpitelysta, kuten hakkaaminen ja potkiminen. enhan mina ole antanut ymmartaa etta pahoinpitely on hyvaksyttavaa! missaan tapauksessa se ei ole! sanoit etta esim. koulukodeissa hakattiin lapsia surutta. tottahan toki ilman syyta hakkaamisella saadaan aikaan vihaa ja katkeruutta lapsissa, ja saadaan vaikka hakattaisiin muka syysta. hakkaaminen on ehdottomasti vaarin, se on vakivaltaa, ei kurittamista (=kurin palautetta).

        Toisen ihmisen satuttaminen on kaikki laissa kiellettyä. KOKONAAN. Oli pientä tai suurta. Tätä on turha jossitella. Ja siihen on pätevät syyt. EI luunappeja, ei tukistamista. TOivonpa,että ne lapset joita te ihmsiet läpsitte tulevat siihen ikään että antavat teille turpaan. Silloin tajuatte, MIKSI lapseen ei saa koskea satuttaen.


      • Else
        vakas@M kirjoitti:

        Sinullakin on taito sekoittaa asiat keskenään.

        Jos lapsi on uskovaisten vanhempiensa kurituksen jäljiltä täynnä mustelmia, niin että koulussakin opettaja niitä ihmettelee, niin kyllä se on pahoinpitelyä, vaikka miten olisi hoettu raamatunlauseita ja tarkoitettu lapselle hakkaamisella pelkkää hyvää.
        Jos aikuista sillä tavalla lyötäisiin (kuritettaisiin), saisi lyöjä helposti pahoinpitelysyytteen ja haasteen käräjätupaan.
        Olen tavannut myön vanhempiensa kasvatusotteiden jäljiltä pysyvästi vammautuneita lapsia.
        Mihin se kurituksen ja pahoinpitelyn raja pannaan?
        Ja entäs, kun lapset kasvavat? Jos perheen lasten kasvatus perustuu lyömiselle, niin minkä ikäisenä se sitten lopetetaan?
        Eräs uskovainen isä sai kokea senkin järkytyksen, että eräänä päivänä hänen kurittamansa murrossikäinen poika alkoi yllättäen lyödä takaisin. Otti mallia hänestä itsestään. Veteli isää samalla mitalla kuin tämä oli lyönyt häntä, "kurittanut".
        Ja entäs kun uskovainen isä repii housuja kinttuun tyttäreltään vielä 16-vuotiaanakin ja piiskaa häntä tuon tuostakin paljaalle pyllylle, kun tytär on kuulema niin "kuriton" ja "saanut liian vähän selkäänsä". Sitten tytär yrittää itsemurhaa.
        Olen nähnyt myös tapauksen, jossa uskovaisen äitinsä usein kurittama 8-vuotias poika otettiin yhteiskunnan huostaan ja sijoitettiin perheeseen. Äiti osallistui jatkuvasti uskonnollisiin tilaisuuksiin ja katsoi vain kasvattavansa poikaa, kun kuritti tätä milloin harjan varrella hutkien, milloin tukasta repien. Huostaanoton perusteluina olivat toistuvat pahoinpitelyt. Äiti oli valittanut viranomaisten tekemästä päätöksestä, mutta oikeus ei muuttanut päätöstä, ei purkanut huostaanottoa eikä palauttanut lasta äidilleen, vaikka tämä varmasti myös aidosti rakasti poikaansa ja tarkoitti kurituksellaan pelkkää hyvää.


      • stb
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        Toisen ihmisen satuttaminen on kaikki laissa kiellettyä. KOKONAAN. Oli pientä tai suurta. Tätä on turha jossitella. Ja siihen on pätevät syyt. EI luunappeja, ei tukistamista. TOivonpa,että ne lapset joita te ihmsiet läpsitte tulevat siihen ikään että antavat teille turpaan. Silloin tajuatte, MIKSI lapseen ei saa koskea satuttaen.

        ihmiseen tulee sattumaan niin ruumiillisesti kuin henkisesti tassa ajassa vaikka kuritusta ei olisi ollenkaan. joten ei se pieni tukistus tms ole pahaksi ollenkaan SILLOIN KUN SE ON PAIKALLAAN. tiedan kylla mita laki sanoo ruumiillisesta kurittamisesta, ei sita tarvitse joka kaanteessa sanoa. mutta niinkuin sanoin, minulle Jumalan sana on korkeammassa asemassa kuin laki jollei se perustu Jumalan sanaan. laki on ihmisten keksimaa, mutta Jumala kirjoitti Raamatun. minun puolestani saat kasvattaa lapsesi niinkuin tykkaat ja parhaaksi naet, suo myos se vapaus muille.

        "Toivonpa, että ne lapset joita te ihmsiet läpsitte tulevat siihen ikään että antavat teille turpaan. Silloin tajuatte, MIKSI lapseen ei saa koskea satuttaen"

        -eli toisinsanoen toivot etta lapset eivat kunnioita omia vanhempiaan? ja enemman on niita tapauksia joissa KURITTOMAT lapset ovat tulleet antamaan turpiin omille vanhemmilleen. miten sina tulkitset Raamatun kaskyn, etta vanhemmat kurittavat lapsiaan koska rakastaa niita? miten sina tulkitset ruumiillisen kurituksen Raamatussa? tulkitsetko Raamattua niinkuin sinulle parhaiten sopii?


      • vakas@M
        Else kirjoitti:

        Jos lapsi on uskovaisten vanhempiensa kurituksen jäljiltä täynnä mustelmia, niin että koulussakin opettaja niitä ihmettelee, niin kyllä se on pahoinpitelyä, vaikka miten olisi hoettu raamatunlauseita ja tarkoitettu lapselle hakkaamisella pelkkää hyvää.
        Jos aikuista sillä tavalla lyötäisiin (kuritettaisiin), saisi lyöjä helposti pahoinpitelysyytteen ja haasteen käräjätupaan.
        Olen tavannut myön vanhempiensa kasvatusotteiden jäljiltä pysyvästi vammautuneita lapsia.
        Mihin se kurituksen ja pahoinpitelyn raja pannaan?
        Ja entäs, kun lapset kasvavat? Jos perheen lasten kasvatus perustuu lyömiselle, niin minkä ikäisenä se sitten lopetetaan?
        Eräs uskovainen isä sai kokea senkin järkytyksen, että eräänä päivänä hänen kurittamansa murrossikäinen poika alkoi yllättäen lyödä takaisin. Otti mallia hänestä itsestään. Veteli isää samalla mitalla kuin tämä oli lyönyt häntä, "kurittanut".
        Ja entäs kun uskovainen isä repii housuja kinttuun tyttäreltään vielä 16-vuotiaanakin ja piiskaa häntä tuon tuostakin paljaalle pyllylle, kun tytär on kuulema niin "kuriton" ja "saanut liian vähän selkäänsä". Sitten tytär yrittää itsemurhaa.
        Olen nähnyt myös tapauksen, jossa uskovaisen äitinsä usein kurittama 8-vuotias poika otettiin yhteiskunnan huostaan ja sijoitettiin perheeseen. Äiti osallistui jatkuvasti uskonnollisiin tilaisuuksiin ja katsoi vain kasvattavansa poikaa, kun kuritti tätä milloin harjan varrella hutkien, milloin tukasta repien. Huostaanoton perusteluina olivat toistuvat pahoinpitelyt. Äiti oli valittanut viranomaisten tekemästä päätöksestä, mutta oikeus ei muuttanut päätöstä, ei purkanut huostaanottoa eikä palauttanut lasta äidilleen, vaikka tämä varmasti myös aidosti rakasti poikaansa ja tarkoitti kurituksellaan pelkkää hyvää.

        Missä raja siinä kulkee, niin jätä aihe sellaisten hoidettavaksi jotka tietää, sen rajan.


      • Else
        vakas@M kirjoitti:

        Missä raja siinä kulkee, niin jätä aihe sellaisten hoidettavaksi jotka tietää, sen rajan.

        ...mutta vain eri tavalla ilmaistu.
        "Kuritus" on olevinaan kasvatusta ja niin vanhemmat väkivaltaista käytöstään puolustelevat.
        "Pahoinpitely" taas on selvästi rikollista toimintaa, jossa ei ole mitään puolusteletavaa.
        Laki ja lastensuojeluviranomaiset ovat päätyneet pitämään kuritusta perheväkivaltana ja toimivat myös sen mukaan.
        On asioita ja tilanteita, joissa ei vastuuta voi sysätä muille ja muiden hoidettavaksi, kuten vakas kehottaa tekemään.


      • vakas@M
        Else kirjoitti:

        ...mutta vain eri tavalla ilmaistu.
        "Kuritus" on olevinaan kasvatusta ja niin vanhemmat väkivaltaista käytöstään puolustelevat.
        "Pahoinpitely" taas on selvästi rikollista toimintaa, jossa ei ole mitään puolusteletavaa.
        Laki ja lastensuojeluviranomaiset ovat päätyneet pitämään kuritusta perheväkivaltana ja toimivat myös sen mukaan.
        On asioita ja tilanteita, joissa ei vastuuta voi sysätä muille ja muiden hoidettavaksi, kuten vakas kehottaa tekemään.

        Että luullaan tietävän asia , ja kuitenkinpuhuu asianvierestä .

        Hakkaaminen Pahoinpitely,obvat ERI asioita kuin kuritus.

        Eikä se muuksi muuta vaikka kuinka viisastelette.


      • vanh.lest.nainen
        stb kirjoitti:

        "tiedetään kyllä minkälaisia tulee uskovaisten penskoista jotka on kasvatettu kurissa ja nuhteessa...neurootikkoja moniongelmaisia.
        No riittäähän psykiatreilla töitä.."

        -ei minusta ainakaan ole tullut neuroottista jolla on monia ongelmia! miten selitat sen vaikka olen saanut selkaani kun olen sen ansainnut? minusta on kasvanut tasapainoinen, empaattinen ja muita arvostava ja kunnioittava aikuinen. sina sanoit etta "tiedetaan kylla...". miten sina sen "tiedat"? mahdatko tuntea yhtakaan uskovaista henkilokohtaisesti?
        ja ei sita kuria ja nuhdetta anneta jollei ole syyta siihen. tekstissasi annoit lievasti ymmartaa etta uskovaiset haluavat "kasvattaa" lapset jatkuvasti nuhdellen, eli ilman rakkautta ja kiitoksen sanaa jos on tehnyt hyvin. ja by the way, en tieda YHTAKAAN uskovaista joka olisi neurooninen tai jolla olisi ongelmia, varsinkaan kurituksen takia! revi siita...

        Olet poikkeus. Ja et ole itse kykenevä arvostelemaan omaa tasapainoisuuttasi. Suurin osa meistä hakatuista on tasapainoisia, luuletko että me hypimme seinille?! Ongelmat eivät ole aina NÄKT`YVIÄ, esim kyky olla empaatinen puuttuu. Esimerkiksi miehiltä. EI se ole empaattisuutta että sanoo että on empaattinen,s e on paljon monisyisempi juttu. Ja jos koet itsesi mallikappaleeksi, niin muista: kaikki eivät ole yhtä vahvoja, esim naisilla on tosi vaikeaa lestadiolaisuudessa kun on aina raskaana, imettää ja hormonit heittää mielialaa, kyllä olis tosi tarpeen olla edes se turvallinen hakkaamaton lapsuus pohjalla että jaksais ruljanssin! Ja miten seksi?! SUjuuko se hakatulta NAISELTA? Miehen seksuaalisuus on niin paljon yksiviivaisempi, naisen monimutkainen kudos jota tosiaan sotkevat vielä hormonit jotka jo kuukausittain vaihtelee saatikka imetysten ja raskauksien myötä. Jaksatko aina ymmärtää vaimoa jos hän ei syty? Eli en kyllä tajua mitä asiaa hakkaaminen palvelee.


      • vanh. lest.nainen
        stb kirjoitti:

        "tiedetään kyllä minkälaisia tulee uskovaisten penskoista jotka on kasvatettu kurissa ja nuhteessa...neurootikkoja moniongelmaisia.
        No riittäähän psykiatreilla töitä.."

        -ei minusta ainakaan ole tullut neuroottista jolla on monia ongelmia! miten selitat sen vaikka olen saanut selkaani kun olen sen ansainnut? minusta on kasvanut tasapainoinen, empaattinen ja muita arvostava ja kunnioittava aikuinen. sina sanoit etta "tiedetaan kylla...". miten sina sen "tiedat"? mahdatko tuntea yhtakaan uskovaista henkilokohtaisesti?
        ja ei sita kuria ja nuhdetta anneta jollei ole syyta siihen. tekstissasi annoit lievasti ymmartaa etta uskovaiset haluavat "kasvattaa" lapset jatkuvasti nuhdellen, eli ilman rakkautta ja kiitoksen sanaa jos on tehnyt hyvin. ja by the way, en tieda YHTAKAAN uskovaista joka olisi neurooninen tai jolla olisi ongelmia, varsinkaan kurituksen takia! revi siita...

        No ei kai ne uskovaiset tule sulle eisteelmään tuntojaan, eihän näistä asioista puhuta ja kuuluuko niistä edes kahvipöydässä puhua. Jotkut puhuvat ja minusta se on usein hölmöä, koska toiset kiusaantuvat ja leimaavat ja asiat voisi hoitaa pyskologillakin. Siis saa toki valittaa luotetulle ystävälle. -- Muuten: se, että et tiedä ihmisten neuroottisuudesta johtuu myös siitä, että et ole päässyt kenenkään luottohenkilöksi. et ole niitä ihmisiä, joille kaikkein ensimmäisenä kerrotaan omista asioista. Se ettet tiedä ei tarkoita etteikö meikäläisyydessä olisi tasan samat ongelmat kuin muualla. Sorry, mutta todistat itse teoriasi vääräksi, ehkä sulle ei puhuta koska arvellaan ettet ole kovin empaattinen?


      • vanh.lest.nainen
        jalmari kirjoitti:

        Sinä tuskin kaikkia uskovaisia tunnet....
        Mahdanko tuntea yhtään uskovaista henkilökohtaisesti...tosiaan tunnen,siksi kirjoitinkin.

        Ihmiset joita on hakattu eivät ole kovin empaattisia vaikka sitä sanaa itsestään käyttävät. Kun heillä menee hyvin, he eivät tajua että se on Herran siunausta eikä seurausta hakkauksen hyvätä vaikutuksesta. Em henkilö on tavallista vahvempi persoona tai vain niin nuori ja uhossaan ettei tajua että empaattisuus punnitaan vasta kun vaimo odottaa on raskaana 8:tta kertaa ja seksi ei huvita. Siinä tarvitaan empaattisuutta mikäli haluaa ettei vaimo lähde lätkimään...


      • vanh.lest.nainen
        stb kirjoitti:

        ihmiseen tulee sattumaan niin ruumiillisesti kuin henkisesti tassa ajassa vaikka kuritusta ei olisi ollenkaan. joten ei se pieni tukistus tms ole pahaksi ollenkaan SILLOIN KUN SE ON PAIKALLAAN. tiedan kylla mita laki sanoo ruumiillisesta kurittamisesta, ei sita tarvitse joka kaanteessa sanoa. mutta niinkuin sanoin, minulle Jumalan sana on korkeammassa asemassa kuin laki jollei se perustu Jumalan sanaan. laki on ihmisten keksimaa, mutta Jumala kirjoitti Raamatun. minun puolestani saat kasvattaa lapsesi niinkuin tykkaat ja parhaaksi naet, suo myos se vapaus muille.

        "Toivonpa, että ne lapset joita te ihmsiet läpsitte tulevat siihen ikään että antavat teille turpaan. Silloin tajuatte, MIKSI lapseen ei saa koskea satuttaen"

        -eli toisinsanoen toivot etta lapset eivat kunnioita omia vanhempiaan? ja enemman on niita tapauksia joissa KURITTOMAT lapset ovat tulleet antamaan turpiin omille vanhemmilleen. miten sina tulkitset Raamatun kaskyn, etta vanhemmat kurittavat lapsiaan koska rakastaa niita? miten sina tulkitset ruumiillisen kurituksen Raamatussa? tulkitsetko Raamattua niinkuin sinulle parhaiten sopii?

        Lapsen tulee kunnioittaa vanhempiaan mutta kunnioitus ei tule lyömällä. Se saadaan aikaan puheella. Sinun tyttärilläsi tulee olemaan aviollisia ongelmnia jos heitä lyöt. Olet peto jos teet niin. Heidän vävynsä kiroavat sinua aviovuoteessaan. VAikka mitä nappulaa vemputettais ja koitettais sitä ja tätä nainen ei laukea. Senkö teet tyttärillesi? En ole ainoa joka on tätä mieltä meikäläisissä.

        Tulkitset Raamattua väärin. Moni vanhoillislestadiolainen on kanssani TASAN samaa mieltä lyömisestä. Teet rikoksen ja vastoin Raamattua kun lyöt OMAA lastasi.


      • vakas@M
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        Lapsen tulee kunnioittaa vanhempiaan mutta kunnioitus ei tule lyömällä. Se saadaan aikaan puheella. Sinun tyttärilläsi tulee olemaan aviollisia ongelmnia jos heitä lyöt. Olet peto jos teet niin. Heidän vävynsä kiroavat sinua aviovuoteessaan. VAikka mitä nappulaa vemputettais ja koitettais sitä ja tätä nainen ei laukea. Senkö teet tyttärillesi? En ole ainoa joka on tätä mieltä meikäläisissä.

        Tulkitset Raamattua väärin. Moni vanhoillislestadiolainen on kanssani TASAN samaa mieltä lyömisestä. Teet rikoksen ja vastoin Raamattua kun lyöt OMAA lastasi.

        Sinulla on piuhat tiukalla.
        Syytät toisia siitä ettei alapääsi pelaa..

        No jos siitä laukeamisesta vain on kiinni, niin ( mutta olet varmaan) toisen vaimo, jotta se ei oikein käy...

        Mutta kait jokainen nainen kirahtaa, KUN.....:::.....


      • Kolli
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        Lapsen tulee kunnioittaa vanhempiaan mutta kunnioitus ei tule lyömällä. Se saadaan aikaan puheella. Sinun tyttärilläsi tulee olemaan aviollisia ongelmnia jos heitä lyöt. Olet peto jos teet niin. Heidän vävynsä kiroavat sinua aviovuoteessaan. VAikka mitä nappulaa vemputettais ja koitettais sitä ja tätä nainen ei laukea. Senkö teet tyttärillesi? En ole ainoa joka on tätä mieltä meikäläisissä.

        Tulkitset Raamattua väärin. Moni vanhoillislestadiolainen on kanssani TASAN samaa mieltä lyömisestä. Teet rikoksen ja vastoin Raamattua kun lyöt OMAA lastasi.

        Saada viimeinkin maistaa VITSAA,jospa nyt Miehesi hakee metsästä 35-40 cm pitkän koivunvarvun, ja vetää pöksysi nilkkoihin, ja muutaman kerran ripsauttaa takamuksillesi VITSALLA, niin eiköhän traumat häippäse.

        Huomaat samalla kuinka tehokas ja hyvä se esikuva onkaan.


      • vanh.est.nainen
        Kolli kirjoitti:

        Saada viimeinkin maistaa VITSAA,jospa nyt Miehesi hakee metsästä 35-40 cm pitkän koivunvarvun, ja vetää pöksysi nilkkoihin, ja muutaman kerran ripsauttaa takamuksillesi VITSALLA, niin eiköhän traumat häippäse.

        Huomaat samalla kuinka tehokas ja hyvä se esikuva onkaan.

        Minua on hakattu sekä remmillä että vitsalla.


      • vakas@M
        vanh.est.nainen kirjoitti:

        Minua on hakattu sekä remmillä että vitsalla.

        Mutta vaikuttaa että olet katkeroitunut,HAKKAAMISEN tähden.


      • Femina
        stb kirjoitti:

        ihmiseen tulee sattumaan niin ruumiillisesti kuin henkisesti tassa ajassa vaikka kuritusta ei olisi ollenkaan. joten ei se pieni tukistus tms ole pahaksi ollenkaan SILLOIN KUN SE ON PAIKALLAAN. tiedan kylla mita laki sanoo ruumiillisesta kurittamisesta, ei sita tarvitse joka kaanteessa sanoa. mutta niinkuin sanoin, minulle Jumalan sana on korkeammassa asemassa kuin laki jollei se perustu Jumalan sanaan. laki on ihmisten keksimaa, mutta Jumala kirjoitti Raamatun. minun puolestani saat kasvattaa lapsesi niinkuin tykkaat ja parhaaksi naet, suo myos se vapaus muille.

        "Toivonpa, että ne lapset joita te ihmsiet läpsitte tulevat siihen ikään että antavat teille turpaan. Silloin tajuatte, MIKSI lapseen ei saa koskea satuttaen"

        -eli toisinsanoen toivot etta lapset eivat kunnioita omia vanhempiaan? ja enemman on niita tapauksia joissa KURITTOMAT lapset ovat tulleet antamaan turpiin omille vanhemmilleen. miten sina tulkitset Raamatun kaskyn, etta vanhemmat kurittavat lapsiaan koska rakastaa niita? miten sina tulkitset ruumiillisen kurituksen Raamatussa? tulkitsetko Raamattua niinkuin sinulle parhaiten sopii?

        Minun uskovainen isäni kävi herkästi käsiksi. Hän lopetti hakkamiseni vasta, kun aloin joskus aikusuuden kynnyksellä panna vastaan: "Minua et enää lyö", sanoin hyvin tiukasti ja valmiina kynsin hampain tappelemaan vastaan.
        Isä hämmästyi niin, ettei sitten enää lyönytkään.
        Minä vain en ole sen koommin oikein kyennyt kunnioittamaan häntä, tietoisena siitä, että vasta sitten hän lopetti hakkaamisen, kun olin kyllin suuri puolustamaan itse itseäni hänen pahoinpitelyiltään.
        Isän pitäisi suojella lapsiaan. Mutta kuka suojelee lapsia isältä? Ei kukaan. On vain odotettava, että itsellä on riittävästi voimia.
        Isääni pidettäneen edelleenkin hyvänä ja mallikelpoisena uskovaisena. Hän kuitenkin istutti minuun monenlaisia miehiin liittyviä pelkoja, jotka eivät ole koskaan hellittäneet. Minun on myös vaikea käydä hänen uskonsuuntansa hartaustilaisuuksissa, koska näen siellä olevat ihmiset kuin isäni jatkeena, samanlainen syntejä murehtiva ilme naamalla kuin hänelläkin oli.
        Siis hänen taustajoukkoinaan. Samanlaiset kasvatusotteet heilläkin.
        Ainakin tällä STB:llä on täysin isäni asenteet. Sanonkin, että hyvä on, jos hänen lapsensa kunnioittavat häntä vielä aikuisinakin.
        Kun isäni kuoli, en tuntenut mitään. En ole koskaan surrut häntä enkä itkenyt hänen kuolemaansakaan. Minä vain yritän unohtaa, että ainoat tilanteet, joilloin olin häntä lähellä, olivat ne, kun hän hakkasi minua.
        Oli selvää, että kyllä niin hyvä ihminen kuin isäni muiden silmissä oli, noukittiin taivaaseen ilman muuta. Koko hänen uskonyhteisönsä oli samaa mieltä, että hän jos kuka tuli kuoltuaan autuaaksi.
        Enkä minäkään ole tätä kyseenalaistanut. Päinvastoin olen hyvilläni, jos voin ajatella, että hän pääsi taivaaseen. En mieti koko asiaa. Usein minusta kuitenkin tuntuu aivan kuin minulla ei olisi koskaan mitään oikeaa isää ollutkaan.
        Siis ei vain biologista isää, vaan myös sosiaalinen, turvallinen, rakastava isä.
        Tuntuu kuin STB puolustaisi lasten kurittamista samalla tavalla kuin monissa islamilaisissa kulttuureissa puolustellaan tyttöjen sukupuolielinten silpomista, ympärileikkausta. Siinä nähdään paljon hyvää: jo äiti on silvottu, isoaiti ja sisaretkin. Joten on selvää, että omien tyttärienkin sukupuolielimet leikellään.
        Lasten tekeminen on yksityisasia, mutta heidän kasvatuksensa ei enää ole sitä. STB luulee vanhemman vapauksiaan suuremmiksi kuin ne ovatkaan.
        Kaiken kaikkiaan tämä on minusta hyvin ahdistava puheenaihe, joka nostaa pintaan vanhoja tilanteita, joissa minua on kotona lyöty. Vanhoja selkäsaunoja, hakkaamisia. Vanhaa vihaa.


      • vakas@M
        Femina kirjoitti:

        Minun uskovainen isäni kävi herkästi käsiksi. Hän lopetti hakkamiseni vasta, kun aloin joskus aikusuuden kynnyksellä panna vastaan: "Minua et enää lyö", sanoin hyvin tiukasti ja valmiina kynsin hampain tappelemaan vastaan.
        Isä hämmästyi niin, ettei sitten enää lyönytkään.
        Minä vain en ole sen koommin oikein kyennyt kunnioittamaan häntä, tietoisena siitä, että vasta sitten hän lopetti hakkaamisen, kun olin kyllin suuri puolustamaan itse itseäni hänen pahoinpitelyiltään.
        Isän pitäisi suojella lapsiaan. Mutta kuka suojelee lapsia isältä? Ei kukaan. On vain odotettava, että itsellä on riittävästi voimia.
        Isääni pidettäneen edelleenkin hyvänä ja mallikelpoisena uskovaisena. Hän kuitenkin istutti minuun monenlaisia miehiin liittyviä pelkoja, jotka eivät ole koskaan hellittäneet. Minun on myös vaikea käydä hänen uskonsuuntansa hartaustilaisuuksissa, koska näen siellä olevat ihmiset kuin isäni jatkeena, samanlainen syntejä murehtiva ilme naamalla kuin hänelläkin oli.
        Siis hänen taustajoukkoinaan. Samanlaiset kasvatusotteet heilläkin.
        Ainakin tällä STB:llä on täysin isäni asenteet. Sanonkin, että hyvä on, jos hänen lapsensa kunnioittavat häntä vielä aikuisinakin.
        Kun isäni kuoli, en tuntenut mitään. En ole koskaan surrut häntä enkä itkenyt hänen kuolemaansakaan. Minä vain yritän unohtaa, että ainoat tilanteet, joilloin olin häntä lähellä, olivat ne, kun hän hakkasi minua.
        Oli selvää, että kyllä niin hyvä ihminen kuin isäni muiden silmissä oli, noukittiin taivaaseen ilman muuta. Koko hänen uskonyhteisönsä oli samaa mieltä, että hän jos kuka tuli kuoltuaan autuaaksi.
        Enkä minäkään ole tätä kyseenalaistanut. Päinvastoin olen hyvilläni, jos voin ajatella, että hän pääsi taivaaseen. En mieti koko asiaa. Usein minusta kuitenkin tuntuu aivan kuin minulla ei olisi koskaan mitään oikeaa isää ollutkaan.
        Siis ei vain biologista isää, vaan myös sosiaalinen, turvallinen, rakastava isä.
        Tuntuu kuin STB puolustaisi lasten kurittamista samalla tavalla kuin monissa islamilaisissa kulttuureissa puolustellaan tyttöjen sukupuolielinten silpomista, ympärileikkausta. Siinä nähdään paljon hyvää: jo äiti on silvottu, isoaiti ja sisaretkin. Joten on selvää, että omien tyttärienkin sukupuolielimet leikellään.
        Lasten tekeminen on yksityisasia, mutta heidän kasvatuksensa ei enää ole sitä. STB luulee vanhemman vapauksiaan suuremmiksi kuin ne ovatkaan.
        Kaiken kaikkiaan tämä on minusta hyvin ahdistava puheenaihe, joka nostaa pintaan vanhoja tilanteita, joissa minua on kotona lyöty. Vanhoja selkäsaunoja, hakkaamisia. Vanhaa vihaa.

        Ja miksiköhän sitä sanotaan hakkaamiseksi...
        Meillä Äiti antoin piiskaa, jokaiselle pojalle, minulle eniten.

        Ja minä olen ainoa ollut joka Äitiä on saanut puolustella, veljieni keskuudessaa kun kuritus on ollut puheenaiheena.

        Kyllä jos veljessarjamme tietäisitte , niin ei kukaan sanoisi etteikö äitini vittakset vetäissyt esiin liiankin harvoin.


      • stb
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        Lapsen tulee kunnioittaa vanhempiaan mutta kunnioitus ei tule lyömällä. Se saadaan aikaan puheella. Sinun tyttärilläsi tulee olemaan aviollisia ongelmnia jos heitä lyöt. Olet peto jos teet niin. Heidän vävynsä kiroavat sinua aviovuoteessaan. VAikka mitä nappulaa vemputettais ja koitettais sitä ja tätä nainen ei laukea. Senkö teet tyttärillesi? En ole ainoa joka on tätä mieltä meikäläisissä.

        Tulkitset Raamattua väärin. Moni vanhoillislestadiolainen on kanssani TASAN samaa mieltä lyömisestä. Teet rikoksen ja vastoin Raamattua kun lyöt OMAA lastasi.

        en kannata lyomista, koita tajuta. lyominen on pahoinpitelya. sanoit etta lapsillani tulisi olemaan aviollisia ongelmia jos LYON heita. se olisi ehka totta, mutta muista siis edelleenkin etta lyominen sa kuritus EI ole sama asia. minua kuritettiin lapsena eika minulle ole tullut mitaan oireita. olen jopa erittain onnellisesti naimisissa!

        "Heidän vävynsä kiroavat sinua aviovuoteessaan. VAikka mitä nappulaa vemputettais ja koitettais sitä ja tätä nainen ei laukea. Senkö teet tyttärillesi?"

        -siis tah??? mita ihmeen tekemista kurittamisella on orgasmi ongelmien kanssa?! ja mista paattelisit etta minulla on nimenomaa TYTTARIA? mista tiedat onko minulla lapsia ollenkaan?

        "Tulkitset Raamattua väärin. Moni vanhoillislestadiolainen on kanssani TASAN samaa mieltä lyömisestä. Teet rikoksen ja vastoin Raamattua kun lyöt OMAA lastasi."

        -ihan miten vaan...


      • vanh.lest.nainen
        Femina kirjoitti:

        Minun uskovainen isäni kävi herkästi käsiksi. Hän lopetti hakkamiseni vasta, kun aloin joskus aikusuuden kynnyksellä panna vastaan: "Minua et enää lyö", sanoin hyvin tiukasti ja valmiina kynsin hampain tappelemaan vastaan.
        Isä hämmästyi niin, ettei sitten enää lyönytkään.
        Minä vain en ole sen koommin oikein kyennyt kunnioittamaan häntä, tietoisena siitä, että vasta sitten hän lopetti hakkaamisen, kun olin kyllin suuri puolustamaan itse itseäni hänen pahoinpitelyiltään.
        Isän pitäisi suojella lapsiaan. Mutta kuka suojelee lapsia isältä? Ei kukaan. On vain odotettava, että itsellä on riittävästi voimia.
        Isääni pidettäneen edelleenkin hyvänä ja mallikelpoisena uskovaisena. Hän kuitenkin istutti minuun monenlaisia miehiin liittyviä pelkoja, jotka eivät ole koskaan hellittäneet. Minun on myös vaikea käydä hänen uskonsuuntansa hartaustilaisuuksissa, koska näen siellä olevat ihmiset kuin isäni jatkeena, samanlainen syntejä murehtiva ilme naamalla kuin hänelläkin oli.
        Siis hänen taustajoukkoinaan. Samanlaiset kasvatusotteet heilläkin.
        Ainakin tällä STB:llä on täysin isäni asenteet. Sanonkin, että hyvä on, jos hänen lapsensa kunnioittavat häntä vielä aikuisinakin.
        Kun isäni kuoli, en tuntenut mitään. En ole koskaan surrut häntä enkä itkenyt hänen kuolemaansakaan. Minä vain yritän unohtaa, että ainoat tilanteet, joilloin olin häntä lähellä, olivat ne, kun hän hakkasi minua.
        Oli selvää, että kyllä niin hyvä ihminen kuin isäni muiden silmissä oli, noukittiin taivaaseen ilman muuta. Koko hänen uskonyhteisönsä oli samaa mieltä, että hän jos kuka tuli kuoltuaan autuaaksi.
        Enkä minäkään ole tätä kyseenalaistanut. Päinvastoin olen hyvilläni, jos voin ajatella, että hän pääsi taivaaseen. En mieti koko asiaa. Usein minusta kuitenkin tuntuu aivan kuin minulla ei olisi koskaan mitään oikeaa isää ollutkaan.
        Siis ei vain biologista isää, vaan myös sosiaalinen, turvallinen, rakastava isä.
        Tuntuu kuin STB puolustaisi lasten kurittamista samalla tavalla kuin monissa islamilaisissa kulttuureissa puolustellaan tyttöjen sukupuolielinten silpomista, ympärileikkausta. Siinä nähdään paljon hyvää: jo äiti on silvottu, isoaiti ja sisaretkin. Joten on selvää, että omien tyttärienkin sukupuolielimet leikellään.
        Lasten tekeminen on yksityisasia, mutta heidän kasvatuksensa ei enää ole sitä. STB luulee vanhemman vapauksiaan suuremmiksi kuin ne ovatkaan.
        Kaiken kaikkiaan tämä on minusta hyvin ahdistava puheenaihe, joka nostaa pintaan vanhoja tilanteita, joissa minua on kotona lyöty. Vanhoja selkäsaunoja, hakkaamisia. Vanhaa vihaa.

        Kiitos koskettavasta kirjoituksestasi. Tuntuu niin pahalta,e ttä sinun isäsi hakkasi sinua ja että hän ei koskaan tätä kai kunnolla sitten pyytänyt anteeksi.

        Rukoilen voimia sinulle ja toivon sinun löytävän Jumalan ja jotenkin saavan jotain sellaista ajallistakin hyvää joka voisi jotenkin kompensoida lapsena kokemaasi hylkäämisen tunnetta.

        Juuri tällaista tarkoitin kirjoituksellani yllä: että tällaisia tarinoita maailma on täynnä. Siksi niiden jotka ovat ymmärtäneet että lapsen ruumiillinen kuritus ei ole kasvatusta vaan väkivaltaa täytyy toimia tämän tärkeän asian lähetttiläinä. Tästä asiasta puhuminen on moninverroin arvokkaampaa työtä kuin rahan laittaminen kolehtiin (vaikk nekin ainakin joskus menevät kai hyviin kohteisiin, toivottavasti!)


      • vanhoillislestadiolainen nain
        stb kirjoitti:

        en kannata lyomista, koita tajuta. lyominen on pahoinpitelya. sanoit etta lapsillani tulisi olemaan aviollisia ongelmia jos LYON heita. se olisi ehka totta, mutta muista siis edelleenkin etta lyominen sa kuritus EI ole sama asia. minua kuritettiin lapsena eika minulle ole tullut mitaan oireita. olen jopa erittain onnellisesti naimisissa!

        "Heidän vävynsä kiroavat sinua aviovuoteessaan. VAikka mitä nappulaa vemputettais ja koitettais sitä ja tätä nainen ei laukea. Senkö teet tyttärillesi?"

        -siis tah??? mita ihmeen tekemista kurittamisella on orgasmi ongelmien kanssa?! ja mista paattelisit etta minulla on nimenomaa TYTTARIA? mista tiedat onko minulla lapsia ollenkaan?

        "Tulkitset Raamattua väärin. Moni vanhoillislestadiolainen on kanssani TASAN samaa mieltä lyömisestä. Teet rikoksen ja vastoin Raamattua kun lyöt OMAA lastasi."

        -ihan miten vaan...

        .. teen vain olettamuksia ja sinun on ihan turha loukkantua, koska kaikkien meidän keskustelu on hakuammuntaa siinä mielessä että emme tunne toisiamme. Mutta jos sinulla ei ole lapsia et voi siis tajuta tätä asiaa niin syvältä, koska et mm ole kokenut miten oma rakkautesi muuttuu vaimoasi kohtaan kun hän on raskaana.

        Ja tietenkin ruumillisella kurituksella on suora yhteys aviovuoteeseen. miehet ovat suoraviivaisempia kuin naiset ja heidän seksuaalisuutensa ei ole yhtä kriisiherkkää. Kannattaa varmaan alkaa lukea oppikirjoja jos et tätä tiedä: sekä naisen kehityksestä (en nyt tarkoita seksiopaskirjoja koska siellä tämä puoli sivuutetaan) vaan ihan psykologian kirjoja. Ole iloinen jos vaimollasikin menee lujaa sängyssä. Ilmeisesti hänellä on ollut onnellinen ja turvallinen lapsuus. Eri asia on taas se, miten kukin määrittelee onnellisen avioliiton. Siitäkin voi parisuhteessa olla kahta mieltä. Sitä paitsi alussa riittää usein niin paljon vähempi. Mutta kun avioliitto ikääntyy sltä alkaa odottaa enemmän. Kun vaikka 5-10v on mennyt eikä seksi suju sitä alkaa miettiä mistä apu. Toivon että silloin muistat mitä minä kirjoitin.


      • vanh.lest.nainen
        vakas@M kirjoitti:

        Ja miksiköhän sitä sanotaan hakkaamiseksi...
        Meillä Äiti antoin piiskaa, jokaiselle pojalle, minulle eniten.

        Ja minä olen ainoa ollut joka Äitiä on saanut puolustella, veljieni keskuudessaa kun kuritus on ollut puheenaiheena.

        Kyllä jos veljessarjamme tietäisitte , niin ei kukaan sanoisi etteikö äitini vittakset vetäissyt esiin liiankin harvoin.

        VÄÄRÄNLAISIA. Aivan kuten on vain yhdenlaisia alkoholisteja: ALKOHOLISTEJA. Tästä kovasta läksystä alkaa käsittääkseni niin hakkaajien kuin alkoholistien ensimmäinen terapia-ryhmäistunto.
        NOLLATOLERANSSI.

        Eikö sinulla ollut isää, kasvoitko ilman isän läsnäoloa. Vai oliko tuo niin tyypillinen tapaus jossa äiti alkaa raivopäsieksi kun mies ei 'tee mitään töitä'. --Eli äitiparkasi oli ihan liian tiukoilla ja sortui lyömään. Voit silti rakastaa häntä kaikkine puuttteineen.


      • vanh.lest.nainen
        vakas@M kirjoitti:

        Ja miksiköhän sitä sanotaan hakkaamiseksi...
        Meillä Äiti antoin piiskaa, jokaiselle pojalle, minulle eniten.

        Ja minä olen ainoa ollut joka Äitiä on saanut puolustella, veljieni keskuudessaa kun kuritus on ollut puheenaiheena.

        Kyllä jos veljessarjamme tietäisitte , niin ei kukaan sanoisi etteikö äitini vittakset vetäissyt esiin liiankin harvoin.

        Sinulla on oikeasti ollut tosi kova osa, ja arvostan sinänsä sitä, että olet ikäänkuin lohduttanut äitiäsi. Mutta tuo olisi kyllä ollut isäsi tehtävä, mutta hän taisi kuolla. Ymmärrän nyt miksi sinun niin kovasti täytyy puolustaa tätä kaikkea lyömistä koska jotenkin ajattelet sydämen sopukassa että jotenkin halveksisit äitisi arvokasta kasvatustyötä. Ei sinun tarvitse halveksia äitiäsi. Kyllä hän varmaan yritti tavallaan parastaan, oli liian kovilla. Silti en hyväksy että hän löi. Ymmärrän toki miksi hän löi koska olen itsekin ollut erittäin tiukoilla.Nyt ei ole siitä kyse etteikö kaikki ihmiset tietäis miten paskamaisia ja hankalia lapset voivat olla, tottakai tiedämme ainakin me joilla lapsia on ja joilla on ollut sisaruksia. MUTTA SILTI: ei lyömistä. Muut keinot.


      • vakas@M
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        VÄÄRÄNLAISIA. Aivan kuten on vain yhdenlaisia alkoholisteja: ALKOHOLISTEJA. Tästä kovasta läksystä alkaa käsittääkseni niin hakkaajien kuin alkoholistien ensimmäinen terapia-ryhmäistunto.
        NOLLATOLERANSSI.

        Eikö sinulla ollut isää, kasvoitko ilman isän läsnäoloa. Vai oliko tuo niin tyypillinen tapaus jossa äiti alkaa raivopäsieksi kun mies ei 'tee mitään töitä'. --Eli äitiparkasi oli ihan liian tiukoilla ja sortui lyömään. Voit silti rakastaa häntä kaikkine puuttteineen.

        Hakkaajia on vain yhdenlaisia, kurittajiakaan ei ole kuin yhdenlaisia.


      • Else
        vakas@M kirjoitti:

        Hakkaajia on vain yhdenlaisia, kurittajiakaan ei ole kuin yhdenlaisia.

        Tässä taitavat vakaksen omat syyllisyydentunteet olla vedenjakajina. Hän selittää itselleen olevansa vain "kurittaja" ei "hakkaaja", sillä hänhän rakastaa lastaan.
        Lapsi joka on hänen armoillaan, kokee yhtä kipeästi sekä "kurituksen" että "hakkaamisen".


      • stb
        vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

        .. teen vain olettamuksia ja sinun on ihan turha loukkantua, koska kaikkien meidän keskustelu on hakuammuntaa siinä mielessä että emme tunne toisiamme. Mutta jos sinulla ei ole lapsia et voi siis tajuta tätä asiaa niin syvältä, koska et mm ole kokenut miten oma rakkautesi muuttuu vaimoasi kohtaan kun hän on raskaana.

        Ja tietenkin ruumillisella kurituksella on suora yhteys aviovuoteeseen. miehet ovat suoraviivaisempia kuin naiset ja heidän seksuaalisuutensa ei ole yhtä kriisiherkkää. Kannattaa varmaan alkaa lukea oppikirjoja jos et tätä tiedä: sekä naisen kehityksestä (en nyt tarkoita seksiopaskirjoja koska siellä tämä puoli sivuutetaan) vaan ihan psykologian kirjoja. Ole iloinen jos vaimollasikin menee lujaa sängyssä. Ilmeisesti hänellä on ollut onnellinen ja turvallinen lapsuus. Eri asia on taas se, miten kukin määrittelee onnellisen avioliiton. Siitäkin voi parisuhteessa olla kahta mieltä. Sitä paitsi alussa riittää usein niin paljon vähempi. Mutta kun avioliitto ikääntyy sltä alkaa odottaa enemmän. Kun vaikka 5-10v on mennyt eikä seksi suju sitä alkaa miettiä mistä apu. Toivon että silloin muistat mitä minä kirjoitin.

        olen nainen... kylla, minulla oli erittain onnellinen ja turvallinen lapsuus ja rakastavat ja minusta valittavat vanhemmat. selkasaunaa ei siis kuitenkaan tullut mistaan pienista asioista, vaan kun jaarapaisesti tein tahallani vaarin josta oli jo monta kertaa sanottu, silloin sain selkasaunan. minulla ei ole mitaan vammoja kyseisista hetkista.
        vanhempani sanoivat etta rakastavat minua, ja he edelleen sanovat niin. mina asun USAssa, ja minulla on valilla todella ikava vanhempaniani koska tiedan etta he todella rakastavat ja valittavat minusta. he soittelevat valilla ja kertovat kuinka heilla on ikava. minulla on samat tunteet heita kohtaan.
        eli ruumiillinen kuritus silloin kun se todellakin on paikallaan, ei ole pahitteeksi. lapset koettelevat vanhempiaan kuinka pitkalle saavat menna, ja valilla se tapahtuu kuritus hakuisesti, usko tai ala. se tuo lapselle turvaa kun tietavat miksi heita kuritetaan, ja kun se kuritus tapahtuu aiheellisesti, ei siis mitaan "ai, kaadoit maitomukisi, nyt saat turpaan"! eika kaikkia lapsia edes tarvitse kurittaa koska uskovat pelkkaa sanomista tai tiukkaa sanomista. mina en ollut sellainen.
        no, ei sinun tarvitse ymmartaa mita tarkoitan kun olet niin vakaasti ruumiillista kuritusta vastaan, mutta tama on minun Raamatun tulkintani ja minun nakemykseni tasta asiasta josta minulla on myos omat kokemukset.


      • stb
        vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

        .. teen vain olettamuksia ja sinun on ihan turha loukkantua, koska kaikkien meidän keskustelu on hakuammuntaa siinä mielessä että emme tunne toisiamme. Mutta jos sinulla ei ole lapsia et voi siis tajuta tätä asiaa niin syvältä, koska et mm ole kokenut miten oma rakkautesi muuttuu vaimoasi kohtaan kun hän on raskaana.

        Ja tietenkin ruumillisella kurituksella on suora yhteys aviovuoteeseen. miehet ovat suoraviivaisempia kuin naiset ja heidän seksuaalisuutensa ei ole yhtä kriisiherkkää. Kannattaa varmaan alkaa lukea oppikirjoja jos et tätä tiedä: sekä naisen kehityksestä (en nyt tarkoita seksiopaskirjoja koska siellä tämä puoli sivuutetaan) vaan ihan psykologian kirjoja. Ole iloinen jos vaimollasikin menee lujaa sängyssä. Ilmeisesti hänellä on ollut onnellinen ja turvallinen lapsuus. Eri asia on taas se, miten kukin määrittelee onnellisen avioliiton. Siitäkin voi parisuhteessa olla kahta mieltä. Sitä paitsi alussa riittää usein niin paljon vähempi. Mutta kun avioliitto ikääntyy sltä alkaa odottaa enemmän. Kun vaikka 5-10v on mennyt eikä seksi suju sitä alkaa miettiä mistä apu. Toivon että silloin muistat mitä minä kirjoitin.

        " Eri asia on taas se, miten kukin määrittelee onnellisen avioliiton. Siitäkin voi parisuhteessa olla kahta mieltä. Sitä paitsi alussa riittää usein niin paljon vähempi. Mutta kun avioliitto ikääntyy sltä alkaa odottaa enemmän. Kun vaikka 5-10v on mennyt eikä seksi suju sitä alkaa miettiä mistä apu."

        -tuo ongelma on erittain yleinen, siita karsii lahes jokainen suhde 10 vuoden yhdessaolon jalkeen. kyseessa on mm. rutisoitunut elama seka kyllastyneisyys. suhteenhan ei tarvitse olla sellainen 10 vuoden jalkeen, mutta sen suhteen eteen on tehtava toita, sita on hoidettava eika saa asioiden olla itsestaanselvyyksia.


      • vakas@M
        Else kirjoitti:

        Tässä taitavat vakaksen omat syyllisyydentunteet olla vedenjakajina. Hän selittää itselleen olevansa vain "kurittaja" ei "hakkaaja", sillä hänhän rakastaa lastaan.
        Lapsi joka on hänen armoillaan, kokee yhtä kipeästi sekä "kurituksen" että "hakkaamisen".

        Sinä olet siis kokenut molemmat ?.

        Minulla on sen verran kokemusta, että jopa yksi pini ripsaus kintuille, kun lapsi kiukkuaan huutaa, saa itkun aidoksi, ja kohta on koko asia selvä.

        Elä viitti jankata omiasi, vaan tyydy siihen mitä viisaampi on meille antanut.


      • vakas@M
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

        Olet poikkeus. Ja et ole itse kykenevä arvostelemaan omaa tasapainoisuuttasi. Suurin osa meistä hakatuista on tasapainoisia, luuletko että me hypimme seinille?! Ongelmat eivät ole aina NÄKT`YVIÄ, esim kyky olla empaatinen puuttuu. Esimerkiksi miehiltä. EI se ole empaattisuutta että sanoo että on empaattinen,s e on paljon monisyisempi juttu. Ja jos koet itsesi mallikappaleeksi, niin muista: kaikki eivät ole yhtä vahvoja, esim naisilla on tosi vaikeaa lestadiolaisuudessa kun on aina raskaana, imettää ja hormonit heittää mielialaa, kyllä olis tosi tarpeen olla edes se turvallinen hakkaamaton lapsuus pohjalla että jaksais ruljanssin! Ja miten seksi?! SUjuuko se hakatulta NAISELTA? Miehen seksuaalisuus on niin paljon yksiviivaisempi, naisen monimutkainen kudos jota tosiaan sotkevat vielä hormonit jotka jo kuukausittain vaihtelee saatikka imetysten ja raskauksien myötä. Jaksatko aina ymmärtää vaimoa jos hän ei syty? Eli en kyllä tajua mitä asiaa hakkaaminen palvelee.

        Kyllä ne syyt oavt muualla, ei ""vaikka kylläkin hakkauksessa"" muttei hakkaamisesta johdu.

        Ennemmin katkeruudesta joka jäytää, hakkaajaa kohtaan.


      • Femina
        vakas@M kirjoitti:

        Kyllä ne syyt oavt muualla, ei ""vaikka kylläkin hakkauksessa"" muttei hakkaamisesta johdu.

        Ennemmin katkeruudesta joka jäytää, hakkaajaa kohtaan.

        Vakas ei usko, mutta minä olen kaiken kokenut.
        Isäni hakkasi minua aikansa. Seuraus oli se, että vain vaivoin kykenin sietämään hänen uskonsuuntansa nuoria miehiä, ja ajatus, että olisin mennyt jonkun hänen uskoonsa kuuluvan kanssa avioon, oli aivan sietämätön. Läsnä oli koko ajan tunne kuin isä olisi ollut suhteessa kolmantena ja aviovuoteessakin tirkistelemässä, hyväksyvästi tietenkin.
        Usein olen miettinyt, millaista elämäni olisi ollut, jos minulla olisi ollut "oikea" isä, siis minua isällisen rakastavasti kohdellut isä. Omaani sai aina pelätä. Jos oli pinna kireällä vaikkapa kuukautiskierrosta johtuen, se oli kuin merkki hänelle, että minua ei oltu riittävästi kuritettu ja että oli syytä käydä kimppuun.
        Vakas@M on mielipiteineen myös ilmeinen hakkaaja ja tyttären painajainen. Hän on pääkkö eikä tajua mitään. Onneksi ei tarvitse elää saman katon alla.


      • vakas@M
        Femina kirjoitti:

        Vakas ei usko, mutta minä olen kaiken kokenut.
        Isäni hakkasi minua aikansa. Seuraus oli se, että vain vaivoin kykenin sietämään hänen uskonsuuntansa nuoria miehiä, ja ajatus, että olisin mennyt jonkun hänen uskoonsa kuuluvan kanssa avioon, oli aivan sietämätön. Läsnä oli koko ajan tunne kuin isä olisi ollut suhteessa kolmantena ja aviovuoteessakin tirkistelemässä, hyväksyvästi tietenkin.
        Usein olen miettinyt, millaista elämäni olisi ollut, jos minulla olisi ollut "oikea" isä, siis minua isällisen rakastavasti kohdellut isä. Omaani sai aina pelätä. Jos oli pinna kireällä vaikkapa kuukautiskierrosta johtuen, se oli kuin merkki hänelle, että minua ei oltu riittävästi kuritettu ja että oli syytä käydä kimppuun.
        Vakas@M on mielipiteineen myös ilmeinen hakkaaja ja tyttären painajainen. Hän on pääkkö eikä tajua mitään. Onneksi ei tarvitse elää saman katon alla.

        Ei kaikki isät ole sellaisia kuin pitäisi, mistä tuo johtunee, voin vain arvailla.

        Kun näen saman hengen vaikuttavan monessa tänäkin päivänä, ja se liittyy avioliittoon.

        Avioliittoon koska avioliittoasiat ovat jääneet aivan kuin vihollisen hoidettavaksi, ja tämä sitten vaikuttaa joissakin enempi toisissa vähempi,mutta vaikuttaa kuitenkin.


      • Anonyymi
        stb kirjoitti:

        "tiedetään kyllä minkälaisia tulee uskovaisten penskoista jotka on kasvatettu kurissa ja nuhteessa...neurootikkoja moniongelmaisia.
        No riittäähän psykiatreilla töitä.."

        -ei minusta ainakaan ole tullut neuroottista jolla on monia ongelmia! miten selitat sen vaikka olen saanut selkaani kun olen sen ansainnut? minusta on kasvanut tasapainoinen, empaattinen ja muita arvostava ja kunnioittava aikuinen. sina sanoit etta "tiedetaan kylla...". miten sina sen "tiedat"? mahdatko tuntea yhtakaan uskovaista henkilokohtaisesti?
        ja ei sita kuria ja nuhdetta anneta jollei ole syyta siihen. tekstissasi annoit lievasti ymmartaa etta uskovaiset haluavat "kasvattaa" lapset jatkuvasti nuhdellen, eli ilman rakkautta ja kiitoksen sanaa jos on tehnyt hyvin. ja by the way, en tieda YHTAKAAN uskovaista joka olisi neurooninen tai jolla olisi ongelmia, varsinkaan kurituksen takia! revi siita...

        Jos väität, että koskaan et saanut syyttä tai mitättömästä asiasta selkään, valehtelet tai et halua muistaa. Vanhempani eivät olleet hirviöitä, mutta välillä lähti käsistä pahasti se piiskaus(pariin päivään ei istuttu). Alkoi pienestä, mutta muuttui aina vain rajummaksi(käytettiin vitsaa, remmiä, mattopiiskaa ja vaikka mitä). Olin vaikea lapsi, mutta piiska ei todellakaan parantanut sitä. Kun lopettivat, rauhoituin ja käytös parani välittömästi.


    • moi mä ainakin haluisin kuritusta kun olen tälläinen kuriton ja uskoton poju!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe