Pelottava kokemus steinerista

4+3=7

Me erehdyimme laittamaan lapsemme tämän okkultistisen kulttiuskonnon kouluun, koska meiltä salattiin nämä asiat. En voi suositella steinerkoulua kenellekään. Onneksi pääsimme sieltä pois. Kaikki vapaa-aikaa meni ruhtinaallisesti rahan keräämisessä steinerkoululle. Kiitosta emme ikinä kuulleet. Myös puolivapaaehtoisia kannatusmaksuja maksoimme itsemme kipeäksi.

Koulun vaihtaminen normaaliin kouluun ei ollut helppoa henkisesti, koska jouduimme myöntämään kaikille, että olimme tehneet karmean virheen lastemme kustannuksella. Lisäksi koulun ns. yhteisöllisyys lähestyi kohdallamme tietynlaista aivopesua steineruskovaisten ajatusmaailmaan.

Mikä sai silmämme avautumaan? Seuraavassa kerron muutaman esimerkin siitä,että millainen mies koulun perustaja Steiner oli:

Steinerkoulun perustaja Rudolf Steiner oli okkultisti. Niille, jotka eivät tiedä mitä se tarkoittaa, niin kehotan lukemaan esim. seuraavan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Okkultismi

Steiner kirjoitti muun muassa kirjan nimeltä Okkultistinen tiede. Steinerkoulun taustalla oleva steinerpedagokiikka ei ole tieteellistä tietoa, vaan Steinerin "selvännäköisyyden avulla" hallusinaatiolla hankkimaa tietoa. Toisinsanoen lapsia kasvatetaan steinerkoulussa siten, että heidän edelliset elämät otetaan huomioon kasvatuksessa. Lisäksi lapset saavat koulussa myös aimo annoksen Eurytmiaa, joka Steinerin itsensä mukaan edesauttaa sitä, että lapsesta tulee selvännäköinen. Kunnon steineruskovaiset eivät muun muassa rokota lapsiaan lainkaan, sillä se huonontaisi lapsen karmaa, ja täten hänen seuraavaa elämäänsä.

Opettajat olivat epäpäteviä verrattuna tavalliseen kouluun. He olivat käyneet Steinerilaisten "lähetyssaarnaajakoulun" Snellman -korkeakoulun, joka ei ole oikea tiedekorkeakoulu. Sieltä valmistunut opettaja ei voi Suomen lain mukaan opettaa normaalissa koulussa, ainoastaan steinerkoulussa. Kyseinen huuhaa "korkeakoulu" ei ole verrattavissa oikeaan yliopistoon.

Steinerkoulu oli syvä pettymys ja kamala virhe kohdallamme. Rahaa meni, ja myös usko ihmisten hyväntahtoisuuteen. Varoitan siis teitä hyvät vanhemmat tämän okkultistisen uskonnollisen kultin ylläpitämästä pelottavasta koulusta. Steinerkoulussa lapset olivat pelokkaita ja ahdistuneita, mutta normaalikoulussa elämä muuttui taas hyväksi.

7

4661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetyttää...

      ...että miksi ihmiset eivät ollenkaan ota selvää asioista ennen kuin tuuppaavat lapsensa johonkin. Luulisi olevan itsestään selvää, että näinkin tärkeässä asiassa etsisi edes googlen avulla Steinerin kirjoituksia, joita kyllä löytyy helposti. Kantapään kautta oppimisella kun saattaa olla ikäviä seurauksia.

      • syynä

        Olen samaa mieltä siitä, että vanhempien tulisi ottaa tarkemmin selvää steinerkoulujen luonteesta. Asia on nyt kuitenkin niin, että antroposofien välittämä tieto on puutteellista ja/tai valheellista
        EIKÄ JULKIMEN MEDIA OLE OLLENKAAN HALUKAS KÄSITYTELEMÄÄN STEINERKOULUJA NIIDEN ANSAITSEMALLA TAVALLA. Milloin olet saanut lukea lehdistä Steinerin opeista sellaista tietoa, jota jo esimerkiksi Wikipedia (tai Uskontojen uhrien tuen sivut) tarjoavat?

        Olen huomannut, että monet yritykset kirjoittaa steinerkouluista lehtiin ovat juuttuneet siihen, että kun lehden olisi ollut journalistin etiikan mukaisesti suorastaan pakko julkaista tasapuolisuuden vuoksi myös kriittisiä näkökulmia, niin steinerkouluja käsittelevät jutut on toimitus jättänyt julkaisematta.

        Steinerkoulut ovat siten median hyvällä avustuksella saaneet jatkaa valheellista informaatiotaan.

        Tämä sotii kaikkea oikeustajua vastaan. Ei ole yksinomaan vanhempien oma syy, että menee halpaan ja valitsee hyväuskoisena, lapsilleen parasta toivovana idealistina steinerkoulun. Eikä ole vanhempien syy, jos pettyneenä kirjoittaa huonoista steinerkoulu-kokemuksistaan.

        Peruskoulua näköjään kuka tahansa saa herjata kuin vierasta sikaa, mutta annas olla, kun tasavallan epävirallisessa suojeluksessa olevaa uskonnollis-poliittista, yksityistä kulttikoulua joku moittii väärien odotusten virittelystä ja epäkelvoista opetusmetodeista ja opetussuunnitelmista.

        Jo nousee iso parku ja älämölö ja syyttely epäuskoista kohtaan.

        Lahkot käyttäytyvät juuri niin kuin steinerkoulujen puolustajina esiintyvät vanhemmat ja antroposofit.

        Olis kirveellä töitä tuon tiedonvälityksen objektiivisuuden ja sananvapauden suhteen tässä steinerilaisuudessa noin laajemminkin kuin steinerkoulujutussa...


      • medialla
        syynä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että vanhempien tulisi ottaa tarkemmin selvää steinerkoulujen luonteesta. Asia on nyt kuitenkin niin, että antroposofien välittämä tieto on puutteellista ja/tai valheellista
        EIKÄ JULKIMEN MEDIA OLE OLLENKAAN HALUKAS KÄSITYTELEMÄÄN STEINERKOULUJA NIIDEN ANSAITSEMALLA TAVALLA. Milloin olet saanut lukea lehdistä Steinerin opeista sellaista tietoa, jota jo esimerkiksi Wikipedia (tai Uskontojen uhrien tuen sivut) tarjoavat?

        Olen huomannut, että monet yritykset kirjoittaa steinerkouluista lehtiin ovat juuttuneet siihen, että kun lehden olisi ollut journalistin etiikan mukaisesti suorastaan pakko julkaista tasapuolisuuden vuoksi myös kriittisiä näkökulmia, niin steinerkouluja käsittelevät jutut on toimitus jättänyt julkaisematta.

        Steinerkoulut ovat siten median hyvällä avustuksella saaneet jatkaa valheellista informaatiotaan.

        Tämä sotii kaikkea oikeustajua vastaan. Ei ole yksinomaan vanhempien oma syy, että menee halpaan ja valitsee hyväuskoisena, lapsilleen parasta toivovana idealistina steinerkoulun. Eikä ole vanhempien syy, jos pettyneenä kirjoittaa huonoista steinerkoulu-kokemuksistaan.

        Peruskoulua näköjään kuka tahansa saa herjata kuin vierasta sikaa, mutta annas olla, kun tasavallan epävirallisessa suojeluksessa olevaa uskonnollis-poliittista, yksityistä kulttikoulua joku moittii väärien odotusten virittelystä ja epäkelvoista opetusmetodeista ja opetussuunnitelmista.

        Jo nousee iso parku ja älämölö ja syyttely epäuskoista kohtaan.

        Lahkot käyttäytyvät juuri niin kuin steinerkoulujen puolustajina esiintyvät vanhemmat ja antroposofit.

        Olis kirveellä töitä tuon tiedonvälityksen objektiivisuuden ja sananvapauden suhteen tässä steinerilaisuudessa noin laajemminkin kuin steinerkoulujutussa...

        olisi tarvetta petrata. Mutta kyllähän etsivä löytää itsekin, kun internetkin on käsillä. Eihän Steinerkoulun luonteen tajuamiseen välttämättä tarvitse törmätä kriittiseen materiaaliin (jota sitäkin on netissä roppakaupalla), vaan täyspäinen ihminen vetää tarvittavat johtopäätökset ihan Steinerin kirjoitusten ja antroposofien virallisten kanavien perusteella.

        Sen ymmärrän että ihminen, jolle asia ei ole ajankohtainen, ei ole asioista perillä eikä tajua tietoja itse penkoa (tai ei kiinnosta). Mutta kun on laittamassa omaa lastaan yksityiseen, valtavirrasta poikkeavaan (siksihän sinne kai mennään) kouluun, luulisi olevan itsestään selvää kaivella vähän taustoja oma-aloitteisesti.

        Vastuu on kuitenkin viime kädessä itsellä. Kyllä huonoista kokemuksista saa ja tulee kertoa, parempi myöhään kun ei milloinkaan, ja ainahan se voi jonkun muun silmät avata. Mutta kyllä nyt voi aikuisilta ihmisiltä vähän muutakin kuin sinisilmäisyyttä vaatia. Eri asia toki, jos aate vetää puoleensa ja tuntuu omalta.


    • 3 vuotta steinerissa ollut

      Itse olen steinerkoulusta, olen ollut siellä lukio ajan. Luokallamme on paljon oppilaita jotka ovat suorittaneet koko elämänsä opinnot steinerkoulussa, ja sen todellakin huomaa - minä kadehdin heitä. Luokkaan tullessa huomaa heti ketkä ovat "steinerlapsia". He ovat luokan suvaitsevaisimpia ja oma aloitteisimpia ihmisiä, jotka jaksavat aina hymyillä. He ovat myös hyvin tunnollisia, ja heillä on vähemmän ongelmia kuin normaali nuorilla. Miksikö? Steinerkoulussa lapset kasvatetaan yksilöpainotteisesti, ja heistä tulee tasapainoisia ihmisiä.
      Minä en ole puolueellinen, olen ollut itse seitsemässä koulussa elämäni aikana, ja Steinerkoulu on antanut niissä eniten. Jos en olisi tyytyväinen, olisin varmastikkin samaa mieltä kirjoittajan kanssa.


      Okkulismi viittaa johonkin "hörhö-oppeihin", ja minultakin on kysytty vaikka minkälaista kysymystä koulusta : "Onko se joku vammaisten koulu? Palvotteko te jotain omituisia jumalia? Oletko ylimatemaattinen kun olet steinerkoulussa?".
      Hörhö touhut voit kokonaan unohtaa. Edellisiä elämiä ei oteta huomioon opetuksessa, samanlaisten ihmistyyppien mukaan laitetaan steinerlapset istumaan luokassa. Näin lapsi tutustuu helposti ikäisiinsä, ja tietyssä iässä lapsi laitetaan istumaan erilaisten ihmistyyppien kanssa - silloin hän oppii tulemaan toimeen myös erilaisten ihmisten kanssa. Eli tämä "hörhöily" on lähinä tämän tasoista, ja itse en näe esimerkiksi tässä istumajärjestyksessä mitään pahaa. Olen nähnyt millaisia ihmisiä steineroppien myötä on kasvanut, ja olen huomannut eron normaali kouluissa käyneiden ihmisten kanssa.

      Ja sitten opettajien pätevyydestä. Snellman korkeakoulujen lisäksi moni opettaja ainakin meidän koulussamme on opiskellut muuallakin. Koulussamme on sekä sen koulun käyneitä, että myös "oikeita" tai pikemminkin "normaaleja" tiedekorkeakouluja suorittaneita opettajia.

      On toki ikävää jos vapaa-aikaa on mennyt koulujen varojen kartottamiseen. Kaikki raha kuitenkin menee koulun hyväksi ja moni opettajakin tekee työtunteja ilmaiseksi kun tietää koulun rahatilanteen : toisilla steinerkouluilla se on parempi ja toisilla huonompi. Normaaleissa kouluissa koulumaksuja ei ole, mutta omalla kohdallani steinerissä vain sain enemmän.
      Olin itsekkin melko kriittinen alussa koulun toimintaa kohtaan. Miksi minun pitäisi olla kehräyskurssilla tai käydä eurytmia tunneilla kun niistä ei tunnu olevan mitään opinnollista hyötyä tulevaisuutta kohtaan?
      Ymmärsin sen myöhemmin. Kehräys opetti minulle malttia ja tarkkaavaisuutta (sitä se todellakin tarvitsi), ja eurytmia opettaa ryhmässä työskentelyä ja syventää luokkahenkeä.

      Olen oppinut koulussa paljon. Olin ollut kovasti koulukiusattu ja siitä syystä melko ahdistunut kun tulin steinerkouluun. Luokkamme on minulle kuin toinen koti, ihmiset ovat ihania ja olen onnellisempi ja suvaitsevaisempi ihminen kuin ennen.
      Aivopesua en ole osakseni missään vaiheessa saanut, eikä luokkalaisistammekaan kukaan ole puhunut mistään oudosta ja poikkeavasta mitä heille on opetettu/ harjoitettu.

      Ainut heikkopuoli koulussamme on se että esimerkiksi historiassa emme käytä koulukirjoja vaan kirjoitamme tekstin suuriin vihkoihin itse tehden siitä toimivan kokonaisuuden opiskeluun. Peruskoulua käyneenä itse olin oppinut esimerkiksi lukemaan kokeisiin oppikirjoista, joten päntääminen oman tekstin avulla oli vaikeaa.

      Steinerkoululaisten osaamista "normaalikoulujen" oppilaisiin verrattuna ei voi pitää huonompana. Oppilaat ovat menestyneet siirtyessään peruskoulusta tavan lukioihin samalla tavoin kuin normaali kouluista tulleet (tuttavani joka on steinerlapsi kirjoitti juuri 3 L:lää).

      Eikä kukaan jätä rokottamatta lastaan oppiensa takia. Tuollaista ei opeteta missään, eivät esim. papitkaan ota joka toimintatapaansa suoraan raamatusta. Ei steinerkoulussa painoteta "nykyistä ja entistä elämää". Jäitä hattuun, ei kannata ottaa vakavasti joka pientä pränttiä mitä joku oppi pitää sisällään - niistä murto-osa otetaan vakavasti ja toteutetaan, ja ne ovat niitä terveydelle haitattomia ja järkeviä. Lapsia ei aivopestä, heitä pyritään kasvattamaan tasa-painoisiksi yksilöiksi.

      Itse molemmissa kouluissa olleena aijon laittaa lapseni steinerkouluun, sillä tahdon että heistä tulee tasa-painoisia ja vahvoja yksilöitä - juuri sitä, mitä nykypäivänä tarvitaan.

      • ...

        itse olin steiner koulussa vuoden, olisin ollut pidempään mutta muutimme takaisin paikkakunnalle jossa ei ole ko. koulua. Tykkäsin todella paljon ja opin PALJON enemmän kun "normaalissa" koulussa. Minusta se että kaikki opetus kirjoitettiin itse ylös, eikä luettu suoraan kirjasta on paljon tehokkaampaa ja niin kuin sanoin jo, minä ainakin opin paljon paremmin sillä tavalla.. Todistuksessa oli pelkästään ysejä ja kymppejä eikä se ollut sitä että opetus olisi ollut helpompaa kuin "normaaleissa" kouluissa vaan opetusmenetelmät mielestäni vain parempia..ehdottomasti menisin uudestaan jos vain olisi mahdollisuus.. Ja rahasta, ei meidän pitänyt ainakaan maksaa mitään suuria summia koululle.. Ainoa oli että jos lähdettiin jollekkin retkelle piti maksaa pari euroa bussista..


    • huhuuu

      minäkin kuulun tuohon pelottavaan "okkultistisen kulttiuskonnon kouluun". Omituista tässä asiassa on kuitenkin se, etten ole koskaan huomannut mitään okkultismiin viittaavaa koulussani... Mistäköhän johtuu??
      Nyt kaikki ennakkoluuloiset ja steinerista mitään tietämättömät tietysti ajattelevat, että olen aivopesty. Luulkaa mitä tahdotte, mutta vain tyhmä uskoo omiin ennakkoluuloihinsa.
      Opettajat steinerissa eivät ole epäpäteviä. Sitä paitsi kaikissa kouluissa on hyvät ja huonot opettajansa. Yleistätkö jonkun muunkin koulun kaikki opettajat jos yksi sattuu mielestäsi olemaan epäpätevä.

      Lapset eivät ole pelokkaita ja ahdistuneita steinerkoulussa. Tulkaa katsomaan niin näette.

      • Anonyymi

        siis mä itekki käyn steiner koulun, ja oikeestaan kirjotan tätä luokasta. og postaaja on oikeessa esim rokotuksista ja moni täällä ei usko/uskonut koronaan. olen ollut täällä vain 6-7 kuukautta ja voin sanoa että kyllä lapsista näkee että onko ollu koko elämän täällä vai tullut ”tavallisesta” koulusta kuten minä. mutta onhan esim eurutmia tosi kulttimaista ja sen opettaja on ikivanha mies jolla on tapa koskea oppilaita vähän liikaakin. ja myös maksuista oikeassa on, niistä ei paljon kiitellä ja ei ne vapaaehtoisia oo. vaikka suomessa kouluista maksaminen on laitonta, monta sataa kuukaudessa tänne menee, opetuksen taso on alhaisempaa ja opettajista huomaa että vain snellin on käynyt. ja uskonnon opetus on hyvin tunnustavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe