Onko kallis/vaikea operaatio asentaa kaasuvalot ja -jääkaappi pienehköön mökkiin? Kuinka usein pulloja saa olla vaihtamassa? Tarvitaanko luvat omaava asentaja ym? kokemuksia kiitos!
Kaasuvalot
6
3698
Vastaukset
- octavia Tdi -03
áEi se nyt niin kallis ole(mikä on sitten kallis?).
Pullon vaihto, riippuu aivan siitä, miten sinä käytät aktiivisesti, jos käyt vkl ja kesälomalla, niin luulisi vuoden kestävän, (ei ole tietoa, muutakuin kaasuhellasta, ja siinä kestää n:parivuotta. Kaasuvalot???, ainakin jos valovirta-kaapelilla käy mökin läpi, niin tarvii ammattilaisen.
Kannattaisin, että kokeilet auton-akkua, siinä kaasujääkaapissa, ainahan sen joutuu sitten lataamaan(voi ladata autostakin, tiukanpaikan tullen). Tai aggregaattia, se tuo valon ja sähköt, kaivaa kuopan vaikka maahaan, eristää, kansi, ja sellainen ilmareikä, josta pakokaasut tulevat. Niitä on bensoina, että dieseleinä, bensassa on hiljainen käyntiääni, ei tarvi edes kuoppaa, dieselissä on taas ääntä, taitaa olla tehojakin.
Bensa A-gaatti ei syö paljoa, täydellä tankilla pärjää päivän. Vaikka kaatti onkin huono jääkaapissa, niin tv:n ja valojen tuottoon hyvä. - tarvittset
Nykyisin vaaditaan ammattiasentaja rakentamaan kaasuputkitus. Ennen kelpasi kuka vain.
Itse polttelin kaasua kesämökilläni kaksireikäisessä hellassa, en muussa ja pullon täyttöväli saattoi olla useampi vuosi.
Kaasulaitteitten käyttö vaatii erityistä huolellisuutta, eikä sovi esim. lapsille .
Kaasukäyttöinen jääkaappi on melko hintava, mutta niin on akkukäyttöinenkin.- Sami
Itse asentelin appivanhempien mökille kaasuputket noin 10 vuotta sitten. Silloisilla määräyksillä laitteiston sai asetaa itse, jos siinä oli yksi 11kg pullo, vain kaksi laitetta ja niiden teho yhteesä enintään jotain 20kW.
Määräykset oli melko tarkkoja koskien putkia, sulkuventiiteitä, liittimiä, läpivientejä yms. Kannattaa kyllä tutustua hommaan tarkkaan tai ostaa asennus.
En tiedä että onko edellä mainitut määräykset vielä voimassa, vai onko niihin tullut muutoksia. - löytyy täältä
Sami kirjoitti:
Itse asentelin appivanhempien mökille kaasuputket noin 10 vuotta sitten. Silloisilla määräyksillä laitteiston sai asetaa itse, jos siinä oli yksi 11kg pullo, vain kaksi laitetta ja niiden teho yhteesä enintään jotain 20kW.
Määräykset oli melko tarkkoja koskien putkia, sulkuventiiteitä, liittimiä, läpivientejä yms. Kannattaa kyllä tutustua hommaan tarkkaan tai ostaa asennus.
En tiedä että onko edellä mainitut määräykset vielä voimassa, vai onko niihin tullut muutoksia.http://palvelu.edita.fi/dynaweb/tukes/tukes/kemika/@ebt-link?showtoc=false;root=idmatch(id,sk0711.993
- asennukset
Yksikertaisen asennuksen (paineenalennusventtiili letku kuluttaja) voi tehdä itse, kun tarkistaa että letku on kunnossa ja kiristää letkunkiristimet huolellisesti. Pullo olisi hyvä sijoittaa ulos tuulettuun tilaan.
Nykyiset kaasujääkaapit kuluttavat n. 0,25 kg/vrk eli 11kg pullo kestää n 40-50vrk.
Lieden kulutus riippu käytöstä 5 kg pullo riittää ainakin kuukauden päivittäiseen käyttöön.
Kaasuvaloksi voi hankkia pienen 2kg pullon ja siihen liittimeen suoraan liitettävän valaisimen, jota voi aina siirtää paikasta toiseen tarpeen mukaan.- mökkeilijä
partioaitas.ostin kaasulamppuja,joissa omat pienet kaasupullot.valasee tosi hyvin.ei asennuksia.kaivo on jääkaappina.ja kaasuliesi siis levyt ja pullo kestää tosi pitkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106