Miten pienituloiset pärjäävät?

Caisha

Haaveilemme mieheni kanssa vauvasta. Tänään selvisi, että miehelläni on edelleen ulosottovelkaa 13000 euroa. Hänen palkkansa on n. 2500e/kk, josta ulosotto ottaa n. 800e. Hänelle jää siis n. 1600e, josta autoon ja vuokraan menee yhteensä 600e. Käyttörahaa jää siis n. 1000e kk. Itse saan opintotukea 400e/kk. Meille jää siis 1100e kuukaudessa käyttöömme.

Miten tuollaisella summalla pärjää? Jos saamme lapsen, tuohon lisätään lapsilisä ja opintotuki vaihtuu äitiyspäivärahaksi. Haluaisin hoitaa lastani kotona ensimmäiset kolme vuotta. Saako helsingissä kuntalisää ja paljon on kotihoidon tuki?

Mieheni ulosottovelka on maksettu 1,5 vuoden päästä ja silloin mahdollinen lapsemme olisi vasta n. puoli vuotias. Sen jälkeen emme olisi enää pieni tuloisia.

Miten luulette, että pärjäisimme taloudellisesti? Itse olen sitä mieltä, että lapsia ei kasvateta rahalla vaan rakkaudella. Mutta jos tuo 1100e/kk on ensimmäisen puolen vuoden aikana liian vähän niin odotamme. Haluamme lapsellemme mahdollisimman hyvän lapsuuden, kuten kaikki vanhemmat. Tämän viestin tarkoitus ei ole provosoida ketään, haluan vaan kokemuksia siitä, miten pikkurahalla pärjätään.

Minkälaisia kokemuksia muilla on toimeentulosta? MYös yksinhuoltajat huomio!!!

Itselläni on opintoja jäljellä vielä 1,5 vuotta. Saisin minimiäitiyspäivärahaa.

Kiitos kaikille, jotka vastaavat

13

2697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raha-asiat

      tuota...

      Miksi ette odottaisi siihen, että muutenkin valmistut? Olisi sittn se koulu käytynä eikä jäisi kesken ja odottasi myöhempää mahdollista valmistumista, ja 1,5 vuoden kuluttua (samaan aikaan siis, kun valmistut!) olisi miehesi velatkin hoidettu.

      Tietääkseni ulosotto jättää ns. suojarahan aina ja jos teille syntyy vauva, niin suojaraja nousee ja ulosottovelan maksaminen pitenee.

      En siis ymmärrä, että miksi ei voisi odottaa vauvan suunnittelua vajaan vuoden, jotta asianne olisivat paljon paremmassa järjestykseesä. Itse en ainakaan uskaltaisi suunnitella vauvaa, jos on ulosottovelkoja noin paljon.

      Olet siinä oikeassa, että lapsia kasvatetaan rakkaudella, mutta kyllä se raha on löydyttävä vauvalle kaikkeen tarpeelliseen.

      • Caisha

        Tuotakin olen miettinyt jo viimeisen puoli vuotta. Ongelmani on vaan hirmuinen motivaatiopula tuon opiskelun suhteen :( Ajattelin, että opiskelisin nyt vuoden ja tekisin sitten vauvan kanssa kotona opinnäytetyötäni. Sitten kun lapsi menisi päiväkotiin valmistuisin samaan aikaan. Silloin minulla olisi vastavalmistuneena paremmat mahdollisuuden saada työtä. Jos taas jään heti opintojen jälkeen lapsen kanssa kotiin, tipun helposti työelämästä. Meilläkin kun alkaa jo ikää olla ja lapset haluttaisiin tehdä ennen 30 ikävuotta. Ainakin se kuopus :)


      • raha-asiat
        Caisha kirjoitti:

        Tuotakin olen miettinyt jo viimeisen puoli vuotta. Ongelmani on vaan hirmuinen motivaatiopula tuon opiskelun suhteen :( Ajattelin, että opiskelisin nyt vuoden ja tekisin sitten vauvan kanssa kotona opinnäytetyötäni. Sitten kun lapsi menisi päiväkotiin valmistuisin samaan aikaan. Silloin minulla olisi vastavalmistuneena paremmat mahdollisuuden saada työtä. Jos taas jään heti opintojen jälkeen lapsen kanssa kotiin, tipun helposti työelämästä. Meilläkin kun alkaa jo ikää olla ja lapset haluttaisiin tehdä ennen 30 ikävuotta. Ainakin se kuopus :)

        Tuota ei voi ennakoida, että äitiyslomalla ehtisi samaan aikaan tehdä opinnäytetyötä, varsinkaan jos motivaation kanssa on vähän niin ja näin. Jos saatte koliikkivauvan tai muuten vaan vaativan vauvan, niin siinä on jo jaksaminen muutenkin äärirajoilla.

        Itselläni on ns. normaalilapsi, mutta kyllä se vaan voimia vei kun joka yö oli yösyötöt. Ja opintoihin pitää päästä keskittymään, ei riitä, etä 15 min pätkissä yrität saada opintoja eteenpäin. Tai väsyneenäkään ei tunnissa saa mitää itsestään kyllä irti.

        Jos sulla on jo jotain työkokemusta (ja pakkokin olla jos ikäa melkein 30v.) ja koulutuspaperit hankittuna, niin kyllä töitä saa! Mutta jos teet nytten lapsen ja opiskelumotivaaton puuttuessa (tai lapsen kanssa ei enää jaksa opiskella) et sitten suoritakaan opintoja loppuun, niin silloin ainakin työllistymismahdollisuudet ovat heikommat.


      • Caisha
        raha-asiat kirjoitti:

        Tuota ei voi ennakoida, että äitiyslomalla ehtisi samaan aikaan tehdä opinnäytetyötä, varsinkaan jos motivaation kanssa on vähän niin ja näin. Jos saatte koliikkivauvan tai muuten vaan vaativan vauvan, niin siinä on jo jaksaminen muutenkin äärirajoilla.

        Itselläni on ns. normaalilapsi, mutta kyllä se vaan voimia vei kun joka yö oli yösyötöt. Ja opintoihin pitää päästä keskittymään, ei riitä, etä 15 min pätkissä yrität saada opintoja eteenpäin. Tai väsyneenäkään ei tunnissa saa mitää itsestään kyllä irti.

        Jos sulla on jo jotain työkokemusta (ja pakkokin olla jos ikäa melkein 30v.) ja koulutuspaperit hankittuna, niin kyllä töitä saa! Mutta jos teet nytten lapsen ja opiskelumotivaaton puuttuessa (tai lapsen kanssa ei enää jaksa opiskella) et sitten suoritakaan opintoja loppuun, niin silloin ainakin työllistymismahdollisuudet ovat heikommat.

        Totta puhut kyllä :) minulla on 5-vuoden kokemus päiväkoti- ja koulutyöstä.
        Jatkamme siis harkintaa huolella.

        Hyvää viikonloppua ja kiitos!


      • teillä molemmilla
        Caisha kirjoitti:

        Totta puhut kyllä :) minulla on 5-vuoden kokemus päiväkoti- ja koulutyöstä.
        Jatkamme siis harkintaa huolella.

        Hyvää viikonloppua ja kiitos!

        Hyvä, että mietitte asiaa jo nyt eikä sitten, kun lapsi on jo alulla. Joku tuossa nimittäin jollain palstalla kauhisteli tulojensa pienuutta, olisikohan kannattanut ottaa selvää ENNEN raskautta!

        Sen verran kommentoin, vaikkei itselläni olekaan vielä kokemusta, että ei se lapsi niin mahdottomasti sitä tavaraa tarvitse, ja kirppiksiltäkin saa monenlaista. Tuntuu vaan olevan nykyään, että pikku-prinsessalle pitää olla kaikki vain parasta, en tiedä, mistä tämä johtuu. Onko elintaso jo liiankin korkea? Itselläni tulot ja elämä kunnossa, mutta aion silti, periaatteesta ostaa mahdollisimman paljon käytettynä.


      • no huh huh
        teillä molemmilla kirjoitti:

        Hyvä, että mietitte asiaa jo nyt eikä sitten, kun lapsi on jo alulla. Joku tuossa nimittäin jollain palstalla kauhisteli tulojensa pienuutta, olisikohan kannattanut ottaa selvää ENNEN raskautta!

        Sen verran kommentoin, vaikkei itselläni olekaan vielä kokemusta, että ei se lapsi niin mahdottomasti sitä tavaraa tarvitse, ja kirppiksiltäkin saa monenlaista. Tuntuu vaan olevan nykyään, että pikku-prinsessalle pitää olla kaikki vain parasta, en tiedä, mistä tämä johtuu. Onko elintaso jo liiankin korkea? Itselläni tulot ja elämä kunnossa, mutta aion silti, periaatteesta ostaa mahdollisimman paljon käytettynä.

        hei. oli hieman hassu, minun mielestäni hassu ilmaisu, että olette pienituloisia. no minun näkökulmasta katsottuna olette hyvätuloisia jos käteenne jää vielä 1100 €. meidän perheen bruttotulot kuukaudessa on 2200 € korkeintaan. mies työtön kelan työmarkkinatuki, minä jään kotihoidontuelle, kolme lasta. kaikki alle kouluikäisiä. tuosta summasta maksetaan vuokrat, autovakuutukset jne. käteisellä teemme isotkin ostot, eli ei käytetä mitään osamaksujuttuja eikä luottoja ole.kummasti sitä vaan pärjää ja joka päivä kuiten tehdään kaksi lämmintä ateriaa. että ihan rauhallisin mielin tee lapsi, kyllä te noilla tuloilla pärjäätte ihan hyvin. Onnea ja iloa elämään!


      • että*
        no huh huh kirjoitti:

        hei. oli hieman hassu, minun mielestäni hassu ilmaisu, että olette pienituloisia. no minun näkökulmasta katsottuna olette hyvätuloisia jos käteenne jää vielä 1100 €. meidän perheen bruttotulot kuukaudessa on 2200 € korkeintaan. mies työtön kelan työmarkkinatuki, minä jään kotihoidontuelle, kolme lasta. kaikki alle kouluikäisiä. tuosta summasta maksetaan vuokrat, autovakuutukset jne. käteisellä teemme isotkin ostot, eli ei käytetä mitään osamaksujuttuja eikä luottoja ole.kummasti sitä vaan pärjää ja joka päivä kuiten tehdään kaksi lämmintä ateriaa. että ihan rauhallisin mielin tee lapsi, kyllä te noilla tuloilla pärjäätte ihan hyvin. Onnea ja iloa elämään!

        millä matikalla sait laskettua laskun 1000 400=1100, kun ainakin minulle opetetulla matikalla se on 1400...
        Niin, ja tosiaan, kannattaa käydä koulu loppuun, ja sitä paitsi, sossusta saa rahaa, jos niin sattuu että tulot ei riitä elämiseen. Lisäksi haluan sanoa, että sitten kun lopetatte ehkäisyn käytön, niin älä oleta, että tulet heti raskaaksi.


      • Caisha
        että* kirjoitti:

        millä matikalla sait laskettua laskun 1000 400=1100, kun ainakin minulle opetetulla matikalla se on 1400...
        Niin, ja tosiaan, kannattaa käydä koulu loppuun, ja sitä paitsi, sossusta saa rahaa, jos niin sattuu että tulot ei riitä elämiseen. Lisäksi haluan sanoa, että sitten kun lopetatte ehkäisyn käytön, niin älä oleta, että tulet heti raskaaksi.

        Vähensin siitä 400 eurosta vuokran. Muita säännöllisiä laskuja minulla ei ole.

        Kiitos mielipiteistä :) En oleta että heti tulisin raskaaksi, aikaisintaan mukula syntyisi vuoden päästä :)


    • päälle

      Meidän perhe on ihan samassa tilanteessa. Mies tienaa kohtuullisen hyvin mutta on sössinyt raha-asiansa ja joutuu maksamaan ulosottoon.

      Itse olen saanut sijaisuuden kunnan virastosta ja jalka on tukevasti oven välissä. Palkkani tulee olemaan reilu 2000 euroa ja saan varmaan tehdä opinnäytteeni osittain työaikana työnantajan suosittamasta ongelmasta.

      Emme halua riskeerata, joten odotan ensin virkaanpääsyä ja alan sitten tehdä vauvoja. Kolleegani kävi juuri kääntymässä töissä ja buuttamassa taas palkka-asiat kuntoon ja lähtee kohta uudelle äiskälomalle. Kunnalla tarvitaan kipeästi s-alkuisia ihmisiä joten meillä on varaa vähän irrotella....

    • sanoisin,

      että opiskelisin ensin. Vauva saattaa viedä kiinnostuksen opiskeluun kokonaan, alat vielä tehtailemaan lisää:).Tai sitten motivaatio kasvaa entistä suuremmaksi kun on vuoden päivät kotona ollut. Tukijoukkoja tarvitaan, jos meinaat opinnäytetyötä tehdä vauva-aikana.

      Vauva ei todellakaan kuluta mielestäni juuri mitään, vain aikuiset, jotka ostavat markkinoiden kalleinta ja "parasta" (kilpavarustelua), Vauva ei lue hintalappuja, kunhan on ruokaa, unta ja puhtautta:) Kalliiksi lastenkasvatus muuttuu vasta kouluiässä, kun mukulat alkavat todenteolla tyhjentää jääkaappia ja vaatia uusia vaatteita. Kaiken lisäksi mokomat kasvavat n.10 cm vuodessa, vaatteet jotka juuri ostit jäävät hetkessä pieniksi, ja kirppikseltä löydetyt ei enää niin muodikkaat vaatteet tahdo kelvata.Silloin raha-asioiden on paras olla jo kunnossa. Vauvoille löytyy yllin kyllin hyvälaatuista, lähes iskemätöntä tavaraa kirpputoreilta, sukulaislta, ystäviltä, niitähän käytetään vain pieni hetki, eivätkä kulu, päinvästoin kuin isommillla lapsilla. Rahasta se ei siis ole kiinni, vaan muista suunnitelmista, sanoisin.

      • ulosotossa?????

        Samalla voisit myös miettiä miehesi rahan käyttöä. Siis jotkut kun ei osaa tuota rahaa käyttää vaikka sitä paljon säännöllisesti saavat kuukausittain. Välttämättä vauvan tulo ei asiaa muuta. Joskus voisi elää nuukastikin. Kaikkea ei tarvi saada heti.


      • yh.pepe
        ulosotossa????? kirjoitti:

        Samalla voisit myös miettiä miehesi rahan käyttöä. Siis jotkut kun ei osaa tuota rahaa käyttää vaikka sitä paljon säännöllisesti saavat kuukausittain. Välttämättä vauvan tulo ei asiaa muuta. Joskus voisi elää nuukastikin. Kaikkea ei tarvi saada heti.

        suojarahan osuus nousee n 200€/kk yhden lapsen myötä. mutta ällöttää lukea "koululaistyttöjen" & vähävaraisten vauva kuume juttuja; haluan vauvan tai se vauva on niin ihana ym.ym. suosittelisin unohdat koko hankkeen ja ostatte esimerkiksi koiran, siitäkin löytyy hoitamista, joka varmasti hyvää harjoitusta, kunnes astut isompiin saappaisiin.
        siis pakka ekaks kuntoon (ulosotot maksettu, KOULUT KÄYTY ja tärkein OLET TÖISSÄ)
        ps.on se vaan helpompaa ku juosta sossussa ruinaamassa, rahaa esim. linnanmäellä käyntiä varten.


    • pienituloinen

      ole yhden lapsen yh äti. opiskelen tällä hetkellä.
      kk.tulot n.1300€/kk. johon on laskettu kaikki tuet. Päältä vuokra,sähkä,vesi sauna. Sosiaalitoimistosta ei varsinaista tukea. joskus saan 100€/kk. ruokakustannukset n.200€/kk. ei autoa. luottotiedot kunnossa. vaikeeta on mutta ollaan pärjätty. ei lapsi tartte krääsää ja kirpparilta löytyy ihan hyviä vaatteita. ei lapsi tartte merkkivaatteita. joskus kun ei tunnu askuista selviävän niin on velkaneuvoja. turhat menot pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2830
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1818
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1502
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1261
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      254
      1126
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      973
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      895
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      770
    Aihe