Alkoholismi on sairaus.

Toipunut Alkoholisti

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus, joka määritellän KYKENEMÄTTÖMYYS JOPETTAA JUOMINEN YHDEN RYYPYN JÄLKEE, JUOMINEN VÄÄRÄÄN AIKAAN, KUN KAIKKI VAISTOT SANOVAT EI JA AAMULLA RYYPPY TARKOITUKSENA PARANTAA. JOHTAA UUTEEN JUOMISEEN.
Minä en ole juoppo, vaan Alkoholisti en koskaan ajatellut juoda itseäni juovuksiin, vaan otta "pienet" mutta aina kun kajosin Alkoholiin join itseni sammuksiin. Suomennettuna sairaus on itsensä " KUSETTAMISTA VAI, YHDET" .
yhtämittaista raittiutta nyt yli 19 vuotta.

32

4394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkoholistin akka

se tauti on vahvasti perinnöllinen. Uskon, että juomisen malli periytyy, mutta on se geeneissäkin.Sen myötä sairastuu vähitellen koko perhe, tavalla tai toisella.

Lasinen lapsuus ei ole hyvä ponnistuslauta elämään.

• Tuskin alkoholismi perinnöllinen on, mutta riippuvuustaipumus saattaa olla.
        Miten ketjupolttajat tai huumeiden käyttäjät? Onko kysymys riippuvuudesta vai perinnöllisyydestä?

• ---??----
        LateVaan kirjoitti:

Tuskin alkoholismi perinnöllinen on, mutta riippuvuustaipumus saattaa olla.
        Miten ketjupolttajat tai huumeiden käyttäjät? Onko kysymys riippuvuudesta vai perinnöllisyydestä?

Naulan kantaan. Alkoholismi johtuu monesta asiasta. Ei voi sanoa että perintötekijät aiheuttavat alkoholismin,mutta ne vaikuttavat taipumukseen. Sama koskee muita päihde/huumausaineiden käyttäjiä.

• juomista

pidetään normaalina asiana, jopa ihaillaan. Juomattomuutta saa selitellä, pidetään jopa omituisena, jos ei juo!
      Lukekaa erästä palstaa täälläkin, mitä juomisen ihailua..
      Ei ihme jos ei kaikkien terveys kestä..

• ..........

viinan himossaan voi tuhota myös sukulaisten elämää.
      Aivot surkastuu,se on faktaa.

• olla perinnöllistä ,jos isosta lapsikatraasta vaan yksi on alkoholisti ,eikä äiti ja isä ole.
        Kyllä se on luonteen heikkoutta ,tai huono itsetunto ,.alkoholilla koitetaan paikata sitä arkaa minää, joka ei uskalla seurassa avata suutaan ,ja ryypyn saatuaan onkin se joka ei anna suunvuoroa muille.

• Olen ketjupolttaja
        ullamirjami kirjoitti:

olla perinnöllistä ,jos isosta lapsikatraasta vaan yksi on alkoholisti ,eikä äiti ja isä ole.
        Kyllä se on luonteen heikkoutta ,tai huono itsetunto ,.alkoholilla koitetaan paikata sitä arkaa minää, joka ei uskalla seurassa avata suutaan ,ja ryypyn saatuaan onkin se joka ei anna suunvuoroa muille.

Mielipiteeni otsikossa ja perusteluni nikissä.
        Ero siinä, että alkoholismi=sairautta, tupakointi=rikollista tai ainakin melkein.
        Riippuvaiseksi saattaa tulla kummastakin.

• eikä syömishimo
        Olen ketjupolttaja kirjoitti:

Mielipiteeni otsikossa ja perusteluni nikissä.
        Ero siinä, että alkoholismi=sairautta, tupakointi=rikollista tai ainakin melkein.
        Riippuvaiseksi saattaa tulla kummastakin.

myöskään,
        nykyisin näkee molempia aivan uskomattomina
        esimerkkitapauksina.

• sitten ovat?
        eikä syömishimo kirjoitti:

myöskään,
        nykyisin näkee molempia aivan uskomattomina
        esimerkkitapauksina.

Mihinkäs sinä ne sitten luokittelisit? Himoonko?
        Eikös sekin ole sairaus, jos himoitsee pakonomaisesti jotain, ja koko ajan?

• kuin sairaus
        sitten ovat? kirjoitti:

Mihinkäs sinä ne sitten luokittelisit? Himoonko?
        Eikös sekin ole sairaus, jos himoitsee pakonomaisesti jotain, ja koko ajan?

sitähän pidetään sairautena, vaikkakin itse aiheutettuna.

Kyllä laittaisin sen himojen joukkoon, kuten makean, suolaisen ja kahvinhimoon sekä monenlaiseen muuhun himoon.

Kun puhutaan sairaudesta tulee mieleen eittämättä jokin elin, joka on sairastunut tavalla tai toisella.

Viinanhimo on paremminkin henkistä laatua jota ei voi toinen hoitaa. Vaikka yritetäänkin.

Ei sanota viinanhimoa sairaudeksi, kun sen voi itse parantaa, tahdonvoimalla.

• Jos palan suklaalevystä
        kuin sairaus kirjoitti:

sitähän pidetään sairautena, vaikkakin itse aiheutettuna.

Kyllä laittaisin sen himojen joukkoon, kuten makean, suolaisen ja kahvinhimoon sekä monenlaiseen muuhun himoon.

Kun puhutaan sairaudesta tulee mieleen eittämättä jokin elin, joka on sairastunut tavalla tai toisella.

Viinanhimo on paremminkin henkistä laatua jota ei voi toinen hoitaa. Vaikka yritetäänkin.

Ei sanota viinanhimoa sairaudeksi, kun sen voi itse parantaa, tahdonvoimalla.

suuhuni panen, syön kohta lisää, kunnes se on loppu.

Näin teoriassa.

Käytännössä en osta suklaata, jos saan lahjaksi, lahjoitan pois,
        kaupassa en näe edes niitä hyllyjä,
        niitä ei minulle ole.

Miksi tuhoaisin terveyteni?

Olisin ylipainoinen, jos söisin mitä haluaisin.

Sama koskee juomisia, en osta, en juo alkoholia, koska siinä on paljon tyhjiä kaloreita ja lihon helposti. Poikkeustapauksia on tietysti, samoinkuin suklaankin kanssa, vieraisilla juuri tänään söin ihanan palasen sacher-torttua jne.
        Tarkoita näillä periaatteillani normaalielämää, jota kuitenkin on suurin osa ajastamme.

Voin todella hyvin näin, painoindeksini on OK.

• ???

Siitä että juo alkoholia.

• Jussikka66

Sairaudesta, niinkuin edellä on kerrottu, hänelle ei vain sovi alkoholi, koska ei tiedä rajoja. Nimitys johtuu siitä, koska se sairaus ilmenee vain humalatilassa.

• Johannes-82v.

johtuuko se sokerista. En tiedä, vaan hänen ei ole syytä käyttä sokeria elimistön takia. Ajattelen Alkoholitstille käyvän samalla lailla. Mutta kun se tauti on ympäristölle paljon näkyvämpää, kuin sokeritauti niin siinä syytetään sairastunutta. Oleta että juovuksissa juomari itse ei tiedä sairauttaan, vaan ulkopuoliset huomaa sen aikaisemmin.

• diabeetikon lapsesta asti t...
        Johannes-82v. kirjoitti:

johtuuko se sokerista. En tiedä, vaan hänen ei ole syytä käyttä sokeria elimistön takia. Ajattelen Alkoholitstille käyvän samalla lailla. Mutta kun se tauti on ympäristölle paljon näkyvämpää, kuin sokeritauti niin siinä syytetään sairastunutta. Oleta että juovuksissa juomari itse ei tiedä sairauttaan, vaan ulkopuoliset huomaa sen aikaisemmin.

Ei sokeritautia voi alkoholiin rinnastaa.
        Diabetes voi puhjeta ihmiselle, joka kaikin puolin on viettänyt tervettä elämää.
        Sen sijaan ihminen, joka ei ole aloittanut alkoholin käyttöä, ei koskaan tule alkoholistiksi.

• Erik 58

Suomen Lääkäriliitto on myöntänyt Kunniakirjan Suomen AA-lle 1984. Alkoholismi " sairauden " hoidosta, eikä AA ole sitä edes pyytänyt, ottanut kylläkin vastaa.

• holistin entinen muija

Niinkuin ullamirjami kertoi.
        Näin sen miehestäni.Hän oli ollut huutolaipoikana suuressa maalaitalossa,jonka seurauksena,tai siitä johtuen Hänellä oli olematon itsetunto.
        Hän kertoi,että koulussa olivat kiusanneet:
        Tämä ei sitten huutolaipojalle kuulu mitää,kun leikeissä tuli skismaa.

Hän oli naistenmies,juoksi hulmuavien helmojen perässä koko avioliittomme ajan.
        Naisilla,luulisin Hänen pönkittäneen huonoa egoaan.

Kaikkien naisseikkailujen ohella Hän oli mustasukkainen,yrittäen minustakin tehdä avionrikkojaa.

Minulta ei liienmälti synpatiaa heru näille ressukoille,jotka yhteiskunnalta saavat enemmän huomiota osakseen,kun lasten kanssa kotona riutuva muija.

• entisen juomarin muija
        holistin entinen muija kirjoitti:

Niinkuin ullamirjami kertoi.
        Näin sen miehestäni.Hän oli ollut huutolaipoikana suuressa maalaitalossa,jonka seurauksena,tai siitä johtuen Hänellä oli olematon itsetunto.
        Hän kertoi,että koulussa olivat kiusanneet:
        Tämä ei sitten huutolaipojalle kuulu mitää,kun leikeissä tuli skismaa.

Hän oli naistenmies,juoksi hulmuavien helmojen perässä koko avioliittomme ajan.
        Naisilla,luulisin Hänen pönkittäneen huonoa egoaan.

Kaikkien naisseikkailujen ohella Hän oli mustasukkainen,yrittäen minustakin tehdä avionrikkojaa.

Minulta ei liienmälti synpatiaa heru näille ressukoille,jotka yhteiskunnalta saavat enemmän huomiota osakseen,kun lasten kanssa kotona riutuva muija.

Kyllähän se kaikenkaikkiaan on riippuvuus, ja kun menee niin pitkälle, että itse sen tiedostaa toisten avustuksella ja haluaa hoitoon, niin siellä kyllä näytetään "madon luvut" aivofilmeineen kaikkineen.
        Jotku kestää sen, toiset ei.
        Kun tuo on voitettu, tilalle tulee mahd joku toinen riippuvuus, yksi esim "peliriippuvuus". aina siis on joku riippuvuus, vaikka se juominki voi jäädäkin.
        Mikä sitten korjaisi riippuvuuden? No se kysyy voimia ja taitoakin, että pysyy kaidalla polulla, mutta tiedän että ainakin monet perheystävätkin joutuu jättämään.
        Saada riippuvuus, mikä tahansa, minimiin, onkin jo toinen juttu.

• %%%
        entisen juomarin muija kirjoitti:

Kyllähän se kaikenkaikkiaan on riippuvuus, ja kun menee niin pitkälle, että itse sen tiedostaa toisten avustuksella ja haluaa hoitoon, niin siellä kyllä näytetään "madon luvut" aivofilmeineen kaikkineen.
        Jotku kestää sen, toiset ei.
        Kun tuo on voitettu, tilalle tulee mahd joku toinen riippuvuus, yksi esim "peliriippuvuus". aina siis on joku riippuvuus, vaikka se juominki voi jäädäkin.
        Mikä sitten korjaisi riippuvuuden? No se kysyy voimia ja taitoakin, että pysyy kaidalla polulla, mutta tiedän että ainakin monet perheystävätkin joutuu jättämään.
        Saada riippuvuus, mikä tahansa, minimiin, onkin jo toinen juttu.

Onko sellainen sairaus, jonka itse voi parantaa?

ITSE, ja VAIN itse.

• kiinni
        %%% kirjoitti:

ITSE, ja VAIN itse.

itse on ensin tunnustettava, että on sairas, että on alkholiriippuvainen.

• juuri niin
        %%% kirjoitti:

ITSE, ja VAIN itse.

VAIN ITSE joutuu päättämään haluaako "parantua", ketään ei voi ilman omaa tahtoa viedä hoitoon.
        Siinä on sitten "mielistelyn" ja selvittelyn paikka läheisillä, mitä halutaan elämältä. Siinä esim vaimo myös joutuu mukaan prosessiin, kannustuksena sanon "mene".

• ei myöskään huumeiden himo
        %%% kirjoitti:

ITSE, ja VAIN itse.

tms

tupakan himo,
        jonka itse voi lopettaa.

Vain opittu paha tapa.

• Olen huomannut,

että alkoholisti säälii itseään.

Se on yksi kaikkein huonoimmista asenteista,
      mikä ihmisellä voi olla.

Itsesääli pitää usein sisällään sen, että "kun minulle on näin huonosti käynyt, niin elämä on velkaa minulle", että muiden ihmisten pitäisi korvata hänelle jotain.

Mutta kaikilla on ollut ja on omat vastoinkäymisensä ja surunsa.

Elämä ei ole kenellekään mitään velkaa.

• !!!

Abortti
        on nykyisin monen elämän loppu
        ennen kuin on alkanutkaan.

Kiitollisuus ja ilo pintaan!

• elämälle kiitos

sain siltä paljon.
        Anteeksi antaminen eheyttää ihmisen.

• kyyninen m

Onko tätä koskaan tutkittu: Kumpi on hintavampi riippuvuus noin yhteiskunnallisesti?

Syönti vai juonti?

• Sairaus

kuin mikä tahansa vamma tai sairaus.Se on tahallista.Varsinainen sairaus,on tahaton.Mitä et olisi koskaan halunnut,etkä ole mitään tehnyt tieten,sen eteen.-Jos säteilee?

• Vai...

tarkoitatko, että ampuu jalkaansa?

• asioista

ei pidä kertoilla ulkopuolisille.

• Maalaismies*

Alkoholismi on yksi rauhan ajan kaameimpia vitsauksia Suomessa ja muualla. Valtiovalta on pohtivinaan sen haittoja, mutta todellisuudessa miettii, kuinka viinan saisi parhaiten tuottamaan tuloja valtiolle.

• lasten puolesta

Odottavalle äidille sallitaan huumeiden ja alkoholin käyttö, vaikka neuvolan henkilökunnan pitäisi merkit huomata. Äiti pitäisi ottaa raskauden ajaksi pakkohoitoon . Miten päihteitä käyttävä äiti voi imettää tai muutenkaan hoitaa lastaan?
        Nämä päihteiden sairastuttamat lapset ovat vammaisia koko ikänsä.
        Ilmeisen hyvä on Suomen sosiaaliturva, kun avustusten varassa elävä voi viettää päihteiden täyttämää elämää.Miksei anneta vaikka ruokakuponkeja ja makseta vuokra, ettei olisi mahdollista rahoittaa päihteiden ostoa?. Vanhat pultsarit on menetetty, mutta nuorten päihteiden käyttäjien elättäminen maksaa yhteiskunnalle valtavasti.

• ---??----

Kaikki täällä vastanneet apinat. Voisitte jättää surkeat kommenttinne jonnekin muualle. Toisia ehkä oikeasti kiinnostaa tämä teema. Te ette vaikuta tietävän asioista yhtään mitään, pelkkiä subjektiivisiä uskomuksia. Haistakaa paska ja hankkikaa elämä. Pyörittekö oikeasti keskustelupalstoilla päivät pitkät kommentoimassa ihan paskoja. Käyttäkää aikanne johonkin parempaan. Rasittavaa käydä läpi kaikki kommentit kun tekis mieli saada jotain oikeata informaatiota.

Joku (ehkä useakin) kirjoitti että kyse on asenteesta jne. Mistä tiedät sen apina? Kertoiko äitisi, jonka luona vielä asut?

"Suomen lääkäriseura Duodecim määrittelee alkoholismin krooniseksi ja uusiutuvaksi
      aivosairaudeksi." - Mika Arramies 12.4.2006

"Alkoholismi, narkomania, sekakäyttö yms. kemiallisiin aineisiin liittyvät riippuvuudet
      luokitellaan nykytietämyksen mukaan kroonisiksi aivosairauksiksi." - - Mika Arramies 12.4.2006

Joku tosi viisas sanoi että alkohlismilla ei ole tekemistä geenien kanssa. Lueppa läksysi uudestaan apina.

Siis ei minua haittaa se että maailmassa on apinoita. Mua haittaa se että ne ajan kuluksi kirjoittelee palstoille jonne mulla on asiaa.

Onnea jatkolle sinä 19-v raittiina ollut (et kuulu apina kategoriaan.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      18
      2076
    2. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      56
      1824
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1463
    4. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      177
      1444
    5. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      21
      1429
    6. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      309
      1407
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1037
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      62
      1004
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      34
      985
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      349
      884
    Aihe