30-luvulla äiti halusi istuttaa pihamaallemme nimenomaan pietaryttejä sen tuoksun takia. Hän ei kuitenkaan koskaan puhunut pietaryrtistä vaan sillä oli jokin kansanomainen nimitys mikä ei nyt millään tule mieleeni.
Mainittakoon että äitini Oli Karjalohjalta ja siellä puhekieli oli monella tavalla ruotsalaisvoittoista.
Sattuisiko joku, sillä suunnalla syntynyt ja asunut, muistavan tämän kasvin kansanomaista nimeä?
Pietaryrtti
24
5333
Vastaukset
- minä sitä
pienenä kutsuin. En tiedä, oliko se sinun tarkoittamasi?
Supisuomalaiselta seudulta minä olen kotoisin.- sitroen.
se oli Oulunkin seudulla.
- juuri
sitroen. kirjoitti:
se oli Oulunkin seudulla.
sen itsekin noin opin.
tv. nappikukan ehdottaja
- Tein kranssin oveeni.
Pietarinyrtti omistettin keskiajalla Neitsyt Marialle. Kirkkaan keltaiset kukat jotka ennakoivat haikeasti syksyä, tarjosivat suojan kaikenlaista pahaa vastaan niin ettei sen paremmin noidista kuin piruistakaan ollut vaaraa.Johannes Lindwalli mainitsi pietarinyrtin väitöskirjassaan vuonna 1766 hyvätuoksuisena kotimisena kasvina ja suositteli sen siirtämistä luonnosta kukkatarhan puolelle.
Madonsiemenkukka, nuppi ,nappi, knappikukka,pihlajaruusu ovat kansan suussa kulkevia nimiä. Mausteena käytetty oluessa,kakuissa ja viinan mausteena. Nykyään pietarinyrttiä pidetään myrkyllienä ja rohdoksena. Siitä on tehty myös istumakylpyja raskaana oleville naisille lähestyvän synnytyksen helpottamiseksi. Myöskin hauteena täidenkarkottamiseen. Vahva ryytimäinen tuoksu.- Muisteleva
on ihan kuvaava ja monella paikkakunnalla käytetty nimitys, mutta Karjalohja-Fiskari-sudulla siitä käytettiin erilaista nimitystä. Nappikukan olen kuullut vasta nyt.
Yllättäen olen huomannut sen levinneen ympäri Suomea ja on kai aina ollutkin niin, en tunne sen historiaa niin tarkkaan.
Toinen pihoilla kasvatettu rohdoskasvi oli Maruna. Siitä keitettiin teetä vilustumista vastaan. Se oli kauhean kitkerää ja sitä saattoi pari siemausta lapsikin nauttia jos oli sokeripala suussa. - Tein kranssin oveeni
Muisteleva kirjoitti:
on ihan kuvaava ja monella paikkakunnalla käytetty nimitys, mutta Karjalohja-Fiskari-sudulla siitä käytettiin erilaista nimitystä. Nappikukan olen kuullut vasta nyt.
Yllättäen olen huomannut sen levinneen ympäri Suomea ja on kai aina ollutkin niin, en tunne sen historiaa niin tarkkaan.
Toinen pihoilla kasvatettu rohdoskasvi oli Maruna. Siitä keitettiin teetä vilustumista vastaan. Se oli kauhean kitkerää ja sitä saattoi pari siemausta lapsikin nauttia jos oli sokeripala suussa.Pietarinyrtin toisintonimi Madonsiemenkukka viittaa lääkinnällisiin ominaisuuksiin. Hautaruusu kasvin käyttöön hautojen koristeena. Sitä käytettiin myös hautausmenoissa muinaisessa Ekyptissä. Mies kuin maisteri ja pietareita piipussa. Rantsilalainen sanonta. Sitä on käytetty myös tupakan korvikkeena. Kansan suussa sitä nimitettiin rehvana tai rehvaanista. Sitä pidetään hyvin vanhana tulokkaana, jonka alkuperä arveltiin olevan jossain Euroopan ja Aasian rajamailla, se on hyvin vanha rohdos js kulttikasvi. Sitä on käytetty rohtona maksa,hermo ja vatsasairauksiin sekä matolääkkeenä. Ulkoisesti hauteena täidenkarkottamiseen. Nykyisin pietarin yrttiä pidetään myrkyllisenä ja rohdoksena. Minun kotona sitä ennen aikaan kuulemma eläinten lääkitsemiseen kuten myös lipstikkaa. Itse olen ollut lapsesta asti kiinnostunut kaikesta tälläisestä. toiset vähän naureskeli minun hömpötyksille mutta minua se ei haitannut kiinnostuin vaan enemmän. Olisi mukavaa kuulla miten teidän äiti näitä yrttejä käytti. Mummoni jotain kertoi hän uskoi luonnonparannukseen.
- Tein oveeni kranssin
Tein kranssin oveeni kirjoitti:
Pietarinyrtin toisintonimi Madonsiemenkukka viittaa lääkinnällisiin ominaisuuksiin. Hautaruusu kasvin käyttöön hautojen koristeena. Sitä käytettiin myös hautausmenoissa muinaisessa Ekyptissä. Mies kuin maisteri ja pietareita piipussa. Rantsilalainen sanonta. Sitä on käytetty myös tupakan korvikkeena. Kansan suussa sitä nimitettiin rehvana tai rehvaanista. Sitä pidetään hyvin vanhana tulokkaana, jonka alkuperä arveltiin olevan jossain Euroopan ja Aasian rajamailla, se on hyvin vanha rohdos js kulttikasvi. Sitä on käytetty rohtona maksa,hermo ja vatsasairauksiin sekä matolääkkeenä. Ulkoisesti hauteena täidenkarkottamiseen. Nykyisin pietarin yrttiä pidetään myrkyllisenä ja rohdoksena. Minun kotona sitä ennen aikaan kuulemma eläinten lääkitsemiseen kuten myös lipstikkaa. Itse olen ollut lapsesta asti kiinnostunut kaikesta tälläisestä. toiset vähän naureskeli minun hömpötyksille mutta minua se ei haitannut kiinnostuin vaan enemmän. Olisi mukavaa kuulla miten teidän äiti näitä yrttejä käytti. Mummoni jotain kertoi hän uskoi luonnonparannukseen.
Lipstikka on suomeksi liperi. Sitä kasvoi myös minun kotonani kuin myös pietarinyrtti. Isäni keertoi että ne on todella vanhoja ja kauan olleita ehkä 200 vuotta.
- Misteleva
Tein oveeni kranssin kirjoitti:
Lipstikka on suomeksi liperi. Sitä kasvoi myös minun kotonani kuin myös pietarinyrtti. Isäni keertoi että ne on todella vanhoja ja kauan olleita ehkä 200 vuotta.
Enpä tiennytkään että tällä vanhalla kasvilla on näinkin mielenkiintoinen historia.Kirjoituksesi ilahdutti kovasti.
En muista että äitini olisi sitä mihinkään erityisesti käyttänyt vaan se istutettiin sireenipensaiden katveeseen lähelle keinua joten ehkä sillä sitten oli jokin merkitys. Sen muistan että me lapset vetelimme sitä läpi käsien ja haistelimme sitten sitä tuoksua.
Lipstikkaan olen tutustunut vasta aikuisiällä ja pidän sitä edelleenkin maustekasvina.
Entä maruna? Sitä en ole tavannut enää missään ja sekin oli vanhanajan lääkekasvi? Vai onko silläkin jokin uudempi nimi. - Muisteleva
Tein oveeni kranssin kirjoitti:
Enpä tiennytkään että tällä vanhalla kasvilla on näinkin mielenkiintoinen historia.Kirjoituksesi ilahdutti kovasti.
En muista että äitini olisi sitä mihinkään erityisesti käyttänyt vaan se istutettiin sireenipensaiden katveeseen lähelle keinua joten ehkä sillä sitten oli jokin merkitys. Sen muistan että me lapset vetelimme sitä läpi käsien ja haistelimme sitten sitä tuoksua.
Lipstikkaan olen tutustunut vasta aikuisiällä ja pidän sitä edelleenkin maustekasvina.
Entä maruna? Sitä en ole tavannut enää missään ja sekin oli vanhanajan lääkekasvi? Vai onko silläkin jokin uudempi nimi. - Tein Pietarinyrtistä ovikra...
Muisteleva kirjoitti:
Entä maruna? Sitä en ole tavannut enää missään ja sekin oli vanhanajan lääkekasvi? Vai onko silläkin jokin uudempi nimi.Maruna on minulle nimenä uusi vaikka se on vanha lääkekasvi. Niitä on Suomessa tavattu 7:mää eri lajia. Löysin netistä tämän osoitteen missä ko kasvista kerrotaan. Olisin kiinnostunut minkä niminen se ehkä oli näistä. Löytyy alla olevasta osoitteesta.
http://www.arkeo.net/kasvisivut/maruna.htm - Muisteleva
Tein Pietarinyrtistä ovikra... kirjoitti:
Maruna on minulle nimenä uusi vaikka se on vanha lääkekasvi. Niitä on Suomessa tavattu 7:mää eri lajia. Löysin netistä tämän osoitteen missä ko kasvista kerrotaan. Olisin kiinnostunut minkä niminen se ehkä oli näistä. Löytyy alla olevasta osoitteesta.
http://www.arkeo.net/kasvisivut/maruna.htmjuuri tuo Koiruoho. Tuli nimi mieleen myöhemmin. Se oli väriltään hopeanharmaa kasvi ja jokseenkin pujon kaltainen kasvutavaltaan. Sitä kuivattiin nippuina talveksi. Nautittiin m.m. teenä.Keitettiin vesi ja laitettiin kuivia marunanoksia siihen likoamaan ja, kuten aikaisemmin kerroin, se oli äärettömän karvasta juotavaa. Muistaakseni sitä käytettiin vaatteiden välissä torjumaan koita ja muita pikkueliöitä. Antoi vaatteille kirpeän,raikkaan tuoksun ja oli ilmeisen tehokas torjunta-aine.
Tämäkin kasvi tuli pihallemme Karjalohjalta, mummolastani jossa sitä kasvoi useita pehkoja.
Anteeksi tuon edellisen vastauksen kertaus. Tuli pieni töppäys kun kone oli laiska kääntymään ja taisin olla liian hätäinen. - Ukki.
Maruna on minulle nimenä uusi vaikka se on vanha lääkekasvi. Niitä on Suomessa tavattu 7:mää eri lajia. Löysin netistä tämän osoitteen missä ko kasvista kerrotaan. Olisin kiinnostunut minkä niminen se ehkä oli näistä. Löytyy alla olevasta osoitteesta.
http://www.arkeo.net/kasvisivut/maruna.htmNimmarinkohan takia lie lähtenyt?
Mielestäni ihan asiallisen linkin "pietaryrtistä" laitoin vähän aloituksen jälkeen. Vaan eipä kauan pysynyt.
Mielestäni laaja ja asiallinen selvitys olisi ollut. - Muisteleva
Ukki. kirjoitti:
Nimmarinkohan takia lie lähtenyt?
Mielestäni ihan asiallisen linkin "pietaryrtistä" laitoin vähän aloituksen jälkeen. Vaan eipä kauan pysynyt.
Mielestäni laaja ja asiallinen selvitys olisi ollut.Mikä vahinko että linkkisi hukkui, mutta yritäppä uudelleen. Tämä kone on senverran konstikas että sen hallinta ei aina onnistu.
- Ukki.
Muisteleva kirjoitti:
Mikä vahinko että linkkisi hukkui, mutta yritäppä uudelleen. Tämä kone on senverran konstikas että sen hallinta ei aina onnistu.
Googlelta paljon muitakin linkkejä.
- Muisteleva
Ukki. kirjoitti:
Googlelta paljon muitakin linkkejä.
Sehän oli antoisa linkki, mutta minua kauhistutti lukiessani marunasta eli koiruohosta.
Sitä lipitti isäni usein flunssan oireisiin eikä kellään ollut aavistustakaan sen myrkyllisyydestä. Hyönteisten torjuntaaineena se kyllä tunnettiin. - Kasviston kerännyt
http://www.arkeo.net/kasvisivut/maruna.htmEnnen vanhaan se oli yleinen maruna, mutta nykyisin taitavat kutsua sitä pujoksi.
Silloiset vanhat ihmiset sanoivat sitä koiruohoksi - toistettuja harhakäsityksiä
Muisteleva kirjoitti:
Sehän oli antoisa linkki, mutta minua kauhistutti lukiessani marunasta eli koiruohosta.
Sitä lipitti isäni usein flunssan oireisiin eikä kellään ollut aavistustakaan sen myrkyllisyydestä. Hyönteisten torjuntaaineena se kyllä tunnettiin.Koiruohon myrkyllisyys on melko lievää ja väite sen huumaavuudesta on myytti. Yrttitarha.com ainakin tältä osin on väärässä. Alkoholiteollisuudessa valmistetaan vermutin, Fernet Brancan ja Unicumin kaltaisia juomia, joissa koiruohoa käytetään. Absintin valmistus on jälleen sallittua ja sen kieltämisen syyt aikanaan (n. 1915) olivat enemmänkin lähtöisin laajamittaisesta alkoholismista (vrt. Suomen ja USA:n kieltolaki) ja viininvalmistajien ja raittiusliikkeen lobbauksesta/painostuksesta.
Kaikissa näissä juomissa vaarallisin aine on itse alkoholi. Nykyisin vain kunnollisen lainsäädännön puuttuessa mitä tahansa karvasta yrttiviinaa näköjään voidaan myydä absintin nimellä, vailla historiallista pohjaa.
Muuten, aikoinaan jo von Linné osoitti, että myös kointorjunta koiruoholla on yleinen harhaluulo.
Ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Absintti
ja
http://www.oxygenee.com
- Yrttejä
Olisikohan näistä joku:
kiroraani, matoryyti, napheinä, nurkkafaari, refaani, rehvaana, rehvaani, rehvana, renfana, retvana, seffertti, treffaani, trenkfaana, tunkiofaaria ,
osa kuulostaa ruotsinkielisiltä. - Tein kranssin oveeni
Isäni on 85v. Juteltiin puhelimessa ja kerroin että halusit tietää tälläisistä yrteistä. Pietarinyrtti oli ainoa nimitys minkä hän tiesi. Kertoi myös että se on hyvin vanha kasvi.Hänen mummonsa ja vanhemmat olivat sanoneet sen tuovan onnea ja jotenkin muistan lukeneeni että karkottaisi myös käärmeitä. Varmaankin sen vahva yrttinen tuoksu. Nokkosesta kerrotaan että se olisi lemmen yrtti. Saunavastaan sidottiin nokkosia mukaan. Kaikki pelästyy yleensä kun kerronkin nokkosista. Jokainen varmaan muistaa niiden polttaneen ainakin lapsena. sauna vastassa ne ei enää polta. Haudutettaessa vastaa häipyy niiden polte. Minusta on ollut aina mukava muistella ja lukee entisajan tavoista. pääsee ikäänkuin rauhallisempaan aikaan tästä ihmisen tekemästä kiireestä. Ajassa on ihana matkustaa.
- Muisteleva
Sinulle joka teit kranssin..., tervehdys isällesi, olemme joksenkin samanikäisiä ja minäkin muistelen myös isovanhempieni aikoja, mutta tällaiset kasvit eivät silloin olleet kiinnostuksen kohteena.
Kysäiseppä isältäsi muistaako hän entisajan tupakanviljelemisestä. Senkin kasvatus tuli ajankohtaiseksi uudelleen sota-aikana.
Ei kai vanhoja saisi muistella, mutta ne nyt vaan tulee mieleen ja jos tässä iässä ollaan niin meneehän se ajallisesti aika kauas. Muuttunuthan ajan henki on emmekä mennyttä takaisin saa, mutta ei ole tarpeenkaan. Siinä vaan meikäläisellä on tekemistä että pysyisi ajan tasalla sillä vauhti on kova ja sivuraiteelle ei pitäisi jäädä.
Nappikukaksi ainakin olen kuullut sitä mainittavan. Se on kaunis, vaan aika pahalle tuoksuu, en halua ainakaan sisälle laittaa maljakkoon.
Sadetta melkein koko päivän, vaan sehän tekee hipiälle hyvää!!!- Anonyymi
Pietaryrtti
Jatkuva haju auki tienvarret, kohtu syöpä seliteitä auki sinä Tölli tulit avaamaan toisen toisen puhelimen,. Mies linjasto .mustat kulmakarvat polkypyörällä lääkäri auki,tarve potilas huone SIIRROT - Anonyymi
Aloittaja on kaivanut 2007 tehdyn aloituksensa.
- Anonyymi
Aloittaja 19:28 on ikääntynyt.... antakaa anteeksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789