Pietarissa

Mimmi-82

Moi keskustelijat!
Olin poikaystäväni kanssa Pietarissa 4.-8.7.07 ja ajattelin kirjoitella tänne kokemuksiani. Olen ensi keväänä lähdössä sinne opiskelijavaihtoon ja matkan oli tarkoitus olla ns. tutustumisreissu tulevaan kaupunkiin.

Asuimme Moskva-hotellissa, joka on Ploschad Aleksandra-nevskogon aseman vieressä. Hotelli oli erittäin viihtyisä ja aamiainen maukas ja monipuolinen.

Kävimme kiertelemässä kaupungilla ja katsastimme kaikki nähtävyydet, toisin sanoen kirkot, patsaat ja linnoituksen. Kiertelimme Nevskillä ja tutustuimme muutamaan kahvilaan ja bubiin. Katsastimme myös tulevan opiskelupaikkani kampuksen. Käytimme kävelyn lisäksi metroa aika paljon liikkumiseen, kerran myös johdinautoa. Nehän ovat Pietarissa erittäin halpoja. Kartan ja metron avulla liikkuminen oli vaivatonta ja selkeää.

Viihdyimme poikaystäväni kanssa mainiosti. Meitä ei ryöstetty tai yritetty huijata. Ihmiset olivat pääosin ystävällisiä ja auttavaisia, esimerkiksi kampuksella tietä kysyessämme. Ihmiset olivat aika hiljaisia ja kun puhuimme keskenämme esim. metrossa kääntyivät päät useasti. Aivan kuin he olisivat ymmärtäneet mitä kieltä puhumme! Suomalaisiahan arvostetaan itänaapurissa eri tavoin kuin muita ulkomaalaisia.

Eräs harmillinen tilanne sattui Kesäpuistossa, jossa erehdyimme avaaman siideri- ja olutpullot. Paikalle tuli tottakai miliisi ja jouduimme lähtemään heidän mukaansa puiston vartiointikoppiin. Sakkoa 100 e alkoholin juomisesta. Meillä oli kuitenkin vain 20e joten selvisimme sillä. Ei kuittia. Epäilemme, että viereisessä penkissä istuneet mummot raportoivat juomisestamme miliiseille, heitä kun ei enää paikalla näkynyt. Mummothan Pietarissa kaikesta huolehtivat..
Toinen tilanne sattui, kun tilasin nevskin varrella sijaitsevasta drinkkibaarista itselleni valkoviiniä ja poikaystävälle oluen. Olut saapui pöytäämme, muuta viinä ei näkynyt eikä kuulunut. Jouduin menemään kahdesti tiskille kyselemään viinini perään. Lopulta se ilmestyi. Sitä ennen tiskille oli tullut päällikön näköinen virkapukunainen läksyttämään myyjää jostain... Emme saaneet tietää, mikä viinin saamisessa kesti.
Näitä tapauksia lukuunottamatta matkamme sujui ilman hankaluuksia ja ihastuimme paikkaan suunnattomasti. Pietarin ilmapiiri on jotenkin puoleensavetävä. Sitä on vaikea kuvailla jos siellä ei itse ole käynyt.

Kuulimme myös epäileväisiä kommentteja ennen matkalle lähtöä. Olenkin tullut siihen tulokseen, että en puhu mielelläni ihmisten kanssa tästä aiheesta, koska odotettavissa on negatiivisia kommentteja melkein vuorenvarmasti. Eri asia on tietenkin, jos näille kommenteille on tulossa myös perusteita. Yleensä ne ovat vain panettelua ilman faktoja. Huhuja riittää ja niitä voisi kertoa mistä muustakin maasta tahansa. Suomessa niitä kerrotaan Venäjästä. Itselläni on ollut se mielikuva, että maa on jo suuresti ehtinyt muuttua neuvostoajasta ja 90-luvustakin, koska siellä on suuri murroskausi meneillään. En ole kuitenkaan voinut olla siitä varma, koska mitään omia kokemuksia ei ole ollut. Nyt niitä on jo hiukan enemmän ja nimenomaan positiivisia.

14

5033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

      Mene vaan sinne. Pari kuukauta ja silmäsi alkavat avautua ja järkesi toimia normaalisti
      Luetko yleensä lehtiä koskaan?
      Mitä mahdat opiskella siellä? jotain ihanaan sosiaalismiin paluutako?
      Tuosya jutustasi sai sen kuvan että olet hyvin TYHMÄ.

      • Tha_Animal

        Tiedätkö minkä maiden kanssa Suomi tekee kauppaa nyt ja tulevaisuudessa?

        Kenen kanssa Suomella yhteistä historiaa?

        Entä sitten ketä rajanaapureita meillä on?

        Eli toisin sanoen, ei se Venäjä ole mikään paratiisi, mutta silti pitää tulla toimeen. Se taas on mahdollista jos ymmärretään kieltä ja kulttuuria.

        Matkailun kautta edellä mainittuja oppii ainakin vähän...


    • juomisesta taitaa normi sakko olla 100 ruupelia

    • pivo suussa

      Käythän ensi kerralla maksamassa sakkosi pankkiin, jääpä miliisiltä pussikaljarahat saamatta.

      Kiva, että reissusi muuten oli mukava.

    • Tuli mieleen

      Itse pidän aina kahta rahapussia mukana Pietarissa. Toisessa on käyttörahat, toisessa vain 30 ruplaa. Kun miliisi tulee sakoilla uhkailemaan, näytän 30 ruplan pussiani ja selviän sillä. Vink vink. :D

      • öööh

        Ihmeellinen mielivalta näyttää Venäjällä olevan, jos miliisi voi uhkailla sakoilla? Perustuuko sakot lakeihin vai keksiikö miliisi niitä mistä tahansa? Venäjä on maa, joka ei länsimaiselle ihmiselle aukea. Taitaa esim. väärien kohteiden valokuvauksestakin joutua putkaan? Näin ainakin isälleni kävi muinoin ja hänet yritettiin pakottaa allekirjoittamaan paperi, jossa hän on muka kuvannut sotilaallisia kohteita. Jos olisi allekirjoittanut, olisi joutunut Siperiaan ja kuollut todennäköisesti sinne. Pelko Venäjää kohtaan on ihan aiheellista.


      • morsian Pietarista.
        öööh kirjoitti:

        Ihmeellinen mielivalta näyttää Venäjällä olevan, jos miliisi voi uhkailla sakoilla? Perustuuko sakot lakeihin vai keksiikö miliisi niitä mistä tahansa? Venäjä on maa, joka ei länsimaiselle ihmiselle aukea. Taitaa esim. väärien kohteiden valokuvauksestakin joutua putkaan? Näin ainakin isälleni kävi muinoin ja hänet yritettiin pakottaa allekirjoittamaan paperi, jossa hän on muka kuvannut sotilaallisia kohteita. Jos olisi allekirjoittanut, olisi joutunut Siperiaan ja kuollut todennäköisesti sinne. Pelko Venäjää kohtaan on ihan aiheellista.

        Taitaa huhupuheet saaneet ylivallan, Pietari on samanlainen kaupunki kuin mikä tahansa suurkaupunki euroopassa, sielläkin voi joutua maksamaan julkijuopottelusta sakkoja, ja joutua allekirjoittamaan kuvatessa ei sallittuja kohteita, kun menette kaupunkiin, niin hotelleissa on info-piste, josta saa tietoa maan ja kaupunkien säännöistä, jos vain osaa kysyä.
        Omatoimimatkaaja saa tietoa netistä, joten reippaain mielin vaan Pietariin ryyppäämään ja kuseksimaan pitkin nurmikoita Kresty on tutustumisen arvoinen kohde. Dasvidania.


    • pamsu

      Ei nyt sentään sataa euroa tarvi maksaa ja 20 euroakin on liikaa.Korkeintaan 100-200 ruplaa.Sehän hyvä ettei teitä ryöstetty,mitä nyt tuo miliisi vähän rokotti...Kannattaa kuitenkin olla varovainen.

      • LeenaGirl

        Itse olin Pietarissa tulevan aviomieheni kanssa kesällä 2 viikkoa, mieheni oli paikallisia. hauskaa oli eikä mistään ollut valiitamista, paitsi kun kuuma vesi oli katki kesällä.. Eräänä iltana kuitenkin lähdimme ampumaan kuula aseilla kaupungille mieheni ja hänen kavereidensa kanssa. Elokuisen illan hämärtyessä menimme erään koulun pihalle ampumaan tölkkejä, ja juuri kun eräs meistä oli ampumassa ajoi miliisisuoraan eteemmme. Miliisi luuli että yritimme ampua heitä ja olivat ollet "huolissaan" he ottivat kuula aseet ja tarkistivat paperit mutta eihän minulla ja miehelläni ollut papereita mukana. Mieheni alkoi selittää että vaimoni on suomalainen eikä puhu venäjää ja että paperit jäivät kotiin, jonka jälkeen miilisit katsoivat minua hetken epäilevästi ja loppujen lopuksi selvisimme ilman sakkoja ja mitää ja ilta jatkui mukavissa merkeissä loppuun asti ))


    • Pari kertaa käynyt

      Oli hyvä ettei sinulle/ystävälle käynuyt pahemmin. Olen pitänyt todella erittäin matalaa profiilia aina köydessäni Pietareissa, koska jos olet sielä ns. ulkomaalaisen näköisenä, tarkoittaa että olet kohteena varkaudelle, jne....

      • Ulkomaalainen ?

        Asema tunnelissa... sama probleema mennessä/palatessa jos paikalliselta näytät, siis kummalta?

        Pietarissa ei onneksi juuri löydy pienten kylien ongelmia


    • MaassaMaanTavalla

      Joku tolkku pitää olla alkoholin juonnissa, ei Suomessakaan katsota suopeasti alkoholin ym. juomien lipittäjiä kaduilla ja puistoissa. -Saati sitten ulkomailla-

    • menoa

      venäjällä on kaikki paskaa,paitsi kusi!!!

    • örmy

      Siellä pääsee hengestään, tiedän koska eräälle kävi niin

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe