FRJ1300 renkaat - mitkä ovat hyvät ?

FJR on hyvä pyörä

Hankin FJR:n ja olen tosi tyytyväinen. Nyt alkaa olla renkaiden vaihtoaika. Olen yrittänyt saada selville mitkä ovat hyvät renkaa siihen. Minulle on sanottu että BRIDGESTONEja ei kannsta laittaa kun kestävät vain 5000 km. Miten on Z6 C renkaat ? Onko jollain kokemuksia kestääkö ne ja ovatko hyvä ajaa ?

10

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • r1150r

      Norgen alkuperäinen Z6 kesti takana mainitut 11000 tkm mikä ei ole mielestäni riittävästi matkapyörälle, joten tilalle laitettiin ME 880, jolla odotettu kesto on minimissäänkin 15000 km mutta omien aikaisempien kokemusten mukaan noin 2000 km. Z6 on varmasti pitävämpi rengas mutta kun tosiasiallinen käyttötarkoitus on matka-ajo niin ME 880 on käyvempi.
      En ole kuullut onko joku laittanut ME880:a FJR:ään mutta lähipiirissä sitä on käytetty vuosien ajan mm. BMW K 1200 RS:ssä. Pidon lisäksi rajoittava tekijä on nopeusluokitus, joka on muistaakseni V mutta eihän se nopeille riitä.

      • onkaan totuus?

        Hei haloo.
        Tämä ei ole provo mutta mulla on ollut r1100rt 12v enkä ole millään renkailla päässyt 15000km, en edes ME 880.
        Sanokaa nyt hyvät motoristiveljet missä on vika?
        Kuka valehtelee?
        En ole suorittanut mitään galluppeja kavereiden keskuudessa mutta mulla on sellainen näppituntuma, että heillä kuluu kumit suurin piirtein samaan tahtiin kuin allekirjoittaneellakin!
        Yleensä ajelen pitkää matkaa asfalttiteitä lastina kaksi matkatavarat.
        Mikä onkaan totuus?


      • Nimetön
        onkaan totuus? kirjoitti:

        Hei haloo.
        Tämä ei ole provo mutta mulla on ollut r1100rt 12v enkä ole millään renkailla päässyt 15000km, en edes ME 880.
        Sanokaa nyt hyvät motoristiveljet missä on vika?
        Kuka valehtelee?
        En ole suorittanut mitään galluppeja kavereiden keskuudessa mutta mulla on sellainen näppituntuma, että heillä kuluu kumit suurin piirtein samaan tahtiin kuin allekirjoittaneellakin!
        Yleensä ajelen pitkää matkaa asfalttiteitä lastina kaksi matkatavarat.
        Mikä onkaan totuus?

        Olen pyörässäni Honda st 1100: ssa ajanut 5 kpl Metzelerin Maratoonaria loppuun takana, en kuitenkaan kankaille, mutta kuvion pois ja ne on kestäneet haarukassa 19000-23000 km.
        Olen kokeillut muitakin merkkejä ja pohjanoteeraus oli Continental TKV joka kesti ainoastaan 6000km.
        Olen kokeillut myös Bridgeä ja Dunloppia sekä Metzelerin Mez 4: sta, mutta niillä ei pääse Maratoonarin kilometrituloksiin.
        Ajan pelkästään matka-ajoa ja lähden risteyksistä iisisti.
        Kevät asfaltti on hämmästyttävän karkea ja leikkaa prätkän rengasta nopeasti.Runsas ajelu aikaisin keväällä lyhentää kilometritulosta selkeästi.
        Tulipa mieleeni 70 luku ja Dunlopin TT100:nen, jolla ajettiin 40000km, eturenkaalla siis.
        Nykyään ei pääse millään renkaalla tälläisiin tuloksiin.Pito oli silloin kylläkin niin ja näin, sai olla sadekelillä todella varovainen.


      • onkaan totuus?
        Nimetön kirjoitti:

        Olen pyörässäni Honda st 1100: ssa ajanut 5 kpl Metzelerin Maratoonaria loppuun takana, en kuitenkaan kankaille, mutta kuvion pois ja ne on kestäneet haarukassa 19000-23000 km.
        Olen kokeillut muitakin merkkejä ja pohjanoteeraus oli Continental TKV joka kesti ainoastaan 6000km.
        Olen kokeillut myös Bridgeä ja Dunloppia sekä Metzelerin Mez 4: sta, mutta niillä ei pääse Maratoonarin kilometrituloksiin.
        Ajan pelkästään matka-ajoa ja lähden risteyksistä iisisti.
        Kevät asfaltti on hämmästyttävän karkea ja leikkaa prätkän rengasta nopeasti.Runsas ajelu aikaisin keväällä lyhentää kilometritulosta selkeästi.
        Tulipa mieleeni 70 luku ja Dunlopin TT100:nen, jolla ajettiin 40000km, eturenkaalla siis.
        Nykyään ei pääse millään renkaalla tälläisiin tuloksiin.Pito oli silloin kylläkin niin ja näin, sai olla sadekelillä todella varovainen.

        Vieläkin sanon, etten koskaan enkä millään renkaalla ole mpyörällä päässyt noihin lukemiin.
        Tosin olen vaihtanut renkaan AINA laillisen urituskuvion loputtua.
        En tiedä, miten pitkälle rengas kestäisi ns "laittomilla" urasyvyyksillä!
        Michelin on mulla ollut pitkäikäisin rengas mutta muuten sen ominaisuudet ovat kyseenalaiset - mutta se on ehkä makuasia.
        En koskaan usko väitteeseesi yli 20000 km ajoon yhdellä renkaalla MATKAPYÖRÄSSÄ laillisilla kuvioilla! Mutta jos olet sen ajanut - se on hyvä saavutus!
        Ei aihetta enempään...
        Mutta


      • Nimetön
        onkaan totuus? kirjoitti:

        Vieläkin sanon, etten koskaan enkä millään renkaalla ole mpyörällä päässyt noihin lukemiin.
        Tosin olen vaihtanut renkaan AINA laillisen urituskuvion loputtua.
        En tiedä, miten pitkälle rengas kestäisi ns "laittomilla" urasyvyyksillä!
        Michelin on mulla ollut pitkäikäisin rengas mutta muuten sen ominaisuudet ovat kyseenalaiset - mutta se on ehkä makuasia.
        En koskaan usko väitteeseesi yli 20000 km ajoon yhdellä renkaalla MATKAPYÖRÄSSÄ laillisilla kuvioilla! Mutta jos olet sen ajanut - se on hyvä saavutus!
        Ei aihetta enempään...
        Mutta

        Oletin keskusteltavan kuinka paljon voi Me 880 renkaalla jättää ajokilometrejä taakse.
        Olen kirjannut ylös renkaan vaihdot, mutta otaksun laillisen pintakuvion loppuessa kilometrejä kertyneen lähemmäs 15000, kuin 20000km,en ole niin tarkoin sitä seurannut, joten olet oikeassa kestävyyden suhteen.
        Jokaisenhan tulisi noudattaa lakeja ja asetuksia renkaiden käytön suhteen toimien niin, että tuntee ajavansa turvallisesti.


      • r1150r
        Nimetön kirjoitti:

        Oletin keskusteltavan kuinka paljon voi Me 880 renkaalla jättää ajokilometrejä taakse.
        Olen kirjannut ylös renkaan vaihdot, mutta otaksun laillisen pintakuvion loppuessa kilometrejä kertyneen lähemmäs 15000, kuin 20000km,en ole niin tarkoin sitä seurannut, joten olet oikeassa kestävyyden suhteen.
        Jokaisenhan tulisi noudattaa lakeja ja asetuksia renkaiden käytön suhteen toimien niin, että tuntee ajavansa turvallisesti.

        Renkaan kulumiseen vaikuttaa niin kuski kuin pyölrkin mutta ME880:n kohdalla myös rengaskoko koska kokoja on laaja kirjo ja tästä johtuen niiden rakenteet poikkeavat toisistaan melkoisesti kun profiilejakin on 60-90.

        Omassa lähipiirissä heikoin tulos eturenkaalla on noin 12000 km. Oli R 1100 RT:sä 120/70R17. Vastaavalla B-renkaalla ajoin itse R 1150 R:llä 38 tkm eikä ollut vielä sakkorengas mutta vaihdoin sen samalla kun uuden takasenkin. Takarenkaalla paras tietämäni saavutu on K 1200 RS:llä ajetut 25 tkm.

        Nämä kaikki mainitsemani tulokset ovat huoltomuistioista luettavissa. Tuo RS:n 25 tkm on tulos, jossa on laskettu mukaan kaikki pitemmät reisut. Olin itse mukana samat reisut Sen lisäksi sillä on ajettu hieman nurkka-ajoa. Mitään rengasta ei ole ajettu älyttömän loppuun paitsi nyt tämä viimeinen Z&, joka loppui siis 11 tkm kohdalla kun ei tullut pieneen mieleenikään, että joku rengas voisi loppua jo silloin.


      • onkaan totuus
        r1150r kirjoitti:

        Renkaan kulumiseen vaikuttaa niin kuski kuin pyölrkin mutta ME880:n kohdalla myös rengaskoko koska kokoja on laaja kirjo ja tästä johtuen niiden rakenteet poikkeavat toisistaan melkoisesti kun profiilejakin on 60-90.

        Omassa lähipiirissä heikoin tulos eturenkaalla on noin 12000 km. Oli R 1100 RT:sä 120/70R17. Vastaavalla B-renkaalla ajoin itse R 1150 R:llä 38 tkm eikä ollut vielä sakkorengas mutta vaihdoin sen samalla kun uuden takasenkin. Takarenkaalla paras tietämäni saavutu on K 1200 RS:llä ajetut 25 tkm.

        Nämä kaikki mainitsemani tulokset ovat huoltomuistioista luettavissa. Tuo RS:n 25 tkm on tulos, jossa on laskettu mukaan kaikki pitemmät reisut. Olin itse mukana samat reisut Sen lisäksi sillä on ajettu hieman nurkka-ajoa. Mitään rengasta ei ole ajettu älyttömän loppuun paitsi nyt tämä viimeinen Z&, joka loppui siis 11 tkm kohdalla kun ei tullut pieneen mieleenikään, että joku rengas voisi loppua jo silloin.

        ...enpä tähän sitten muuta sano kuin OHO!
        Mun pyörässä on sitten jotain lujasti pielessä - ei mne tuollaisia kmetrejä - ei lähellekään.
        Ei etu- eikä takapyörässä!
        Että iso OHO!


      • luukuttaja
        onkaan totuus kirjoitti:

        ...enpä tähän sitten muuta sano kuin OHO!
        Mun pyörässä on sitten jotain lujasti pielessä - ei mne tuollaisia kmetrejä - ei lähellekään.
        Ei etu- eikä takapyörässä!
        Että iso OHO!

        Poika ajaa samanlaisella renkaalla kymppitonnin, ja vaihtoon. Etunen kestää hänellä parituhatta pitempään. Pyörät pojalla r 100 minulla k-100
        Itse vaihdoin Me 88 kun kilometrejä oli tullut 17.600. Aprikoin olisiko vielä mennyt poliisin seulasta läpi. Etunen on vielä pyörimässä, ja vaihto lähestyy, nyt 21.200 km mittarissa.
        Olen hämmästynyt näiden kulutuskestävyydestä.
        Kai se jostain pois on, sadekeli? Mutta ainahan kompromisseja pitää tehdä.


      • FJR on hyvä pyörä

        Vaikka tämä keskustelu meni vahingossa BMW osastoonkin niin näyttää että oli hyvä näin - olen saanut hyviä kommentteja ja eväitä hankintaani.

        Katsoin vielä mitkä renkaat on alla ja ne oli Continentalin Road Attackit. Etunen on kulunut hiukan oudosti = epätasainen. Km-määriä en tiedä kun ne oli pyörän alla kun ostin sen. Itse olen ajanut niillä 5000 km ja varmaan edellinen ostaja ainakin muutaman tonnin. Arvelisin, että itse ajan renkailla vielä n. 3000 km.

        http://www.rengas.net/page?pageId=5

        Taitaa olla niin että kokeilen noita Metzlerin Z6:ia kuitenkin kun jollain ne on kestäneet hyvin - vaikka on toisenlaistakin mielipidettä. Hintaa niillä tuntuu kyllä olevan.


      • z6c
        FJR on hyvä pyörä kirjoitti:

        Vaikka tämä keskustelu meni vahingossa BMW osastoonkin niin näyttää että oli hyvä näin - olen saanut hyviä kommentteja ja eväitä hankintaani.

        Katsoin vielä mitkä renkaat on alla ja ne oli Continentalin Road Attackit. Etunen on kulunut hiukan oudosti = epätasainen. Km-määriä en tiedä kun ne oli pyörän alla kun ostin sen. Itse olen ajanut niillä 5000 km ja varmaan edellinen ostaja ainakin muutaman tonnin. Arvelisin, että itse ajan renkailla vielä n. 3000 km.

        http://www.rengas.net/page?pageId=5

        Taitaa olla niin että kokeilen noita Metzlerin Z6:ia kuitenkin kun jollain ne on kestäneet hyvin - vaikka on toisenlaistakin mielipidettä. Hintaa niillä tuntuu kyllä olevan.

        Itse tilasin saksasta fjrrääni,nuo metz.z6c renkaat.Nyt ajettu 2000km,olen oikein tyytyväinen.Aika näyttää keston.Nuo maksoivat yhteensä 284eur. ovelle tuotuna,tulivat viikossa.Asennus oli 15 eur/kpl,kytösellä Jämsässä,kun tein itse pyörien irroitus/asen. työt.Tässä linkki: http://www.mynetmoto.com/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe