Naisten intiimihygienia ?

0inas

Miten huolehditte alapään puhtaudesta ? Suihkutatteko vain häpyhuulet vai suihkutteletteko myös alapään sisälle ?

27

11592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      ???

      • 0inas

        ...


    • ainakin

      suihkutan "sisäänkin" ja kaikkiin mahdollisiin poimuihin ja koloihin :D
      Tai no varsinaisesti ei voida kyllä ehkä puhua et sisälle...ei suihku ainakaan mun sisälle mahdu mutta emättimen suulle.

      • 0inas

        mutta voiko suoraan sisälle suihkuttaminen altistaa hiiva-tai muille tulehduksille ?


      • ei koskaan sisälle
        0inas kirjoitti:

        mutta voiko suoraan sisälle suihkuttaminen altistaa hiiva-tai muille tulehduksille ?

        Pitäisi kyllä olla ihan yleisessä tiedossa, ettei sinne emättimeen suoraan suihkutella mitään vettä! Emättimessä on ihan oma bakteerikanta, joka huolehtii emättimen puhtaudesta. Ei sinne todellakaan kaivata mitään vesijohtoveden bakteereja. Älä koskaan suihkuta vettä suoraan emättimeesi!


      • 0inas
        ei koskaan sisälle kirjoitti:

        Pitäisi kyllä olla ihan yleisessä tiedossa, ettei sinne emättimeen suoraan suihkutella mitään vettä! Emättimessä on ihan oma bakteerikanta, joka huolehtii emättimen puhtaudesta. Ei sinne todellakaan kaivata mitään vesijohtoveden bakteereja. Älä koskaan suihkuta vettä suoraan emättimeesi!

        Kertoisitko ystävällisesti miten itse hoidat alapesun, kiitos !


      • Beatrix*
        0inas kirjoitti:

        Kertoisitko ystävällisesti miten itse hoidat alapesun, kiitos !

        vastaan silti. Siis miksi ihmeessä kuukautisten tai yhdynnän jälkeen pitäisi pestä emätin sisältä? Kuukautisten aikaan sinne vuotaa uutta verta heti putkeen, eikä se sisältä pesu hyödytä mitään. Yhdynnän jälkeen taas työnnän spermat ulos ja huuhtelen ulkoa. Saatan sormella vähän pyöritellä sieltä sisältäkin, mutta veden suihkuttaminen sisäänsä ei ole tarpeellista eikä suotavaa. Emättimestä ei pitäisi huuhtoa sen normaaliflooraa säännöllisesti ulos, koska se altistaa tulehduksille. Emätin on itsepuhdistuva, kuten silmä, nenä ja suolistokin. Siksi se erittää jatkuvasti jotain, ja eritteen mukana se puhdistuu. Eritteet voi huuhtoa pois sitten ulkopuolelta.


      • 0inas
        Beatrix* kirjoitti:

        vastaan silti. Siis miksi ihmeessä kuukautisten tai yhdynnän jälkeen pitäisi pestä emätin sisältä? Kuukautisten aikaan sinne vuotaa uutta verta heti putkeen, eikä se sisältä pesu hyödytä mitään. Yhdynnän jälkeen taas työnnän spermat ulos ja huuhtelen ulkoa. Saatan sormella vähän pyöritellä sieltä sisältäkin, mutta veden suihkuttaminen sisäänsä ei ole tarpeellista eikä suotavaa. Emättimestä ei pitäisi huuhtoa sen normaaliflooraa säännöllisesti ulos, koska se altistaa tulehduksille. Emätin on itsepuhdistuva, kuten silmä, nenä ja suolistokin. Siksi se erittää jatkuvasti jotain, ja eritteen mukana se puhdistuu. Eritteet voi huuhtoa pois sitten ulkopuolelta.

        Kävin kolme viikkoa sitten gynekologilla, joka otti kuukautisista huolimatta papa kokeen. Oireina minulla oli kutinaa ja alapään limakalvot rikki. Rikkinäisiä limakalvoja hoidin Ceridal ihoöljyllä. Lääkkeiksi sain Sporanox 100mg, kuusi tablettia. Ohjeena 2 kapselia kerran päivässä kolmen päivän kuurina, Hiivalääke. Flagyl tabl 400mg 5 tabl hoidon 1 ja 3 päivänä tulehdukseen. Otin lääkkeet ja olen päivittäin "tyhmänä" pessyt alapäätäni suoraan sisään suihkuttaen kuten olen tehnyt jo kauan. Viikonloppuna alkoi alapäässä kuivumisen tunne ja sen myötä kutina. Olen kostuttanut alapäätäni Ceridal ihoöljyllä. Gynekologini on lomalla tämän viikon, joten en saa tietää papa kokeen tuloksia ennen ensi viikon maanantaita ja silloin voin kysyä häneltä neuvoa uusien oireiden hoitoon. Lopetan jatkuvan päivittäisen alapääni sisä suihkuttelun. Kannattaisikohan minun kokeilla alapäähäni maitohappobakteeri kapseleita...


      • aluksi...
        0inas kirjoitti:

        Kävin kolme viikkoa sitten gynekologilla, joka otti kuukautisista huolimatta papa kokeen. Oireina minulla oli kutinaa ja alapään limakalvot rikki. Rikkinäisiä limakalvoja hoidin Ceridal ihoöljyllä. Lääkkeiksi sain Sporanox 100mg, kuusi tablettia. Ohjeena 2 kapselia kerran päivässä kolmen päivän kuurina, Hiivalääke. Flagyl tabl 400mg 5 tabl hoidon 1 ja 3 päivänä tulehdukseen. Otin lääkkeet ja olen päivittäin "tyhmänä" pessyt alapäätäni suoraan sisään suihkuttaen kuten olen tehnyt jo kauan. Viikonloppuna alkoi alapäässä kuivumisen tunne ja sen myötä kutina. Olen kostuttanut alapäätäni Ceridal ihoöljyllä. Gynekologini on lomalla tämän viikon, joten en saa tietää papa kokeen tuloksia ennen ensi viikon maanantaita ja silloin voin kysyä häneltä neuvoa uusien oireiden hoitoon. Lopetan jatkuvan päivittäisen alapääni sisä suihkuttelun. Kannattaisikohan minun kokeilla alapäähäni maitohappobakteeri kapseleita...

        ...kokeilisit jättää alapääsi rauhaan :) Eli normaalisti huuhtelu pelkällä vedellä (ja siis vain ulkopuolelta) kerran päivässä, ja tarvittaessa sitä Ceridalia, jos tuntuu kuivalta. Jos se vaikka siitä rauhoittuisi, kun saa "lepäillä"...


      • ei koskaan sisälle
        0inas kirjoitti:

        Kertoisitko ystävällisesti miten itse hoidat alapesun, kiitos !

        Ihan riittää niiden ulkoisten elimien huuhtelu päivittäin ja menkkojen aikana vaikka useammankin kerran kun siteen/tampoonin vaihdan. Yhdynnän jälkeenkään ei ole mitään ongelmaa. Menen suihkuun ja annan sperman valua ulos ja huuhtelen sitten taas ulkopuolelta. Ei ole tähän ikään (26) ollut yhtään hiivatulehdusta tai muutakaan tulehdusta alapäässä.


      • Beatrix*
        0inas kirjoitti:

        Kävin kolme viikkoa sitten gynekologilla, joka otti kuukautisista huolimatta papa kokeen. Oireina minulla oli kutinaa ja alapään limakalvot rikki. Rikkinäisiä limakalvoja hoidin Ceridal ihoöljyllä. Lääkkeiksi sain Sporanox 100mg, kuusi tablettia. Ohjeena 2 kapselia kerran päivässä kolmen päivän kuurina, Hiivalääke. Flagyl tabl 400mg 5 tabl hoidon 1 ja 3 päivänä tulehdukseen. Otin lääkkeet ja olen päivittäin "tyhmänä" pessyt alapäätäni suoraan sisään suihkuttaen kuten olen tehnyt jo kauan. Viikonloppuna alkoi alapäässä kuivumisen tunne ja sen myötä kutina. Olen kostuttanut alapäätäni Ceridal ihoöljyllä. Gynekologini on lomalla tämän viikon, joten en saa tietää papa kokeen tuloksia ennen ensi viikon maanantaita ja silloin voin kysyä häneltä neuvoa uusien oireiden hoitoon. Lopetan jatkuvan päivittäisen alapääni sisä suihkuttelun. Kannattaisikohan minun kokeilla alapäähäni maitohappobakteeri kapseleita...

        Varmaankin pesujen hillitseminen on hyvä juttu. Maitohappobakteereja kannattaa kyllä mielestäni kokeilla: ne usein auttavat emättimen normaaliflooran normalisoitumisessa ja tulehdusten voittamisessa.


      • Minkälaisia emätinkapseleit...
        Beatrix* kirjoitti:

        Varmaankin pesujen hillitseminen on hyvä juttu. Maitohappobakteereja kannattaa kyllä mielestäni kokeilla: ne usein auttavat emättimen normaaliflooran normalisoitumisessa ja tulehdusten voittamisessa.

        Voisin käydä apteekissa jo tänään.


      • Beatrix*
        Minkälaisia emätinkapseleit... kirjoitti:

        Voisin käydä apteekissa jo tänään.

        On varmaan aika sama, minkä merkkisiä ostat. Niissä on hieman eri bakteerikantoja, mutta tuskin kukaan osaa sanoa, onko yksi toista parempi. Itse olen käyttänyt muistaakseni sen merkkisiä, kuin Gynocaps, ja niillä ainakin yhden kerran sain jonkun kutinan loppumaan.


      • 0inas
        Beatrix* kirjoitti:

        On varmaan aika sama, minkä merkkisiä ostat. Niissä on hieman eri bakteerikantoja, mutta tuskin kukaan osaa sanoa, onko yksi toista parempi. Itse olen käyttänyt muistaakseni sen merkkisiä, kuin Gynocaps, ja niillä ainakin yhden kerran sain jonkun kutinan loppumaan.

        Laitoin vasta ensimmäisen illalla. Toivon, että kapselit tasoittaisivat alakerran kuntoon. Kiitos kaikille vastanneille !


    • en ymmärrä miksi pitäisi

      Siis suihkutella sisään emättimeen? Miksi ihmeessä? Pimpsa puhdistaa itse itsensä, turha sitä on yrittää kuurata, saa vain pahempaa jälkeä aikaan. Itse pesen vedellä alapääni, sen kummempia siitä stressaamatta, tavallisen suihkun yhteydessä. En edes välttämättä joka päivä. Paitsi jos on kuukautiset, silloin huuhdon käsisuihkulla kun tyhjennän kuukupin, kun siitä voi tulla joskus sotkua.

      Hiivatulehdus mulla on ollut viimeksi 10 vuotta sitten, ja kokonaista 2 kertaa elämäni aikana. Virtsatietulehdus on ollut viimeksi myöskin 10 vuotta sitten, johtui todennäköisesti silloin seksielämän aloittamisesta. Eli ei voi sanoa että olisin ollut alapäästäni kovin sairastelevainen, vaikka en olekaan kuurannut hullun raivolla pimpsaani.

    • -nuori nainen-

      no kyllä minä ainakin pesen myös sisältä, tai en nyt varsinaisesti vettä sinne suoraan laske, mutta sormella pyyhkäisen valkovuodot sun muut eritteet pois. kahdesti päivässä alapääni pesen (useimmiten, joskus jää yhteen kertaan), kerran "kunnolla" myös sisältä, ja toisella kerralla vaan päältä pesien. kyllä minulla ainakin alkaa alapää haista pahalle (ei kalalle) jos en sitä vähintään kerran päivässä kunnolla pese!!! ja tulehduksia ei ole, papassa ei näkynyt mitään! vaikka olinkin aivan varma että jokin tulehdus löytyy kun alan haista jo melko pian pesulla käynnin jälkeen, mutta kai se sitten on vaan normaalia hajua? mutta en kyllä tajua miten joku sitä hajua kestää, jos peseytyy vaan kerran päivässä tai harvemmin!?

      • -nuori nainen-

        ja unohtui lisätä että minkään sortin pesuaineita en alapään pesussa käytä, ihan vedellä vaan on aina tullut pestyä. en sitten tiedä kannattaisiko jotain alapään pesuun tarkoitettua ainetta kokeilla? jos sillä saisin hajun lieventymään...


      • 0inas
        -nuori nainen- kirjoitti:

        ja unohtui lisätä että minkään sortin pesuaineita en alapään pesussa käytä, ihan vedellä vaan on aina tullut pestyä. en sitten tiedä kannattaisiko jotain alapään pesuun tarkoitettua ainetta kokeilla? jos sillä saisin hajun lieventymään...

        Minkälaisia kokemuksia teillä on maitohappobakteeri emätin kapseleista ja mitä merkkiä olette kokeilleet ?


      • voi pahentaa hajua
        -nuori nainen- kirjoitti:

        ja unohtui lisätä että minkään sortin pesuaineita en alapään pesussa käytä, ihan vedellä vaan on aina tullut pestyä. en sitten tiedä kannattaisiko jotain alapään pesuun tarkoitettua ainetta kokeilla? jos sillä saisin hajun lieventymään...

        Tietynlaiset alusvaatteet voivat pahentaa hajuja. Hajuthan muodostuvat kun normaali iholla oleva bakteerimassa alkaa muhimaan alapään lämpimissä poimuissa, ja jos alushousut ovat huonosti hengittävää, hiostavaaa materiaalia esim. jotain keinokuitua, niin tuloksena voi olla lisääntynyt haju. Puuvillaiset pöksyt ovat varmaankin parhaimmat, ja lisäksi sen verran väljät että pääsee vähän ilmakin kiertämään paikoissa :) Mua ainakin joskus alkaa jotkut keinokuitupöksyt hiostaa ihan sikana.


    • Puhdas tytteli

      Markkinoille on tullut ilmeisesti kotimainen Merlin merkillä myytävä hygienia boxi jossa käytetään samannimistä hygienianestettä johon kastamalla vc paperia saadaan todella miellyttävän tuntuisia intiimihygieniaan tarkoitettuja pyyhkeitä. Käytön jälkeen jää raikas ja puhdas olo eikä alapää" haiskahtele"
      ikä vc tiloissa ole epämiellyttäviä hajuja sillä boxissa on kaiken lisäksi vc papreriteline ja ilmanraikastaja johon vain lisätään mukana tullutta tuoksunestettä.Laite on ollut niin vähän aikaa markkinoilla että sitä et vielä löydä joka kaupasta mutta soita valmistajalle niin ne neuvoo mistä sitä saa.

    • narnia-

      Aina sanotaan, että alapää pitäisi pestä pelkällä vedellä, mutta itse olen pessyt suihkun yhteydessä myös alapään suihkusaippualla koko ikäni ja ikinä ei mitään tulehduksia ole ollut! Jotenkin tuntuu, että ei tule puhdas olo pelkällä vesipesulla. Yleensä pesen alapääni kaksi kertaa päivässä ja aamuisin pesen pikkusuihkulla vain pelkällä vedellä. Yksi peu päivässä tuntuu liian vähältä, omasta mielestäni.

    • aasat

      Pesen huolellisesti vulvan alueen, myös häpykielen ympäriltä (ja takapuolen) ja sitten painan käsisuihkun emättimen suulle ja sillä tavalla täytän ja tyhjennän koko emättimen kunnolla pari kolme kertaa. Muut eivät siis käytä ko. suihkua. Yleensä 2 kertaa päivässä, kuukautisten yhteydessä useamminkin. Ikää on jo keski-iän verran, eikä ole ollut siisteyden vuoksi mitään gynekologisia vaivoja. Ehkäisyasioissa tapaamani lääkäri ei myöskään protestoinut kun kerroin. Ei sinne saippuaa varmaan tarvitakaan, mutta tolkutus siitä, että emätin puhdistaa itse itsensä ja takuulla menee pieleen jos sisältä pesette, kuulostaa hieman yliampuvalta. Mahtaa siellä melkoiset aineet muhia, jos verihyytymät, spermat ja kiihottuneisuudesta tulleet nesteet jätetään vain odottelemaan - ei kiitos.

      • Anonyymi

        Niinpä jos olisi robotti mikä huolehtii alapää asiat niin sitten ei tarvitse itse huolehtia ja aina kun nainen menee suihkuun niin robotti ottaa haltuun koko vartalon päästä varpaisiin


    • Anonyymi

      Ulkoiset sukuelimet ainoastaan pestään, ei sisälle mitään vettä saa ruiskuttaa.
      Sillä sisällä on se mekanismi että puhdistuu itsestään ei sitä tasapainoa saa ottaa pois.

      • Anonyymi

        Mutta synnytyksen jälkeen häpyhuulen välit kannataa huuhdella vedellä


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ai alapääsäkö


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe