Eli kaipaisin vähän neuvoja, on suunnitelmissa siirtyä kuljetusalalle, just BC-kortti vasta takataskussa ja kokemusta ei ole. Mistä aloittaa? Pakukuskinako ensin jonkun aikaa vai pitäisikö heti pyrkiä kuormurin rattiin. Ja jos pakettiautolla joutuu ajeleen niin eiköhän joku vois kertoa että mitä suuntaa kannattaa välttää jos ei halua jakaa 120 pakettia työpäivän aikana, jokaista vielä eri kohteeseen. Vähän pidempi ajo sopisi minulle.
Kiitos vastauksista, pään aukojat, turha kuluttaa aikaa..
Neuvoja noviisille
11
2474
Vastaukset
- ohjeita
Suoraan vaan kuormurin rattiin, jos on mahdollisuus. Jos asut kaupungissa, niin yhteys isompaan jakelufirmaan, sieltä saat tod näk heti töitä. Tosin palkka on pienin mahdollinen ja jakelu sitä että paikkoja on paljon päivässä, mutta siinä kun puolikin vuotta käpristelet ja keräät työkokemusta, niin voit alkaa haeskella parempiin hommiin. Voi olla homma aluksi "pullakaapilla" ajoa, mutta jos oot hyvä, niin voi alkaa pikkuhiljaa vihjailemaan pomoille että isompaa autoa olis mukavampi ajaa. Pitkää matkaa harva pääsee ajamaan alkuun, vaan lähinnä tuota jakelua josta 70% työajasta on lastaamista ja purkamista. Pitkää ajoa pääsee ajamaan kun on E-kortti taskussa, eli sellainen haltuun kun on työkokemusta riittävästi.
Kuljetushommissa töitä hakiessa parhaimpia valttikortteja on työkokemus, eli sitä kannattaa haalia aluksi vaikka huonommilla ehdoilla ja pienemmällä kalustolla että saa jalkaa oven rakoon. - halunnut
jakaa mutta niin vaan kävi että pakurilla painettiin ensi alkuun leipomotuotteita ilman valituksia. Tämän lisäksi oli muuttoja sekä jakarituurauksia. Työsuhteen loppupuolella mestari/yrittäjä eli isäntä oli suopea ja tarjosi yhdistelmän opetteluun ja inssiin. Siinä kävi sitten tuuri, eli se mitä monesti tarvitaan joka hommassa, isäntä viritti tytäryhtiön pystyyn jonka leipiin siirryin heti saranakortin saatuani. Nyt on isännät vaihtuneet mutta tämä tässä mainittu on ainoa jonka luona käyn kahvilla kun sinne päin kuljen.
- Noviisi..
Kiitoksia neuvoista! Näin kai se sitten on toimittava. Puoli vuotta - vuoden selviää helposti vaikka homma ei ehkä niin kivaa olisikaan
- Entinen kuski
Noviisi.. kirjoitti:
Kiitoksia neuvoista! Näin kai se sitten on toimittava. Puoli vuotta - vuoden selviää helposti vaikka homma ei ehkä niin kivaa olisikaan
Vähän riippuu kaverista, mutta aika aivottomien töitä nää kuljetushommat on. Opit hommat viikossa. Vuosi on pitkä aika tehdä samoja hommia, oot aivan kypsä jos niinkin pitkään viihdyt.Jokapäiväinen vitutus heti aamulla, työpäivän jälkeen veto veks. En suosittele koko alaa. Huono palkkaus ei motivoi tekemään yhtään, pomo kyllä tunkee pitkää päivää. Varsinkin pakuhommissa on jatkuva kiire pakettienjakelussa, eipä tuo miksikään muutu kun hyppäät kuorma-auton rattiin.Pahin virhe oli tulla koko alalle. Vaikka itse ajamisessa ei mitään vikaa ole, kyllästyt siihen nopeasti ja se rupee vituttamaan sua kyllä aivan varmasti. Paljon helpommalla pääset esim.jos haet isoon varastoon esim. Keskolle/Inex/Tuko logistics tms keräilyhommiin aluksi ja sieltä sitten nouset muihin tehtäviin. Työaika on vakio joka päivä, kerkeet pitämään ruokatunnin firman ruokalassa(tien päällä syöt rasvasta paskaa) ja kaffetauot myös. Palkkaus on parempi 8h työajoilla varastohommissa, koska saat suoritepalkan perusliksan päälle(1800e/kk brutto)ylitöillä on helppo repiä vaikka 2500e/kk, jos työnteko maistuu.Kuljetus hommissa tuo 1600e/kk on vakio 8h päivillä, mutta aina nuo venyvät 10-12h.. Unohda kuljetushommat, kiität mua vielä joskus!
- kyllä makuasia
Entinen kuski kirjoitti:
Vähän riippuu kaverista, mutta aika aivottomien töitä nää kuljetushommat on. Opit hommat viikossa. Vuosi on pitkä aika tehdä samoja hommia, oot aivan kypsä jos niinkin pitkään viihdyt.Jokapäiväinen vitutus heti aamulla, työpäivän jälkeen veto veks. En suosittele koko alaa. Huono palkkaus ei motivoi tekemään yhtään, pomo kyllä tunkee pitkää päivää. Varsinkin pakuhommissa on jatkuva kiire pakettienjakelussa, eipä tuo miksikään muutu kun hyppäät kuorma-auton rattiin.Pahin virhe oli tulla koko alalle. Vaikka itse ajamisessa ei mitään vikaa ole, kyllästyt siihen nopeasti ja se rupee vituttamaan sua kyllä aivan varmasti. Paljon helpommalla pääset esim.jos haet isoon varastoon esim. Keskolle/Inex/Tuko logistics tms keräilyhommiin aluksi ja sieltä sitten nouset muihin tehtäviin. Työaika on vakio joka päivä, kerkeet pitämään ruokatunnin firman ruokalassa(tien päällä syöt rasvasta paskaa) ja kaffetauot myös. Palkkaus on parempi 8h työajoilla varastohommissa, koska saat suoritepalkan perusliksan päälle(1800e/kk brutto)ylitöillä on helppo repiä vaikka 2500e/kk, jos työnteko maistuu.Kuljetus hommissa tuo 1600e/kk on vakio 8h päivillä, mutta aina nuo venyvät 10-12h.. Unohda kuljetushommat, kiität mua vielä joskus!
Osittain olet oikeassa, mutta kyllä esimerkiksi minä tympäännyn katselemaan niitä terminaalin seiniä, kyllä näissä ajohommissa on kiireestä huolimatta se oma vapautensa. Pakko päästä tien päälle.
Työaikoihin ja kiireeseen kykenee jonkin verran vaikuttamaan itse, jos et kykene niin ripeään tahtiin kun pomo haluaisi ja kieltäydyt ylimääräisistä palveluksista mutta muuten teet työsi hyvin, niin ei se pomo kauaa jaksa piinata, kyllä se tyytyy siihen että auton tuotto nyt vaan on heikompi ja jakaa ylimääräiset hommat muille.
Itselläni on mielenkiintoinen homma, ajan elintarvikkeita useista eri paikoista mihin sattuu paikkoihin. Ei pääse tympääntymään kun lastaa eri paikoista kuormia ja ajaa niitä jatkuvasti eri paikkoihin, joka päivä tulee ihan uusiakin paikkoja vastaan. Aamulla tietää vain sen mistä hakee kuorman päälle, sen jälkeen loppupäivä onkin arvoitus, joskus selviää 5 tunnilla, joskus painetaan iltaan saakka. Mutta minuahan se ei haittaa, sillä minulle kyseessä on elämäntapahomma. - stycke
Entinen kuski kirjoitti:
Vähän riippuu kaverista, mutta aika aivottomien töitä nää kuljetushommat on. Opit hommat viikossa. Vuosi on pitkä aika tehdä samoja hommia, oot aivan kypsä jos niinkin pitkään viihdyt.Jokapäiväinen vitutus heti aamulla, työpäivän jälkeen veto veks. En suosittele koko alaa. Huono palkkaus ei motivoi tekemään yhtään, pomo kyllä tunkee pitkää päivää. Varsinkin pakuhommissa on jatkuva kiire pakettienjakelussa, eipä tuo miksikään muutu kun hyppäät kuorma-auton rattiin.Pahin virhe oli tulla koko alalle. Vaikka itse ajamisessa ei mitään vikaa ole, kyllästyt siihen nopeasti ja se rupee vituttamaan sua kyllä aivan varmasti. Paljon helpommalla pääset esim.jos haet isoon varastoon esim. Keskolle/Inex/Tuko logistics tms keräilyhommiin aluksi ja sieltä sitten nouset muihin tehtäviin. Työaika on vakio joka päivä, kerkeet pitämään ruokatunnin firman ruokalassa(tien päällä syöt rasvasta paskaa) ja kaffetauot myös. Palkkaus on parempi 8h työajoilla varastohommissa, koska saat suoritepalkan perusliksan päälle(1800e/kk brutto)ylitöillä on helppo repiä vaikka 2500e/kk, jos työnteko maistuu.Kuljetus hommissa tuo 1600e/kk on vakio 8h päivillä, mutta aina nuo venyvät 10-12h.. Unohda kuljetushommat, kiität mua vielä joskus!
On tämä jännä paikka tämä suomi24, kyllä täällä kaikin keinoin pyritään tappamaan orastava kiinnostus kuljetusalaan.
Alkuperäisen kysyjän kannattanee tulla kokeilemaan alaa, vaikka alaan kyllästyneet muuta sanovatkin. Täältä pääsee kyllä pois, jos sinne keskusvarastoon haluaa. Toisille yksitotiset keräilyhommat sopivat, toisille ei millään. Juu, olen minäkin kokeillut teollisuuden sarjatuotantotyötä, eikä minua helposti sinne saa takaisin. Vaikka vain viikon pätkisi niitä samoja putkia samaan määrämittaan, se alkaa maistua puulta. No totta puhuen kyllä tuo E4 Sto-Hbg sekin vähän puulta maistuu, mutta onneksi on muitakin suuntia, ettei käy liian yksitotiseksi. - Kolmas Seppo
stycke kirjoitti:
On tämä jännä paikka tämä suomi24, kyllä täällä kaikin keinoin pyritään tappamaan orastava kiinnostus kuljetusalaan.
Alkuperäisen kysyjän kannattanee tulla kokeilemaan alaa, vaikka alaan kyllästyneet muuta sanovatkin. Täältä pääsee kyllä pois, jos sinne keskusvarastoon haluaa. Toisille yksitotiset keräilyhommat sopivat, toisille ei millään. Juu, olen minäkin kokeillut teollisuuden sarjatuotantotyötä, eikä minua helposti sinne saa takaisin. Vaikka vain viikon pätkisi niitä samoja putkia samaan määrämittaan, se alkaa maistua puulta. No totta puhuen kyllä tuo E4 Sto-Hbg sekin vähän puulta maistuu, mutta onneksi on muitakin suuntia, ettei käy liian yksitotiseksi.Puhut asiaa! Itseäni kiinnostaa kuljetusala, ja aina sillon tällöin käyn vilkaisemassa MOL:in työpaikkailmoituksia. Kun niitä aikansa selaa ja asiasta haaveilee, tulen Suomi24:lle koska tiedän, että täällä ne haaveet ammutaan taatusti alas. Kun katsoo noita viestiketjuja, niin tietää lukemattakin, että kaikissa joissa on yli kaksi viestiä, puolet on vittuilua. Ei todellakaan anna alasta ruusuista kuvaa, eikä kuskeista älykästä. Ihme hommaa.
- pois
Siinä paras asetelma kuljetusalan lähtökohdaksi! Varsinkin jos meinaa ulkomaanliikenteessä toimia tulevaisuudessa ja rauhallinen/maltillinen suhtautuminen ajojärjestelijän pyyntöihin! (ei lähde mukaan järjettömiin ajosuoritteisiin)
Koita sitä kuorma-auto hommaa heti aluksi,yritä pitää aikataulut jos mahdollista(tyttöystävät ei saa tehdä aikatauluja,ne pitää aluksi unohtaa),sitten kokeneempana saat alkaa esittää pyyntöjä milloin haluaisit lomas pitää!
Mainees senkus paranee "Yrittäjien piireissä"aika nopeaa,jos jaksat alkutaipaleen keskittyä?..n.3-5v Usko pois TV:20v kotimaata/ulkoista maata.- Mark00
Tuli nyt sellainen fiilis, että kesäisin jengi vastaa näihin viesteihin positiivisemmin kuin talven aikana. Talvellahan melkeen ajo kuin ajo on vaikeampaa ja pimenevät päivät väsyttävät enemmän. Suhtautuminen saattaa siis joukossa muuttua talvea kohti?
Joka tapauksessa on muistettava, että jakeluajo on kesällä aivan eri hommaa kuin talvella. Toisaalta, jos talvella alottaisi nämä hommat, siinä tuskin pysyisi. Joten kesällä on hyvä olla "harjoittelemassa" ajohommia, ja sitten kun talven vaikeudet tulee eteen, on jo kokemusta alla joka auttaa paljon. - Anonyymi
Mark00 kirjoitti:
Tuli nyt sellainen fiilis, että kesäisin jengi vastaa näihin viesteihin positiivisemmin kuin talven aikana. Talvellahan melkeen ajo kuin ajo on vaikeampaa ja pimenevät päivät väsyttävät enemmän. Suhtautuminen saattaa siis joukossa muuttua talvea kohti?
Joka tapauksessa on muistettava, että jakeluajo on kesällä aivan eri hommaa kuin talvella. Toisaalta, jos talvella alottaisi nämä hommat, siinä tuskin pysyisi. Joten kesällä on hyvä olla "harjoittelemassa" ajohommia, ja sitten kun talven vaikeudet tulee eteen, on jo kokemusta alla joka auttaa paljon.Jakeluajo kesällä on aivan erihommaa kuin talvella. Idioottimainen mielipide , kirjoittaja haluaa luoda kuvaa jostain mystisestä asiasta kesän ja talven välillä. Jos päivä on lyhyempi talvella kuin kesällä niin se on joka ammatissa näin. kesällä on helle ja talvella on lunta. Ei mitään ihmeellistä sillä suomalainen on syntymästään asti kokenut kaikki vuoden ajat.
Kyllä se toimistopellekin menee säässä kuin säässä sinne maisemakonttoriin.
- Anonyymi
Vain pellet ajaa sukkasillaan ei automiehet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606044- 1003131
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252406- 212078
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451751Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271616
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691521Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374