jalostettu pilalle, kun lähes jokainen on agressiivinen pikkukoirille? Yksi alueellamme asuva on todella lempeä, mutta muut oikeita hirviöitä. Ja omistajat eivät meinaa hallita koiriansa. Yksi sakemanni tuli korkean, tiheän pensasaidan läpi hetkessä. Omistaja sai sen verran pidettyä hihnasta kii, että pysyi vielä itse aidan toisella puolella. Kaukana ei ollut sekään, että koira olisi vetäissyt omistajansa aidan läpi. Sakemannien omistajat voisivat kouluttaa koiransa paremmin. Pienen koiran omistajia aina morkataan tuosta koulutuksesta, mutta eivät näytä isompien rotujenkaan omistajat kouluttavan koiriansa yhtään sen paremmin. Pienen muutaman kilon painoisen koiran saa sentään pidettyä kiinni, joten ei pääse tekemään tuhojaan.
Onko saksanpaimenkoirat
36
3773
Vastaukset
- kautta opittua
Minun koirani sai pentuna ylleen kolme kertaa pienen koiran hyökkäyksen ja yksi kerta tuli jopa puru selkään. Ei siinä paljon auta koulutus, jos spk tuntee pienet sitten uhkaksi. Ja näiden pikkusessejen omistajat väittivät, että koiransa ovat oikein kilttejä pennuille! Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Koulutusta ja tapoja myös pienille koirille ja kiinni, jos eivät pysy hanskassa. Voi joskus olla koirassa vikaa mutta vikaa pitää lähtee ehtimään hihnantoisesta päästä, kuka koiransa mitenkin kouluttaa tai opettaa tai jättää kouluttamatta tai opettamatta. Ei saksari sen agressiivisempi ole kuin muutkaan ja kaikista koirista saa vihasen. Meitin karvaturrit ei koskaan ole purrut yhe yhtä koiraa, ei pientä ei isoa... Itseasiassa meijän poitsu ainakin on sen olonenkin ettei se taida joka A) nähä tai B) huomata ihteesä pienempiä. Mutta onpa ollut tilanne sekin että on pelännyt kuollakseen pieniä koiria. Kerran sitä puri sellainen pieni ehkä perhoskoiran korkuinen koira jalkaan niin että koko kynsi jouduttiin poistamaan ja se oli kipee ja pitkään. Toisen kerran sellanen samanmoinen pien koira puri sille säärihaavan. Iso uros saksari ei ollut kauheen helppo taluttaa tuolla pienten koirien luona kun se pelkas ja vauhkoontu aina kun näki.. Mut aika parantaa haavat ja nyt taas mennään niin kuin mitään ei oliskaan... Me hihnanpäässä olaan ne koiran ohjaajat.
- olekkaan
kaikki sakut vihaisia pikkukoirille. Mutta omalla tontilla ei kaveriksi kelpaa isot eikä pienet.Millaisessa paikassa tämä välikohtaus sattui?
Omalla reviirillä sakut ovat monesti kyllä reviirinsä kingejä eikä toisen reviirille ole menemistä. Yleisissä paikoissa taas on syytä ottaa keskustelu tuokio sakun omistajan kanssa jos ihan vaan ohi mennessä päälle hyökitään.
Myös oman koiran eleitä kannattaa silmäillä,joskus myös oma ennakointi toimii hyvänä ennalta ehkäisynä nujakalle.
Kouluttaminen voi olla vaikeaa jos koiralla on huonoja kokemuksia esim. pentuajoiltaan jostakin koirasta. Oli se sitten iso tai pieni joka puree pentukoiraa lähes poikkeuksetta purtu koira kantaa kaunaa muillekin samanmoisille koirille.
Kyllä isoakin koiraa pystyy kiinni pitelemään. Pitää vaan olla papua hihassa :) - KingBee07
Mitähän tämänkin aiheen aloittaja nyt oikeastaan ajaa takaa kysynpä vaan :silmienpyörityshymiö: nää on just näitä "sakemannit vihaisia hirviöitä, sakemannit sitä ja sakemannit tätä" itseasiassa minä olen nähnyt monta vihaista labbista, ja muutaman vihaisen kultaisennoutajankin oman "kamalan hirviön"i kanssa lenkillä ollessani. En silti mee ihmettelemään sitä labukka palstalle että voi hirveetä ku kamala labbis meinas syödä mun sakemannin, että voisitteko labukoiden omistajat kouluttaa koirianne paremmin...
Saksanpaimenkoira joutuu valitettavan usein vääriin käsiin kun sitä ei osata kouluttaa oikein, ihan samalla tavalla kuin esim. rotikat, dopperit ja muut rodut jotka hyvin usein otetaan pelkästään egon jatkeiksi.
Nää alotukset on jotenkin niin turhia. Jalostuksessa HYVÄ kasvattaja imo pitää yllä rodun terveyttä, SEKÄ pääkopan sisältöä, ei ainoastaan ulkonäköä. Ja tämä koskee ihan jokaista rotua. - m-li
Minun toista urosta on kahdesti yllättäen pikkukoira purrut takaapäin ja koira kyllä muistaa sen lopun ikäänsä. Olen saanut sen pitkän työn tuloksena sietämään pieniä koiria, eli se ei reagoi niihin mitenkään erityisemmin lenkillä tms. mutta missään nimessä en suosittelisi tuomaan pientä koiraa haistelemaan urostani. Vikaa löytyy taatusti molemmista päistä. Ei paljon pientenkään koirien omistajilla järki päätä pakota, kun lasketaan ne pienet koirat nenäetäisyydelle räksyttämään, saati sitten "nuuskimaan".
Muut koirat meillä kyllä sietävät paremmin muita koiria, mutta enpä näe mitään syytäkään siihen, miksi pitäisi antaa vieraiden koirien "leikkiä" keskenään. Minun näkemykseni mukaan tämä on aivan turhaa stressiä koiralle.- tosiaan niin....
että koirasi on noin "pehmeä", jos kaiken muistaa...
- m-li välistä
tosiaan niin.... kirjoitti:
että koirasi on noin "pehmeä", jos kaiken muistaa...
Yhtä hyvin koira voi olla dominoiva muita koiria kohtaan jo valmiiksi ja sitten tuommoinen vain vahvistaa sitä, näin ainakin uskoisin omalla kohdallani olevan. Uros ei ole olemassaankaan mikään turhan hötkyilijä eikä "terävä" (mahtava muotisana). Se ei todellakaan hauku / puolusta turhaan ilman tarvetta, vaan osaa arvioidan tilanteen ja sitten päättää, onko siinä syytä reagointiin vai ei.
Mitä tulee tähän ainaiseen jaappaamiseen pehmeydestä, niin aivan päin persettä tulkitaan nykyään koirat kovaksi / pehmeäksi. Monesti olen kentän laidalla nähnyt vahvasti miellyttämisenhaluista koiraa moitittavan (ihme kyllä, pehmeydestä on tullut sanana sellainen, joka ymmärretään jonkulaiseksi luonteen heikkoudeksi ja nössöydeksi) pehmeäksi, vaikka kyseessä olisi oikeastaan melko kova koira, jolla toimintakyky on kohdillaan.
Minun mielestäni paras koiran kovuuden / pehmeyden mittari on koiran toimintakyky. Jos koira vaikkapa putoaa esteeltä /satuttaa itsensä siinä, suostuuko se ylittämään esteen heti kuitenkin uudestaan? Itse olen sitä mieltä, että koirassa pitää olla tietynlaista kovuutta joka ilmenee toimintakykynä, mutta ehdottomasti arvostan omissa koirissani myös tuota miellyttämisenhalua ja ohjaajaherkkyttä. Nyrkillä koulutettuja luupäitäkin on ollut.
Joten, jos urokseni sinun mielestäsi tuolla nojalla on pehmeä, saat olla sitä mieltä. Kansallisella puolella se on minulle varsin soiva harratuspeli. Puolustusalue sillä on heikko ja suojelutulos olisi siksi todella pitkän tien päässä. Jokaisella olkoon oma makunsa. Omaa elämäntilannettani ja nykyisiä harrastuksia ajatellen minulle ja ennen kaikkea kotiini sopii ehdottomasti kuitenkin saalispainotteinen, hyvä hermoinen ja hiljainen koira. Joskus tuntuu unohtuvan, että vaikka koiran kanssa harrastaa, sen kanssa pitäisi pystyä myös elämään. Ainakin meillä koirat on muun touhun sivussa myös niitä aivan tavallisia perhekoiria. - sanottu
m-li välistä kirjoitti:
Yhtä hyvin koira voi olla dominoiva muita koiria kohtaan jo valmiiksi ja sitten tuommoinen vain vahvistaa sitä, näin ainakin uskoisin omalla kohdallani olevan. Uros ei ole olemassaankaan mikään turhan hötkyilijä eikä "terävä" (mahtava muotisana). Se ei todellakaan hauku / puolusta turhaan ilman tarvetta, vaan osaa arvioidan tilanteen ja sitten päättää, onko siinä syytä reagointiin vai ei.
Mitä tulee tähän ainaiseen jaappaamiseen pehmeydestä, niin aivan päin persettä tulkitaan nykyään koirat kovaksi / pehmeäksi. Monesti olen kentän laidalla nähnyt vahvasti miellyttämisenhaluista koiraa moitittavan (ihme kyllä, pehmeydestä on tullut sanana sellainen, joka ymmärretään jonkulaiseksi luonteen heikkoudeksi ja nössöydeksi) pehmeäksi, vaikka kyseessä olisi oikeastaan melko kova koira, jolla toimintakyky on kohdillaan.
Minun mielestäni paras koiran kovuuden / pehmeyden mittari on koiran toimintakyky. Jos koira vaikkapa putoaa esteeltä /satuttaa itsensä siinä, suostuuko se ylittämään esteen heti kuitenkin uudestaan? Itse olen sitä mieltä, että koirassa pitää olla tietynlaista kovuutta joka ilmenee toimintakykynä, mutta ehdottomasti arvostan omissa koirissani myös tuota miellyttämisenhalua ja ohjaajaherkkyttä. Nyrkillä koulutettuja luupäitäkin on ollut.
Joten, jos urokseni sinun mielestäsi tuolla nojalla on pehmeä, saat olla sitä mieltä. Kansallisella puolella se on minulle varsin soiva harratuspeli. Puolustusalue sillä on heikko ja suojelutulos olisi siksi todella pitkän tien päässä. Jokaisella olkoon oma makunsa. Omaa elämäntilannettani ja nykyisiä harrastuksia ajatellen minulle ja ennen kaikkea kotiini sopii ehdottomasti kuitenkin saalispainotteinen, hyvä hermoinen ja hiljainen koira. Joskus tuntuu unohtuvan, että vaikka koiran kanssa harrastaa, sen kanssa pitäisi pystyä myös elämään. Ainakin meillä koirat on muun touhun sivussa myös niitä aivan tavallisia perhekoiria.Tästä olen sun kanssa aivan samaa mieltä
"Joskus tuntuu unohtuvan, että vaikka koiran kanssa harrastaa, sen kanssa pitäisi pystyä myös elämään. Ainakin meillä koirat on muun touhun sivussa myös niitä aivan tavallisia perhekoiria"
Yhden jatkuvasti piipaavan sakemannin omistajana voin sanoa, että hermot tuntuu olevan välillä aivan riekaleina. - jhxflödsgdrsg
Pikkukoirat on aina ärhäköitä, kaikki pienet terrierit ja tipsut aina räksyttämässä.
- taas näitä!
Samalla tavoin voisi kysyä: Onko pienet seurakoirat jalostettu pilalle, kun lähes jokainen räksyttää ja ärisee isommille koirille?
Tajuatko miten tyhmä kysymyksesi on? Lopetappa yleistäminen, sillä et mihinkään pääse.
KOIRA KUIN KOIRA, koulutus paikallaa on se sitten iso tai pieni! Selityksenä ei kelpaa tuo "Pienen muutaman kilon painoisen koiran saa sentään pidettyä kiinni, joten ei pääse tekemään tuhojaan." - sissi.3
Oon nähny miten yksi pikkukoira räksytti lakkaamatta sakulle, eikä sen omistaja käskeny sitä olemaan hiljaa. Saku kyllästy ja yritti "hyökätä". Kummallekkaa ei sattunu mitään, ja olipa pikku räksyttäjä sitten hiljaa!!
Eipä monikaan ihminenkään viitsisi kuunnella toisen ihmisen vittuilua hymyssä suin, sama koirilla.
Vikaa voi lähteä ettimään ekaks kattomalla peiliin! - ap.
koirani ei takuulla käy kenenkään - ei suuren eikä pienen - kimppuun. Se on koulutettu. Asia vaan on niin, että yhden ainoan lempeän sakemannin olen tavannut. Loput ovat olleet agressiivisia, vaikka oman pienikokoisen koiran kanssa on kuljettu toisella puolella katua. Lähelle ei olla menty. Eikä takuulla mennäkään! Samoin jos koira on OMALLA aidatulla takapihalla, niin sakemanni meinaa tulla pensasaidan läpi! Eiköhän silloin ole vikaa sakemannin omistajassa.... Jokunen vuosi sitten sain kokea saksanpaimenkoiran agressiivisuuden henk. kohtaisesti.Kävelin kotiin bussipysäkiltä yksinäni ilman koiraa ja spk hyökkäsi omalta kotipihaltaan kimppuun. Oli irrallaan. Että ei ole ihan tuulesta temmattuja nää jutut agressiivisista sakemanneista..... Tuttavan pikkukoiran kimppuun kävi spk sillä seurauksella, että sekä pieni koira että sen omistaja joutuivat lääkäriin. Koira eläinlääkäriin ja omistaja sairaalaan. Jotain on vialla siinä rodussa ja ennen kaikkea spk:n omistajissa!
- KingBee07
Saksanpaimenkoira on vaativa rotu joka voi olla/on räjähtävän vaarallinen väärissä käsissä. Nimenomaan VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ. Silti väität että itse RODUSSA on jotain pahasti vialla?? Siinä tapauksessa sun teorian mukaan aika monessa muussakin rodussa (eli kaikissa) on jotain pahasti vialla.
Jotenkin musta tuntuu, että oon kuullu tuon saman "tuttavan serkunlikan veljen pikkukoiran" päälle hyökkäs millon mikäkin rotu... Ikävää, että oot tavannut kertomasi mukaan vain vihaisia (lukuunottamatta sitä yhtä lempeää(?)) saksanpaimenkoiria, silti tuollainen yleistäminen ja väittäminen, että itse rodussa on jotain pahasti vialla, on erittäin ikävää.
Ainiin, saksanpaimenkoirien ei kuulu olla "lempeitä" . - sikäli
että olet törmännyt vain aggressiivisiin sakuihin. Sitä yhtä lukuunottamatta..
On sääli juuri siksi,että näin heppoisin perustein olet leimaamassa koko rotua vialliseksi ja mieleltään sairaaksi koiraroduksi.
Huoh,mikäli tuntisit ko.rotua yhtään paremmin et perustaisi mielikuviasi vain yksioikoisesti muutamiin ikäviin kokemuksiin joita valitettavsti olet joutunut kokemaan. Mietippä niitä koiria jotka etsivät työkseen kadonneita,auttavat ihmisiä hädässä ja syövät herkkupaloja perheen pienimpien kädestä.
Jos ko.rotu olisi viallinen eihän tälläisiä edellämainittuja voisi tapahtua,kuten että saku syö herkkuja pikkulapsen kädestä tms.
Kokemuksesi ovat ikävien yhteensattumien summa joiden perusteella ehkä itse viellä suurentelet asiaa ja suhtaudut sakuihin jo ennakko asenteella.
Toisinsanoen et suostu näkemään kokemuksistasi katkeroituneena kuin huonoja asioita ko.rodusta.
Olisitko niin ystävällinen ettet kuitenkaan yleistäisi niin paljoa. Koska kyllähän koira kun koira saadaan pilalle vääränlaisessa huushollissa. Ei ole koosta eikä rodusta alkuunkaan kiinni onko koira aggressiivinen vai ei.
Teillä vaan taitaa naapurin kanssa olla sukset ristissä ja oma käytöksenne heijastuu kenties koiriinnekin?? Olisko mitenkään mahdollista?? - naapurin
koira hyökkii teidän takapihallennen,niin sehän on yhtä kun kaikki saksanpaimenkoirat!!??
Aika putkinäköistä katsantaa ja yksioikoista ajattelua. Kohtaat muutamia koiria vailla tolkkua ja jo olet täälä kiljumassa miten pilalla ko.rotu muka on.
Tutustu rodun edustajiin ihan oikeella mielenkiinnolla ja huomaa miten pielessä sun tämänpäiväiset luulosi ovat sakuista. - ap.
KingBee07 kirjoitti:
Saksanpaimenkoira on vaativa rotu joka voi olla/on räjähtävän vaarallinen väärissä käsissä. Nimenomaan VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ. Silti väität että itse RODUSSA on jotain pahasti vialla?? Siinä tapauksessa sun teorian mukaan aika monessa muussakin rodussa (eli kaikissa) on jotain pahasti vialla.
Jotenkin musta tuntuu, että oon kuullu tuon saman "tuttavan serkunlikan veljen pikkukoiran" päälle hyökkäs millon mikäkin rotu... Ikävää, että oot tavannut kertomasi mukaan vain vihaisia (lukuunottamatta sitä yhtä lempeää(?)) saksanpaimenkoiria, silti tuollainen yleistäminen ja väittäminen, että itse rodussa on jotain pahasti vialla, on erittäin ikävää.
Ainiin, saksanpaimenkoirien ei kuulu olla "lempeitä" .Ilmeisesti sitten yhdeksän kymmenestä saksanpaimenkoirasta on VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ..., sillä sen verran vaarallisia ne näyttävät olevan. Edelleen olen sitä mieltä, että spk:n luonne on "pilattu" jalostuksen seurauksena.
"Jotenkin musta tuntuu, että oon kuullu tuon saman "tuttavan serkunlikan veljen pikkukoiran" päälle hyökkäs millon mikäkin rotu..."
Aikamoista vähättelyä, kun kerroin vain tosiasian.
No, eihän sakemannien omistajat voi moista seikkaa myöntää, että heidän ah! niin ihanannoiman koirarodun edustaja voisi kellekään mitään pahaa tehdä. Eipä tietenkään! :-D
Ja sen olen kyllä huomannut, että kyseisen rodun edustajat eivät todellakaan ole lempeitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta! Agressiivisuus sit ilmeisesti kuuluu spk:n luonteeseen....
Asian käsittely päättyy mun osalta tähän. - KingBee07
ap. kirjoitti:
Ilmeisesti sitten yhdeksän kymmenestä saksanpaimenkoirasta on VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ..., sillä sen verran vaarallisia ne näyttävät olevan. Edelleen olen sitä mieltä, että spk:n luonne on "pilattu" jalostuksen seurauksena.
"Jotenkin musta tuntuu, että oon kuullu tuon saman "tuttavan serkunlikan veljen pikkukoiran" päälle hyökkäs millon mikäkin rotu..."
No, eihän sakemannien omistajat voi moista seikkaa myöntää, että heidän ah! niin ihanannoiman koirarodun edustaja voisi kellekään mitään pahaa tehdä. Eipä tietenkään! :-D
Ja sen olen kyllä huomannut, että kyseisen rodun edustajat eivät todellakaan ole lempeitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta! Agressiivisuus sit ilmeisesti kuuluu spk:n luonteeseen....
Asian käsittely päättyy mun osalta tähän.Tulet latelemaan tänne omia yleistyksiäsi pilalle menneistä saksanpaimenkoirista, kirjoitin vastauksessani vain oman mielipiteeni asiasta.
Olen lukevinani pientä ivaa kirjoituksessasi, niin tyypillistä teiltä jotka ette rotua todellakaan tunne, ettekä nokkeluudessanne ja kaikkitietävine ajattelumaailmoissanne pysty edes keskustelemaan ilman narinaa. Tosiasia on se, että yleisistit.
""Jotenkin musta tuntuu, että oon kuullu tuon saman "tuttavan serkunlikan veljen pikkukoiran" päälle hyökkäs millon mikäkin rotu..."
Aikamoista vähättelyä, kun kerroin vain tosiasian. "
Okei myönnän, taisin kirjoittaa hieman ajattelemattomasti, pyydän anteeksi vähättelyäni, noita vaan sattuu kuulemaan joka välistä.
"No, eihän sakemannien omistajat voi moista seikkaa myöntää, että heidän ah! niin ihanannoiman koirarodun edustaja voisi kellekään mitään pahaa tehdä. Eipä tietenkään! :-D "
Kirjoitin muistaakseni siitä, että saksanpaimenkoira on vaarallinen väärissä käsissä, missä vaiheessa olen väittänyt "oman rotuni edustajana" että kys.rodun edustaja ei voisi kenellekkään pahaa tehdä? Jokaikinen koira voi tehdä pahaa rotuun katsomatta.
Perustat mielipiteesi muutamaan saksanpaimenkoiraan ja nyt: "keskustelu päättyy osaltani" ilman minkäänlaisia kunnon perusteluita väittämällesi.
Tai no, jos sun mielestä on kunnon perustelu koko rodun tallaamiseen on ne muutamat sakut jotka kadulla on tulleet sua vastaan, niin omapa on häpeäs.
"Ja sen olen kyllä huomannut, että kyseisen rodun edustajat eivät todellakaan ole lempeitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta! Agressiivisuus sit ilmeisesti kuuluu spk:n luonteeseen.... "
En tiedä onko sulla sisälukutaidossa vikaa vai onko sun koiratietämys todellakin noin huono, Kertoessani että sakujen ei kuulu olla lempeitä koiria, en todellakaan tarkoittanut sitä miten sinä sen ymmärsit.
Jos ei nyt vieläkään tullut selväksi, niin mun puolesta voit haukkua saksanpaimenkoiran rotuna alimpaan helvettiin jos siltä tuntuu, mun verenpaine ei siitä nouse. Olisin vain ollut kiinnostunut kuulemaan ihan oikeita perusteluja sulta.
Minä en ole missään vaiheessa ylistänyt saksanpaimenkoiraa millään tavalla kiltiksi roduksi, se on työkoira ja siinä vaiheessa kun koulutuksesta ei oo tietoakaan, se tekee hallaa niin itse koiralle,sen omistajalle ja muiden kys.rodun omistajille ja koirille. Valitettavasti.
Jepjep, kannattaa pysyä vaan siinä omassa rodussa, kun et saksanpaimenkoirista mitään tiedä. - VUODESSA
ap. kirjoitti:
Ilmeisesti sitten yhdeksän kymmenestä saksanpaimenkoirasta on VÄÄRISSÄ KÄSISSÄ..., sillä sen verran vaarallisia ne näyttävät olevan. Edelleen olen sitä mieltä, että spk:n luonne on "pilattu" jalostuksen seurauksena.
Asian käsittely päättyy mun osalta tähän....ja lisäksi ovat nämä "saksanpaimenkoiraa muistuttavat sekarotuiset",niin sinä olet tuomitsemassa koko rodun!Vai olisko otanta vielä hiaman KAPEAHKO kertomaan KOKO rodun tilasta.
- itsellänikin spk
en henk.koht tunne kun kilttejä sakemanneja. siis tiedän/tunnen niitä tosi paljon ja itse en oo yhteenkään agressiiviseen törmänny. ja löytyy myös muista roduista agressiivisia. et älä nyt yleistä pelkkiin sakuihin.
- Juhis121
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001485&posting=22000000027838996
Tuoltakin löytyy jotain samasta aiheesta.- niitä mielikuvia
joita ihmiset pelkää. Aina kun uskotaan kaikki kauhutarinat pohtimatta yhtään syitä ja seurauksia,niin syntyy kansalaishysteriaa.
Uskotaan puheita ja luodaan mielikuvia. Missä on ihmiset jotka osaavat ajatella itse. Ihan omilla aivoillaan ilman spekuloimisen vaaraa?
Minäkin voin väittää,että koska minua on ajokoira lähestynyt puremisaikeissa on koko rotu dilledongeja. Enkä suostu uskomaan muuta jos näin olen päättänyt ajatella. Huom! Yhden kanssa käynyt näin,mutta kaikki saavat kantaa samaa leimaa. Ihan siltä varalta,että nekin varmasti jossakin vaiheessa tulevat päälle.
Ja isännissä on se vika,että ovat ottaneet tuollasen koirarodun jota ei osaa kouluttaa eikä sitä pysty kouluttaa kun siinä rodussa on jokin pahasti vialla.
Jösses niin mitä paskaa! Tällästä täällä jauhetaan kohtalaisen usein ja vielläpä ihan aikuisten oikeesti tosissaan. Ottakaa koiratkin yksilöinä eikä niin et kun et tykkää yhestä niin ei toisistakaan mihkään ole!
- ihan
vaan vertailun vuoksi on pakko kertoa että mun mutsin australianterrierin kimppuun on sen koko eliniän(11.v) aikana hyökännyt koira kolmesti ja jostain syystä joka kerta hyökkäävä koira on ollut dalmatialainen,onko ne kaikki pilalle jalostettuja tuskin! Se vaan on ollut ikävää sattumaa.MULLE EI TULISI PIENEEN MIELEENIKÄÄN MENNÄ KERTOMAAN DALLUPALSTALLE RODUN JALOSTUKSEN TILASTA MITÄÄN!! Ai miksi kö? No siksi kun tekisin itseni siellä täysin pelleksi.Tuskin kolme koiraa vielä kertoo yhtään mitään Dalmatialaisten jalostuksen pilaantumisesta kuten ei myöskään saksanpaimenkoiran.
Kuvitteleppa kaikki ilkeät ja kiukkuiset pikkukoirat Sakemannin kokoiseksi ja mieti kuinka ne käyttäytyvät niin huomaat mitkä on pilalle jalostettuja:)
Myös ne pienet kuten myös suuret koirat on koulutettava:) Omat koirani ovat koulutettuja ja hallinnassa ja eivät reuhaa koiran nähdessään mutta, muutaman kerran on riehakas pikku terrieri fleksi perässä halunnut tulla karvat pystyssä hampaisiin niin sitähän koirieni ei ole pakko sietää, en minäkään sietäisi:) - tätämieltä
tuntuu kas et on jalostettu pilalle. Muka niin suuri "paimentamisvietti" tai vahtimis.
- mikäs
vietti niillä pikkukoirilla sitten on kun ovat järestäin vittumaisia toisille koirille ja yleensä myös lapsille,mummoille,aikuisille,serkuille,siskoille,pikkuserkuille ja sedille? Taitaa olla vaan jalostettu pilalle:-D
- minni070
mikäs kirjoitti:
vietti niillä pikkukoirilla sitten on kun ovat järestäin vittumaisia toisille koirille ja yleensä myös lapsille,mummoille,aikuisille,serkuille,siskoille,pikkuserkuille ja sedille? Taitaa olla vaan jalostettu pilalle:-D
on monia monia rotuja. Tarkennahan hieman mitkä niistä ovat v-maisia toisille koirille, lapsille, mummoille jne. kuten kirjoitit?
- vitsakimppu
minni070 kirjoitti:
on monia monia rotuja. Tarkennahan hieman mitkä niistä ovat v-maisia toisille koirille, lapsille, mummoille jne. kuten kirjoitit?
Henk.koht. en oo tavannu viel yhtään pikku puudelia, josta olisin tykänny ja nimenomaan niiden luonteen takia. Ne ei oo ollu "kivoja" mun saksanpaimenkoirille tai mulle, lapsista paha mennä sanoon, kun ei sellasia oo. Laske mut vaikka niihin "naapurin täteihin".
Kun pyysit rotuesimerkkejä, tässä muutama:
-mopsi ( henk. koht. ällötyskoira no.1 )
-cairninterrieri
-tiibetinspanieli
-bichon-fifit kaikki eri "alajaokset" mukaan lukien
-king cherlesin spanskut
-borderterrieri
Onko pakko jatkaa? Käsi väsyy... ja v**tuskäyrä nousee. - oma kokemus
vitsakimppu kirjoitti:
Henk.koht. en oo tavannu viel yhtään pikku puudelia, josta olisin tykänny ja nimenomaan niiden luonteen takia. Ne ei oo ollu "kivoja" mun saksanpaimenkoirille tai mulle, lapsista paha mennä sanoon, kun ei sellasia oo. Laske mut vaikka niihin "naapurin täteihin".
Kun pyysit rotuesimerkkejä, tässä muutama:
-mopsi ( henk. koht. ällötyskoira no.1 )
-cairninterrieri
-tiibetinspanieli
-bichon-fifit kaikki eri "alajaokset" mukaan lukien
-king cherlesin spanskut
-borderterrieri
Onko pakko jatkaa? Käsi väsyy... ja v**tuskäyrä nousee.Mun kokemuksen mukaan pahimpia on perhoskoirat, tiibetinspanielit ja kääpiövillakoirat. Aivan järjettömiä räksyjä ja vailla kasvatusta todella vittumaisia elukoita. Naapurustossa asuu pari aivan fiksua bichon friseetä kyllä. Tosin niiden omistajien mielestä heidän koiransa ovat ihania ja kaikki nilkkaa korkeammat ovat tappajia, jollaisia ei kuulemma pitäisi tavallisen ihmisen edes hankkia. Mistäköhän kummasta juontaa tämä inho pieniä koiria kohtaan... Hmm...
- esim
minni070 kirjoitti:
Villakoirat,bisonit,apsot,tipsut,käppänä snakut,käppänä pinserit,chihut,kaikki alle 30cm terrierit yms.
Kaikki yleensä kouluttamattomia räykyttäjiä.
- suloinen saku
Hei, itse olen kyllä henk.koht.ärsyyntynyt jatkuvasti vastaantulevista pikkurotujen tai isojenkin seurakoirien edustajista omistajineen. He tuovat väkisinkin räksyttävän koiran fleksin päässä liian lähelle. Eivät osaa kuljettaa koiraansa niin, että olisivat itse kohtaavien koirien välissä, vaan koiransa riekkuvat ja ärsyttävät käytöksellään koiraani. Useimmiten koirani ei onneksi provosoidu räyskymään takaisin, vaan menee tyylikkäästi ohitse. Mutta toisinaan se intoutuu räyhäämään uroksille, niin, että ohitustilanne on kaikkee muuta kuin kiva mulle. En oo mikää kookas nainen.
Ois niin kivaa, jos toisten koirien omistajat ymmärtäisivät vihdoinkin alkaa hillitä omia koiriaan, eikä antaa niiden pomoilla toisille miten sattuu.
Sitte mua vituttaa myöskin se ainanen läpätys" tää pelkää susikoiria, tät on purru monta kertaa/pentuna... tai mua on purru just tollanen susikoira" Tät samaa laulua saa valitettavasti kuulla monen ihmisen suusta ihan kiitettävän usein. Sit ne pöhköt ihmiset nostavat vielä pikkurakkejaan syliin turvaan pelottavilta hirviösusilta.
Mitähän, jos aloittaiski keskustelun ite aiheesta seuraavalla lenkillä koirani kanssa"tää mun saku pelkää/inhoo just ton rotusta koiraa, sit on pentuna purru tollanen, mua on purtu..." ja blaa-blaa-blaa. Ihan naurettavaa tollanen pelletouhu, mul nimittäin olisiki paljon tapauksia kerrottavana monista eri rotuisista koirista. Vois alkaa iteki mustamaalaamaan niitä ja taivastella ja oikein suggeroida itseään pelkoon/vihaan kyseisiä rotuja kohtaan. En halua kuitenkaan alkaa leimata niitä rotuja yhtäkään rodun nimeltä,en, sillä olen ymmärtänyt sen faktan, että koiratkin ovat yksilöitä, kaikki.- lenkkipolulla
on kaksi eri pikku koiraa jotka kulkevat samaan aikaan kuin minä, toinen jack russel ja toinen perhoskoira ja molemmilla narun päässä täys ääliö.Ennen kyseiset hirviöt tulivat vastaan fleksi pitkällä ja hampaat irvessä ja omistajilla samanlaiset irvistykset naamalla "kun tää on niin mainio että tän täytyy päästä sanomaan"! Siihen oli lääke se että laskin oman sakuni käyttäytymään täysin samanlailla kun nuo pikku hirviöt ja vastasin "mainio on tämäkin kaveri kun ei siedä että tälle sanotaan"! Nykyään saadaan kulkea rauhassa ja fleksit pysyy kiltisti lyhyellä ja ainoat jotka ohittaessa riehuu on nuo pienet monsterit.Ai että pistää vihaksi nuo pikku rakit.
- sdfgtrejhyfht
lenkkipolulla kirjoitti:
on kaksi eri pikku koiraa jotka kulkevat samaan aikaan kuin minä, toinen jack russel ja toinen perhoskoira ja molemmilla narun päässä täys ääliö.Ennen kyseiset hirviöt tulivat vastaan fleksi pitkällä ja hampaat irvessä ja omistajilla samanlaiset irvistykset naamalla "kun tää on niin mainio että tän täytyy päästä sanomaan"! Siihen oli lääke se että laskin oman sakuni käyttäytymään täysin samanlailla kun nuo pikku hirviöt ja vastasin "mainio on tämäkin kaveri kun ei siedä että tälle sanotaan"! Nykyään saadaan kulkea rauhassa ja fleksit pysyy kiltisti lyhyellä ja ainoat jotka ohittaessa riehuu on nuo pienet monsterit.Ai että pistää vihaksi nuo pikku rakit.
Tuo oli loistava kommentti. ; )) Minä olen joskus eläinlääkärille mennessä käyttäytynyt vähän samalla tavalla. Olen mennyt sakuni kanssa (, joka käyttäytyy aina rauhallisesti eikä reagoi toisiin koiriin) eläinlääkärin vastaanotolle rokotuksille. Huoneessa oli täti-ihminen pienen russelinsa kanssa. (Russel on kiva koira, mutta vaativa.) Täti sanoi: "Hyi kauhea!!" Katsoin muka kauhistuneena tuota russelia ja sanoin koiralleni:" Kulta pieni, äidin oma mussukka. Kyllä äiti suojelee sinua, ettei tuo tappajakoira tee sinulle mitään."
Täti meni omituisen näköiseksi. Ei ollut näköjään mikään ihan idiootti, kun ymmärsi ajatuksen. Hän alkoi jutella, ja kerroin hänelle, miten nuo russelit ovat olleet rottakoirina ja niiden pitää osata tappaa. Saksanpaimenkoira taas on paimenkoira, ja vaikka ei omalla reviillään siedäkään muita saman sukupuolen vieraita koiria, sillä ei ole tappamisviettiä. Yleensä rähinä on kova, mutta aniharvoin tulee reikiä.
Täti ymmärsi asian ja kertoi, kuinka heidän oma koiransa käyttäytyy aina huonosti muita koiria nähdessään, eikä hän tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Samaisella eläinlääkäriasemalla minun koiristani ei tarvitse edes pitää kiinni, kun otetaan esim. verikokeita juoksun progestronitestiä varten. Samaan aikaa oli kerran kultsi, jonka kanssa ensin painittiin tosi kovasti ja sitten sille laitettiin kuonokoppa. Kauhea meteli kuului silti naapurihuoneesta. ; )) Että sillee...
tiiät varmaan itsekkii, et koiran käytös on täysin omistajasta kiinni. Tällänen "jalostettu pilalle" keskustelu on täysin turha.
P.S. Ei se oo sakemaanin vika jos koiras näyttää sen silmissä lounaalta. =)- rakastaa pikkukoiria
leikkii pikkukoirien kanssa mieluiten, ilmeisesti pelkää/aristelee isoja koiria. huonoja kokemuksia on vain basenji koirasta joka hyökkäsi kimppuun ja puri sekä sekarotuisesta pystykorvasta n. 1-1.5 v joka kävi päälle alistaen aina vaan vaikka saku oli jo alistunut. molemmat päälle käyneet olivat uroksia.
- tästä
yhdestä tekee sitten lempeän? Täysjärkinen omistaja, koulutus vai eikö sitä sitten ole " jalostettu pilalle" ?
- ON SITTEN
tästä kirjoitti:
yhdestä tekee sitten lempeän? Täysjärkinen omistaja, koulutus vai eikö sitä sitten ole " jalostettu pilalle" ?
kokemusta kaikista muista suomessa elävistä sakemanneista? Kiltti on niistä vain yksi kö? Kyllä sulla on laaja tuttava/muutenvaan piiri jos todella tunnet koko sakemanni skaalan mitä on:)
Jos joku spede kirjottaa täälä että kolmestä HÄNEN TUNTEMASTAAN sakemannista yksi on kiltti niin kyllähän se sitten on yhtäkuin koko sakemanni kanta vai? ÄLÄ NY TYHMÄKSI HEITTÄYDY VAI KATEUSKO VAIVAA? - IKÄ!!!
tästä kirjoitti:
Yksikään meidän koirista (viides menossa) ei ole ollut alta parivuotiaana vihainen muille koirille!! 8kuinen on koostaan huolimatta vielä pentu.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333174Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441589Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19991Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32979- 59943
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22938Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37850Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36813Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173793- 48709