Onko kellään kokemusta?
Paljon esim. rfsu.n pakkaus maksaa ja montako liuskaa siinä on? Missä vaiheessa kiertoo pitäs tehdä? Tarkottaako hailakkakin viiva positiivista vai pitääkö olla yhtä tumma tai tummempi (kuten o-testeissä)?
Pelkään ennenaikasia vaihdevuosia, täytän syksyllä 30. :(
Kuukautiset on säännölliset (noin 26pv) mutta omituisesti niukentunu jo viime vuoden puolella. Välivuotoja ja kipuja ollu yli vuoden. Testien mukaan ovulaatio tapahtus. Onko kellään kysta niukentanu menkkoja?
Vaihdevuositesteistä
8
2599
Vastaukset
- Oireita on mullakin...
Kiitos sulle. En ole tiennyt, että tuollasia testejä edes on!
Mullakin on ollut häikkää vaikka minkä kanssa, mutta tk-lääkäri ei vaan voi laittaa mulle lapralähetettä.
Heti tuossa guuklailin. Verkkoapteekin testit maksavat 6-7 euroa. Tuntuisi, ettei nuo rfsunkaan voi kovin paljon maksaa. Niitä saa näköjään R-kioskilta.
Valitettavasti tän enempää en voi auttaa. - ostaa
Nuo testit näyttää selkeästi plussaa vain jos FSH on yli 25, mitä se yleensä on vasta kun vaihdevuodet jo reilusti päällä. Noissa on ihan sama systeemi kuin ovistesteissä eli vaikea tulkita mikä se arvo voisi olla.
Olen itse tehnyt noita kotitestejä ja ne näyttivät vaaleampaa viivaa kuin kontrolliviiva. Arvoni on 15 - 20 kun oikein mitattu verikokeilla.
Minulla siis ennenaikaiset vaihdevuodet alkaneet, olen 39 v.
Mene lääkäriin, niin saat lähetteen verikokeeseen, jossa määritellään FSH:lle tarkka arvo. Testi pitäisi tehdä kp 3:n paikkeilla ja silloin arvon pitäisi olla alle 10.- ap.
No, täytyy sitten vaan odottaa niitä tutkimuksia.. varmaan jos vaihdevuodet on kunnolla alkanu ja yli 25 niin ehkä ne menkatkin saattas jo tulla harvemmin?
Ja sitäkin mietin että jos fsh on liian korkee niin voikohan silti lh nousta ovulaatioplussan tasolle? - Mullakin on oireita...
Kiitos, kun kerroit noin selkeästi. Jäipähän mullakin rahat käyttämättä hölynpölyyn. Helppohan se on epävarmoja ja toivottomia rahastaa.
Miten olet pärjäillyt vaihdevuosiesi kanssa? - vaihtelevaista
ap. kirjoitti:
No, täytyy sitten vaan odottaa niitä tutkimuksia.. varmaan jos vaihdevuodet on kunnolla alkanu ja yli 25 niin ehkä ne menkatkin saattas jo tulla harvemmin?
Ja sitäkin mietin että jos fsh on liian korkee niin voikohan silti lh nousta ovulaatioplussan tasolle?Kannattaa lukea aiheesta POF = Premature ovarian failure eli ennenaikaiset vaihdevuodet. Suomeksi ei hirveästi löydy aiheesta, englanniksi sitäkin enemmän. Lähdekritiikki täytyy muistaa.
Vaihdevuosissahan lh on koholla käsittääkseni koko ajan, ei löydy mitään selkeätä piikkiä.
Ennenaikaisissa vaihdevuosissa FSH vaihtelee ja jotkut ovuloivat, jotkut eivät, jotkut ehkä silloin tällöin. Raskaaksi heistä voi tulla 5 - 10 %.
Ennenaikaiset vaihdevuodet ovat harvinaisia: alle 40 vuotiailla 1 100:sta ja nuoremmilla muistaakseni 1 1000:sta saa POF:n.
Joten hirvittävän todennäköistä se ei ole kohdallasi.
Nämä eivät oikeastaan selviä ilman tutkimuksia, joten lapsettomuushoitoihin erikoistuneelle gynekologille kehottaisin menemään. - ja pärjäillyt
Mullakin on oireita... kirjoitti:
Kiitos, kun kerroit noin selkeästi. Jäipähän mullakin rahat käyttämättä hölynpölyyn. Helppohan se on epävarmoja ja toivottomia rahastaa.
Miten olet pärjäillyt vaihdevuosiesi kanssa?Enpä kovin hyvin pärjäile. Tämä koko juttu tuli esille koska halusimme saada lapsen (minulla ei ole lapsia), joten voit arvata millainen tuomio tuo on.
Mitään varsinaisia vaihdevuosioireita minulla ei juuri nyt ole (talvella oli kausi jolloin oli), kuukautiskierto toimii ja munarakkuloitakin kypsyy, mutta todennäköisyys tulla raskaaksi on aika pieni. Lapsettomuushoitoihin meitä ei haluta ottaa, enkä enää itse haluaisikaan, koska mahdollisuudet ovat ihan yhtä pienet kuin luomunakin.
- munasarjoissa
Kysta voi tehdä sitä, että kuukautiset ei tule lainkaan pitkään aikaan (kierto venyy 50-70 päiväiseksi) ja sitten kun loplta vuotaa, niin vuotaa aivan liikaa. En tiedä voiko se niukentaa vuotoja.
- Eijaaunion
Huomasin näitä eri testejä myytävän suomalaisessa nettikaupassakin testerit.fi.
Easy Prediction Ovulaatiotesti 2 Raskaustestiliuskaa FHC-U101 hintaan 30€
Vaihdevuositesti 10.40€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4463839Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181652- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891444Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991378Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591336- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441049
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047