Tosi ihmeellistä

one aid

vaahtoomista.Varmaan täällä missä asun on Suomen normaalein steinerkoulu...Opetus ei juurikaan poikkea tavallisen koulun opetuksesta vaikka toki siellä on omiakin "metodeja" esim.päivän alotus ja -lopetusruno,opettaja kätellään aamulla ja iltapäivällä ja käytetään paljon kädentaitoja.Mistään hörhöilystä ei mitään merkkejä sen lukuvuoden aikana jonka siellä avustajana työskentelin,ja sen vuoden aikana olin jokaisessa luokassa ekasta lukion vikaan

11

1882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t.y.t.t.ö

      juu elikkäs olen kanssasi samaa mieltä. itse opiskelin tuossa kyseisessä koulussa 10 vuotta, eikä siellä tosiaankaan ollut mitään hörhöilyä.
      Eyrytmian opettajat ovat mielestäni siellä ainoita outoja ihmisiä, mutta ei kukaan niitä siellä tosissaan ota, ei aina edes muut opoettajat. Eurytmia on mielestäni siellä turhaa, mutta ei niin hirveetä, mitä vanhemmat täälä palstalla kuvittelevat. Omalla luokallani kukaan ei ottanut sitä tosissaan, joten ei kai siinä sillon ole mitään pahaa yms.
      Rudolf Steiner eli joskus vuonna miekka ja kilpi, ja koulu on muuttunut siitä ajasta huomattavasti... Mutta jos kueskelee Wikistä ja muualta internetistä noita juttuja niin saa taatusti väärän käsityksen koko koulusta. Ennen kun alkaa arvosttelemaan tuota koulua, voisi käydävilkaisemassa muutaman tunnin ihan paikanpäällä, ja huomanta että mistään hörhöilystä ei todellakaan ole kyse.

      • on hurjasti eroa

        Olen kuullut, että ns. ihan ok steiner-kouluja, mutta eipä nämä negatiiviset kokemukset ihan ilmasta temmattuja ole. Lapseni oli yhdessä pääkaupunkiseudun steiner-koulussa. Siellä kyllä vahvasti uskottiin sieluihin ja kaikenlaiseen hömppään, jalkapallo oli pannassa, samoin kaikki äännitteet kieltentunneilla, ope jakoi kristalleja muutamalle lapselle... listaa voisin jatkaa. Todettakoon, että niitäkin kouluja on monenlaisia. Itse en voi suositella kenenkään ottamaan sitä riskiä, että koulu onkin ihan syvältä. Vaihto peruskouluun kun ei useinkaan ole ihan mutkaton, toisin kun peruskoulussa vaihto toiseen käy helposti jos ei jostain syystä lähikouluun olisi tyytyväinen. Siis peruskouluissa opetussuunnitelma on tiukka, että kaikki on oppinut määrättyyn luokkaan asti samat asiat.


      • M.Aahinen

        Eurytmia, päivän aloitus- ja lopetusrunot, opettajan kättelyt yms. ovat juuri niitä hörhöilyjä. Harmittomia toki, mutta hörhöilyjä siitä huolimatta. Em. asioita harrastetaan steinerkouluissa siksi, koska Rudolf Steiner aikoinaan niin päätti (ilmeisesti luettuaan kosmista Akasha-kronikkaa tai keskusteltuaan maahisten kanssa).


      • turhake
        M.Aahinen kirjoitti:

        Eurytmia, päivän aloitus- ja lopetusrunot, opettajan kättelyt yms. ovat juuri niitä hörhöilyjä. Harmittomia toki, mutta hörhöilyjä siitä huolimatta. Em. asioita harrastetaan steinerkouluissa siksi, koska Rudolf Steiner aikoinaan niin päätti (ilmeisesti luettuaan kosmista Akasha-kronikkaa tai keskusteltuaan maahisten kanssa).

        itsesi hörhöksi kätellessäsi asiallisesti jotakuta?Tai jos sattumalta jostai luet/kuulet runon?Onko kättely normaalikoulussa hörhöilyä?Tiedän luokkia jossa opet kätellään aamulla ihan tavallisessa peruskoulussa.Onko kättely yleisesti ottaen hörhöilyä?Minä ole aina luullut että se kuuluu normaleihin,hyviin käytöstapoihin.Jos kättely on mielestäsi normaalia,miksi se on hörhöilyä Steinerkoulussa?


      • See
        on hurjasti eroa kirjoitti:

        Olen kuullut, että ns. ihan ok steiner-kouluja, mutta eipä nämä negatiiviset kokemukset ihan ilmasta temmattuja ole. Lapseni oli yhdessä pääkaupunkiseudun steiner-koulussa. Siellä kyllä vahvasti uskottiin sieluihin ja kaikenlaiseen hömppään, jalkapallo oli pannassa, samoin kaikki äännitteet kieltentunneilla, ope jakoi kristalleja muutamalle lapselle... listaa voisin jatkaa. Todettakoon, että niitäkin kouluja on monenlaisia. Itse en voi suositella kenenkään ottamaan sitä riskiä, että koulu onkin ihan syvältä. Vaihto peruskouluun kun ei useinkaan ole ihan mutkaton, toisin kun peruskoulussa vaihto toiseen käy helposti jos ei jostain syystä lähikouluun olisi tyytyväinen. Siis peruskouluissa opetussuunnitelma on tiukka, että kaikki on oppinut määrättyyn luokkaan asti samat asiat.

        Opetetaanko joissakin kouluissa, ettei ole sielua?


    • ...

      Missäs asut? Mitäs steinerkoulua tarkoitat? Olen käynyt steinerkoulua alakoulusta asti, en kuitenkaan aivan alusta. Nyt olen lukiossa. En ole mitään hirveän kauheaa ole koulussa huomannut. Kirjoja käytettiin varsinkin alaluokilla vain vähän, ei vieläkään normaalia määrää. Numerotodistuksia ei tullut ennen ysiä. Joskus alemmilla luokilla ei saanut piirtää ääriviivoja kuvaamataidon tunnilla. Opettaja ei perustellut sitä millään ihmeellisellä tavalla, vaan sillä, ettei kappaleissa todellisuudessakaan ole ääriviivoja. Jotakin on kyllä jäänyt oppimatta mitä olisin peruskoulussa ja lukiossa oppinut. Mutta olen myös oppinut sellaista, mitä oppii vain steinerkoulussa (en kuitenkaan muista oppineeni hörhöilyä). Jalkapalloa on pelattu liikunnan tunneilla. Ehkä steinerkoulussa, jossa olen, pyritään pitämään käytännössä vain ne steinerin opit, jotka ovat hyviä.

      • Sama kirjoittaja

        Ja kyllä minunkin koulussani on koulupäivän aloitus- ja lopetusrunot.


      • one aid

        tässäkin koulussa liikuntatunnit olivat ihan normaaleja pallopeleineen kaikkineen.Välitunneillakin pelattiin jalista ja sählyä,hypättiin narua/twistiä ynnä muuta mitä muissakin kouluissa välitunneilla tehdään.


    • jepa..

      mielestäni opettajan kättely ei ole hörhöilyä, vaan ihan mukava ja kohtelias tapa aloittaa tunti. meidän koulussa kaikki opet ei edes kättele tai muutenkaan kannata vihkotyöskentelyä tms. muita steinertapoja. useimmissa aineissa on automaattisesti kirjat ja sen apuna käytetään omaa vihkotyöskentelyä. itse olen ainakin saanut vihkosta paljon apua oman oppimisvaikeuksien kanssa. tosin joissakin aineissa huomaa eron tavallisen ja steineropetuksen välillä. joissakin aineissa asiat käydään hitaammin ja eritavalla. se ei välttämättä riitä yo-kirjoituksiin, mutta eihän mikään estä etsimästä itse tietoa ja ostamasta kirjaa avuksi. steinerissa pidänkin eniten siitä, että opettajat kannustavat etsimään tietoa itsenäisesti ja ottamaan kursseja myös muista lukioista. näin ainakin meillä. itse kirjoitin yo:ssa aineita, joista pidin ja sain myös hyvät arvosanat. tietoa tosin piti etsiä itse, mutta en pidä sitä huonona vaan pikemminkin hyvänä asiana tulevaisuutta ajatellen.

    • 9+4

      Eikös lukiossa opettajien pitäisi huolehtia, että kurssiin kuuluvat asiat käydään läpi niin, että se riittää yo-kirjoituksiin? Jos opetuksen taso on sitä, että koulun antama opetus ei riitä, niin eikä pitäisi huolestua? Hyvä idea on sitten hakeutua osaavampien opettajien opetettavaksi.

      • P2

        Varmaan riippuu ihan mimmoisesta opiskelijasta on kyse. Kaikille ei välttämättä sovi ns perinteinen tyyli, jossa tieto kannetaan eteen. Itselle se ei hirveän hyvin sopinut todellista oppimista ajatellen, sillä menin mistä aita oli matalin. Eli opettelin normaalin lukion puolella asioita ulkoa kokeita varten ja unohdin nopeasti. Minusta tuntuu, että lukiossa pitaisi luoda pohjaa oppimistyylille, joka toimii yliopistossakin. Tämä perustuu enemmän omaan tiedon hakemiseen, kuten Steiner -lukiossa opiskelu omalla kohdallani perustui. Kyllä lukiolainen pystyy ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      217
      35753
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      274
      22731
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11374
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      85
      9113
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6721
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5291
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4165
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2162
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      50
      2104
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1657
    Aihe